یکپارچه سازی اطلاعات
صرفه جویی های ناشی از تخصیص و مصرف بهینه منابع
کمک به تصمیم گیری های بهتر و دقیقتر در سطوح تصمیم گیری (شفیع زاده، ۱۳۸۳).
درسیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی تغییر اطلاعات به صورت بی درنگ یا با تاخیری بسیار اندک اعمال شده و این تغییر هر بخش از زنجیره تأمین را به سرعت به دیگر اجزای زنجیره تأمین انتقال می دهد.
شواهد تجربی تاکید دارد که مزایای بکارگیری برنامه ریزی منابع سازمان موجب ارتقای توانمندی ها و شایستگی‌های مدیریت زنجیره تامین می‌شود(فن سو،۲۰۱۰).[۴۹]
۲-۲۸ چالش های سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان
۱- سازگاری با سایر سیستم های اطلاعاتی
۲- حمایت مدیران ارشد
۳- نارضایتی کارکنان در مواجه با تغییر
۴- تغییر ابزارها، فرایند ها، متد ها و پروسه ها(دفت،۱۹۹۹).[۵۰]
۲- ۲۹ دلایل موفقیت ERP در ایران
هرچند استفاده از سیستم ERP با استقبال گرمی از سوی سازمان‌ها و شرکت‌ها ایرانی روبه‌رو نشده است ، اما در بین همان گروه اندک هم که این نرم‌افزار را در سیستم خود پیاده‌سازی کرده‌اند می‌توان شاهد تجارب موفقیت‌آمیزی بود که در ادامه به تاثیرات پیاده سازی ERP در چند شرکت ایرانی پرداخته می شود.
شرکت ذوب‌‌آهن اصفهان
این شرکت، اولین شرکت ایرانی است که سیستم ERP را مورد استفاده قرار داده است. ذوب‌آهن اصفهان که از محصول شرکت ORACLE استفاده می‌کند از سال ۱۳۸۲ به استفاده از این سیستم روی آورده است. از جمله عامل موفقیت این شرکت در استفاده از این سیستم، حمایت همه‌جانبه مدیران ارشد شرکت ذوب‌آهن اصفهان بوده است. بنابراین در پیاده‌سازی چنین پروژه‌ پیچیده‌ای نیاز به حمایت مدیران ارشد به شدت حس می‌شود حمایتی که در این شرکت به معنای واقعی در پیاده‌سازی ERP تاثیر بسزایی داشته است. یکی دیگر از دلایل موفقیت پیاده‌سازی ERP در ذوب‌آهن اصفهان، سابقه این شرکت در استفاده از سیستم‌های حوزه فناوری اطلاعات می باشد دلیل بعدی که این شرکت را در پیاده‌سازی ERP با موفقیت همراه کرد سابقه ۳۰ الی ۴۰ ساله ذوب‌آهن در استفاده از سیستم‌های نوین است در واقع این شرکت با تغییر یک سیستم جدید و مشکلات احتمالی آن آشنا بود و تجربه‌های زیادی در این خصوص داشته است که در راستای اجرایی این نرم افزار مورد توجه قرار داده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شرکت ایران خودرو
شرکت دیگری که موفقیتش را در اجرای این سیستم می بیند شرکت ایران خودرو می باشد، استفاده و پیاده‌سازی ERP در تولید خودرو تندر با موفقیت نسبی همراه بوده است؛ چرا که در جمع‌بندی، یکپارچگی اطلاعات و دسترسی آنلاین به داده‌ها برای تصمیم‌گیری مدیریتی به موفقیت قابل توجهی دست یافته اند، اما به دلیل مسائل مربوط به تحریم محصول ERP شرکت SAP[51] نتوانسته است برخی از توقعات آنها را برآورده سازد. پیاده‌سازی موفق ERP دراین شرکت به دانش و فهم مدیران ارشد شرکت ایران خودرو باز می‌گردد؛ چراکه اجرای این پروژه تغییرات بزرگی را در هر نهادی ایجاد می‌کند که عدم آمادگی مدیران با این تغییرات و شفاف سازی‌ها می‌تواند بحران غیرقابل کنترلی ایجاد کند. آمادگی سازمانی در مقابل فرایند تغییر و فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از مقاومت پرسنل هر سازمان یا شرکت همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های فنی، می‌تواند در اجرای موفقی پروژه ERP نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.
۲-۳۰ نتیجه گیری بخش برنامه ریزی منابع سازمانی
در این بخش از تحقیق به ارائه مطالبی در زمینه، تعریف، استقرار و راه اندازی، و مزایای سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی و… در جهت آشنایی با این سیستم و اثرات آن در بالا بردن مدیریت کیفیت زنجیره تامین در شرکت پرداخته شد. و در فصول بعدی تاثیرات پیاده سازی آن بر روی مدیریت زنجیره تامین در بالا بردن توانایی ها و ظرفیتهای در یک شرکت سنجیده می شود.
بخش چهارم
شرکت پتروشیمی باختر کرمانشاه
۲-۳۱ صنعت پتروشیمی
پتروشیمی به عنوان یکی از بخشهای اصلی صنعت نفت از جمله صنایع مهم و مادر کشور است. این صنعت به‌عنوان یکی از گزینه‌های مهم صادرات غیر نفتی در جهت شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه، بومی کردن فناوری و گسترش صنایع جانبی اعم از صنایع پایین دستی و یا صنایع تامین کننده نیازهای فنی، مهندسی و تحقیقاتی در کشور نقش اساسی دارد. شرکت پتروشیمی باختر از جمله طرح های عظیم استان کرمانشاه می باشد که با اهدافی از جمله ارتقای فن آوری در بخش پتروشیمی، جبران عقب ماندگی های استانها و مناطقی که شاخصهای توسعه آنها زیر شاخص میانگین کشور است، ایجاد اشتغال و … درآبان ماه سال ۱۳۸۱ شروع به کار کرد در این بخش از تحقیق برای آشنایی بیشتر علاقه مندان به شرح مختصری از شرکت پتروشیمی باختر، تاریخچه شرکت، هدف از تاسیس شرکت، مشخصات طرح های اجرایی و… پرداخته می شود.
۲-۳۲ تاریخچه شرکت پتروشیمی
فعالیت پتروشیمی در سال ۱۳۴۲ با بهره برداری از واحد تولید کود شیمیایی مجتمع پتروشیمی شیراز آغاز شد و متعاقب آن شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۱۳۴۳ با مالکیت دولت، تحت پوشش شرکت ملی نفت ایران تاسیس گردید. پتروشیمی باختر کرمانشاه در آبان ماه سال ۱۳۸۱ دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی مبنی بر انتقال گاز اتیلن به وسیله خط لوله ای به طول ۲۲۰۰ کیلومتر از مبدأ عسلویه تا مهاباد به منظور:
ایجاد ارزش افزوده بر گاز طبیعی به عنوان ماده خام
تولید محصولات باارزش جهت مصرف در بازارهای داخلی و صادرات به بازارهای خارجی
جبران عقب ماندگی های استانها و مناطقی که شاخصهای توسعه آنها زیر شاخص میانگین کشور است
تحرک بخشی به فرایند تولید در مناطق کمتر توسعه یافته
اشتغال زایی در مناطق مزبور
ارتقای فن آوری در بخش پتروشیمی
را اتخاذ و اجرای آن را به وزارت نفت واگذار نمود تا با مشارکت فعال بخش خصوصی نسبت به احداث و بهره برداری از واحدهای پتروشیمی در استانهای غرب کشور اقدام نماید. در این راستا و در جهت نیل به اهداف ملی و اقتصادی حاصل از اجرای پروژه های مزبور شرکت پتروشیمی باختر (سهامی خاص) به عنوان یک شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) با هدف سرمایه گذاری در شرکتها، مجتمع ها، طرحها و واحدهای تولیدی و صنعتی عموماً و صنایع پتروشیمی خصوصاً در تاریخ ۱۷/۱۱/۸۳ تأسیس و آغاز به کار نمود.
۲-۳۳ ماموریت اصلی شرکت
تشویق و تسهیل امر سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری درطرحهای پتروشیمی و سایر طرحها و واحدهای تولیدی
مدیریت و نظارت بر طرحهای در دست اجرا
مدیریت و نظارت بر واحدهای تولیدی در دوران بهره برداری
مشارکت با بخش خصوصی فعال داخلی و خارجی در جهت ایجاد و راه اندازی واحدهای تولیدی در بخش صنایع پایین دستی
جذب تکنولوژی های روز دنیا
پتروشیمی باختر درجهت نیل به اهداف بالا ۶ شرکت زیر مجموعه خود را به نام شرکت های پتروشیمی کاویان (واحد تولید اتیلن)، لرستان و مهاباد (پلی اتیلن سنگین و سبک خطی)، کردستان  (پلی اتیلن سبک خطی)،  کرمانشاه (پلی اتیلن سنگین) و گچساران (واحد تولید اتیلن ثانوی) را تأسیس و سازماندهی نموده است.
۲-۳۴ شرکت پلیمـر کرمانشـاه (سهامی خاص)
طرح پتروشیمی پلی اتیلن سنگین کرمانشاه به منظور توسعه تولیدات پتروشیمیایی در کشور و ایجاد کار و اشتغال و تولید مولد و همچنین توسعه صادرات پتروشیمیایی و استفاده بهینه از منابع گازی کشور و ایجاد ارزش افزوده بر روی سرمایه‌های ملی و همچنین جذب و بکارگیری تکنولوژی های جدید پتروشیمیایی و با توجه به مصوبات هیئت محترم وزیران شرکت پلیمر کرمانشاه شکل گرفته است. شروع عملیات اجرایی پروژه از آذرماه ۱۳۸۴ آغاز شده استموقعیت جغرافیایی اتیلن استان کرمانشاه: استان کرمانشاه- کیلومتر ۳ جاده هرسین - پل چهر- کیلومتر ۵ جاده سرماج طرح پلی اتیلن سنگین کرمانشاه
۲-۳۵ مشخصات طرح
نام طرح: پلی اتیلن سنگین کرمانشاه
مجری طرح: شرکت پلیمر کرمانشاه
محل اجرا: استان کرمانشاه
مساحت:۵۵ هکتار
مالکیت: ۱۰۰درصد شرکت پتروشیمی باختر
پیمانکاران مهندسی و تدارکات ساختمان و نصب و پیش راه اندازی و راه اندازی ۱- بخش فرایند : سازه (ایران) و اوده (آلمان ) ۲- بخش یوتیلیتی، آفسایت و هیدروژن: کنسرسیوم قدس نیرو، بینا و تبدیل انرژی پایا (ایران).
۲-۳۶ کاربرد محصولات
پلی اتیلن سنگین در مصارفی مانند تولید فیلم ، لوله، روکش کابل، قالب گیری تزریقی و قالب گیری بادی بکار می رودجدول۲-۳ مقدار محصولات تولیدی و خوراک و محل تامین را نشان می دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت