۳-۱- مقدمه
ارزیابی و تأیید یا اصلاح نظریات در پرتوی بررسی­های تجربی و مشاهدات علمی صورت می‎گیرد. به منظور انجام صحیح آزمون­های مربوط به فرضیات، لازم است پیش از هر چیز به تناسب روش و اجزای آن با موضوع و اهداف پژوهشی توجه شود، چراکه این مسئله اصلی است که رعایت آن به محقق کمک می­ کند تا شناختی را که در برخورد با داده ­های تجربی کسب می­ کند و می­خواهد آن را معیاری برای تأیید یا اصلاح جنبه­ های نظری پژوهش قرار دهد، از درجه­ اطمینان بالایی برخوردار باشد. بنابراین در هر پژوهش، به ناچار باید شیوه ­های خاصی برای بررسی تجربی فرضیات برگزیده و ابزارهای اندازه ­گیری معیّن و آزمون­های خاص به کار گرفته شود. از این­رو، فصل حاضر به روش تحقیق اختصاص یافته که در آن نوع تحقیق، ابزارهای اندازه ­گیری، جامعه­ آماری، شیوه­ نمونه گیری و حجم نمونه معرفی شده و مفاهیم اصلی به کار رفته در پژوهش، از جنبه نظری و عملی تعریف می­گردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۲- روش تحقیق
پژوهش حاضر در پی سنجش تطبیقی عوامل مؤثر بر رضایت شهروندان از کیفیّت زندگی شهری در دو شهر صدرا و عالیشهر می­باشد. روش انجام این پژوهش، از نظر کنترل شرایط پژوهش و به لحاظ محتوی کاری، کمی و پیمایشی[۶۹] و در میان انواع پژوهش­های پیمایشی، از نوع زمینه­ای[۷۰] است. از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع دامنه، از نوع خُرد[۷۱]، و از نظر زمان، از نوع مقطعی[۷۲] است.
هم­چنین، علاوه بر روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه، برای دستیابی به شناخت همه­جانبه و دقیق‎تری از مجموعه عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر رضایت شهروندان، از روش سوات[۷۳] نیز استفاده شده است. در این روش، عوامل بالقوّه (فرصت­ها و تهدیدها) و بالفعل (نقاط قوت و ضعف) مؤثر بر رضایت شهروندان ارزیابی شده است. روش سوات را در سال ۱۹۸۲ میلادی، وی ریچ[۷۴] در مقاله‌ای کلاسیک با عنوان « ماتریس سوات: ابزاری برای سنجش وضعیت » به تفصیل معرفی کرد (گلکار،۱۳۸۵: ۳). سوات یا SWOT حروف­اول چهارکلمه انگلیسی Strengthبا معادل فارسی قوت،Weakness با معادل فارسی ضعف،Opportunity به معنای فرصت و Threats به معنای تهدید است (محمدی ده چشمه و زنگی
آبادی، ۱۳۸۶: ۴۷ ؛ وان رونگ[۷۵] و همکاران، ۲۰۱۳: ۷۸). این روش ابزار مهمی برای تصمیم‌گیری است و محیط درونی و بیرونی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد (سالار[۷۶]،سالار؛ ۲۰۱۴: ۵۱۶).
به این صورت که، با بهره گرفتن از اطلاعات مستخرج از سؤالات باز ۳۸۲ پرسشنامه تکمیل شده در عالیشهر و صدرا، و مصاحبه با ۱۰ نفر از کارشناسان شرکت عمران ( ۵ نفر کارشناس صدرا و ۵ نفر کارشناس عالیشهر)، نقاط قوت و ضعف (محیط داخلی) و فرصت­ها و تهدیدات (محیط خارجی) شهر به دست آمد.
آنالیز درونی نظام شهری
آنالیز بیرونی نظام شهری
آمایش محیطی شهر صدرا صدرا
شکل شماره (۳-۱): ماتریس SWOT
(محمدی ده چشمه، ۱۳۸۶)
۳-۳- جامعه­ آماری
جمعیت آماری شامل کلیه­ زنان و مردان ساکن در صدرا و عالیشهر است. بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰، تعداد مورد نظر، درعالیشهر (۱۲۸۲۰ نفر) و صدرا ( ۳۹۹۷۲ نفر) برابر با ۵۲۷۹۲ است که به عنوان جمعیت آماری این تحقیق در نظر گرفته شده است.
۳-۴- روش نمونه گیری
روش نمونه گیری، به شیوه­ خوشه­ای چندمرحله­ای است. به منظور انجام نمونه گیری، بر مبنای نقشه شهری شرکت عمران شهرهای جدید صدرا و عالیشهر واحدهای نمونه انتخاب شد. که بر اساس این نقشه، شهر عالیشهر، به ۴ فاز و شهر صدرا به ۲ فاز مسکونی تقسیم می­ شود. هر یک از فازهای مسکونی به عنوان یک خوشه در نظر گرفته شده و از هر فاز، یک یا دو محله به طور تصادفی به عنوان واحد نمونه گیری انتخاب شده است. نحوه­ انتخاب خانه­ها در محلات مختلف شهر صدرا و عالیشهر نیز به این نحو بود که ابتدا درب اولین خانه زده می­شد و بعد پنج خانه بعدی را رها کرده و درب خانه ششم زده می­شد.
جدول شماره (۳-۱): حجم نمونه منتخب بر حسب فازهای مسکونی در دو شهر جدید صدرا و عالیشهر

شهر فاز مسکونی جمعیت کل نسبت جمعیتی تعداد پرسشنامه
صدرا فاز ۱ ۲۹۳۵۱ ۷۳/۰ ۱۴۱
فاز۲ ۱۰۶۲۱ ۲۷/۰ ۵۱
عالیشهر فاز۱ ۴۸۳۰ ۳۸/۰ ۷۲
فاز۲ ۳۹۳۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت