Inflation

The rate at which the general level of prices for goods and services is rising‌، and‌، subsequently‌، purchasing power is falling. Central banks attempt to stop severe inflation‌، along with severe deflation‌، in an attempt to keep the excessive growth of prices to a minimum. (www.investopedia.com)

بازار سرمایه:

بازار سرمایه بازاری است که ابزارهای مالی بلند مدت با سررسید بیش از یکسال در آن مورد معامله قرار می‌گیرد . وظایف این بازار در مفهوم گسترده آن به شرح زیر است :


۱٫ تشکیل سرمایه در اقتصاد ملی

۲٫ مسئول تامین سرمایه بنگاه‌ها

۳٫ تعیین ارزش و قیمت‌های ذاتی ابزارهای مالی (www.bank1.blogfa.com)

فصل دوم

ادبیات تحقیق

۲-۱) مقدمه:

امروزه بانک‌‌ها به عنوان مهم‌ترین عنصر بازار پولی نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور ما ایفا می‌کنند. با گسترش بازارهای مالی، فعالیت بانک‌‌ها و مؤسسات مالی ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و بدون شک توسعه اقتصادی بدون توجه به نقش بانک‌داری و بازارهای پولی امکان‌پذیر نیست.

در ایران با توجه به ساختار اقتصادی و مالی کشور و توسعه‌ نیافتگی بازار سرمایه، تأمین مالی در بخش‌‌های اقتصادی بیشتر بر عهده بانک‌‌ها می‌باشد.

بانک‌‌ها در طول حیات خود با ریسک‌‌های مختلفی از جمله ریسک نقدینگی، اعتباری، تجاری، مالی، عدم توانایی در پرداخت، نرخ ارز، نرخ بهره، تورم وغیره روبرو هستند.

از آنجا که میزان مطالبات سیستم بانکی کشور در همه بخش‌‌ها از سال ۱۳۸۰ رو به افزایش بوده است، به نظر می‌رسد شرایط اقتصاد کلان می‌تواند نقش مهمی در وضعیت پورتفوی اعتباری بانک‌‌ها و کیفیت مطالبات آن ها داشته باشد.

در این فصل ابتدا به توضیح مختصری پیرامون بانک و وظایف آن می‌پردازیم. پس از آن به تاریخچه بانک‌داری در ایران اشاره می‌نماییم، سپس به ادبیات موضوع پیرامون تسهیلات اعطایی و مطالبات معوق پرداخته می‌شود.

۲-۲) بانک و بانک‌داری:

بانک اصطلاحی است قدیمی که از واژه آلمانی Bank به معنای نوعی شرکت، اخذ و رواج یافته است و شاید هم از کلمه Banko که یک لغت ایتالیایی و به معنای «نیمکت صرافان» به کار برده می‌شد، اشتقاق یافته است (علیزاده،۱۳۵۱). بانک‌ نهادی اقتصادی است که وظیفه‌هایی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری،‌ عملیات مالی،‌ خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه و وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وکالت خرید یا فروش را بر عهده دارند (سلیمی،۱۳۸۸)

بانک واسطه‌ای مالی است که وجوه مشتریان را جمع‌ آوری و آن ها را جهت اعطای وام و اعتبار به کار می‌گیرد.

۲-۲-۱) بانک تجاری :

بانک تجاری واسطه‌ای مالی است که هدف آن تحصیل سود و منفعت برای سهام‌داران است و بیشترین حوزه فعالیتی آن جمع‌ آوری سپرده های مشتریان تجاری و سایر افراد این سپرده ها به تجار و سایر صاحبان صنایع به صورت وام و اعتبار می‌باشد. علت نامیده شدن به نام تجاری بدین شرح می‌باشند:

    • برای تجار وام و اعتبار اعطا می‌کند.

  • همانند تجار جهت سهام‌داران دنبال کسب منفعت است .

۲-۲-۲) وظیفه ی کلی بانک های تجاری :

وظایف و خدمات بانک های تجاری(خصوصی یا دولتی) به استثناءبانکهای تخصصی به صورت ساده به قرار زیر است:

    • جمع‌ آوری وجوه و سپرده های مشتریان و پرداخت مبالغ مربوط به صورت عندالمطالبه یا در سر رسید معین (در حوزه سپرده ها )

    • اعطای اعتبار و وام به تجار و صاحبان صنایع و مشتریان

    • انجام معاملات مربوط به ارز، اوراق بهادار، و سایر اسناد تجاری مانند سفته و برات

    • نمایندگی مالی دولت و شهرداری ها

    • تنزیل بروات تجاری

    • تضمین و ارائه ضمانت نامه ها

    • صدور تراول چک های مسافرتی و کارت‌های اعتباری

    • تأمین منابع مالی تجارت خارجی

    • حراست وجوه و سایر اشیاء مشتریان

  • وصول مطالبات مشتریان و پرداخت چک آن ها

۲-۲-۳) وظایف عملیات بانک های تجاری :

وظایف بانک‌های تجاری در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم بندی می‌شوند که در ذیل آورده شده است:

وظیفه اصلی :

الف- تجهیز منابع

الف-۱) سپرده های دیداری

الف-۲) سپرده‌های پس انداز(قرض الحسنه)

الف-۳) سپرده‌های پس انداز مدت دار (سرمایه گذاری)

ب-مصارف

ب – ۱) اعطای اعتبار اضافه برداشت

ب-۲) اعطای اعتبار با تضمین

ب-۳) تنزیل بروات تجاری

ب-۴) اعطای وام

وظیفه فرعی:

الف – خدمات نمایندگی

الف۱) جمع‌ آوری درآمد مشتریان (سود سهام بازنشتگان )

الف-۲) پرداخت بدهی های مشتریان

الف۳) خرید و فروش اوراق بهادار برای مشتریان

ب – خدمات عام المنفعه

ب-۱) حفظ و حراست از وجوه مشتریان (ارائه صندوق – مهر وموم کردن اموال در پاکت سر بسته)

ب-۲) انتشار چک‌های مسافرتی و کارت‌های اعتباری

ب-۳) نقل و انتقال وجوه مشتریان به صورت تلگراف، کتبی، سوئیفت[۱۱]، فاکس

۲-۲-۳-۱) سپرده های دیداری :

به وجوهی اطلاق می‌شود که مشتریان در اختیار بانک‌های تجاری به صورت امانت می‌سپارند و بانک موظف است به صورت عندالمطالبه نسبت به پرداخت آن ها اقدام کند و معمولاً از طریق دسته چک قابل نقل و انتقال می‌باشد . بخش قابل توجهی از سپرده های موجود در بانک‌ها به صورت سپرده های دیداری است و در عین حال جزء ارزانترین نوع سپرده های برای بانک محسوب می شود. برای این نوع سپرده ها بهره‌ای تعلق نمی گیرد.

۲-۲-۳-۲) سپرده های قرض الحسنه:

این نوع سپرده ها بیشتر با نیات خیرخواهانه توسط مشتریان و یا به قصد بهره مندی از جوایز متعلقه بانک ها صورت می‌گیرد . ‌به این نوع سپرده ها نیز بهره‌ای تعلق نمی گیرد. البته گردش سپرده های پس انداز قرض الحسنه نسبت به سپرده های دیداری از چرخش پایین تری برخوردار است.

۲-۲-۳-۳) سپرده های سرمایه داری :

این نوع سپرده ها در حقیقت بر اساس قرارداد کتبی است که بین بانک و مشتری منعقد می‌شود و بانک‌ها موظف هستند بر طبق سر رسید سپرده های مورد نظر مبالغ مورد نظر را همراه با بهره متعلقه به مشتری پرداخت نماید. ‌به این نوع سپرده ها بهره بر اساس تاریخ سر رسید پرداخت می‌شود.

۲-۲-۳-۴) اعطای اعتبار اضافه برداشت :

بانک به مشتریان اجازه می‌دهد تا حساب جاری خویش را تا سقف معین بدهکار نماید البته بانک به

مانده بدهکار حساب مشتری بهره دریافت می‌کند در واقع یک نوع اعتبار کوتاه مدت و موقتی است که بانک برای جلب مشتری و تجار اقدام به ارائه آن می کند.

۲-۲-۳-۵) اعطای اعتبار با تضمین :

بانک با اخذ تضمین مادی به صورت اوراق بهادار یا سایر اسناد با سر رسید معین به صاحبان صنایع و تجار وام اعطا می‌کند ‌به این نوع اعتبار بهره تعلق می‌گیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت