Parameters

Adsorption model

۸۸۰/۲
۳۹۰/۵
۸۸۲/۰

KF
n
R2

Freundlich

در شکل(۳-۱۹) نمودار Ce/qدر برابر Ce نشان دهنده ایزوترم لانگمویر می باشد، چنانچه مشاهده می شود سیستم جذب As(III) توسط کیتوسان به میزان قابل توجهی از معادله لانگمیر پیروی می کند. ضریب همبستگی برای تطابق رگرسیون خطی معادله­ لانگمویر ۹۸۹/۰ است. در جدول (۳-۱۱) مقادیر ثابت­های لانگمویر برای جذب As(III) توسط کیتوسان آورده شده است. مقادیر qm و KL از شیب و عرض از مبدا معادله خطی Ce/qe برحسب Ce حساب شد. نتایج آزمایش­ها نشان دهنده­ بیشترین مقدار جذب شده­ (qm)، mg ۷۸/۶ آرسنیک در هر گرم کیتوسان بدست آمد که با مقدار تجربی اندازه گیری شده مطابقت دارد و مقدار انرژی جذب (KL)، L/mg ۱۳۶/۰ محاسبه شد. برای نشان دادن کارایی فرایند جذب، یک پارامتر تعادلی بدون بعد با بهره گرفتن از معادله­ (۳-۱) حساب می­ شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

(۳-۱)
که در اینجا Co غلظت اولیه و RL ثابت ایزوترم لانگمویر است. مقادیر ۱>RL نشان دهنده جذب مساعد و مقادیر بیشتر از ۰/۱ نشان دهنده جذب نامساعد است. مقدار RL برای غلظت اولیه­ mg/L60 در حدود ۱۰۹/۰ تعیین شد، که نشان می­دهد کیتوسان جذب مساعدی دارد.
مدل جذب چند لایه ای فروندلیچ نیز برای ارزیابی داده های حاصل مورد ارزیابی قرار گرفت و در شکل ۳-۲۰ نمایش داده شده است. نمودار خطی log qبرحسب log Ce کاربرد ایزوترم جذب فروندلیچ را نشان می­دهد. مقدار KF برابر با mg/g ۸۸/۲ و n برابر با ۳۹/۵ برای مدل ایزوترم جذب فروندلیچ است (جدول ۳-۱۳). ضریب همبستگی برای تطابق رگرسیون خطی معادله­ فروندلیچ ۸۸/۰ است. کیتوسان تطابق بهتری با ایزوترم لانگمویر نسبت به ایزوترم فروندلیچ نشان می­دهد. نتایج حاصل از یافته های سایر محققین نیز این نتیجه حاصل را تایید می کند[۸۹].
۳-۴-۲- بررسی ایزوترم های جذب As(III) توسط نانوکامپوزیت Chitosan/nano-Al2O3
۳-۴-۲-۱- بررسی ایزوترم لانگمویر
با بهره گرفتن از نتایج حاصل از آزمایشات بند ۳-۳-۳، و جدول ۳-۵ داده های جدول ۳-۱۴ برای بررسی ایزوترم لانگمویر محاسبه شد.
جدول۳-۱۴- بررسی ایزوترم لانگمویر نانوکامپوزیت Chitosan/nano-Al2O3

Ce/qe

qe (mg/g)

Ce (mg/l)

C0 (mg/l)

Sample

۱۶/۱

۵/۹

۱۱

۳۰

۱

۲

۱۰

۲۰

۴۰

۲

۷۶/۲

۵/۱۰

۲۹

۵۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت