متغیرها
مشاهدات
میانگین
میانه
انحراف معیار
چولگی
کشیدگی
حداقل
حداکثر

اندازه شرکت

۱۲۱۰

۶۹/۲۶

۶۳۹/۲۶

۷۲/۱

۲۶۱/۰

۸۸/۳

۲۲/۲۴

۳۸/۳۲

مدت تصدی

۱۲۱۰

۵۶۵/۰

۵۶۵/۰

۲۴۳/۰

۰۱۹/۰

۸/۱

۱۴/۰

۱

تامین مالی

۱۲۱۰

۴۸/۰

۰

۴۹/۰

۰۸/۰

۱

۰

۱

بازده دارایی ها

۱۲۱۰

۰/۱۱۹

۰/۱۰

۱۳/۰

۰-/۱۲

۹۲/۶

۷۱/۰ –

۶۲/۰

استقلال هیئت مدیره

۱۲۱۰

۰/۶۶

۰/۶۷

۰/۱۹

-۰/۷۱

۹۶/۳

۰

۱

اهرم مالی

۱۲۱۰

۰/۶۳

۰/۶۴

۱۵/۰

۷۷/۰-

۳۱/۳

۰۸/۰

۸۹/۰

ارزش دفتری به ارزش بازار

۱۲۱۰

۰۶/۱

۷۲/۰

۰۷/۱

۷۵/۱

۵۸/۶

۸۸/۱-

۷۷/۱

زیان متوالی

۱۲۱۰

۰/۰۸۷

۰

۲۸/۰

۹۳/۲

۶۰/۹

۰

۱

بازده حقوق صاحبان

۱۲۱۰

۰/۱۵

۰/۲۰

۳۴/۴

۶۸/۷-

۱/۱۳۲

۳۰/۰-

۷۰/۰

مالکیت نهادی

۱۲۱۰

۰/۷۵

۰/۷۹

۱۷/۰

۰۵/۱-

۴۴/۴

۰۹/۰

۹۶/۰

مطالبات و موجودیها به کل دارائیها

۱۲۱۰

۰/۵۵

۰/۵۵

۰۲/۰

۲۳/۰

۵۷/۵

۰۳/۰

۸۹/۰

با توجه به جدول ۴-۱ میانگین اندازه شرکت های نمونه۶۹/۲۶ و انحراف معیار آن که نشان دهنده پراکندگی داده ها حول میانگین است برابر۷۲/۱ می‌باشد .چولگی ۲۶۱/۰به سمت راست متمایل است همچنین مقدار حداقل ۲۴/۲۲ متعلق به شرکت پلاسکوکار سایپا در سال ۸۲ و مقدار حداکثر ۳۹/۳۲ مربوط به شرکت گل گهر سال ۹۲ می‌باشد. میانگین دوره تصدی اعضاء هیئت مدیره ۵۶۵/۰ و انحراف معیار مربوط به آن ۲۴۳/۰ می‌باشد که بیانگر پراکندگی حدود ۲۵/۰ درصدی شرکت حول میانگین است میزان ۰۱۹/۰ چولگی نشان دهنده تمایل به راست است.میانگین ۶۶/۰ استقلال هیئت مدیره نشان دهنده آن است که به طور متوسط بیش از نیمی از اعضای هیئت مدیره شرکت ها را اعضا غیرموظف تشکیل می‌دهند البته مقدار حداقل (صفر) مربوط به شرکت های تکتوتار سال ۸۶ و ۸۷ ، دارو اسوء ۸۶ ، سازه پویش و سایپا می‌باشد که تمامی اعضا هیئت مدیره آن ها موظف می‌باشند و همچنین مقدار حداکثر متعلق به شرکت هایست که تمامی اعضا آن غیر موظف می‌باشند.

متغیر عملکرد هیئت مدیره با میانگینی معادل ۱۱۹/۰ و انحراف معیار ۱۳/۰ دارای چولگی به سمت چپ است .نسبت بازده دارایی ها که در تحقیق حاضز به ‌عنوان معیار سنجش عملکرد مدیران بکارگرفته شده است دارای حداقل ۷۱/۰- متعلق به شرکت فرمولدین کرمان سال ۸۹ و بیشترین بازده مربوط به شرکت باما سال ۸۵ می‌باشد.

میانگین متغیر مالکیت نهادی ۷۵/۰ و انحراف معیار مربوط به آن ۱۷/۰ می‌باشد که با توجه به میزان ۰۵/۱- چولگی متمایل به چپ می‌باشد همچنین میزان حداقل ۰۹/۰ متعلق به شرکت کارتن مشهد سال ۸۲ و میزان حداکثر آن ۹۶/۰ متعلق به شرکت دارو پخش سال ۹۲ است .متغیر ارزش دفتری به ارزش بازار با میانگین ۰۶/۱ و انحراف معیار ۰۷/۱ نشان دهنده پراکندگی داده ها حول میانگین است و مقدار حداقل به میزان ۸۸/۱- متعلق به شرکت پلاسکوکار سایپا۸۲ و حداکثر به میزان ۷۷/۱ مربوط به گروه بهمن سال ۹۱ می‌باشد همچنین چولگی به میزان ۷۵/۱ متمایل به راست است .

نسبت مطالبات و موجودیها بر کل دارایی دارای میانگین ۵۳/۰ و انجراف معیار ۲۰/۰ می‌باشد که میزان حداقل ان مربوط به پلاسکوکار سال ۸۷ و حداکثر آن متعلق به شرکت سیمان کارون سال ۸۲ است . میانگین بازده حقوق صاحبان سهام معادل ۱۵/۰ و انحراف معیار مربوط به آن ۳۴/۴ با چولگی به سمت راست می‌باشد که حداقل آن متعلق به پلاسکوکار سال ۸۲ و حداکثر آن متعلق به دارو رازک سال ۹۰ می‌باشد.

با در نظر گرفتن ضریب چولگی انواع متغیرها ، مشخص می شود که توزیع متغیر های تحقیق شامل : بازده دارائیها ، استقلال هیئت مدیره ، اهرم مالی و مالکیت نهادی از چولگی چپ (منفی ) و متغیر های دوره تصدی ، اندازه شرکت ،تامین مالی ، ارزش دفتری به ارزش بازار ، زیان متوالی و نسبت مطالبات و موجودی ها به کل دارای ها از چولگی به سمت راست ( مثبت ) برخوردار است که نماینگرعدم تقارن در کل جامعه است بدین معنا که در مقایسه با توزیع نرمال حجم بیشتری از داده های مشاهده شده برای هر یک از متغیرها کمتر از مقدار میانگین بوده است.


همچنین با توجه به ضریب کشیدگی که نشان دهنده پراکندگی داده های مشاهده شده پیرامون میانگین داده ها است ، میزان کشیدگی متغیر های تحقیق به غیر از مدت تصدی و تامین مالی و بازده حقوق صاحبان سهام بیشتر از توزیع نرمال بوده است ( ضریب کشیدگی برای توزیع نرمال برابر ۳ است) بدین معنی که پراکندگی داده ها مربوط ‌به این دو متغیر کمتر از توزیع نرمال بوده است.

متغیر های تامین مالی و زیان متوالی به ترتیب با میانگین ۴۸/۰ و ۰۸/۰ ، از جمله متغیر های کنترلی و دو وجهی (صفر و یک ) می‌باشند که آماره آن ها در جدول ۴-۳ تشریح گردیده است .

جدول ۴-۲- آمار توصیفی متغیرهای دوحالته (صفر و یک)






















وضعیت متغیر

زیان یک سال قبل از تجدید ارائه

تامین مالی

ارائه مجدد صورت‌های مالی با اهمیت

ارائه مجدد صورت‌های مالی کم اهمیت

تعداد

تعداد

تعداد

تعداد

صفر

۱۱۰۴

۶۲۸

۵۱۶

۹۲۴

یک

۱۰۶

۵۸۲

۶۹۴

۲۸۶

منبع : یافته های پژوهشگر

با توجه به جدول ۴-۳ از میان ۱۲۱۰ شرکت – سال نمونه تعداد ۶۹۴ شرکت-سال اقدام به ارائه مجدد صور تهای مالی با اهمیت نموده اند که مقدار یک و ۵۱۶ شرکت -سال اقدام به ارائه مجدد با اهمیت ننموده اند که مقدار صفر گرفته اند . همچنین تعداد ۹۲۴ شرکت – سال ارائه مجدد صورت‌های مالی کم اهمیت ننموده اند که مقدار صفر و ۲۸۶ شرکت اقدام به ارائه مجدد صورت های کم اهمیت نموده اند که مقدار یک اتخاذ نموده اند. از شرکت- سال نمونه تعداد ۵۸۲ شرکت اقدام به تامین مالی از طریق انتشار سهام و استقراض نموده اند و تعداد ۱۰۶ شرکت – سال از نمونه های مورد بررسی در دوره قبل در صورت های مالی خود زیان (بازده منفی ) گزارش نموده اند و تعداد ۱۱۰۴ شرکت- سال در گزارش خود بازده مثبت ارائه نموده اند.

۴-۳ ضرایب همبستگی

ضریب همبستگی شاخصی است ریاضی که جهت و مقدار رابطه ی بین دو متغیر را توصیف می‌کند. ضریب همبستگی درمورد توزیع های دویا چند متغیره به کار می رود. اگر مقادیر دو متغیر شبیه هم تغییر کند یعنی با کم یا زیاد شدن یکی دیگری هم کم یا زیاد شود به گونه‌ای که بتوان رابطه آن ها را به صورت یک معادله بیان کرد گوییم بین این دو متغیرهمبستگی وجود دارد. ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب همبستگی تاو کندال از مهمترین روش‌های محاسبه همبستگی میان متغیرها هستند. به طور کلی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت