۱G: این فناوری که اولین نسل فناوری های بی سیم است ، مبتنی بر فن آوری های آنالوگ بوده و از آن در فاصله سال‌های( ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲) بهره برداری می شد و بیشتر جهت انتقال صوت از آن استفاده می شده است .

G2: نسل دوم از تکنولوژی های دیجیتال بی سیم است که همکنون نیز در بسیاری از کشور ها نظیر کشورمان از آن استفاده می شود ۲G مبتنی بر فناوری امواج رادیویی دیجیتال است و اساسا فعالیت ها در آن به صورت متنی است. به سیستم مورد استفاده این نسل اصطلاحا شبکه جهانی سیار[۲۳] می‌گویند.

G3: نسل سوم فناوری های دیجیتال بی سیم که استفاده های چند رسانه ای از ابزار سیار را از قبیل انتقال و پخش فیلم های کوتاه فراهم می آورد. این نسل در سال (۲۰۰۱)در ژاپن ، در سال (۲۰۰۲) در اروپا و در سال (۲۰۰۳) در آمریکا به کار گرفته شد .

۴G: انتظار می رود که این فناوری نسل چهارم باشد و بین سال‌های( ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی) بشر این فناوری را که امکان نمایش چند رسانه ای با سرعت بیشتر را فراهم می‌کند به کار گیرد . پروژه های آزمایشی این فن آوری از سال( ۲۰۰۳) در ژاپن آغاز شده است( چیتگمون و دیگران،۲۰۱۱).

۲-۲-۲ دلایل اهمیت تجارت سیار

اما ‌در مورد اهمیت موضوع تجارت سیار و ضرورت بررسی آن از زوایای مختلف می توان به موارد گسترده ای اشاره کرد . آنچه که مسلم است رشد سریع و روز افزون تجارت سیار در کشور های پیشرفته و مزیت های رقابتی حاصل از آن به مفهوم آن است که کشور های در حال توسعه نظیر کشورمان باید به سرعت در استراتژی ها و سیاست های تجاری و بازرگانی خود تجدیدنظر اساسی بعمل آورند . شاید اهمیت این مسئله از این جهت بسیار مشخص باشد که عدم به کارگیری شیوه های نوین تجارت همچون تجارت الکترونیک و سیار موقعیت رقابتی کشور های درحال توسعه همچون کشورمان را حداقل به میزان صرفه جویی که می‌تواند در انجام مبادلات سیار صورت پذیرد تضعیف خواهد کرد . و از طرف دیگر این کندی ناشی از عدم بهره گیری صحیح و سریع از تجارت الکترونیک و تجارت سیار به معنی کندی در انجام معاملات و از دست رفتن فرصت های لحظه ای و زودگذر در تجارت جهانی است ( لفورت و دیگران،۲۰۰۵) همچنین با گسترش شیوه های دیجیتالی در مبادلات کشور های پیشرفته ، شیوه های سنتی و کاغذی و دستی رفته رفته منسوخ می‌گردد و در عمل امکان انجام معادلات و مبادلات در این کشور ها از طریق روش های سنتی از میان خواهد رفت که این امر منجر به منزوی شدن در عرصه تجارت جهانی برای کشور هایی خواهد بود که از تجارت سنتی استفاده می‌کنند . گذشته از موارد فوق ، گسترش تکنولوژی اطلاعات و فن آوری ارتباطات در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت ، نقش مهمی در ایجاد اشتغال و در رشد تولید کشورها ایفا می‌کند که این مسئله خود نیز بر ضرورت و اهمیت پدیده هایی همچون تجارت سیار تأکید دارد( ماهاتاننکون، ۲۰۰۵)[۲۴].

۲-۲-۲-۱ از دیگر دلایل اهمیت تجارت سیار می توان به موارد زیر اشاره کرد

    • تعداد پایانه های همراه دردسترس بیشتر ازپایانه های کاربران کامپیوتربوده واز رشد سریع تری برخوردار است.

    • ارتباط کاربران با پایانه هابیشتر است پایانه ها وارائه خدمات یک ترکیب مناسب وشخصی رانشان می‌دهند.

    • قابل دسترس ‌در هر زمان ‌و مکان می‌باشد.

    • کارکنان راقادر به دسترسی اطلاعات درهرکجا وتصمیم گیری فوری بدون محدودیت به میز ویا کامپیوترمی سازد.

  • تجارت سیار باعث حذف بسیاری از کارهای وقت گیر می شود( بوبلینگن، ۲۰۰۴)[۲۵].

۲-۲-۳ ویژگی های تجارت سیار

تجارت سیار با تکیه بر پردازش رایانه ای سیار دو مشخصه و ویژگی اصلی دارد که آن را از سایر انواع پردازش رایانه ای متمایز می‌سازد :

  • قابلیت حمل و نقل : پردازش رایانه ای سیار و تجارت سیار بر این اصل استوارند که کاربر ، وسیله سیار خود را همیشه همراه دارد . قابلیت حمل و نقل بر سبک بودن وسیله سیار دلالت دارد . ‌بنابرین‏ کاربران می‌توانند در صورت اتصال به شبکه بی سیم باسایر سیستم ها به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنند

دسترسی گسترده : در پردازش رایانه ای سیار و تجارت سیار افراد همیشه در دسترس هستند . البته کاربران می‌توانند ساعات و یا ‌پیغام‌های خاصی را مسدود کنند ، ولی به طور کلی هنگامی که کاربران وسیله سیار را حمل می‌کنند ، دسترسی سریع شبکه ای به آنان به سهولت امکان پذیر می‌باشد .
این دو ویژگی خاص ابزارهای سیار مرز های زمانی و مکانی را از بین می‌برد و موجب ایجاد مزایای فراوان همراه با ارزش افزوده می شود( جوکیس و دیگران، ۲۰۰۱)[۲۶].

      1. مزایای عمده تجارت سیار

مزایای فراوان تجارت سیارسبب شده که نه‌ تنها کشورهای توسعه یافته بلکه کشورهای در حال توسعه نیز از آن به عنوان ابزاری برای رقابت در عرصه داخلی و بین‌المللی استفاده نمایند. نبود راهبرد تجارت سیارنتیجه‌ای جز انزوا درعرصه اقتصاد جهانی به دنبال نخواهد داشت. گسترش روزافزون حجم تجارت ‌سیار در جهان، به کارگیری آن توسط بنگاه‌های اقتصادی و پذیرش تدریجی آن از سوی مصرف‌کنندگان بیانگر مزایای بالقوه تجارت ‌سیار در عرصه‌های اقتصادی و تجاری است. ‌بنابرین‏ راهی جز تلاش مستمر برای استفاده از آن در فعالیت‌های اقتصادی متصور نیست(ماهاتاننکون،۲۰۰۵).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت