این پرسشنامه دارای ۳۷ گویه است که باید در مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به صورت “بلی و خیر” به آن پاسخ داده شود. هر چه نمره فرد در این پرسشنامه بالاتر باشد نشان دهنده اضطراب امتحان بیشتر است. با توجه به مشخصات روانسنجی مناسب و وجود نمرات برش استاندارد برای این پرسشنامه، استفاده از آن در سنجش اضطراب امتحان بسیار مناسب است.

برای نمره گذاری پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون باید به جواب خیر برای سوالات ۳- ۱۵- ۲۶- ۲۷ -۲۹- ۳۳ نمره ۱ داد. همچنین برای هر جواب بلی به سایر سوالات نیز باید یک نمره داد. پس از جمع کردن نمرات، نمره اضطراب امتحان فرد به دست می‌آید. نمره بیشتر نشانگر اضطراب امتحان بیشتر است و فرد با توجه به نمره کسب شده در یکی از این سه طبقه قرار می‌گیرد:

اضطراب خفیف: نمره ۱۲ و پایین‌تر، اضطراب متوسط: نمره ۱۳ تا ۲۰، اضطراب شدید: نمره ۲۱ و بالاتر

* پایایی و روائی

روایی و پایایی این پرسشنامه در مطالعات متعددی سنجیده شده و با ضریب آلفای کرونباخ ۰٫۸۸ و همسانی درونی ۰٫۹۵ و روایی معیار برابر ۰٫۷۲ به دست آمده است که در مجموع قابل قبول می‌باشد و می توان از آن در پژوهش های مشابه استفاده نمود.(یزدانی، ۱۳۹۱)

همچنین در این تحقیق با بهره گرفتن از داده های به دست آمده برای کل پرسشنامه اضطراب میزان آلفای کرونباخ ۰٫۸۸۲ به دست آمد. این عدد نشان دهنده سازگاری درونی مناسب می‌باشد زیرا بیشتر از ۰٫۷ می‌باشد و این پرسشنامه مورد استفاده، از قابلیت اعتماد و یا به عبارت دیگر از پایایی لازم برخوردار می‌باشد.

جدول-۳-۴- پایایی پرسشنامه اضطراب امتحان

پایایی پرسشنامه اضطراب امتحان

ضریب آلفای کرونباخ

تعداد آیتم

.۸۸۲

۳۷

۳-۴-۲- پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس(۱۹۷۷)

یکی از رایج ترین پرسشنامه های مداد و کاغذی برای سنجش نیاز به پیشرفت است. هرمنس (۱۹۷۷) ‌بر مبنای‌ دانش نظری و تجربی موجود درباره نیاز به پیشرفت و با بررسی پیشینه پژوهش های مربوط به موضوع نیاز به پیشرفت، این پرسشنامه را ساخته است.

پرسشنامه دارای ۲۹ سؤال بود که بر مبنای ده وِیژگی که متمایز کننده افراد دارای انگیزه پیشرفت بالا از افراد با انگیزش پیشرفت پایین به شرح زیر تهیه گردید. هرمنس برای تهیه مواد پرسشنامه، نه وِیژگی افراد دارای انگیزه پیشرفت بالا از افراد انگیزش پیشرفت پایین حاصل از پژوهش‌های قبلی را به عنوان مبنا برای انتخاب سؤالها برگزید.

    1. سطح آرزوی بالا

    1. انگیزه قوی برای تحرک به سوی بالا

    1. مقاومت طولانی در مواجهه با تکالیف یا سطح دشواری متوسط

    1. تمایل به تلاش مجدد در انجام تکالیف نیمه تمام

    1. ادراک پویا از زمان، این احساس که امور به سرعت روی می‌دهند.

    1. آینده نگری

    1. توجه به ملاک شایستگی در انتخاب دوست، همکار و الگو

    1. بازشناسی از طریق عملکرد خوب در کار

    1. کاری را به خوبی انجام دادن

  1. رفتار ریسک کردن پایین

این ده وِیژگی را هرمنس بر مبنای پژوهش‌های قبلی به دست آورده بود و به عنوان اساس و راهنما برای انتخاب سؤالات برگزید.

سؤالات پرسشنامه به صورت جملات ناتمام بیان شده است. و به دنبال هر جمله چند گزینه داده شده است. جهت یکسان سازی ارزش سؤالات برای هر ۲۹ سؤال پرسشنامه ۴ گزینه نوشته شد. این گزینه ها به حسب اینکه شدت انگیزه پیشرفت از زیاد به کم یا کم به زیاد باشد به آن ها نمره داده می شود.

نمره گذاری پرسشنامه با توجه به ویژگی‌های ۹ گانه که سؤالات ‌بر اساس آن ها تهیه شده است، انجام می‌گیرد. بعضی از سؤالات به صورت مثبت و بعضی دیگر به صورت منفی ارائه شده است. در سؤالات شماره ۱،۴، ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۲۰، ۲۳، ۲۷، ۲۸، ۲۹ به الف ۱، به ب ۲، به جیم ۳، و دال ۴ و در سؤالات شماره ۲، ۳، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱، ۲۲، ۲۴، ۲۵، ۲۶، به الف ۴، به ب ۳، به جیم ۲ و دال ۱ داده می شود و دامنه تغییرات از ۲۹ تا ۱۱۶ می‌باشد.

نمره کل یعنی نمره ای که از مجموع سؤالات به دست می‌آید اگر بالا ( بالاتر از میانگین) باشد نشانگر انگیزه پیشرفت بالا و نمرات پایین (پایین تر از میانگین) بیانگر انگیزه پیشرفت پایین در فرد می‌باشد.

روایی و پایایی پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس(۱۹۷۰):

هرمنس (۱۹۷۰) برای محاسبه روایی از روایی محتوا که اساس آن را پژوهش قبلی درباره انگیزه پیشرفت تشکیل می‌داد، استفاده کرد و همچنین او ضریب همبستگی هر سؤال را با رفتارهای پیشرفت گرا محاسبه ‌کرده‌است. ضرایب به ترتیب سؤالات پرسشنامه در دامنه ای از ۰٫۳۰ تا ۰٫۵۷می باشد.

هرمنس در سال ۱۹۷۰ برای محاسبه پایایی آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی از روش آزمون آلفای کرونباخ استفاده کرد. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامه به میزان ۰٫۸۴ به دست آمد. با بهره گرفتن از روش بازآزمایی در مطالعه اصلی پرسشنامه بعد از گذشت سه هفته مجددا به کارآموزان داده شد. ضریب پایایی به دست آمده ۰٫۸۴ به دست آمد. در پژوهش حاضر روایی آزمون توسط اساتید راهنما و مشاور مورد تأیید قرار گرفته است.و پایایی آن در این پژوهش با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ۰۹۰، به دست آمد. که قابل قبول می‌باشد و نشان می‌دهد که سوالات از نظر درونی با آزمون همبستگی معنا داری دارند.

همچنین در این تحقیق با بهره گرفتن از داده های به دست آمده برای کل پرسشنامه انگیزه پیشرفت میزان آلفای کرونباخ ۰٫۸۸۳ به دست آمد. این عدد نشان دهنده سازگاری درونی مناسب می‌باشد زیرا بیشتر از۰٫۷ می‌باشد و این پرسشنامه مورد استفاده، از قابلیت اعتماد و یا به عبارت دیگر از پایایی لازم برخوردار می‌باشد.

جدول۳-۵- پایایی پرسشنامه انگیزش پیشرفت

پایایی پرسشنامه انگیزش پیشرفت

ضریب آلفای کرونباخ

تعداد آیتم

.۸۸۳
۲۹

هنجاریابی پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس در ایران

در سال۷۹-۷۸ در یک پژوهش دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه اقدام به استاندارد کردن و تهیه آزمون انگیزه پیشرفت شد که در زیر چکیده این پژوهش آمده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت