فارغ التحصیلان این شاخه در صورت احراز شرایط می‌توانند در دور ه های علمی – کار بردی ادامه تحصیل دهند . به فارغ التحصیلان دوره راهنمایی یا معادل آن پس از گذراندن ۳۲ واحد پودمان مهارت و توفیق در آزمون جامع استاندارد مهارت در حرفه مر بوط ،گواهینامه درجه دوم مهارت داده می شود . دارند گان گواهینامه درجه دوم مهارت یا معادل آن پس از گذراندن حدود شانزده واحد پودمان مهارت و توفیق در آزمون جامع استاندارد مهارت در حرفه مربوط، گواهینامه درجه دوم مهارت داده می شود . دارندگان گواهینامه درجه دوم مهارت یا معادل آن ، پس از گذراندن حدود شانزده واحد پودمان مهارت و توفیق در آزمون استانداردمهارت به دریافت گواهینامه درجه یک مهارت نائل می‌شوند به کسانی که دیپلم کاردانی داده می شود ، که علاوه بر اخذ گواهینامه درجه یک مهارت یا معادل آن در حرفه مورد نظر ۴۸ واحد دروس عمومی شاخه های نظری و فنی و حرفه ای را بگذرانند . (صا فی ، ۱۳۷۴ )

با ایجاد مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش :

    1. عدم تساوی امکانات آموزش از میان می رود .

    1. از عدم علاقه به مدرسه و ترک تحصیل دانش آموزان کاسته می شود .

    1. شکست های تحصیلی در بین دانش آموزان کم می شود .

    1. تاءکید بیش از حد بر رشته ای خاص کاسته می شود .

    1. از ساختمان مدرسه در تمام سال حداکثر استفاده به عمل می‌آید .

  1. بیگانگی ، یاس و نا کامی به دلیل عدم پیشرفت تحصیلی از میان می رود .

فارغ التحصیلان این دبیرستان ها هنگامی که تصمیم به اشتغال بگیرند مدرک تحصیلی آن ها مهارت و علاقه آن ها را در زمینه ای خاص به وضوح نشان می‌دهد .

در حالی که فارغ التحصیلان دروس نظری تازه باید بیندیشند که علاقه آن ها در چه زمینه ای است .

برنامه تحصیلات حرفه ای:

دوره تحصیلات حرفه ای بدین منظور مطرح گردیده است که دانش آموزان را جهت اشتغال به کار سود مند ، بلافاصله پس از اتمام این دوره دبیرستان آماده سازد . به طور کلی در این برنامه دانش آموزان نیمی از وقت خود را صرف آموزش های عمومی و نیمی دیگر را صرف درس های حرفه ای می‌کنند . حدود ۲۰% محصلین دبیرستانی سراسر کشور در این برنامه تحصیل می‌کنند . میزان بیکاری در بین فارغ التحصیلان دبیرستان در رشته تعلیمات حرفه ای از ۵% در مقایسه با ۱۲% یا بیشتر گروه سنی خود در رشته‌های دیگر ،کمتر است .بیش از ۲۰% فارغ التحصیلان از مدارس ، احساس می‌کنند که در درجه دوم اهمیت قرار دارند و یا هوش و استعداد کافی ندارند . لیکن این ها سریع تر کار پیدا می‌کنند .از مشاغل خود فنی تر هستند و بیش از فارغ التحصیلان رشته‌های دیگر دبیرستان کارهای خود را نگه می دارند .

کمک به هر محصل در آماده شدن برای یک شاخه :

مدارس کشور معمولاً از اهداف مختلفی بر خوردار ند، که یکی از اهداف موضوع آماده سازی دانش آْموزان برای کار بعد از فارغ التحصیل شدن می‌باشد . در دبیرستان های آمریکا همیشه به منزله وسیله جهت آماده سازی افراد برای کار محسوب شده اند . اغلب کار فرمایان انتظار دارند که تعلیم و تربیت فرد او را در زمینه مهارت های مربوط ارتباط و تبادل نظر ، عادات مطلوب کار و احساس مسئولیت آماده سازد . در حالی که افرادی که به دانشگاه می‌روند پیوسته رو به تزاید است .

اغلب دانش آموزان به تحصیلات رسمی خود ،بعد از کلاس دوازدهم یا قبل از آن ، خاتمه می‌دهند . این دسته از محصلین طالبی آمادگی برای کاری هستند ، که در آمدی ثابت داشته و امنیت آن ها را تا حدی تاءمین نماید . این ها به دنبال مشاغلی هستند که نیازمند مهارت هایی است که در خلال سال های تحصیلی خود کسب کرده‌اند . کار زمان کارگرانی را می خواهند که ماهر ، قابل اعتماد و دقیق ووقت شناس بوده ، بتوانند با همکاران و سر پرستان خود کنار آیند و علاقمند به منافع شرکت باشند .(بروس ،۱۳۶۹ )

هر جامعه ای برای رشد و شکوفایی افراد خود برنامه هایی را متناسب با وضع موجود در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهد ، تا زمینه ترقی و رشد برای جامعه و افراد آن تسریع گردد. یکی از برنامه ریز ی ها در ارتباط با نیازمندی های صنعتی جامعه است که کشور ما با درایت پایه ای و اساسی طرح ریزی نگردد ، همان خواهد شد که در سایر رشته ها انبوه تحصیل کرده متوسطه و عالی داشته باشیم ولی جامعه ما در حل بسیاری از معضلات اجتماعی و مشکلات علمی و صنعتی عاجز مانده باشد .

اهداف کمی در برنامه نیم سال ۶۶-۶۲

۱-تعداد هنر جویان فنی و حرفه ای از ۸۸۹/۱۲۸ نفر در سال ۱۳۶۱ به ۳۸۷۰۴۳ نفر در سال ۱۳۶۶ خواهد رسید .

۲- رشته آموزش متوسطه عمومی در طول برنامه به طور متوسط ۶% و رشد آموزش متوسطه فنی و حرفه ای به طور متوسط ۲% افزایش خواهد داشت .

۳-سهم هنر جویان رشته کشاورزی از ۱/۴% به ۶/۶% در سال ۱۳۶۶ و سهم هنر جویان رشته صنعت از ۲/۶۲ % به ۸/۵۹% و سهم هنر جویان رشته خدمات از ۷/۳۳ به ۶/۳۳% خواهد رسید .(تعلیم و تربیت ،۱۳۶۵ )

آموزش متوسطه از نظر کمی در سال تحصیلی ۶۵-۶۴

در سال تحصیلی ۶۵- ۶۴ تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در دوره های مختلف ۳۲۸/ ۵۶۱ /۱۰ نفر بالغ گردیده است .در نشریه خلاصه آمار وزارت آموزش و پرورش دفتر هماهنگی طرح ها و برنامه ریزی توسعه آماده است که تعداد دانش آموزان نسبت به سال تحصیلی گذشته بیش از ۰۰۰/۸۰۶ نفر (۳۰/۸% ) افزایش داشته است . از این تعداد ۳۳۵ /۱۴۴/۶ نفر پسر و ۰۰۳/۴۱۷/۴ نفر دختر بوده است .از تعداد کل دانش آمو زان ۸/۳۷۰/۴ نفر در مناطق روستایی تحصیل کرده‌اند . تعداد ۳۲۸/۵۶۱/۱۰ دانش آموزدر ۴۸۳/۳۷۰ کلاس و ۷۰۰۲۵ مدرسه بوده اند و جمع کارکنان شاغل در مدارس و ادارات آموزش در این سال به ۱۴۵/۶۳۴ نفر بالغ گردیده است . از۳۲۸/۵۶۱/۱۰ دانش آموز ۲۸۳/۹۹۴ نفرمتوسطه و ۳۵۲/۱۹۵ نفر در متوسطه فنی و حرفه ای به تحصیل اشتغال داشته اند که ۴۱۳/۱۰۴ نفر در هنرستان های فنی و ۵۷۸/۸۳ نفر در مدارس بازر گانی و حرفه ای و ۷۳۶۱ نفر و در مدارس متوسطه فنی و حرفه ای روستا ها ۵۸۴۹ نفر تحصیل کرده‌اند .

بررسی وضعیت کار کنان مدارس متوسطه نشان می‌دهد که در سال تحصیلی ۶۴-۶۳در این دوره (عمومی ، فنی ،حرفه ای ، ۷۰۸۴۵ نفر فعالیت داشته اند ، که ۵۲۷۶۹ نفر در دوره متوسطه عمومی و بقیه در فنی و حرفه ای بوده اند . از ۵۲۷۶۹ نفر کارکنان دوره متوسطه نظری ۱۹۴۴۰ نفر زن بوده اند . از ۷۰۸۴۵ نفر کارکنان دوره متوسطه ۳۵۳۹۵ نفر یعنی ۱۹/۶۶ % لیسانس بالاتر بوده اند .(تعلیم و تربیت ،۱۳۵۶ )

در سال ۶۴-۶۳ از ۰۰۰/۷۶۰ ۹ دانش آموز حدود ۰۰۰/۹۰۱ نفر در دوره متوسطه نظری وحدود ۰۰۰/۱۷۰ در دوره متوسطه فنی و حرفه ای تحصیل کرده‌اند .در سال تحصیلی ۶۵-۶۴ حدود ۰۰۰/۱۹۵ دانش آموز هنرستانی نیز در ۷۰۸ مدرسه فنی و حرفه ای تحصیل کرده‌اند .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت