1. این سازمان پیشینه موفقی درارائه کالا یا خدمات داشته است.
  1. انجام تعهدات درقبال مشتریان
  1. سازمان تعهداتش رادرقبال مشتریان به خوبی انجام می‌دهد.
  1. ‌پاسخ‌گویی‌ به خواسته هاوعلایق مشتریان
  1. سازمان با ارائه خدمات موردنیازمشتریان،جوابگوی خواسته هاوعلایق آن ها‌ است.
  1. کیفیت محصولات
  1. کیفیت محصولات سازمان ما درمقایسه با رقبا بهتراست.
  1. قیمت محصولات
  1. قیمت محصولات ما با توجه به کیفیت آن ‌بهتر از رقبا است.
  1. تداعی خدمات متمایز سازمان
  1. شنیدن نام سازمان خدمات متمایز آن را درذهن من تداعی می‌کند.
  1. احساس راحتی بعدازاستفاده از محصولات
  1. مشتریان بااستفاده از محصولات این سازمان،احساس راحتی می‌کنند.
  1. خلق احساسات ونگرش های مثبت
  1. برند سازمان منجربه خلق احساسات ‌و نگرش‌های مثبت در من می شود.
  1. تداعی پرستیژ سازمان
  1. شنیدن نام سازمان پرستیژ و اعتبار آن را درذهن من تداعی می‌کند.
  1. احساس امنیت شغلی
  1. ازحقوق ودستمزد دریافتی ام احساس امنیت شغلی می کنم.
  1. احساس رضایت از میزان حقوق
  1. سازمان به من حقوق بالایی می پردازد.
  1. انصاف و برابری در پرداخت
  1. حقوق ودستمزد دریافتی ام متناسب باحق من است.
  1. آموزش
  1. من آموزش های مورد نیاز شغلم را دریافت می کنم.
  1. میزان خلاقیت کار
  1. کار من غیر تکراری و نیازمند خلاقیت است.
  1. احساس رضایت ‌از کار
  1. کارمن محترمانه وارزشمنداست ومن ازکارم احساس رضایتمندی می کنم.
  1. ارتقاء ‌بر اساس توانایی
  1. ارتقاء در سازمان من ‌بر اساس توانایی انجام می‌گیرد.
  1. ارتقاء مستمر
  1. ارتقاء به صورت منظم و سیستماتیک صورت می‌گیرد.
    1. فرصت برای پیشرفت

  1. درسازمان من فرصت خوبی برای پیشرفت وجود دارد.
  1. شایستگی سرپرست
  1. سرپرست من دارای شایستگی لازم می باشد و فردی باهوش و منطقی است.
  1. میزان در دسترس بودن
  1. سرپرست من فردی میانه رو و منعطف است و وقتی مورد نیاز است در دسترس است.
  1. دخالت در کار
  1. سرپرست من درکارهایم دخالت نمی کندواز عملکردم به من بازخور می‌دهد.
  1. میزان وفاداری
  1. همکارانم افرادی وفادار و باهوش هستند.
  1. احساس مسئولیت
  1. همکارانم افرادی فعال هستند و احساس مسئولیت می‌کنند.
  1. مراعات حال همدیگر
  1. همکارانم افرادی خوشایندوپرجاذبه هستند ورعایت حال مرا می‌کنند.
  1. بحث با سایرین درباره سازمان
  1. من از بحث کردن درباره سازمانم با افراد بیرون از سازمان لذت می‌برم.
  1. نگرش یکسان به مسائل شخصی و سازمانی
  1. من واقعاً مسائل این سازمان را مسائل خودم می‌دانم.
  1. وابستگی به سارمان
  1. آن گونه که خود را وابسته ‌به این سازمان می‌دانم، نمی‌توانم نسبت به سازمان دیگری اینگونه علاقمند و وابسته باشم.
  1. احساس عاطفی نسبت به سازمان
  1. من احساس می‌کنم که از نظر عاطفی ‌به این سازمان متصل شده ام.
  1. عضوی از خانواده سازمان
  1. من احساس می‌کنم که بخشی از خانواده سازمانم می‌باشم.
  1. احساس تعلق قوی نسبت به سازمان
  1. احساس قوی تعلق نسبت ‌به این سازمان دارم.
  1. ضرورت ماندن در سازمان
  1. ماندن در این سازمان برایم ضرورت دارد.
  1. دشواری ترک سازمان
  1. در زمان حاضر برایم بسیار دشوار است که سازمان را ترک کنم، حتی اگر بخواهم این کار رابکنم.
  1. اختلال در زندگی شخصی در صورت ترک سازمان
  1. اگر من بخواهم سازمانم را ترک کنم، بسیاری از امور زندگیم مختل خواهند شد.
  1. کمبود سازمان های جایگزین
  1. یکی از پیامدهای منفی ترک سازمان، کمبود سازمان هایی است که بتوان جایگزین این سازمان کرد.
  1. کمبود شغل های جایگزین
  1. اگر من اکنون شغلم را بدون داشتن شغل دیگری ترک کنم، دچار دلهره و نگرانی خواهم شد.
  1. پرهزینه بودن ترک سازمان
  1. ترک سازمان درآینده ای نزدیک برای من بسیارپرهزینه خواهد بود.
  1. ارزش وفاداری به سازمان
  1. من به ارزش وفادار بودن به یک سازمان معتقد هستم.
  1. صحیح نبودن ترک سازمان
  1. اگر پیشنهاد شغل بهتر در سازمان دیگری به من داده شود، احساس می‌کنم که ترک کردن سازمانم صحیح نمی‌باشد.
  1. وفاداری مستمر به سازمان
  1. من معتقدم که یک شخص باید همواره به سازمانش وفادار باشد.
  1. غیر اخلاقی بودن ترک سازمان
  1. رفتن از یک سازمان به سازمان دیگر برایم به منزله یک عمل غیر اخلاقی است.
  1. بهترشدن امورسازمان درصورت باقی ماندن در سازمان
  1. باقی ماندن افراد در سازمان و پیشرفت در مسیر شغلی در همان سازمان، باعث بهتر شدن امور سازمان خواهد شد.
  1. تلاش برای نمونه بودن در سازمان
  1. من دوست دارم به عنوان یک فردنمونه درسازمانم باشم.

برای بررسی بیشتر، پرسشنامه در قسمت ضمایم پایان نامه ارائه شده است.

۳-۱۰٫ روایی و پایایی پرسشنامه

اعتبار هر پژوهشی در گرو معتبر بودن ابزار گردآوری داده برای آن پژوهش است. با توجه ‌به این‌که در این پژوهش از پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شده است، باید اعتبار آن را مورد بررسی قرارداد. سنجش اعتبار پرسشنامه از دو بعد روایی و پایایی مورد توجه قرار می‌گیرد. مقصود از روایی آن است که ابزار اندازه ­گیری بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. آن اصطلاحی است که به هدفی که آزمون برای محقق ساختن آن طراحی شده است، اشاره می‌کند. روش آماری خاصی برای تعیین ضریب روایی وجود ندارد و معمولاً به منظور تعیین روایی پرسشنامه از قضاوت متخصصان در بررسی این که آیا مقیاس مورد نظر همان چیزی را که باید بسنجد را می­سنجد، استفاده می‌شود. در این پژوهش نیز برای اطمینان از روایی ابزار گردآوری داده از نظرات اساتید و متخصصان حوزه مدیریت و همچنین تعدادی از تکمیل‌کنندگان پرسشنامه استفاده شده است به طوری که در مرحله اول از ۱۰ استاد مدیریت و اقتصاد گروه اقتصاد دانشگاه تبریز درخواست گردید تا نظرات خود را ‌در مورد پرسشنامه اعلام کنند، بعد از دریافت نظرات و بررسی و انجام اصلاحات، در مرحله دوم نیز نظر اساتید مورد توجه قرار گرفت و پرسشنامه نهایی برای ارسال به شرکت های مورد نظر تهیه گردید.

بعد دوم سنجش اعتبار پرسشنامه، پایایی آن می‌باشد. پایایی یک سنجه، ثبات و هماهنگی منطقی پاسخ‌ها در ابزار انداره‌گیری را نشان می‌دهد. روش‌های آماری مختلفی برای سنجش پایایی یک سنجه وجود دارد. معمول‌ترین آزمون پایایی برای سؤال‌های چند گزینه‌ای از نوع پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ است که نوعی آزمون از سازگاری منطقی پاسخ‌های پاسخ‌دهندگان به همه سؤال‌ها در یک سنجه یا یک پرسشنامه می‌باشد. ضریب آلفای کرونباخ طبق فرمول زیر قابل محاسبه است.

K : تعداد پرسشنامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت