*آیا از تغییرات ایجاد شده در کتاب­ درسی ریاضی پایه هفتم راضی هستید؟بله

*با توجه به تجربیات خودتان چه عواملی می‌توانند علت موضع گیری شما باشند؟ با توجه به اینکه سطح هوش و استعداد دانش آموزان بالا رفته است، کتابی که ده یا شاید پانزده سال پیش تالیف شد، جوابگوی دانش آموزان امروز ما نبود و واقعا نیاز ‌به این تغییرات بوده است.

*آخرین باری که احساس کردید تغییرات شما را سردرگم کرده، چه وقت و به چه دلیلی بوده است؟ همان طوری که قبلا اشاره کردم بیشتر در مبحث حل مسئله دچار مشکل بودم. مباحثی مثل حجم وتفهیم قسمت هایی که شکل سه بعدی داده بود و دانش آموز باید تشخیص می‌داد که این شکل از چهار جهت مختلف به چه شکلی دیده می شود واقعا سخت بود.

اطلاع رسان کد۸:

* شما چند سال سابقه­ تدریس درس ریاضی دوره­ راهنمایی دارید؟۲۰ سال

*تغییر برای شما چه معنایی دارد و شما چه برداشتی از آن دارید؟ به نظر من زمانی که ما می‌بینیم کارها و تلاشی که انجام می‌دهیم ما را به هدف نمی‌رساند، سعی در تحول شرایط کرده و یک سری کارهای جدید انجام می‌دهیم که ما را به هدف نزدیک تر کند.

*تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم را چگونه می‌بینید و چه معلمی توانایی دارد که مسئولیت اجرای تغییرات را بپذیرد؟ تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم واقعاً لازم بود اما، به نظرم من اگر این تغییر از پایه اول اجرا می شد و تا پایه های بالاتر ادامه پیدا می کرد، خیلی بهتر بود. بچه هایی که با تغییرات پایه ششم و هفتم مواجه شدند، تا پنجم را نظام قدیم خواندند و ناگهان با یک تغییر نظام مواجه شدند و این باعث شد که دچار چالش شوند و کمی هم مقاومت کنند. به نظر من معلم ها باید برای پایه ششم تخصصی می شدند که متاسفانه این طور نبود و چون معلم ها باید هم زمان چند کتاب درسی را مطالعه می‌کردند، فرصت این را نداشتند که خیلی تخصصی به بچه ها آموزش دهند. به نظر من موفقیت در تدریس این کتاب درسی ربطی به سابقه کاری دبیر ندارد و معلمانی که خود را با کتاب درسی درگیر کرده و به دنبال روش های بهتر برای تدریس باشند موفق تر هستند. ببینید، یک تغییری اعمال شد و ما نمی توانستیم به عقب برگردیم و کتاب درسی قبلی را اجرا کنیم. ‌بنابرین‏ باید سعی می‌کردیم کاری کنیم که این تغییر را به درستی اجرا کنیم. ‌بنابرین‏ من سعی می‌کردم با جستجو در سایت های مختلف، شرکت در جلسات گروه آموزشی و مشورت با همکاران و اساتید دانشگاه اشکالات را برطرف کرده و کتاب را به خوبی تدریس کنم.

*لطفا درباره آخرین باری که با مشکلی در اجرای تغییر مواجه شدید، برایم بگویید؟ ممکن است ‌در مورد آن شرایط توضیح دهید؟ کتاب درسی ریاضی پایه هفتم ،چون سال اولی است که اجرا می شود خوب ویرایش نشده است. اشتباهات چاپی داشته است. مثلا در قسمت جبر و معادله در یک طرف تساوی مجهولات را داده بود اما طرف دیگر تساوی خالی بود و عدد نداشت و ما نمی دانستیم چه عددی باید قرار دهیم.

*با توجه به اینکه شما سابقه تدریس کتاب درسی فعلی و قبلی ریاضی را دارید. کتاب‌های درسی جدید چه تفاوتی با کتاب‌های درسی قدیم کرده‌اند و چه مباحثی به آن ها افزوده شده است؟ کتاب درسی گذشته یک ویژگی خوبی که داشت این بود که که چندخطی مفهوم درس را آموزش می‌داد. اما کتاب درسی جدید این ویژگی را ندارد و هیچ توضیحی ‌در مورد درس نمی دهد و روش آن سوال محور است. کتاب درسی گذشته بعضی قسمت های آن تمرین های تکراری داشت که اصلا نیاز نبود. مباحث کتاب درسی هم با توجه به یک سال تحصیلی خیلی کم بود. اما در کتاب درسی جدید مباحث افزایش پیدا کرده و به مباحثی مثل حجم و ب.م.م و ک.م.م به صورت تخصصی تر پرداخته است.

*آیا از تغییرات ایجاد شده در کتاب­ درسی ریاضی پایه هفتم، راضی هستید؟ بله

*با توجه به تجربیات خودتان چه عواملی می‌توانند علت موضع گیری شما باشند؟ به نظر من امکاناتی که بچه های الان دارند با ده یا پانزده سال پیش فرق ‌کرده‌است و این امکانات در توانایی یادگیری آن ها تاثیر دارد. با توجه به اینکه سطح تحصیلات خانواده ها افزایش پیدا ‌کرده‌است و با کم شدن تعداد فرزندان فرصت آموزش برای خانواده ها بیشتر شده و بچه های الان ما باسوادتر شده اند. ‌بنابرین‏ کتاب درسی گذشته جوابگوی دانش آموزان نسل جدید نمی باشد.

*آخرین باری که احساس کردید تغییرات شما را سردرگم کرده، چه وقت و به چه دلیلی بوده است؟ کتاب درسی بعضی سوالاتش به گونه ای بود که جوابش دوحالت داشت. مثلا این سوال که استوانه یال دارد یا ندارد، واقعا ما را دچار چالش کرده بود. ما با اساتید دانشگاه هم مشورت کردیم، یک سری اساتید می‌گفتند یال دارد و چون خیلی به هم نزدیک است دیده نمی‌شود و یک سری می‌گفتند که اصلاً یال ندارد. مباحثی اینچنینی ما را دچار چالش کرده بود. اما ما سعی کردیم از طریق گروه آموزشی و بحث و تبادل نظر با همکاران به یک نتیجه واحد برسیم تا بچه ها درگیر این موضوع نشوند که چرا معلم‌های مختلف، جواب واحدی به یک سوال نمی دهند.

۴-۳٫ تحلیل اطلاعات حاصل

تحلیل اطلاعات حاصل با توجه به سوالات پژوهش، شامل سه قسمت می‌باشد. قسمت اول تحلیل محتوای مصاحبه با معلمان پیرامون باورهای آنان ‌در مورد تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم که شامل باورهای کلی نسبت به تغییر و باور نسبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم می‌باشد. قسمت دوم، تحلیل محتوای مصاحبه با معلمان پیرامون نوع مواجهه آنان نسبت به تغییرات کتاب درسی ریاضی پایه هفتم که شامل: پذیرش کامل و مقاومت و عدم پذیرش می‌باشد و در نهایت قسمت سوم توجیهات معلمان از رفتار خود در مواجهه با تغییرات کتاب های درسی ریاضی پایه هفتم می‌باشد.

در ابتدا به بررسی دیدگاه کلی معلمان ریاضی پایه هفتم، نسبت به پدیده تغییر پرداخته خواهد شد:

جدول۴-۲٫ دیدگاه کلی معلمان ریاضی پایه هفتم نسبت به پدیده تغییر

اطلاع رسان

نوع بیان اطلاع رسان

استنتاج از اطلاعات

اطلاع رسان کد۱

یعنی نگاه نو و جدید و اینکه من می خواهم زاویه دید خودم را نسبت به یک موضوع عوض کنم.

نگرش مثبت

اطلاع رسان کد ۲

تغییر می‌تواند باعث دگرگونی انسان شود و بدون تغییر، انسان در سکون باقی خواهد ماند.

نگرش مثبت

اطلاع رسان کد ۳

به نظر من دو نوع تغییر داریم. تغییر مثبت و تغییر منفی. تغییر اگر مثبت و سازنده باشد خوب است.

نگرش مثبت

اطلاع رسان کد ۴

به طور کلی با تغییر در زندگی موافقم. تغییر است که باعث می شود انسان رشد کند و خودش را بالا بکشد.

نگرش مثبت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت