­ بروز کمبود نقدینگی و عدم امکان برآورد صحیح از منابع، مصارف، درآمدها و هزینه­ها.
­ عدم امکان رقابت با بانک­های دارای مدیریت مناسب ریسک.
­ عدم امکان برآورد نقدی ناشی از مخاطرات پیش­رو و ناتوانی در اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش آن­ها.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

وجود انحراف اطلاعاتی مدیران که منتج به اتخاذ تصمیم­های غیر بهینه می­ شود.
کاهش سوداوری ناشی از عدم شناسایی و وصول درآمدها.
همچنین در صورت عدم توجه به ریسک بازرگانی، ترکیب پرتفوی ارزی و و یا وضعیت هر ارز در بازارهای جهانی، موسسه­های پولی و بانک­ها با زیان هنگفتی مواجه خواهند شد. از این رو محاسبه ریسک نرخ ارز توسط بانک­ها می ­تواند در کاهش زیان ناشی از نوسانات نرخ ارز موثر باشد. بدین ترتیب ریسک و بازده در سرمایه گذاری­ها، نقش کلیدی داشته و در مواقعی که رویدادهای آتی به طور کامل قابل پیش ­بینی نبوده و برخی از رویدادها بر سایر رویدادها ترجیح داشته باشد، عامل ریسک وجود دارد. تأثیر عامل ریسک بر موقعیت مالی بانک­ها و موسسات مالی انکارناپذیر است و به­همین دلیل می ­تواند به صورت بالقوه تصمیم­های مالی را تحت تأثیر قرار دهد.
وجود ریسک مالی در بانک می ­تواند تبعاتی به شرح زیر داشته باشد:
افزایش بدهی به بانک مرکزی، به طوری که بانک­ها به منظور پوشش نقدینگی مورد نیاز، مجبور به اخذ تسهیلات از بانک مرکزی می­شوند.
کاهش ارزش بازار سهام بانک، زمانی که بانک با مشکل نقدینگی مواجه می شود، برای تامین آن اقدام به فروش دارایی­ های خود به قیمتی کمتر از ارزش بازار می­ کند، بنابراین با کاهش ارزش دارایی­ ها، ارزش سهام بانک هم کاهش می یابد.
بعلاوه زیان­های برگرفته از ریسک­های عملیاتی که سازمان­های مختلف از جمله بانک­ها به علت رشد استفاده از فن آوری و افزایش ارتباطات میان مشتریان و بازارهای سرمایه با آن درگیر هستند، به­ طور عمده ناشی از سرقت داخلی، سرقت خارجی، فرایند سازمان در امور مربوطه به استخدام کارکنان و ایمنی محیط کاری، فرایندهای مرتبط با مشتریان، محصولات و کسب و کار، آسیب به دارایی­ های فیزیکی و … هستند.
۵-۳ پیشنهادهای پژوهش
این پیشنهادها با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق و آزمون فرضیه ­ها، درقالب پیشنهادهای کاربردی و پیشنهادهای پژوهشی تقسیم ­بندی می­ شود.

پیشنهادهای کاربردی
بین ریسک مالی و کارایی در بانک رابطه معنی داری وجود دارد.
۱) ایجاد گروه های مشاوره مالی و سرمایه گذاری: اعلام نظر در مورد میزان برخورداری طرح ها از صرفه اقتصادی و گزارش طرح های توجیهی به بانک است.
۲) واحد اعتبارسنجی و رتبه بندی: وظیفه این واحد شناسایی قدرت اعتباری مشتریان و رتبه بندی آن­ها به منظور حذف افراد بدحساب و رانت خوار احتمالی و تسهیل در سرمایه گذاری مشتریان خوش سابقه است.
بین ریسک عملیاتی و کارایی در بانک رابطه معنی داری وجود دارد.
بانک جامع اطلاعاتی: وظیفه این واحد اطلاعاتی شناسایی مشتریان خوش حساب به منظور هدایت تسهیلات نظام بانکی به سمت آن­ها و در نتیجه کاهش ریسک عملیاتی در بانک است.
ایجاد واحد ساماندهی مطالبات معوق: باتوجه به حجم زیاد مطالبات معوق بانک و لزوم طراحی ساز و کاری مناسب برای وصول آن با مشارکت بانک ها و شرکت ها تشکیل خواهد شد و وصول مطالبات معوق بانک را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
بین ریسک بازرگانی و کارایی در بانک رابطه معنی داری وجود دارد.
همکاری با مؤسسه تضمین اعتباری: تضمین بازپرداخت تسهیلات بانک­ها به مؤسساتی تعریف شده است که دارای طرح های اقتصادی مناسب هستند اما وثیقه کافی برای سپردن نزد بانک را ندارند.
بین ریسک حوادث و سوانح و کارایی در بانک رابطه معنی داری وجود دارد.
حفظ موارد ایمنی در دسترسی و استفاده از اسناد و دارایی­ های بانک.
حصول اطمینان از اینکه کارکنان از تخصص و آموزش کافی برخوردارند.
بین ریسک مالی و اثربخشی در بانک رابطه معنی داری وجود دارد.
رسیدگی منظم به حساب­ها و معاملات و مطابقت آن­ها با یکدیگر.
مسئولیت اجرای نظام مدیریت ریسک عملیاتی که به وسیله هیات مدیره به تصویب رسیده است، بر عهده مدیران ارشد باشد.
بین ریسک عملیاتی و اثربخشی در بانک رابطه معنی داری وجود دارد.
بانک بطور ادواری به مرور برنامه­هایی بپردازند که برای شناسایی نقاط آسیب پذیر و تداوم فعالیت خویش طراحی کرده اند تا بدین طریق از انطباق آن­ها با راهبردهای کاری و عملیات جاری بانک مطمئن شوند.
برای اداره ریسک عملیاتی، وجود یک فرایند کارآمد نظارتی ضرورت دارد. فعالیت­های نظارتی منظم می ­تواند از این مزیت برخوردار باشد که نواقص موجود در سیاست­ها فرآیندها و رویه­های مربوط به اداره ریسک عملیاتی رابسرعت کشف و اصلاح نماید.
بین ریسک بازرگانی و اثربخشی در بانک رابطه معنی داری وجود دارد.
لازم است بانک به شناسایی فرآیندهای کاری مهم بپردازند. از جمله، فرایندهایی که وابسته به مشتریان خارجی یا سایر اشخاص ثالثی هستند که از سرگیری فوری خدمات برای آنها، از اهمیت زیادی برخوردار است.
افشاء بموقع، مکرر و عام اطلاعات از انحرافات برنامه و خدمات نوین بانک، می ­تواند به پیشرفت نظم بازار و در نتیجه مدیریت موثرتر ریسک بیانجامد.
بین ریسک حوادث و سوانح و اثربخشی در بانک رابطه معنی داری وجود دارد.
۱) بانک باید دارای برنامه ­های پیوسته کاری و اقتضایی مناسبی باشند تا در صورت بروز اختلالی جدی در کار( معوق تسهیلات با ارقام بالا) از توانایی خود نسبت به عملکرد مستمر و تحدید خسارات مطمئن باشند.
۲)برای کاهش ریسک، سرمایه ­گذاری در فناوری مناسب پردازش اطلاعات و ایمنی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

پیشنهادها برای پژوهشی­های آتی
- بررسی و تجزیه و تحلیل استراتژیک و ریسک اعتباری در حسابرسی مالی.
- بررسی تاثیر راهبری شرکتی برریسک مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.

موانع و محدودیت­های پژوهش
در این تحقیق با محدودیت­ و موانعی که نتایج پژوهش را تحت تاثیر قرار دهد، برخورد نشده است.
منابع
منابع فارسی:
انصاری،عبدالمهدی.افشار،مجتبی.ابراهیمیان،محمدرضا.(۱۳۹۲).بررسی تاثیر مدیریت سود ب توانایی پیش بینی اقلام تعهدی در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران(از دیدگاه کیفیت سود)،مجله دانش حسابداری، سال چهارم، شماره ۱۲، صص۱۳۱-۱۵۱٫
اﺑﻮاﻟﺤﺴﻨﻲ، اﺻـﻐﺮ. ﺣـﺴﻨﻲ ﻣﻘـﺪم، رفیع.(۱۳۸۷). ﺑﺮرﺳـﻲ اﻧـﻮاع رﻳـﺴﻚ ﻫـﺎ و روش ﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ آن در ﻧﻈـﺎم ﺑﺎﻧﻜـﺪاری ﺑـﺪون رﺑـﺎی اﻳـﺮان ﻓـﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤـﻲ ، ﭘﮋوﻫﺸﻲ اﻗﺘﺼﺎد اﺳﻼﻣﻲ ش ﺳﺎل ﻫﺸﺘﻢ، ۳۰ .
اﺑﻄﺤﯽ، ﺣﺴﯿﻦ. ﮐﺎﻇﻤﯽ، بابک.(۱۳۸۰).ﺑﻬﺮه­وری ﺗﻬﺮان:ﻣﺆﺳﺴﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ­ﻫﺎی بازار،شماره۱۰، صص۱-۶۳٫
آذر، ﻋﺎدل.ﻣﺆﺗﻤﻨﯽ، ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ.(۱۳۸۳). اﻧﺪازهﮔﯿﺮی در ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿـﺪی ﺑـﻪ وﺳـﯿﻠﻪ ﻣـﺪل ﻫـﺎی ﺗﺤﻠﯿـﻞ ﭘﻮﺷـﺸﯽ داده ­ها(DEA)، دو ﻣﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﯽ ﭘﮋوﻫﺸﯽ داﻧﺸﻮر رﻓﺘﺎر، ﺷﻤﺎره ۱، ﺻﺺ ۸،۵۴ -۴۱٫

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت