جدول۴-۱۸) ضریب همبستگی بین با وجدان بودن و رفتار شهروندی سازمانی

متغیر ها تعداد میزان ضریب همبستگی ضریب تعیین سطح معنی داری نتیجه
رابطه بین با وجدان بودن و رفتار شهروندی سازمانی ۲۲۱ ۲۴۸/۰ ۰۶۲/۰ ۰۰۰/۰ تائید فرضیه

با توجه به جدول مشاهده می شود که مقدار سطح معنی داری بدست آمده برای آزمون ضریب همبستگی پیرسون فرضیه پنجم تحقیق کوچک تر از پنج صدم می باشد، به همین دلیل با اطمینان ۹۵ درصد فرض H0 رد و فرض H1تایید می شود و این رابطه معنی دار می باشد. همچنین بر اساس این جدول می توان گفت شدت همبستگی بین دو متغیر با وجدان بودن و رفتار شهروندی سازمانی ۸/۲۴ درصد می باشد که این بیان گر رابطه مستقیم بین دو متغیر می باشد. یعنی در صورت افزایش با وجدان بودن، رفتار شهروندی سازمانی کارکنان افزایش می یابد. ضریب تعیین بین دو متغیر برابر با ۰۶۲/۰ می باشد که این نشان می دهد متغیر با وجدان بودن به میزان ۲/۶ درصد می تواند متغیر رفتار شهروندی سازمانی را پیش بینی کند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فصل پنجم
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
۵-۱) مقدمه
بنا به هدف مورد نظر این تحقیق که “بررسی رابطه بین شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان شعب بانک ملی استان گیلان"، می باشد در فصول گذشته کلیات تحقیق، مبانی نظری و ادبیات موضوع تحقیق، روش تحقیق و نحوه جمع آوری داده های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اکنون پس از ارائه یافته های تحقیق، آخرین مرحله از این فرایند، که مرحله نتیجه گیری می باشد، ارائه می گردد. در این فصل پس از بیان مجدد و مختصر برخی مطالب فصل های گذشته، فرضیات پژوهش تشریح و نتایج آزمون سوال های تحقیق، ارائه می گردد. در پایان پیشنهادها با توجه به نتایج سوال ها و همچنین پیشنهادهایی جهت تحقیقات بعدی مطرح می گردد.
۵-۲) خلاصه تحقیق :
در این تحقیق ، محقق در صدد بررسی رابطه بین شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان شعب بانک ملی استان گیلان می باشد. شخصیت با ابعاد (ثبات عاطفی، برون گرایی، تجربه پذیری، سازگاری، با وجدان بودن) در این مطالعه نقش متغیر مستقل و رفتار شهروندی سازمانی با ابعاد (نوع دوستی، وظیفه شناسی، جوانمردی، فضیلت مدنی، احترام و تکریم) نقش متغیر وابسته را ایفا می نمایددلیل اهمیت بررسی این موضوع این است که اکثر مدیران خواهان کارکنانی هستند که بیش از وظایف شرح شغل خود فعالیت می کنند. آنها به دنبال کارکنانی هستند که به فراسوی انتظارات می روند، به میل و خواست خود به رفتارهایی دست می زنند که جزء وظایف رسمی شغلی شان نیست و به طور کلی، رفتار شهروندی سازمانی بالایی دارند. بنابراین شناسایی ابعاد شخصیتی افراد و نقشی که آنها می توانند در رفتارهای فرانقشی یا رفتارهای شهروندی سازمانی داشته باشند، حائز اهمیت است.
تحقیق حاضر دارای ۵ فرضیه به شرح زیر می باشد:
فرضیه های تحقیق:
بین ثبات عاطفی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
بین برون گرایی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
بین تجربه پذیری و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
بین سازگاری و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
بین با وجدان بودن و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
جامعه آماری این تحقیق ۱۲۳۴ نفر کارکنان شعب بانک ملی استان گیلان می باشند و از بین آنها تعداد ۲۲۱ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده است. ابزار گردآوری داده‌ها و اطلاعات پرسشنامه بوده که دارای دو بخش شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی می باشد. برای تعیین روایی متغیرهای تحقیق از روش محتوایی و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل داده های آماری، داده‌ها با استفاده نرم افزار spss18 به جداول توزیع فراوانی و هیستوگرام تبدیل شده و در بخش استنباطی از آزمون تحلیل همبستگی پیرسون استفاده شده است.
۵-۳) نتایج آمار توصیفی
الف) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق:
جنسیت۲۵ نفر (۳/۱۱ درصد) از پاسخ دهندگان زن، و ۱۹۴ نفر (۸/۸۷ درصد) نیز مرد می باشند. همچنین ۲ نفر (۹/۰ درصد) به این سوال پاسخ نداده اند.
وضعیت تأهل: ۱۶ نفر (۲/۷ درصد) از پاسخ دهندگان مجرد، ۲۰۵ نفر (۸/۹۲ درصد) نیز متاهل می باشند.
سن: سن ۱۸ نفر (۱/۸ درصد) از پاسخ دهندگان بین ۲۰ تا ۳۰ سال ، ۹۶ نفر (۴/۳۴ درصد) بین ۳۱ تا ۴۰ سال، ۹۷ نفر (۹/۴۳ درصد) بین ۴۱ تا ۵۰ سال، ۹ نفر (۱/۴ درصد) بیشتر ۵۰ سال بوده اند. همچنین ۱ نفر (۵/۰ درصد) به این سوال پاسخ نداده است.
تحصیلات: میزان تحصیلات ۵۷ نفر (۸/۲۵ درصد) از پاسخ دهندگان دیپلم، ۵۶ نفر (۳/۲۵ درصد) فوق دیپلم، ۹۲ نفر (۶/۴۱ درصد) لیسانس و ۱۵ نفر (۸/۶درصد) فوق لیسانس می باشد. همچنین ۱ نفر (۵/۰ درصد) به این سوال پاسخ نداده است.
سنوات خدمت: سنوات خدمت ۶ نفر (۷/۲ درصد) از پاسخ دهندگان کمتر از ۵ سال، ۲۸ نفر (۷/۱۲ درصد) بین ۵ تا ۱۰ سال، ۴۷ نفر (۳/۲۱ درصد) بین ۱۰ تا ۱۵ سال، ۶۲ نفر (۱/۲۸ درصد) بین ۱۵ تا ۲۰ سال و ۷۶ نفر (۴/۳۴ درصد) ۲۰ سال به بالا بوده اند. همچنین ۲ نفر (۹/۰ درصد) به این گزینه پاسخ نداده اند.
نوع استخدام: نوع استخدام ۲۰۹ نفر (۶/۹۴ درصد) از پاسخ دهندگان رسمی، ۳ نفر (۴/۱ درصد) آزمایشی، ۲ نفر (۹/۰ درصد) پیمانی، ۶ نفر (۷/۲ درصد) قراردادی می باشد و ۱ نفر (۵/۰ درصد) به این گزینه پاسخ نداده است.
ب) توصیف متغیرهای تحقیق:
متغیر رفتار شهروندی سازمانی: این متغیر دارای کمترین مقدار ۲۵/۲، بیشترین ۶۳/۴ ، میانگین ۳۰۱۹/۳ ، انحراف معیار ۳۹۸۹۸/۰ و واریانس ۱۵۹/۰ می باشد.
متغیر شخصیت: این متغیر دارای کمترین مقدار ۵۲/۲، بیشترین ۲۲/۴ ، میانگین ۲۸۷۸/۳ ، انحراف معیار ۲۹۵۵۹/۰ و واریانس ۰۸۷/۰ می باشد.
متغیر ثبات عاطفی: این متغیر دارای کمترین مقدار ۰۸/۱، بیشترین ۷۵/۴ ، میانگین ۷۷۸۷/۲ ، انحراف معیار ۶۰۳۷۵/۰ و واریانس ۳۶۴/۰ می باشد.
متغیر برون گرایی: این متغیر دارای کمترین مقدار ۲۷/۲، بیشترین ۸۳/۴ ، میانگین ۵۰۲۱/۳ ، انحراف معیار ۴۶۲۶/۰ و واریانس ۲۱۴/۰ می باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت