H0 رد می­ شود (ناهمسانی واریانس وجود دارد)

بنابر نتایج حاصل از این آزمون­ که در جدول شماره ۴-۶ آورده شده است، در مدل­ رگرسیون پژوهش، مشکل ناهمسانی واریانس وجود دارد (زیرا احتمال یا p-value محاسبه شده کوچکتر از ۰٫۰۵ است). ‌بنابرین‏ تخمین نهایی مدل با بهره گرفتن از آزمون GLS صورت ‌می‌گیرد تا فرض همسانی واریانس­ها در تحلیل رگرسیون برقرار بماند و مشکل ناهمسانی واریانس­ها ‌به این ترتیب حل شود.

۴-۸- نتایج آزمون فرضیه ­های تحقیق

۴-۸-۱- نتایج آزمون مدل پژوهش

نتایج حاصل از برآورد مدل پژوهش به شرح جدول (۴-۷) ‌می‌باشد.

MVit۰+ α۱EVAit+ α۲EPSit۳SIZEit۴LEVitit

جدول۴-۷-خلاصه نتایج آماری آزمون مدل پژوهش

متغیر
ضرایب
انحراف معیار
آماره t
سطح معناداری(sig)
VIF
C(عرض از مبدأ)
-۱۳۶۸٫۱۹۰
۳۷۵٫۱۸۷۶
-۳٫۶۴۶۶۸۲
۰٫۰۰۰۳
—–
ارزش افزوده اقتصادی (EVA)
۰٫۰۰۰۵۵۷
۰٫۰۰۰۰۱۹
۲۸٫۵۶۷۵۷
۰٫۰۰۰۰
۱٫۴۹
سود هر سهم (EPS)
-۰٫۰۳۳۱۷۳
۰٫۰۰۴۴۶۳
-۷٫۴۳۳۲۰۵
۰٫۰۰۰۰
۱٫۱۵
اندازه شرکت (SIZE)
۱٫۲۳۴۶۹۸
۰٫۳۳۰۹۷۰
۳٫۷۳۰۵۴۲
۰٫۰۰۰۲
۱٫۳۶
اهرم مالی (LEV)
-۰٫۶۰۸۹۹۹
۰٫۱۲۰۸۸۶
-۵٫۰۳۷۷۸۱
۰٫۰۰۰۰
۱٫۱۶
آماره F فیشر(سطح معنی­داری)
۱۰۱۳٫۱۱۶

(۰٫۰۰۰۰۰۰)

آماره دوربین واتسن
۱٫۷۳۸۱۵۰
ضریب تعیین
۰٫۸۷۹۱۶۲
ضریب تعیین تعدیل شده
۰٫۸۵۸۲۹۴

تعیین وجود چند هم خطی[۲۰]:

هم­خطی وضعیتی است که نشان می­دهد یک متغیر مستقل تابعی خطی از سایر متغیرهای مستقل است. اگر هم­خطی در یک معادله رگرسیون بالا باشد بدین معنی است که بین متغیرهای مستقل همبستگی بالایی وجود دارد و ممکن است با وجود بالا بودن ، مدل دارای اعتبار بالایی برخوردار نباشد. با توجه به ستون آخر جدول شماره ۴-۷ مقدار VIF برای کلیه متغیرهای مستقل کمتر از ۵ (VIF<5) ‌می‌باشد. ‌بنابرین‏ بین متغیرهای مستقل هم­خطی وجود ندارد. ‌بنابرین‏ مدل برازش شده دارای اعتبار ‌می‌باشد.

همچنین قبل از آزمون فرضیه پژوهش ‌بر اساس نتایج به دست آمده، باید از صحت نتایج اطمینان حاصل نمود. بدین منظور برای بررسی معناداری کل مدل از آزمون F استفاده گردید. با توجه به احتمال آماره F محاسبه شده (۰٫۰۰۰۰۰۰)، ‌می‌توان ادعا نمود که مدل رگرسیونی برازش شده معنادار است.

با توجه به ضریب تعیین مدل برازش شده ‌می‌توان ادعا نمود، حدود ۸۸ درصد از تغییرات در متغیر وابسته مدل (ارزش بازار سهام)، توسط متغیرهای مستقل توضیح داده می­ شود.

ضریب برآوردی متغیر مستقل EVA در جدول بالا نشان­دهنده رابطه مثبت و معنادار میان ارزش افزوده اقتصادی و ارزش بازار سهام در سطح خطای ۰٫۰۵ است. زیرا میزان p-value محاسبه شده برای ضریب این متغیر مستقل تحقیق، کمتر از ۰٫۰۵ به دست آمده است. ‌بنابرین‏ ‌می‌توان گفت که بین ارزش افزوده اقتصادی و ارزش بازار سهام در سطح اطمینان ۹۵% رابطه معناداری وجود دارد.

ضریب برآوردی متغیر مستقل EPS در جدول بالا نشان­دهنده رابطه منفی و معنادار میان سود هر سهم و ارزش بازار سهام در سطح خطای ۰٫۰۵ است. زیرا میزان p-value محاسبه شده برای ضریب این متغیر مستقل تحقیق، کمتر از ۰٫۰۵ به دست آمده است. ‌بنابرین‏ ‌می‌توان گفت که بین سود هر سهم و ارزش بازار سهام در سطح اطمینان ۹۵% رابطه معناداری وجود دارد.

ضریب برآوردی متغیر مستقل SIZE در جدول بالا نشان­دهنده وجود رابطه مثبت و معنادار میان اندازه شرکت و ارزش بازار سهام در سطح خطای ۰٫۰۵ است. زیرا میزان p-value محاسبه شده برای ضریب این متغیر مستقل تحقیق، کمتر از ۰٫۰۵ به دست آمده است. ‌بنابرین‏ ‌می‌توان گفت که بین اندازه شرکت و ارزش بازار سهام در سطح اطمینان ۹۵% رابطه معناداری وجود دارد.

ضریب برآوردی متغیر مستقل LEV در جدول بالا نشان­دهنده وجود رابطه منفی و معنادار میان اهرم مالی و ارزش بازار سهام در سطح خطای ۰٫۰۵ است. زیرا میزان p-value محاسبه شده برای ضریب این متغیر مستقل تحقیق، کمتر از ۰٫۰۵ به دست آمده است. ‌بنابرین‏ ‌می‌توان گفت که بین اهرم مالی و ارزش بازار سهام در سطح اطمینان ۹۵% رابطه معناداری وجود دارد.

    1. Hendriksen ↑

    1. . Time series Data ↑

    1. . Cross Section ↑

    1. . Fixed Effects ↑

    1. . Random Effects ↑

    1. – White test ↑

    1. – Breusch-pagan ↑

    1. – Glejesr ↑

    1. – Harvey-Godfrey ↑

    1. – P-value ↑

    1. Value Drivers ↑

    1. Net Working Capital (NWC) ↑

    1. Net Fixed Assets (NFA) ↑

    1. Cost of Capital ↑

    1. Capital Asset Pricing Model (CAPM) ↑

    1. Non Growth Model ↑

    1. Gorden Growth Model ↑

    1. Return On Net Assets ↑

    1. Bargaining ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت