۵-آموزش جرات ورزی وافزایش توانایی نه گفتن

۶-ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی

۷-آشنایی با وسوسه وراهکارهای مقابله با آن

روگاردکارسون [۳۵](۲۰۰۳) تحقیقی تحت عنوان بررسی اثر بخشی آموزش مشاوره گروهی مهارت‌های زندگی بر کاهش میزان عود در افراد وابسته به مواد در یک مرکز سم زدائی انجام داد . نتایج تحقیق نشان داد آموزش مشاوره گروهی مهارت‌های زندگی بر کاهش میزان عود در افراد وابسته به مواد مؤثر می‌باشد.

برنامه های درمانی شامل موارد ذیل می‌باشد:

۱-شناسایی جرقه هایی که منجر به وسوسه وسپس عود می شود

۲-ایجاد یک شبکه حمایتی سالم مثل خانواده و ‌گروه‌های خودیار

۳-درمان فردی جهت بیمارانی که مشکلاتی در دوران کودکی داشته اند که در بروز اعتیادشان دخیل بوده است .(ضربات ‌و صدمات روحی دوران کودکی)

۴-آموزش مهارت های زندگی ازجمله مهارت حل مسئله،جرات ورزی

۵-کمک به معتادین جهت بیان احساسات وعواطف مثبت ومنفی خود ‌و تخلیه هیجانی شدن

۶-به کارگیری برنامه های کاربردی ‌و تمرینات عملی برای مقابله با موقعیتهای پر خطر پس از آموزش منظم مهارت‌های زندگی از جمله مهارت حل مسئله،جرات ورزی

ویلز و همکاران[۳۶] (۲۰۰۴)پژوهشی تحت عنوان بررسی رابطه بین مشروبات الکلی(کجا،با چه کسی و چه مقدار مصرف مواد)با میزان پرخاشگری در دانشجویان دانشگاه کانادا به کار برد ونتایج پژوهش نشان دادتعداددفعات بالای مصرف مشروبات الکلی در دانشجویان پسر در محیط های مهییج مانند میخانه ها بیشترین تاثیر را بر شدت رفتارهای پرخاشگرانه در افراد وابسته به موادرادارد.

وایت[۳۷](۲۰۰۵)پژوهشی تحت عنوان بررسی اثرات شدید وبلند مدت مصرف مواد مخدر بر میزان پرخاشگری در دوران نوجوانی و دوران بزرگسالی به کار برد ونتایج پژوهش نشان داد میزان شدت پرخاشگری در افراد وابسته به مواد مخدر در دوران نوجوانی بیشترین میزان را در مقایسه با دوران جوانی دارد.

ساتسیگلووهمکاران[۳۸] (۲۰۰۹)پژوهشی تحت عنوان رابطه بین میزان مصرف نیکوتین ومیزان پرخاشگری در مردان الکلیسم بستری در ترکیه به کار بردونتایج پژوهش نشان داد سیگار کشیدن همراه با مصرف مشروبات الکلی باعث افزایش شدت رفتارهای پزخاشگرانه در افراد وابسته به موادمی شود.

۲-۱۳-جمع بندی:

درمجموع با مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه‌های آموزش مهارت حل مسئله بر افراد وابسته به مواد ،بررسی میزان عودوپرخاشگری درافراد وابسته به مواد واز تحقیقات ذکر شده ‌در زمینه ارتباط بااین متغیرها، اینگونه استنباط می شود که پژوهش‌های مطرح شده کمتر به اثربخشی آموزش مشاوره گروهی مهارت حل مسئله بر کاهش عود وپرخاشگری درافراد وابسته به مواد توجه کرده‌اند ‌بنابرین‏ دررابطه با موضوع تحقیق حاضر درجستجوی پایان نامه ها ومقلات علمی داخلی وخارجی ،تحقیقی که به طور همزمان به اثر بخشی آموزش مشاوره گروهی مهارت حل مسئله ‌بر کاهش میزان عود وپرخاشگری درافراد وابسته به مواد پرداخته باشد،توسط پژوهشگر یافت نشد .لذا با توجه به آنچه مطرح شد وهمچنین بر حسب علاقه وکار پژوهشگر باافراد وابسته مواد دراداره بهزیستی،تحقیق حاضر درصدداست تا به بررسی اثر بخشی آموزش مشاوره گروهی مهارت حل مسئله ‌بر کاهش میزان عود وپرخاشگری درافراد وابسته به مواد بپردازد.محقق امیدواراست این پژوهش بتواند خلاءتحقیقی موجود در این زمینه راجبران کند.

۳-۱-مقدمه:

در این فصل اطلاعات مربوط ‌به این پژوهش ازقبیل بیان طرح تحقیق ،دیاگرام طرح،خلاصه جلسات هردوگروه،جامعه آماری،تعیین حجم نمونه وروش نمونه گیری،ابزارهای بکاررفته،روش اجراوروش های تجزیه وتحلیل آماری آورده شده است.

۳-۲-طرح پژوهش

پژوهش حاضر نوع آزمایشی (شبه آزمایشی )‌با طرح پیش آزمون،پس آزمون با گروه آزمایش وگواه می‌باشد.

۳-۳-دیاگرام طرح

پس آزمون

متغیر مشخص

پیش آزمون

انتخاب تصادفی

گروه ها

T2

X

T1

R

آزمایش

T2

۱ X

T1

R

گواه

۳-۴-جامعه آماری ونمونه مورد بررسی:

جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است از کلیه افراد وابسته به مواد مراجعه کننده به مرکز خود معرف در اداره بهزیستی شهر شیراز که از نیمه ارد یبهشت ماه تا نیمه تیر ماه ۱۳۸۸(۲ماهه) جهت سم زدایی مراجع نموده اند، که در مجموع ۱۲۶ نفر راشامل می‌شوند.

۳-۵-نمونه وروش نمونه گیری

نمونه مورد بررسی عبارت است از ۳۰نفر از افراد وابسته به مواد که با نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند وبه صورت تصادفی به دوگروه گواه وآزمایش تقسیم شدند ،تمام افراد

‌بر اساس ۸ جنبه که عبارتنداز:سن،جنس،تحصیلات،شغل،میزان مصرف مواد مخدر ،نوع مصرف،تعدادترکهای قبلی،علت مصرف مجدددرترک قبلی همتاسازی وانتخاب شدندوهردوگروه ۱۲جلسه درمان گروهی به مدت ۹۰ دقیقه دریافت نمودند وبرای گروه آزمایش متغیر مستقل حل مسئله اعمال شد و گروه گواه آموزش خاصی دریافت نکردند.

۳-۶-خلاصه جلسات هر دوگروه

جلسات

گروه آزمایش

گروه کنترل

اول

هدف: آشنایی اعضاء با هم،کاهش اضطراب از شرکت در گروه ،شرح قوانین گروه، اطلاعات در خصوص گروه درمانی وانجام پیش آزمون پرخاشگری

هدف: آشنایی اعضاء با هم،کاهش اضطراب از شرکت در گروه ،شرح قوانین گروه، اطلاعات در خصوص گروه درمانی وانجام پیش آزمون پرخاشگری

دوم

هدف:دادن اطلاعات به اعضاء در خصوص مهارت حل مسئله وآشنائی واهمیت مراحل مهارت حل مسئله ،دادن یکسری تکالیف خانگی

هدف: شناسایی بیماری اعتیاد که هم جنبه روانی وجسمی وهم اجتماعی دارد،ریشه‌های اعتیاد چیست،معتاد کیست ودارای چه ویژگی های است.و در نهایت اینکه اعتیاد بیماری مزمن است.جمع بندی درمانگر پس از اتمام بحث گروهی

سوم

هدف: تعریف خود آگاهی هیجانی ،شناخت افکار کارآمد وناکارآمد،انجام یکسری تمرینات متفاوت، بررسی تکالیف خانگی

هدف: شناخت انگیزه های افراد برای ترک،نقش انگیزه های بیمار ‌در درمان چه بوده،مقایسه انگیزه فعلی معتادین ‌با دوره های قبلی ترک

چهارم

هدف:تعریف واضح ودقیق مهارت حل مسئله،

آشنایی با شیوه های مقابله ای : ۱-مسئله مدار۲-هیجان مدار۳-شیوه های ناصحیح وناسالم ،بررسی تکالیف خانگی

هدف: شناسایی روند یک درمان صحیح وعلمی برای اعتیاد،برنامه سم زدائی و در مانهای غیر داروئی خصوصاًً آموزش گروه درمانی برای آن ها مشخص شده ،راجع به عوارض بعد ازترک صحبت شده تا همدردی وهم حسی ایجاد شود وهم اعضاءامیدوارتر شوند.

پنجم

هدف:شناخت جهت گیری کلی نسبت به مسئله ، ‌یاد دادن توقف وتفکر کردن،خوب فکر کردن ،بررسی تکالیف خانگی

هدف: نقش یک راهنما وحامی مناسب در فرایند درمان به اعضاءتوضیح داده شدواشاره به بهترین راهنماکه درابتدا یکی ازاعضاء خانواده وسپس یکی از افراد بهبودیافته با مدت پاکی بالا وکمک گرفتن از روان

شناس اعتیاد برای حل مشکلات پس از ترک است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت