مقاله-پروژه و پایان نامه | ۲-۲-۴- عوامل ایجاد کننده استرس شغلی – 9 |
بعدها سلیه استرس را برای عوامل بیرونی به کار میبرد و نویسندگان دیگری نیز از این اصطلاح برای فشارهای بیرونی و عکس العملهای آن استفاده میکردند. به مرور زمان محققان و نویسندگان از استرس برای تمام فرایند تاثیر بیرونی، ارزیابی و عکس العملها استفاده میکردند. این امر باعث شد بعدها درتمایز بین متغیرهای وابسته، مستقل و مداخلهگر مشکلاتی در تحقیقات مربوط به استرس به وجود آید. بعداً پیشنهادهایی توسط کوپر داده شد که استرس در چهار حوزه مختلف، پزشکی، روانشناسی، جامعه شناسی و مدیریت مورد مطالعه قرار گیرد(فور، ۲۰۰۳، ۷۲۷).
باید توجه داشت دو شرط زیر باید برقرار باشد تا استرس بالقوه به صورت بالفعل جلوه گر شود:
-
- وقتی که فرد از نتایجی که درآینده میخواهد حادث شود بی اطلاع است.
- وقتی که برای فرد نتایج حاصله بسیار پر اهمیت باشد. (رابینز، ۱۹۹۲، ۲۸۴)
۲-۲-۲- تعاریف استرس
تعریفی که از هانس سلیه میتوان اخذ کرد، این است که او استرس را :”درجه سوخت و ساز بدن ” بر اثر فشارهای زندگی«Wear and Tear » میداند(قلعه بندی، ۱۳۸۵، ۲۱).
استرس به حالتی قلمداد می شود که فرد بر اثر محرکهای خارجی از وضعیت و حالت معمول و متفاوت خود خارج میگردد(الوانی، ۱۳۸۴).
۲-۲-۳- تعریف استرس شغلی
قبل از اینکه به تعریف استرس بپردازیم باید این نکته را در نظر داشته باشیم که استرس شغلی متفاوت از سایر استرسهای زندگی است. با در نظر گرفتن این مطلب تعاریف متعدد ولی بسیار نزدیک به هم از استرس شغلی بیان شده است که برخی از آن ها مورد ملاحظه قرار میگیرد. «استرس شغلی معلم به حالتی گفته می شود که فرد عکسالعملهایی مانند عصبانیت یا افسردگی از خود نشان میدهد که این عکسالعملها ناشی از شغل معلمی و به واسطه ارزیابیهای معلم از تهدید یا خطر به وجود می آید (گیوینگ[۱۷]، ۲۰۰۷، ۶۲۵).
در تعریف دیگر استرس شغلی را میتوان روی هم جمع شدن عاملهای استرس زا و آن گونه وضعیتهای مرتبط با شغل دانست که بیشتر کارکنان نسبت به استرس زا بودن آن اتفاق نظر دارند (رأس و آلتمایر، ۱۳۷۷، ۳۵).
«استرس شغلی اصطلاحی است که برای توصیف استرسهای ناشی از محیط کار استفاده می-شود.(استارنهان و دیگران[۱۸]، ۲۰۰۸، ۲)
پارکر و دکوتیس[۱۹] استرس شغلی را به عنوان یک آگاهی[۲۰] یا درک شخصی از نتیجه یک رویداد مخرب میدانستند که از شرایط کار حاصل شده باشد و منجر به عکس العملهای روانی، فیزیولوژیکی و رفتاری در قبال این شرایط می شود.
این عکس العملها به صورت هوشیار[۲۱] و یا ناهشیار[۲۲] رخ میدهد و عوامل ایجاد کننده ممکن است واقعی یا غیر واقعی باشد (ناسردین[۲۳] و دیگران، ۲۰۰۶، ۱۱۸).
هرچند استرس به شکلهای مختلف تعریف شده است ولی زمینه مشترک همه آن تعاریف این است که علت ایجاد فشار عصبی وجود محرکی به صورت فیزیکی یا روانی است و فرد به طرق خاص نسبت به آن عکس العمل نشان میدهد(مورهد و گریفین، ۱۳۸۴،۲۵۱).
کانون اصلی در این تعریف فرد است، این فرد است که فشارها را درک و در مورد آن ها ارزیابی انجام میدهد. در مدلی تعاملی که کاکس[۲۴] برای استرس ارائه داده است، فرایندی پویا بین آنچه که مردم تجربه میکنند و عکس العملهایی که در برابر مشکلات و سختیها از خود نشان می دهند توصیف شده است، و بیان می کند که استرس پدیدهای فردی است، و نتیجه تعامل فرد با محیطش است که هدف تطابق یا فعال بودن در مقابل محیط است. اساساً این مدل به بررسی رابطه چهار جنبه فرد و محیط می پردازد. فرد در مرکز این مدل قرار دارد و به طور دائم خواسته های محیط و توانایی فرد برای پاسخگویی به این خواسته ها را ارزیابی می کند. همان طور که در شکل (۲-۲)دیده می شود فرد دائماً در حال ارزیابی و در پی رسیدن به تعادل با نیازهای داخلی و خارجی است (هو، ۱۹۹۶، ۴۱).
منابع شخصی
(توانایی)
نیازهای داخلی
و ارزشها
حمایتها و عرضه
محیط بیرونی
الزامات (شغل)و فشارهای محیط بیرونی
محیط
فرد
شکل(۲-۳): مدل تعاملی فرد با محیط. منبع: (هو، ۱۹۹۶، ۴۲)
در اکثر تحقیقات انجام شده در مورد استرس، استرس ناشی از کار بالاگزارش شده است(گیوینگ، ۲۰۰۷، ۶۲۴).و اینکه استرسزاهای محیط کار در یک سازمان لزوماًً شبیه استرسزاهای دیگر سازمانها نیست، ممکن است در سازمانی عواملی باعث استرس شوند که در سازمانهای دیگری این عوامل استرس زا نباشد و یا نسبت به عوامل دیگر دارای استرس کمتری باشند و بعضی عوامل هستند که در بیشتر سازمانها مشترک هستند. در پیرو این مطلب کوپر و سپارک مدلهای زیادی برای عوامل استرس زا ارائه داده اند. استرس یکی از حقیقتهای محیط کار است که به نظر میرسد جدایی ناپذیر باشد. در یک مطالعه گسترده که بر روی ۷۰۹۹ نفر از کارکنان در ۱۳ شرکت مختلف انجام شد رابطه آماری قوی بین تعداد عوامل استرسزای شغلی و علائم بیماری گزارش شده است (فایربرادر[۲۵] و دیگران، ۲۰۰۲، ۸).
۲-۲-۴- عوامل ایجاد کننده استرس شغلی
عوامل استرس زا اگر به صورت مطلق و بی قید و شرط عمل کنند، می توانند نتیجه بیمارگونهای به بارآورند. مثل نگرانی، بیماری قلبی (وتن و کمرون۱۳۸۰٬، ۲۱) .
استرس شغلی تحت تاثیر عوامل گوناگونی صورت میگیرد. برای بسیاری از کارکنان تغییرات سازمانی استرس زا میباشند. رویارویی با محیطهای پیچیده و غیر مطمئن، تجدید ساختار سازمانی، به کارگیری تکنولوژیی جدید و همکاران می تواند موجب استرس در افراد سازمان شود. (رابینز، ۱۹۹۲)
وجه مشخصه عوامل ایجاد کننده محیط مدرسه عواملی هستند که منعکس کننده خود سازمان یعنی اندازه مدرسه، تعداد دانش آموزان، تعداد همکاران، قوانین و بخشنامه ها و وضعیت فیزیکی مانند آلودگیهای صوتی و نور میباشد و نیز عواملی است که با جایگاه و تعامل با انسانهای دیگر مانند ابهام در نقش، تعارض در نقش ارتباط دارد. البته فشار روانی در تمام مدارس یکسان نیست و از مدرسهای به مدرسه دیگر تغییر می کند، به عبارتی میتوان بیان کرد از آنجایی که میزان بالای فشار روانی باعملکرد پایین ارتباط دارد. اگر بتوان فهرستی از مدارس دارای استرس پایین را تهیه کرد، در واقع بدین وسیله مدارس موفق و دارای کارایی بالا را شناسایی کردهایم. اما نبود معیارهای لازم، عدم وجود امنیت، خواسته های نامعقول از طرف مسئولین، والدین و دانش آموزان، مشکلات مالی و مدیریت ضعیف و در حال تغییر، رسیدن به این امر تقریباً غیرممکن شده است. شکل(۲-۴) نشان دهنده عوامل استرس زا معلمان است همان طور که دیده می شود عوامل ناشی از محیط مدرسه در دو کشور پیشرفته جهان بیشترین استرس را به وجود میآورد.
میزان استرس
عوامل استرس زا
استرس ناشی از مدرسه
آمریکا
انگلیس
شکل(۲-۴): استرسهای معلمان آمریکا و انگلیس. منبع: (هو، ۱۹۹۶، ۴۳)
[جمعه 1401-09-25] [ 09:22:00 ق.ظ ]
|