۹/۱۵

۴۴/۶

۲۹

۶

میانه

۶۴۲

۷/۲۵

۲۲/۷

۳۴

۱۱

بطور میانگین سالانه انتظار ۱/۲۹ رخداد توفان های تندری در سراسر منطقه آذربایجان می رود.
تصویرنمودار (۴-۱۸) فراوانی میانگین رخداد بارش‌های تندری آذربایجان دوره آماری (۱۹۹۰-۲۰۱۴)
تصویر(۴-۱۹) فراوانی رخداد سالانه بارش های همرفتی منطقه آذربایجان دوره آماری(۱۹۹۰-۲۰۱۴)
با توجه به فراوانی رخدادهای توفان تندری در هریک از ایستگاه‌های مورد مطالعه, پهنه‌بندی رخداد توفان‌های تندری بر روی نقشه آذربایجان مشخص گردیده و در شکل(۴-۱۹) نشان داده شده است. با توجه به این شکل می‌توان اظهار نظر کرد که مناطق با حداکثر رخداد توفان‌های تندری بیشتر در قسمت‌های شمالی آذربایجان متمرکز شده‌اند.درواقع دو ایستگاه ماکو و جلفا به ترتیب ۱۳۳۵ و۱۱۴۲ مورد دارای بیشترین شدت رخداد توفان‌های تندری در آذربایجان بوده‌اند و در این بین ایستگاه تکاب در جنوب شرق ناحیه آذربایجان با ۲۰۰ مورد دارای کمترین شدت رخداد این پدیده است. همچنین ایستگاه تبریز که به‌عنوان تنها ایستگاه جو بالای منطقه آذربایجان که از داده‌های آن برای بررسی شاخص‌های ناپایداری بهره‌برداری شده است این نتایج به دست آمده که در طول دوره آماری (۱۹۹۰-۲۰۱۴) تعداد ۹۸۱ مورد توفان تندری رخ داده است که میانگین گیری نشان می‌دهد که در ایستگاه تبریز به‌طور متوسط ۲/۳۹ مورد در هرسال انتظار رخداد توفان تندری می رود که دارای تغییرپذیری ۱۵/۱۱ مورد در سال است که ازنظر آماری ایستگاه تبریز را نماینده منطقه آذربایجان معرفی نماییم, نتایج به این واقعیت اشاره دارد که منطقه آذربایجان از شرایط ناپایداری دائمی خصوصاً در فصول گرم سال برخوردار است که صدور پیش‌بینی‌ها را با توجه به شاخص‌های ناپایداری را در کنار دیگر روش‌های پیش‌بینی دوچندان می‌کند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۳ توزیع ماهانه رخداد توفان‌های تندری
فراوانی رخداد توفان‌های تندری در ماه‌های وجود بارش‌های همرفتی ملاک عمل بوده است, بارش‌های تندری از نوع همرفتی آن بیشتر در ماه‌های گرم سال رخ می‌دهند همچنان که در جدول (۴-۱۲) این موضوع به وضوح خود نمایی می‌کند, که برای ایستگاه‌های منطقه آذربایجان آورده شده است. با توجه به جدول (۴-۱۲) توزیع ماهانه توفان های تندری را داریم.
جدول ۴-۱۲توزیع ماهانه توفان‌های تندری منطقه آذربایجان دوره آماری (۱۹۹۰-۲۰۱۴ )
تصویر نمودار ( ۴-۲۰) فراوانی بارش‌های تندری آذربایجان دوره آماری (۱۹۹۰-۲۰۱۴ )
مذکور مشخص گردید که بیشتر رخداد این بارش‌ها در ماه‌های آوریل, می, و ژوئن (فصل بهار ) به ترتیب ۱۸۳۳,۲۵۶۰,۱۳۱۱ اتفاق افتاده است. که حداکثر آن در ماه می با ۲۵۶۰ مورد و کمترین فراوانی در ماه‌های ژانویه و دسامبر ۵۷,۴۳ مورد رخداد توفان تندری بوده است .که اگر بارش‌های تندری توده‌های هوا و جبهه ای را به دو فصل گرم و سرد تقسیم بندی نمایم به این صورت که بارش‌های تندری ناشی از توده‌های هوا را به ماه‌های گرم سال اختصاص دهیم و بارش‌های تندری جبهه ای را در ماه‌های سرد سال معطوف نمایم, ملاحظه می کنیم که تعداد روزهای بارش‌های همرفتی توده‌های هوا به مراتب بیشتر از بارش‌های تندری جبهه ای اتفاق افتاده‌اند. که این نتایج واقعیتی را به ما نشان می‌دهد که برای پیش‌بینی‌ها خصوصاً بارش‌های همرفتی از پیش‌بینی به وسیله شاخص‌های ناپایداری توجه بیشتری مدنظر قرار گیرد.
توزیع ماهانه رخداد توفان‌های تندری در ماه‌های گرم سال واقعیتی دیگری را نشان می‌دهد.
تصویر نمودار (۴-۲۱) توزیع بارش‌های تندری در ماه‌های گرم سال دوره آماری (۱۹۹۰-۲۰۱۴ )
فراوانی رخداد توفان‌های همرفتی در ماه‌های گرم سال از نوع توده‌های هوا که هدف بررسی این پژوهش است توفان‌های همرفتی را شامل می‌شوند که از سلول‌های منفرد در روی زمین و در بعدازظهرها و شب هنگامی‌که سطح زمین بسیار گرم شده و حالت ناپایدار ایجاد می‌شود به وقوع می‌پیوندد.
جدول۴-۱۳ تعداد روزهای رخداد توفان‌های همرفتی(تندری) در ماه‌های گرم سال دوره آماری(۱۹۹۰-۲۰۱۴)

ایستگاه

آوریل

می

ژوئن

جولای

اوت

سپتامبر

ارومیه

۹۲

۱۹۶

۱۵۸

۶۱

۴۳

۴۶

اهر

۱۳۶

۲۸۳

۲۲۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت