صیدپور (۱۳۹۳) : هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین کیفیت افشا و اجزای آن (به هنگامی و قابلیت اتکا) با هزینه سرمایه سهام عادی در ۲۴۶ شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار در طی دوره ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ است که با بهره گرفتن از رگرسیون چند متغیره و کنترل عوامل تعیین‌کننده هزینه سرمایه سهام عادی مورد آزمون قرارگرفته است. بررسی این ارتباط ازاین‌جهت دارای اهمیت است که کیفیت افشا، میزان سرمایه‌گذاری را در واحدهای تجاری تحت تأثیر قرار می‌دهد. نتایج تحقیق بیانگر وجود ارتباط منفی و معناداری بین کیفیت افشا و اجزای آن (بهنگامی و قابلیت اتکا) با هزینه سرمایه سهام عادی است. به عبارت دیگر هرچه کیفیت افشای شرکتی بالاتر باشد، سرمایه‌گذاران بیشتری را به خود جلب می‌کند و موجب کاهش هزینه سرمایه سهام عادی و مشکلات تأمین مالی شرکت می‌گردد.

ایمنی (۱۳۹۲) این پژوهش به بررسی رابطه عدم تقارن اطلاعاتی و کیفیت سود بر هزینه سرمایه سهام عادی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال‌های ۱۳۸۵ تا پایان ۱۳۹۰ می‌پردازد. هزینه سرمایه سهام عادی به عنوان بخشی از هزینه سرمایه شرکت، بازده مورد انتظار دارندگان سهام عادی است. سهام‌داران عادی به علت پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری، انتظار کسب بازده مناسبی را دارند. علاوه بر ریسک سرمایه‌گذاری، ریسک اطلاعاتی نیز از عواملی است که بر هزینه سرمایه تأثیر می‌گذارد. عدم تقارن اطلاعاتی و کیفیت سود از جمله شاخص‌های مهم ریسک اطلاعاتی محسوب می‌شوند. انگیزه اصلی انجام این مطالعه، تعیین این موضوع است که آیا بین عدم تقارن اطلاعاتی و کیفیت سود با هزینه سرمایه سهام عادی رابطه معنی‌داری وجود دارد یا خیر. ازاین‌رو تعداد ۱۰۶ شرکت در طی دوره زمانی ۱۳۹۰ ـ ۱۳۸۵ موردبررسی قرار گرفتند. به منظور آزمون فرضیه‌ها از تکنیک‌های آماری رگرسیون ساده و رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شد. آزمون معنی‌دار بودن الگوها با بهره گرفتن از آماره‌های F و t صورت گرفت. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد فرضیه اصلی این تحقیق مبنی بر وجود رابطه معنی‌دار بین عدم تقارن اطلاعاتی و کیفیت سود با هزینه سرمایه سهام عادی در سطح اطمینان ۹۵% رد می‌شود، اگرچه با واردکردن متغیرهای کنترلی در مدل، این فرضیه پذیرفته می‌شود. همچنین بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه سهام عادی به عنوان فرضیه فرعی اول، رابطه‌ای مثبت و بین کیفیت سود و هزینه سرمایه سهام عادی به عنوان فرضیه فرعی دوم، رابطه‌ای منفی وجود دارد که هیچ‌کدام از رابطه ها معنی‌دار نیستند و به‌این‌ترتیب فرضیه فرعی اول و دوم نیز رد می‌شود که آن‌ ها نیز با واردکردن متغیرهای کنترلی پذیرفته می‌شوند.

حاجی‌ها و سبحانی (۱۳۹۲) در تحقیقی با عنوان کیفیت حسابرسی و هزینه حقوق صاحبان سهام، برای دوره ۱۳۸۳ الی ۱۳۸۹ میان ۹۱ شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران به بررسی رابطه میان کیفیت حسابرسی و هزینه حقوق صاحبان سهام پرداخته‌اند. جهت اندازه ­گیری هزینه سرمایه از نسبت قیمت به سود استفاده شد. همچنین از سه معیار جهت سنجش کیفیت حسابرسی استفاده شد. نتایج تحقیق بیانگر این بود که کیفیت حسابرسی، هزینه سرمایه را کاهش می­دهد.

رحمانی و بولو (۱۳۹۲) در پژوهشی به بررسی رابطه میان شفافیت سود و هزینه حقوق صاحبان سهام پرداختند. رابطه میان شفافیت سود و بازده غیرعادی نیز بررسی شد. در پژوهش آن‌ ها داده های مالی ۱۲۱ شرکت نمونه پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ بررسی شد. برای محاسبه میزان شفافیت سود از تغییرات همزمان سود و بازده استفاده گردید. هزینه حقوق صاحبان سهام نیز بر اساس مدل سه عاملی فاما و فرنچ محاسبه گردید. روش آماری مورداستفاده از نوع همبستگی بوده و برای محاسبه متغیرهای مستقل و وابسته و همچنین آزمون فرضیه‌ها از مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافته های پژوهش نتایج نشان داد که یک رابطه منفی و معنادار میان شفافیت سود و هزینه حقوق صاحبان سهام وجود دارد. به عبارت دیگر شرکت‌هایی که سود شفاف‌تری دارند، هزینه حقوق صاحبان سهام کمتری را تجربه می‌کنند. همچنین یک رابطه منفی و معنادار میان شفافیت سود و بازده غیرعادی وجود دارد. به عبارت دیگر شرکت‌هایی که سود شفاف‌تری دارند، بازده غیرعادی کمتری را تجربه خواهند کرد.

بولو و همکاران (۱۳۹۱) به بررسی ” تأثیر چرخه عملیاتی شرکت‌ها بر پایداری اقلام تعهدی سود ” پرداخته‌اند. در این تحقیق تعداد ۸۳ شرکت در طی دوره زمانی پنج‌ساله از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ موردبررسی قرار گرفته‌اند و در جهت بررسی و توسعه ادبیات عوامل تأثیرگذار بر پایداری اقلام تعهدی سود انجام‌شده است. در این تحقیق برای بررسی فرضیه تحقیق از تأثیر متقابل بین چرخه عملیاتی و اقلام تعهدی بر پیش‌بینی سودهای آتی با بهره گرفتن از مدل ارائه شده توسط کویین هاو (۲۰۰۹) استفاده شده است و پس‌ازآن پایداری اقلام تعهدی هر دهک را نیز به منظور مقایسه با بهره گرفتن از مدل ارائه شده توسط اسلوان (۱۹۹۶) بررسی نموده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که در ایران بین طول چرخه عملیاتی و پایداری اقلام تعهدی رابطه معناداری وجود ندارد و نمی‌توان این ادعا را تأیید کرد که شرکت‌های با چرخه عملیاتی بلندتر دارای اقلام تعهدی کم ثبات‌تری هستند و همچنین نتایج این تحقیق حاکی از آن است که اجزای تعهدی سود ثبات کمتری نسبت به اجزای نقدی آن دارند، ‌بنابرین‏ اجزای نقدی سود توانایی بیشتری برای پیش‌بینی سودهای آتی دارند و سودی پایدارتر است که اجزای نقدی آن بیشتر باشد.

خیرآبادی (۱۳۹۱) افزایش درجه محافظه‌کاری در صورت‌های مالی و نیز بهبود کیفیت افشای شرکتی باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، ابهام و در نهایت کاهش هزینه سرمایه سهام عادی می‌شود. بر این اساس انتظار می‌رود بین محافظه‌کاری و هزینه سرمایه سهام عادی ارتباطی منفی وجود داشته باشد و پایداری این رابطه در شرکت‌های با کیفیت بالای افشا کاهش یابد. برای بررسی تجربی این موضوع داده های ۸۴ شرکت پذیرفته‌شده در بورس و اوراق بهادار تهران طی سال‌های ۱۳۸۲-۱۳۸۹ بررسی‌شده است. برای اندازه‌گیری محافظه‌کاری از معیار اقلام تعهدی غیرعملیاتی منفی گیولی و هاین (۲۰۰۰) و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام بیور و رایان (۲۰۰۰) و برای سنجش کیفیت افشا از امتیازهای سالیانه کیفیت افشا که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر می‌شود، استفاده شده است. همچنین هزینه سرمایه سهام عادی با بهره گرفتن از سه معیار PEG ایستون (۲۰۰۴)، مدل قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و نسبت سود به قیمت برآورد شده است. یافته های تحقیق نشان می‌دهد که بین محافظه‌کاری و هزینه سرمایه سهام عادی ارتباطی منفی وجود دارد و پایداری این رابطه تحت تأثیر محیط اطلاعاتی شرکت‌ها است. همچنین یافته های تحقیق حاکی از توانایی بالاتر معیار بیور و رایان (۲۰۰۰) و معیار PEG ایستون (۲۰۰۴) برای تخمین مدل‌های تحقیق است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت