(۴-۷)

 
 
 

(۴-۸)

 
 

وقتی که سوییچ بسته باشد در مدت زمان DT ولتاژ ورودی دو سر سلف می افتد و شروع به شارژ شدن با رابطه (۴-۸) می کند.
با توجه به شکل ۴-۱۰ جریان سلف روابط ولتاژی را بدست می آوریم که از روی آن مقدار مقاومت معادل را بدست آورده.

DT
(۱ − D)T
Imax
Imin

ΔI
iL
شکل ۴-۱۰- جریان سلف در دو زمان قطع و وصل سوییچ

 

(۴-۹)

 
 

شبیه سازی مدل مبدل بوست[۵۱] در متلب و ورودی سوییچینگ MPPT در شکل ۴-۱۱ نشان داده شده است و بدست آوردن مقدار سلف مورد استفاده در بین ماژول خورشیدی و مبدل بوست در مقادیر مختلف توان نصب ماژول باید محاسبه کرد در صورتی که مقدار مناسبی برای آن نداشته باشیم یک نوسان در تولید ولتاژ DC در مدت زمانی بیشتر از تصمیم گیری سوییچینگ به وجود می آید.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل ۴-۱۱ مدار مبدل بوست و سلف و ورودی سوییچینگ MPPT شبیه سازی شده در متلب
۴-۷ مدار داخلی مبدل بوست شبیه سازی شده در متلب :
شکل ۴-۱۲ مدار داخلی مبدل بوست
در اینجا با سوییچ توسط تولید موج از الگوریتم MPPT می تواند ولتاژ خروجی را متناسب کرده برای تحویل توان حداکثر به شبکه تنظیم می شود، این مقدار توسط متغیر D_BOOST در شبیه سازی نشان داده شده است. در زیر یک نمونه از شبیه سازی در حالتی که مقدار موج D_BOOST در شکل ۴-۱۲ با توجه به اینکه چرخه دارای وظیفه کاری ۵۰% می باشد و ولتاژ نمونه که دارای مقدار ۶۴ ولت باشد در خروجی حدود ۱۲۸ ولت می باشد و در شکل۴-۱۳ دو نمودار با هم نشان داده شده است.

شکل ۴-۱۳ ورودی و خروجی ولتاژ مبدل بوست با مقدار ۵۰% دستور MPPT
۴-۸ الگوریتمMPPT:
۴-۸-۱روش کنترل P&O:
به دلیل داشتن ساختار فیدبک ساده و داشتن یک تعداد کمی از پارامتر کالیبراسیون، روش کنترل P&O است، به طور گسترده ای استفاده می شود. در دوره تابش خورشید این با افزایش و کاهش ولتاژ عمل می کند. قدرت خروجی آرایه با توان خروجی خورشیدی مقایسه برای دوره قبل و MPP متوالی ردیابی شده. این روش کنترل توسط فلوچارت برای عمل کرد کنترلی در شکل ۴-۱۴ ترسیم شده.
شکل ۴-۱۴ فلوچارت روش
۴-۸-۲ روش هدایت افزایشی:
شکل ۴-۱۵ دسته بندی مکان های نمودار توان - ولتاژ برای ردیابی نقطه MPP
با توجه به معایب روش های معمول، روش ها و الگوریتم های دیگر که سعی در کاهش و یا حذف معایب از شبکه عصبی و کنترلر فازی جهت MPPT استفاده شده است . این روش ها دارای کارایی خوبی می باشند، اما جهت اجرای عملی سخت و پیچیده اند و نیز از ترکیب روش های CV و P&O استفاده شده است از آنجا که به ازای تابش کم خورشید راندمان روش P&O کم بوده و راندمان روش CV زیاد می باشد، بنابراین ازCV در صبح و عصر و یا دیگر شرایط تابش نور کم و ازP&O در دیگر ساعات استفاده می شود و نیز جهت کاهش احتمال ردیابی اشتباه تنها تغییرات اعمالی بوسیله الگوریتم P&O توسط الگوریتم تشخیص در نظر گرفته می شود. این روش دارای راندمان و دقت خوبی می باشد اما دارای پاسخ سریعی نیست نیز روش ساده ای بر اساس انداز ه گیری جریان اتصال کوتاه و محاسبه جریان بهینه (جریانی که در آن توان ماکزیمم می شود) ارائه شده است. این روش ساده بوده و دارای دقت و راندمان بالایی می باشد. اما به دلیل لزوم اندازه گیری جریان اتصال کوتاه باید خروجی اینورتر اتصال کوتاه گردد که این روش برای اجرا در سیستم فتوولتائیک متصل به شبکه مناسب نیست.. و نیز روش P&O با گام متغیر معرفی شده است که باعث کاهش نوسان در نقطه MPP شده است ونیز از روش های بهبودیافته P&O استفاده شده است که دارای کارایی مناسب، اما سرعت کمتری می باشند. در این مقاله به بررسی و ساخت سیستم فتوولتائیک متصل به شبکه با در نظر گرفتن از(MPPT) پرداخته می شود. [۳۴]
۴-۸-۳دنبال کننده حداکثر توان(MPPT):

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت