چهارباشلو (۱۳۸۸) ، در پژوهشی باعنوان بررسی مقایسه ی مولفه های فرهنگ کار در کتب درسی دوره آموزش ابتدایی و روش تدریس مربیان، این پژوهش را با هدف میزان توجه به مولفه های فرهنگ کار در کتب درسی دوره آموزش ابتدایی ایران و همچنین روش های تدریس مورد استفاده مربیان در فرایند یاددهی-یادگیری در ارتباط با پرورش مولفه های فرهنگ کار در دانش آموزان انجام داده است.
سبحانی نژاد (۱۳۷۹) در پژوهشی با عنوان مسئولیت‌پذیری اجتماعی در برنامه‌ریزی درسی کنونی دوره ابتدایی ایران و طراحی برای آینده ، این پژوهش در صدد بررسی میزان توجه به انواع مسئولیتهای اجتماعی و ابعاد سه گانه آن در عناصر برنامه درسی کنونی دوره ابتدایی ایران است . روش پژوهشی تلفیقی از تحلیل محتوا و توصیفی است. کلی‌ترین یافته‌های پژوهش عبارتند از: ۱) در طراحی هر یک از عناصر برنامه درسی شد دهنده مسئولیت‌پذیری اجتماعی (هدف ، محتوی و روش تدریس ) لازم است به انواع مسئولیتهای اجتماعی و ابعاد سه گانه شناختی، عاطفی و عملکردی آموزش آنها توجه شود. این امر مستلزم تدوین اهداف دقیق، محتوی و روش های فعال و مشارکتی است . ۲)در اهداف کلی و زیر هدفهای دروس دوره ابتدایی به همه انواع و ابعاد مسئولیتهای اجتماعی توجه شده، اما این توجه عمدتا به مسئولیتهای دینی-اجتماعی و مدنی و به یعدشناختی مسئولیتهای اجتماعی بوده است . ۳)در محتوی دروس دوره ابتدایی بیشترین توجه به مسئولیتهای مدنی بوده است . در عین حال به دو بعدشناختی و عاطفی مسئولیتهای اجتماعی بطور ناقص و به بعد عملکرد آن نیز هیچگونه توجهی نشده است . ۴)در عین اینکه کتابهای راهنمای معلم ریاضی پایه‌های چهارم و پنجم هیچگونه توجهی به مولفه‌های تدریس ابعاد سه گانه مسئولیتهای اجتماعی نداشته‌اند، کتابهای راهنمای معلم علوم تجربی پایه‌های مذکور به این مولفه‌ها و بخصوص به مولفه‌های تدریس بعدشناختی بیشترین توجه را داشته‌اند. ۵)معلمین در حد متوسط به مولفه‌های تدریس ابعاد سه گانه مسئولیتهای اجتماعی توجه داشته‌اند. اما عمدتا توجه آنان به مولفه‌های تدریس بعد عاطفی بوده است . بعلاوه میزان توجه مدارس به مولفه‌های مکمل تدریس بعد عملکردی مسئولیتهای اجتماعی نیز در حد متوسط بوده است (در هر یک از دو گروه تحلیلهای انجام شده تفاوتهای معنی‌داری مشاهده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

بهجتی نجف آبادی(۱۳۶۹) در پژوهشی با عنوان تاثیر عوامل فرهنگی در برنامه‌ریزی درسی عنوان می کند که تحقق اهداف هر سازمان یا نظامی با توجه به منابع و امکانات موجود، موانع و محدودیتها، مستلزم تدارک و استفاده از یک برنامه‌ریزی صحیح است ، اهداف کلی نظام آموزش و پرورش ما، اهداف اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی و … میباشند. برای رسیدن به این اهداف ، برنامه‌ریزی درسی در راستای این اهداف ضرورت دارد. هدف این مطالعه آن است که تاثیر عوامل فرهنگی روی تعلیم و تربیت و برنامه‌های درسی آن مورد بررسی قرار گیرد. و این کار مقدمه‌ای برای مطالعه و بررسی تاثیر هر کدام از این عوامل بر برنامه‌ریزی درسی بوسیله پژوهشگران کارشناسان و برنامه‌ریزان درسی باشد.
عصیانی (۱۳۸۱) ، در پژوهشی با عنوان فرهنگ کار در اسلام درصدد پاسخ به سوالات زیر است: ۱- آثار فردی و اجتماعی کار چیست؟ ۱- کار به غیر از تامین معاش چه آثار و برکاتی برای شخص کارگر و جامعه در بردارد؟ ۳-اخلاق کاری چیست؟ چگونگی انجام کار ، احکام اخلاقی و ارزشی آن ، بایدها و نبایدهای کار چیست؟ . چون هدف اصلی دین اسلام هدایت انسانها به صلاح و فلاح آنان در دنیا و آخرت است و کار و مسائل مربوط به آن نقش مهمی در رستگاری انسان دارد، لذا قرآن و سفیران این مکتب توجه خاصی به تبیین خطوط این مساله داشته اند.
تحقیقات خارجی :
ساخت و اندازه گیری از رقابت دوستانه در فرهنگ کار ؛ ج. کاسپر[۲۱] ، ولتمن[۲۲]، کاسیگا[۲۳] ، این مطالعه به بررسی ادراکات کارکنان می باشد که چگونه بین کار و زندگی خود تعادل را در مقایسه با کارکنان با خانواده ایجاد میکنند. مقیاس های مورد ارزیابی پنج بعد فرهنگ: گنجاندن اجتماعی، فرصت های شغلی برابر، دسترسی برابر به منافع، احترام مساوی برای زندگی[۲۴] ، و انتظارات کار مساوی است. در نهایت، شمول اجتماعی پیش بینی تعهد سازمانی برای کارمندان مجرد، و این اثر با حمایت سازمانی ادراک واسطه شد.
فرهنگ کار و خانواده: دستورالعمل های کنونی تحقیق و آینده؛ ک. آندرسی[۲۵] ، تامسون[۲۶]. هدف از این تحقیق بررسی فرهنگ حمایت از کار و خانواده و تعادل در فهم نگرش کار کارکنان و رفتار آنها و همچنین به عنوان سطح استرس خود را و به طور کلی خوب بودن، می باشد. تعریف فرهنگ کار خانواده و سازه های مرتبط، از جمله درک حمایت از خانواده سازمانی است. فرهنگ کار و خانواده با این عنوان تعریف شده است “مفروضات مشترک، باورها، و ارزش های مورد که تا چه حد یک سازمان و ارزش های ادغام از کارکنان از کار و زندگی خانوادگی است.” در این تحقیق آخرین تحقیقات در مورد فرهنگ کار خانواده، از جمله تحقیقات اخیر با بهره گرفتن از نمونه های بین المللی، شرح داده شده است، و سپس چند نمونه از آنچه سازمان انجام می دهند برای ایجاد یک فرهنگ حمایت ارائه شده است.
فصل سوم:
روش شناسی پژوهش
۳ـ ۱ : مقدمه
در فصل حاضر روش تحقیق ،جامعه آماری و نمونه گیری ،ابزار گردآوری داده ها و شیوه تجزیه و تحلیل داده ها بیان می شود .
فرایند پژوهش در علوم رفتاری همانند پژوهش در سایر علوم ایجاب می کند که برای تبیین علل بروز رویدادها و یا رفتار خاص پژوهشگر روش پژوهشی منطقی را در پیش گیرد. روش عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که برای دستیابی به هدف یا اهداف خاصی صورت می گیرد .لذا روش پژوهش را نیز می توان مجموعه اقداماتی دانست که پژوهشگر با بهره گرفتن از آنها در صدد کشف ،پاسخ به سوالات تحقیق و یا بررسی و تایید فرضیه های خود می باشد.(دلاور ،۱۳۸۱)
هدف از انتخاب روش پژوهش آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه ای و چه روشی را اتخاذ کند تا او را هر چه دقیق تر ،آسانتر ،سریع تر و ارزان تر در دست یابی به پاسخ برای پرسش های تحقیق مورد نظر کمک کند.(سیف،۱۳۷۶)
تحقیق و پژوهش بر اساس مفروضاتی که محقق برای رسیدن به دانش فرض می نماید به دو نوع قابل تقسیم است .یکی از پژوهش ها اثبات گرا و دیگر پژوهش ها مابعد اثبات گرا که نام دیگر آن پژوهش های کمی و کیفی است. در پژوهش کمی ریشه در آن فرض دارد که پدیده های محیطی اجتماعی ،واقعیت های مستقل را تشکیل داده و در طی زمان و موقعیت ها نسبتا ثابت هستند. اما پژوهش کیفی ریشه در این فرض دارد که جلوه های محیط اجتماعی به عنوان تفسیرهایی به وسیله افراد ساخته می شود و آن تفسیرها شکل وابسته به موقعیت دارند.(گال ،۱۳۸۳)
۳ـ ۲ : روش تحقیق
با توجه به موضوع پژوهش ،روش تحقیق در این پژوهش روش تحلیل محتوا است .
۳ـ ۲ـ ۱ : تحلیل محتوا
تحلیل محتوا تکنیکی پژوهشی است برای استنباط تکرار پذیر و معتبر از داده ها در مورد متن آن ها .
تحلیل محتوا به مثابه تکنیکی پژوهشی شامل شیوه های تخصصی در پردازش داده ها ی علمی است هدف تحلیل به مثابه تکنیکی پژوهشی شامل شیوه های تخصصی در پردازش داده های علمی است هدف تحلیل مانند تکنیک های پژوهشی فراهم آوردن شناخت یا بینش نو ،تصویر واقعیت و راهنمای عمل است .(کریپندورف ،۱۳۷۸،۲۵)
تحلیل محتوا جای مهمی در روش شناسی ابزارهای پژوهشی دارد.اول اینکه از ظرفیت پرداختن به ارتباطات نمادین نسبتا بی ساختی برخوردار است و دوم دارای ظرفیت تحلیل پدیده ها ی مشاهده نشده با میانجیگری داده های مرتبط با پدیده ها است .خواه از هر زبانی برخوردار باشد. از آنجا که اغلب فرآیندهای اجتماعی با نمادها نشان داده می شود. وسیع ترین کاربرد تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی است .دانش پژوهان انواع تحلیل محتوا و کاربرد آن ها را مشخص و طبقه بندی کرده اند یانیس (۱۹۹۵)این طبقه بندی را به شکل زیر ارائه کرده است :
تحلیل محتوای عملگرایانه :شیوه هایی که علائم را بر حسب علل یا آثار متحمل آن ها طبقه بندی می کند.(مانند شمارش تعداد دفعات بیان چیزی که استعمالا اثری بر ایجاد نگرش مثبت در شنونده معین دارد.)
تحلیل محتوای معنایی :شیوه ای که علائم را بر حسب معنایشان طبقه بندی می کنند.
الف) – تحلیل عناوین : ارائه فراوانی اشاره به موضوعات خاص (اشخاص ،اشیاء،گروه ها یا مفاهیم )
ب)- تحلیل خصوصیات :ارائه فراوانی خصوصیات معین مورد اشاره
ج)- تحلیل توصیف : ارائه فراوانی موضوعات خاصی که به شیوه های خاصی توصیف شده است.
د)- تحلیل علائم :شیوه هایی که محتوا را بر حسب خصوصیات روانی ،مادی علائم طبقه بندی می کنند.(کریپندورف،۱۳۷۸،ص ۴۲)
۳- ۲- ۱- ۱ : مزایای تحلیل محتوا
تکنیک تحلیل محتوا به دلیل دارا بودن مزایای فراوان و اهمیتی که در ارزیابی و بررسی محتوای مطالب دارد مورد استفاده قرار گرفته است.مزیت بسیار مهم تحلیل محتوا فراهم بودن امکان مطالعه تطبیقی است و این کاری است که با سایر روش ها ی تحقیق قابل انجام نیست .
فیلیپ وبر محقق آمریکایی در کتاب تحلیل محتوا در این خصوص می نویسد “یکی از موارد مهم استفاده تحلیل محتوا به وجود آوردن شاخص هایی است که بتواند عرف و باورها ،ارزش ها و ایدئولوژی در سایر سیستم ها ی فرهنگی باشد براساس تحلیل محتوای اسناد و متون می توان تفاوت های علائق در جامعه و یک جامعه را در دو مقطع زمانی بررسی کرد “(مهدی زاده ،۱۳۷۷،ص۴۸)
۳ـ ۲ـ۱ـ ۲ : کاستی های تحلیل محتوا
برخی منتقدان تحلیل محتوا معتقدند این امکان وجود دارد که نگرش های کدگذاری در قضاوت آن ها تاثیر بگذارد و از عینیت تحقیق بکاهد .ساروخانی در این رابطه می گوید:"اصولا در این روش نقش اندیشه محقق بیش از نظریه ها و اطلاعات اوست.او در انبوه داده ها باید خود تصمیم بگیرد و با این تصمیم سرنوشت تحقیق را رقم بزند."(ساروخانی ،۱۳۷۷،ص ۲۷۹)
برای تحلیل محتوا مراحل مختلفی طی می گردد. از جمله این مراحل می توان سه مرحله زیر را ذکر کرد.
مرحله قبل از تحلیل (آماده سازی و سازمان دهی)
بررسی مواد(پیام)
پردازش نتایج
در این تحقیق هر سه مرحله تحلیل محتوا مورد توجه قرار گرفته است.روش کار به این صورت است که بر اساس عملیات برش، محتوای کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی پنجم، هدیه های آسمانی پنجم، علوم پنجم و مطالعات اجتماعی ششم، هدیه های آسمانی ششم، فارسی ششم و کار و فن آوری ششم دبستان که شامل متن، تصویر، پرسش و فعالیت می باشد طبقه بندی شده و به چهار بخش متن، تصویر، پرسش و فعالیت تقسیم می گردند و سپس مقوله های فرهنگ کار که در چهار بخش ذکر شده تحلیل می گردند. برای تحلیل متن از واحد ضبط(تحلیل) برای شمارش در محتوای این کتاب ها استفاده شده است. واحد ضبط عبارت است از واحد معنی دار قابل رمزگذاری، جزیی از محتوا که برای درست کردن مقوله و شمارش بسامدی، واحد پایه به حساب می آید.این واحد می تواند در قالب یک کلمه، یک عبارت یا چند عبارت مطرح شود و کوچکترین بخش محتواست.
واحد ضبط در قسمت متن، پرسش و فعالیت به صورت جمله در نظر گرفته شده است. در بعد تصاویر نیز هر تصویر بر اساس مولفه هایی که بدان ها اشاره داشته اند به واحدهایی تقسیم شده و بعد شمارش می گردند. پس از عملیات برش و طبقه بندی متن ، تصویر، پرسش ها و فعالیت ها در واحدهای مشخص ،عملیات محاسبه میزان پرداختن هر یک از دروس در ابعاد متن، تصویر ،پرسش ها و فعالیت ها به مولفه های فرهنگ کار انجام می گیرد. هر یک از این واحدها نیز در جدول نمونه واحد قرار گرفته و تعداد واحدهای مربوط به هر کدام از مقوله های مربوط به فرهنگ کار در مقابل آن نوشته می شود. برای اجرای مرحله سوم تحقیق و پردازش داده ها از روش آنتروپی شانون استفاده می شود که در ادامه تشریح می شود.
۳ـ ۲- ۱- ۳ : روش آنتروپی شانون[۲۷]
آنتروپی در تئوری اطلاعات، شاخصی است برای اندازه گیری عدم اطمینان که به وسیله یک توزیع احتمال بیان می شود.بر اساس این روش که به مدل جبرانی مشهور است محتوای کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی پنجم، هدیه های آسمانی پنجم، علوم پنجم و مطالعات اجتماعی ششم، هدیه های آسمانی ششم، فارسی ششم و کار و فن آوری ششم دبستان ، مفهوم مورد هدف(فرهنگ کار) ، مولفه های مورد توجه( هویتی، علمی- مهارتی، ارزشی- هنجاری و خلاقیتی) طبقه بندی شده است.در ابتدا پیام بر حسب مقوله ها به تناسب هر منبع در قالب فراوانی شمارش می شود.بر اساس داده های جدول فراوانی، مراحل زیر به ترتیب انجام می شود.
مرحله اول: جدول داده های بهنجار شده و برای این منظور از رابطه زیر استفاده می شود:
P= هنجار شده ماتریس فراوانی F = فراوانی مقوله i = شماره منبع m = تعداد منبع j = شماره مقوله
مرحله دوم: بار اطلاعاتی هر مقوله را محاسبه کرده و در ستون های مربوط قرار می دهیم و از رابطه زیر بدین منظور استفاده می شود:
Ej = بار اطلاعاتی مقوله مربوط P = هنجار شده ماتریس Ln = لگاریتم J= (1, 2,…,n) j = شماره مقوله i = شماره منبع m = تعداد منبع
مرحله سوم: با بهره گرفتن از بار اطلاعاتی مقوله ها( j = 1,2,…,n ) ضریب اهمیت هر یک از مقوله ها محاسبه شده و هر مقوله ای که دارای بار اطلاعاتی بیشتری باشد از درجه اهمیت(w J) بیشتری نیز برخوردار می باشد. برای محاسبه ضریب اهمیت از رابطه زیر استفاده می شود:
Wj = درجه اهمیت Ej = بار اطلاعاتی هر مقوله n = تعداد مقوله ها j = شماره مقوله ها
(Wj) شاخصی است که ضریب اهمیت هر مقوله را در یک پیام با توجه به شکل منابع مشخص می کند.(عادل آذر،۱۳۸۱).لازم به ذکر است که در محاسبه Ej مقادیر Pij که برابر صفر می باشد به دلیل بروز خطا و جواب بی نهایت در محاسبات ریاضی با عدد بسیار کوچک ۰۰۰۰۱/۰ جایگزین شده است.
۳-۳ : شاخص سازی تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت