نتایج پژوهش نشان داد که تجربه، اثر اطلاعات غیر مربوط و پیچیده را بر قضاوت کاهش می‌دهد و حسابرسان باتجربه از اطلاعات غیر مربوط و پیچیده، در قضاوت تأثیر نمی‌پذیرند.Shelton, 1999

۱۸تأثیر اهمیت مشتری بر استقلال حسابرس در پست­های سازمانیدر این پژوهش، اهمیت مشتری به­عنوان نسبتی از کل درآمدهای دریافتی از یک مشتری، تحت حق­الزحمه­های حسابرس و غیر حسابرسی و هزینه­ های کل بررسی گردید. نتایج این بررسی نشان داد که بین اهمیت مشتری و استقلال حسابرس رابطه معناداری وجود ندارد.Chan, 2009

۲

تئوری اخلاقی و تأثیر فشار بودجه زمانی بر رفتار حسابرسان مستقل

در این بررسی به موضوع اخلاقی و تأثیر فشار بودجه زمانی را بر رفتار حسابرسان مستقل پرداخته شد و ‌به این نتیجه رسیدند که علی‌رغم اینکه حسابرسان، خود را معتقد و مقید به رعایت اخلاق حرفه‌ای می‌دانند، اما در برابر فشار بودجه زمانی اقدام به اعمال رفتارهای غیرحرفه‌ای می‌نمایند.

مهرانی و نعیمی، ۱۳۸۲

۳

ارزش‌های اخلاقی در قضاوت حرفه‌ای حسابرس

این پژوهش تأثیر آیین رفتار حرفه‌ای را بر چگونگی قضاوت‌های حسابرسی در دو گام انگیزشی و عمل‌گرایانه مطالعه می‌کند. نتایج این تحقیق مبین آن است که تأثیر آیین رفتار حرفه‌ای بر انگیزش و عملکرد حسابرسان معنادار است. همچنین جنسیت نیز بر قضاوت حسابرسی مؤثر بوده و زنان، قضاوت‌های اخلاقی‌تری اعمال نموده‌اند.

حساس یگانه و مقصودی، ۱۳۸۹

۴

بررسی تأثیر عوامل سرپرستی بر رضایت شغلی حسابرسان و انگیزه آ ن ها برای تداوم همکاری با مؤسسات حسابرسی

این پژوهش به بررسی تأثیر عوامل سرپرستی بر رضایت شغلی حسابرسان و انگیزه آن‌ ها برای تداوم همکاری با مؤسسات حسابرسی پرداخته شد و ‌به این نتیجه رسیدند که بین میزان رضایت شغلی حسابرسان و میزان اعمال اقدامات سه‌گانه سرپرستی در سازمان حسابرسی در مقایسه با مؤسسات حسابرسی تفاوت معناداری وجود دارد.

رضازاده و همکاران، ۱۳۸۷

۵

آزمون عوامل مؤثر بر حق‌الزحمه حسابرسی صورت‌های مالی

در این پژوهش عوامل مؤثر بر حق‌الزحمه حسابرسی بررسی شد. یافته های این تحقیق نشان داد اندازه شرکت، پیچیدگی عملیات شرکت، نوع مؤسسه‌ حسابرسی و تورم ارتباط معنی‌داری با حق‌الزحمه حسابرسی دارند. اما متغیرهای ریسک حسابرسی و تحصیلات و تجربه مسئول ‌تهیه کننده صورت‌های مالی، با حق‌الزحمه حسابرسی رابطه‌ای ندارد.

‌نیک‌بخت و تنانی، ۱۳۸۹

۶

بررسی اثر خدمات و میزان حق‌الزحمه‌های غیر حسابرسی مؤسسات حسابرسی بر استقلال حسابرس

۷

تأثیر تجربه و پیچیدگی موضوعات حسابرسی بر قضاوت حسابرس

۸

بررسی فعالیت‌ها و استقلال کمیته حسابرسی بر تقلب شرکت‌های بزرگ

۹

بررسی افشای اطلاعات بر قضاوت حسابرس

۱۰

بررسی تأثیر موقعیت مؤسسات حسابرسی بر استقلال حرفه حسابرسی، تضاد حرفه – سازمانی و رضایت شغلی

بررسی تأثیر موقعیت مؤسسات حسابرسی بر استقلال حرفه حسابرسی، تضاد حرفه – سازمانی و رضایت شغلی

در این تحقیق نشان داده شد که فشار صریح برای به وجود آمدن رفتار ناکارآمد باعث می‌شود که تضاد و تعارضی را برای کارکنان حرفه‌ای که مسئولیت سازگار کردن خود با معیارهای اخلاقی رادارند به وجود می‌آورد.

بررسی حقوق حسابرس بر کیفیت حسابرسی

در تحقیقات خود این‌گونه نشان دادند که حسابرسان کمتری را یافتند تا اصول پذیرفته‌شده همگانی ([۴۸]GAAP) را بپذیرند و اینکه بیشتر ترجیح می‌دادند تا برای مشتری بهتر کار کنند که دستمزد بیشتری را دریافت می‌کردند.

بررسی رفتار حسابرس فرصت‌طلب بر ‌پاسخ‌گویی‌ و هزینه های اعتبار

اثر فشارهای موقعیتی و شغلی در حسابرسی را بر روی رفتار فرصت‌طلبانه حسابرسان در دانشگاه دولتی نیوجرسی بررسی نمود و ‌به این نتیجه رسید که وجود فشار مذکور در حسابرسی، توجه به هزینه های شهرت فردی را افزایش داده و منجر به ایجاد انگیزه در حسابرسان برای انجام فعالیت‌هایی می‌گردد که می‌توانند اثربخشی فرایند حسابرسی را در معرض خطر قرار دهند.

فشار بودجه زمانی، نوع شخصیت حسابرسان، و ترویج اعمال کاهنده کیفیت حسابرسی

یافته های حاصل از تحقیق بیانگر این است که رابطه معنی‌داری بین فشار بودجه زمانی و اتمام قبل از موقع یک گام حسابرسی وجود دارد. همچنین رابطه معنی‌داری بین نوع شخصیت حسابرسان و وقوع دو نوع اعمال کاهنده کیفیت حسابرسی وجود دارد.

هویت حسابرسان، فشار مسئولیت ‌پاسخ‌گویی‌ صاحب‌کار و رفتار مصلحت‌آمیز حسابرسان

این پژوهش ‌به این نتیجه رسید که علاوه بر انگیزه های اقتصادی و تمایلات جانب‌دارانه شناختی، عوامل اجتماعی و انفرادی نقش مهمی در رفتار مصلحت‌آمیز حسابرسان ایفاء می‌کنند.

بررسی تأثیر فرهنگ و گرایش اخلاقی بر قضاوت اخلاقی حسابداران

در این پژوهش به بررسی رابطه بین فرهنگ‌سازمانی، ارزش‌های شخصی حسابرسان و قضاوت‌های حسابرسان پرداخته شد.. نتایج پژوهش آنان نشان داد که قضاوت در مؤسسات تحت تأثیر ارزش‌های شخصی و متغیرهای محیطی از قبیل آیین رفتار حرفه‌ای و دستورالعمل‌های اخلاقی است و فرهنگ مؤسسه بر قضاوت‌های اخلاقی اثر غیرمستقیم دارد.

جدول ۲-۲- خلاصه برخی از پژوهش‌های پیشین

ردیف

عنوان

مسیر و نتایج پژوهش

نویسنده

۱

تأثیر فشار بودجه زمانی بر رفتار حسابرسان مستقل تحت تئوری عدالت نسبی

این پژوهش تأثیر فشار بودجه زمانی را بر رفتار حسابرسان مستقل تحت تئوری عدالت نسبی را آزمون ‌کرده‌است، نتایج تحقیق نشانگر این واقعیت بود که بروز رفتارهای غیرحرفه‌ای در ایران نیز وجود داشته که مهم‌ترین دلایل آن فشار بودجه زمانی، فشار مدیر پروژه، عدم نظارت کافی و کم‌اهمیت بودن برخی مراحل می‌باشد

ساسان مهرانی، ۱۳۷۹

۲

تئوری اخلاقی و تأثیر فشار بودجه زمانی بر رفتار حسابرسان مستقل

در این بررسی به موضوع اخلاقی و تأثیر فشار بودجه زمانی را بر رفتار حسابرسان مستقل پرداخته شد و ‌به این نتیجه رسیدند که علی‌رغم اینکه حسابرسان، خود را معتقد و مقید به رعایت اخلاق حرفه‌ای می‌دانند، اما در برابر فشار بودجه زمانی اقدام به اعمال رفتارهای غیرحرفه‌ای می‌نمایند.

مهرانی و نعیمی، ۱۳۸۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت