دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – ادبیات تحقیق – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
تهیه نمودار جریان و فرمولنویسی متغیرها
اجرای مدل و سناریوسازی
تأیید نهایی توسط خبره
شکل ۱-۱ مراحل انجام تحقیق
۱-۸- شرح واژه ها و اصطلاحات
برند: تعریف برند را در علم بازاریابی”شناسهٴ محصول یا خدمات عرضه شده” آوردهاند. برند در واقع یک فاکتور جهانی یا حداقل منطقهای است که دارای اعتبار بوده، مقبولیت مناسبی دارد و قادر است ارتباطی قوی بین کالا و خدمات با مخاطب یا مشتری برقرار سازد(بهجت،۱۳۹۰).
شکلگیری برند:شکلگیری برند به فرایندی اشاره دارد که یک سازمان را معرفی کرده و نشان دهنده میراث، ارزشها، فرهنگ، مردم و استراتژی برند آن سازمان است. برندسازی باید در هماهنگی کامل با تمام فعالیتهای بازاریابی باشد، ارتباط مستقیم با بازار داشته، دارای ثبات رفتار بوده و نسبت به مشتریان وفادار باشد(صفار و خیری،۱۳۹۱).
دلفی فازی: “روشی برای ساختاردهی به یک فرایند ارتباط گروهی، به گونه ای که فرایند به اعضای گروه- به عنوان یک مجموعه- اجازه چالش با مسأله را میدهد. برای اجرای این ارتباط ساختار یافته نیاز به بازخور در مورد نقش افراد، ارزیابی قضاوت گروه، فرصت اصلاح دیدگاهها و سطحی از ناشناس ماندن میباشد”.روش دلفی جایگزین رویکردهای تحقیق سنتی با بهره گرفتن از روشهای آماری شده است(اوکلی وپاولوسکی[۸]،۲۰۰۴). در تکنیک دلفی فازی معمولا خبرگان نظریات خود را در قالب متغیرهای کلامی ارائه میدهند، سپس میانگین نظر خبرگان و میزان اختلاف نظر هر فرد خبره از میانگین محاسبه و آنگاه این اطلاعات برای اخذ نظریات جدید به خبرگان ارسال می شود(آذر وفرجی،۱۳۹۰).
پویایی سیستم[۹]: پویاییهای سیستم در اواسط قرن بیست و توسط فورستر[۱۰] توسعه داده شد به درک رفتار سیستمها بر اساس تئوری کنترل بازخورد منجر شد( هائو ژانگ[۱۱]، ۲۰۱۳). پویایی سیستم میتواند به درک و فهم محیطهای پیچیده کمک کند(اسپکتور[۱۲] ،۲۰۰۱). تکنیک پویایی سیستم فرض میکند که اجزا در یک الگوی پیچیده با یکدیگر مرتبط میباشند و جهان از نرخها، سطوح و حلقههای بازخورد تشکیل شده است و جریان اطلاعات از جریان فیزیکی مهمتر میباشد و غیرخطی بودن و تأخیر از اجزای مهم هر سیستمی است (لان[۱۳]، ۲۰۰۰). در واقع رویکرد پویایی سیستم بر این اصل استوار است که بررسی سیستمها به صورت ایستا، به تنهایی تمامی جوانب پدیدهها در نظر نمیگیرد، در این روش تمامی متغیرها از جوانب مختلف بررسی میشوند(شیتی[۱۴]، ۲۰۰۵). پویایی نظام نه تنها کمک به درک ساختار سیستمهای پیچیده میکند، بلکه یک روش مدلسازی دقیق برای ساخت شبیهسازی سیستمهای پیچیده طراحی سیاستهای مؤثر سازمان میباشد(کیبیرا[۱۵] ،۲۰۰۹).
فصل دوم
ادبیات تحقیق
۲-۱- مقدمه
در دنیای پر رقابت فعلی که محصولات مختلف با به کارگیری روشهای صحیح، امکان موفقیت در بازار را دارند، برای موفقیت باید به داراییهای نامشهود شرکت بیش از پیش توجه کرده تا در این عرصه رقابت باقی بمانیم. یکی از مهمترین داراییهای نامشهود، برند و جایگاه آن در ذهن مصرفکننده میباشد (فلور[۱۶]،۲۰۰۶). برند به عنوان محرک اصلی ارزش شرکتها در قرن بیست و یکم بشمار رفته و از فواید و اهمیت بسیاری برای شرکت و مشتریان برخوردار میباشد. برند میتواند به عنوان ابزار دفاعی بازاریابی به کار رود که مشتریان کنونی را حفظ میکند و همینطور به عنوان یک ابزار تهاجمی بازاریابی به کار رود که مشتریان جدیدی را به دست آورد(سوینی و سوایت، ۲۰۰۸).. برند یک الزام استراتژیک است که سازمانها را در جهت خلق ارزش بیشتر برای مشتریان و همچنین ایجاد مزیتهای رقابتی پایدار کمک میکند(کلر[۱۷]،۱۹۹۳). مدیران و پژوهشگران، دنیای آینده بازاریابی را جهان مدیریت برند و فعالیتهای پیرامون برندسازی نام نهادهاند. شاید هیچ سرمایه ای بیش از یک نام قدرتمند، معتبر و ارزش آفرین برای سازمانها کارآمد نباشد(رحیم نیا و فاطمی،۱۳۹۱).
۲-۲- برند
ابتدا به بیان تاریخچه خلق برند و تعریف واژه برند میپردازیم.
۲-۲-۱-تاریخچه خلق برند
برند قدمتی بسیار طولانی دارد. به طوری که برخی آن را به دوره مصر باستان و حتی ادوان کهنتر نسبت دادهاند(کاتلر[۱۸]،۲۰۰۱). فلسفه غرب در دوران یونان باستان، پایه گذاری شد و همزمان با آن، فلسفه شکلگیری برند پا به عرصه وجود نهاد .به عبارت دیگر، بسیاری از مفاهیمی که امروزه در قالب مدیریت برند به کار میبریم، توسط اندیشمندان بزرگ دنیای کهن، پایهگذاری گردیده است. فیلسوفان پیش از سقراط، پایه های اولیه فلسفه برند را بنا نهادند. یکی از برجستهترین این فیلسوفان، هراکلیتوس بود .با این حال، سقراط، در دنیای فلسفه، نام خود را به عنوان آغازگر و پایه گذار فلسفه برند به جهانیان شناساند و پس از وی، افلاطون و ارسطو، مسیری را که او آغاز کرده بود ادامه دادند و تفکرات فلسفی خود را برای تمام متفکران ۲۰۰۰ سال بعد از خود، پایه گذاری نمودند و به این ترتیب برای اولین بار در تاریخ ” فلسفه خلق برند” شکل گرفت و رفته رفته تکامل یافت .هراکلیتوس معتقد بود» که ارتباط پنهان، همیشه مستحکمتر و قویتر از ارتباط آشکار است .«ایجاد برند، در زمره ارتباطهای پنهان و در عین حال مستحکم و جداییناپذیر است. هراکلیتوس ما را در مسیر شناسایی و از ابهام درآوردن برخی از اجزاء و مبانی تفکر فلسفی مرتبط با بحث برند قرار میدهد. شاید بتوان گفت که بزر گترین تفکری که هراکلیتوس پایهگذاری نمود این بود که جهان به طور مستمر در حال تغییر و تحول است و همه چیز در مسیر جریان تحولات است. هیچ چیز ثابت نیست و همه چیز دائما در حال تغییر و تحول است. زمانی که کمی عمیقتر به اعتقادات هراکلیتوس بیاندیشیم، میبینیم این مطلب، تمامی مفاهیمی را که در مباحث بازاریابی و پایهگذاری برندها مطرح شده است، در بر میگیرد. باورهای هراکلیتوس به این معنا هستند که مدیران بازاریابی و برند، باید سنگ بنای فعالیتهای خود را بر این فلسفه قرار دهند،که همه چیز در هر زمان در حال تغییر و دگرگونی است.
هر نوع تشابه یا تظاهر به ثبات صرفاً سراب و خیالپردازی است. برند به هیچ وجه از نظر ماهیت از سایر موجودیتهای جهان، مستثنی نیستند .برعکس، برند ثبات بسیار کمتر ی نسبت به موجودیتهای دیگر دارند چون آن ها فقط در ذهن مصرفکنندگان فعلی و بالقوه، وجود دارند .زمانی که هراکلیتوس این اندیشههای فلسفی را بیان کرد اصول اولیه بازرگانان هم عصر خود را (۵۰۰سال قبل از میلاد مسیح) به چالش کشاند .آن ها براین باور بودند که مدیریت برند به مفهوم خلق، توسعه و حفظ آن است. به عبارت دیگر فرضیه اصلی ذهن آن ها این بود که برند مانند اجزاء معماری یک ساختمان هستند و باید آن ها را یکی یکی در کنار هم چید تا نهایتاًً این ساختمان، شکل گیرد و زمانی که شکل گرفت تا پایان عمر خود به همان حالت باقی میماند. برخی از بازاریابان و مدیران کسب و کارها، امروزه نیز نسبت به برند چنین دیدگاهی دارند. آن ها ساده لوحانه بر این باورند که برند در دنیای دگرگون کسب و کار امروز مانند نقاط ثابت و بدون تغییری هستند، اما چنین بنیان فکری برای مدیر بازاریابی که دردنیای امروز فعالیت میکند، مهلک و کشنده است.در دنیای برند، هیچ چیز ثابت نیست. همه چیز درهر لحظه در حال تغییر است. ادراک مصرف کنندگان از برند و موقعیت شما در صحنه رقابت، هر روز متفاوت از روز دیگر است(بطحایی،۱۳۸۵).
۲-۲-۲- تعریف واژه برند
[جمعه 1401-09-25] [ 10:41:00 ق.ظ ]
|