۱/۱۳

ظرفیت کل استادیوم ها

۳/۱۲

۸/۱۲

۸/۱۲

۲/۱۳

۳/۱۴

۴/۱۴

۱۴

۷/۱۳

۱/۱۴

۱/۱۴

درصد استفاده از ظرفیت

۱/۹۰

۹۱

۱/۹۱

۲/۹۴

۵/۹۱

۸/۹۳

۷/۹۴

۲/۹۴

۱/۹۱

۵/۹۲

(دلویتی و تاچ ، ۲۰۰۶: ۲۰)
انجام هزینه ها ی بسیار کلان در زمینه امکانات و فضاهای ورزشی باعث شده تا تعداد تماشاگران حاضر در استادیوم های فوتبال انگلستان هر ساله افزایش یابد. جدول (۴-۳۴) ظرفیت استادیوم ها و کل تماشاگران لیگ برتر در طی فصل های متوالی را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود در هیچ یک از فصل های مسابقات، ظرفیت پرشدن استادیوم های فوتبال از ۹۰ درصد کمتر نبوده است.
نمودار (۴-۱۸) : روند تامین مالی از طریق درآمد روزمسابقه در فصل های متوالی لیگ برتر انگلستان( ۱۹۹۸-۲۰۰۵)
(دلویتی و تاچ،۲۰۰۷: ۳۵)
وجود چنین رغبت عمومی برای تماشای مسابقات لیگ برترفوتبال انگلستان باعث شده تا باشگاه های لیگ برتر فوتبال بتوانند هر ساله از این منبع بیشتر تامین مالی نمایند. یافته ها حاکی از آن است که در فصل ۹۸-۱۹۹۷ مقدار درآمد روز مسابقه لیگ برتر انگلستان ۳۰۳ میلیون یورو بوده است. در حالی که این مقدار در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ به ۶۵۵ میلیون یورو رسیده است.( نرخ رشد سالانه ۵/۱۴ درصد) نمودار(۴-۱۸) اطلاعات کاملی را در این خصوص نشان می دهد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۳-۴-۵- حامیان مالی
۴-۳-۴-۵-۱- مقدمه
به دلیل رغبت عمومی نسبت به لیگ برتر و افزایش نمایش تلویزیونی مسابقات برای کل دنیا حمایت مالی تلاش گسترده ای بین شرکت های تجاری ملی و بین المللی بوجود آمده تا بر سر ابزار تبلیغاتی قدرتمندی چون لیگ برتر انگلستان به رقابت بپردازند. به همین دلیل درآمد حاصل از حمایت مالی ورزشی در دهه های اخیر رشد بسیاربالایی را در لیگ برتر انگلستان تجربه نموده است. حمایت مالی ورزشی ورزشی در لیگ فوتبال انگلستان انواع مختلفی دارد. حامیان مالی اصلی[۱۵۰] ، حامی مالی رسمی[۱۵۱]، تامین کننده لوازم[۱۵۲] و حامی مالی پیراهن تیم[۱۵۳] مهم ترین انواع آن به شمار می روند. شرکت های حامی مالی داخلی و خارجی به منظور تحقق اهداف بازاریابی که به دنبال آن هستند، یکی از روش های فوق را برای حمایت از صنعت فوتبال انگلستان برمی گزینند. به عنوان نمونه تیم منجستر یونایتد یک قرارداد ۳۵۷ میلیون یورویی با شرکت تولیدکننده لوازم ورزشی نایک[۱۵۴] منعقدکرده است. طبق این قرارداد تیم فوتبال باشگاه منچستر یونایتد به مدت ۱۳ سال از سال ۲۰۰۲ ملزم به استفاده از لباس های از لباس های تولیدی این شرکت به همراه آرم تبلیغاتی آن در مسابقات می باشد.(الهی ، ۱۳۸۳ :۲۵)
جدول(۴-۳۵) تامین مالی حامیان مالی پیراهن باشگاه های لیگ برترفوتبال انگلستان ۲۰۰۵-۲۰۰۴و میزان درآمد حاصل شده برای باشگاه

ردیف

باشگاه

حامی مالی

بخش صنعتی مربوطه

درآمد در۱ سال

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت