پایان نامه -تحقیق-مقاله | ۳-۴٫ یافته های استنباطی – 4 |
۳/۱۳
بیسواد۹۳/۲۵/۱۵ابتدایی۷۵۸/۱۸۳/۳۴راهنمایی۱۰۱۳/۲۵۵/۲۹دبیرستان۱۰۵/۲۶۲دیپلم۹۶۲۴۸۶فوق دیپلم۱۹۸/۴۸/۹۰لیسانس۳۰۵/۷۳/۹۸فوق لیسانس بالاتر۷۸/۱۱۰۰کل۴۰۰۱۰۰
همان طور که مشاهدات جدول فوق نشان میدهد ۳/۱۳ درصد از شرکت کنندگان تحصیلات مادر خود را ذکر نکرده اند. ۳/۲ درصد مادران انان بیسواد، ۸/۱۸ درصد دارای تحصیلات ابتدایی، ۳/۲۵ درصد دارای تحصیلات راهنمایی و ۵/۲ درصد دارای تحصیلات دبیرستان، ۲۴ درصد دارای تحصیلات دیپلم، ۸/۴ درصد دارای تحصیلات فوق دیپلم، ۵/۷ درصد دارای تحصیلات لیسانس و ۸/۱ درصد دارای تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر بودند.
جدول ۸-۴٫ مشخصات توصیفی متغیرهای پژوهش به تفکیک خرده مقیاسهای آنان
متغیرها
خرده مقیاس
تعداد
حداکثر
حداقل
میانگین
انحراف استاندارد
عملکرد خانواده
ارتباط
۴۰۰
۷
۳۵
۲۲/۲۴
۱۶/۶
آمیزش عاطفی
۴۰۰
۷
۵۱
۷۴/۱۹
۹۹/۳
ایفای نقش
۴۰۰
۱۲
۳۸
۳۹/۲۸
۴۴/۵
عملکرد کلی
۴۰۰
۲۴
۵۵
۳۱/۴۱
۸۸/۵
حل مشکل
۴۰۰
۶
۴۸
۶۱/۲۴
۶۵/۶
همراهی عاطفی
۴۰۰
۱۰
۳۰
۵۰/۲۱
۹۵/۳
کنترل رفتار
۴۰۰
۱۰
۵۰
۳۷/۲۶
۵۶/۶
سبکهای دلبستگی
ایمن
۴۰۰
۵
۳۵
۷۲/۲۷
۲۵/۶
دوسوگرا
۴۰۰
۲
۲۱
۵۵/۸
۴۸/۴
ناایمن
۴۰۰
۱
۱۴
۵۸/۹
۷۰/۲
سازگاری کلی
۴۰۰
۶۸
۱۱۳
۸۰/۹۱
۴۷/۵
۳-۴٫ یافته های استنباطی
در این بخش از پژوهش به تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش پرداخته شده است. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش از آزمون آماری رگرسیون چند متغیری به روش همزمان (Enter) به بررسی رابطه چندگانه بین متغیرهای ملاک و پیش بین پرداخته شد و توان پیشبینی متغیرهای پیش بین در پیشبینی متغیر ملاک مورد بررسی قرار گرفت.
فرضیه اول: بین مؤلفه های عملکرد خانواده با سازگاری دانش آموزان رابطه چندگانه معنیداری وجود دارد.
جدول ۹-۴٫جدول خلاصه مدل رگرسیون چند متغیری جهت پیشبینی متغیر سازگاری بر اساس خرده مقیاس های عملکرد خانواده
متغیرهای پیش بین
ضریب همبستگی
ضریب تعیین
خرده مقیاسهای عملکرد خانواده
۴۸/۰
۲۳/۰
برای تجزیه و تحلیل فرضیه اول پژوهش از آزمون رگرسیون چند متغیری به روش همزمان استفاده شد. همانطور که در جدول فوق مشاهده می شود، ضریب همبستگی چندگانه بین خرده مقیاسهای عملکرد خانواده (ارتباط، آمیزش عاطفی، ایفای نقش، عملکرد کلی، حل مشکل، همراهی عاطفی و کنترل رفتار) با متغیر سازگاری دانش آموزان برابر با ۴۸/۰ میباشد و ضریب تعیین آن برابر با ۲۳/۰ میباشد. به عبارت دیگر ۲۳ درصد از تغییرات واریانس متغیر سازگاری دانش آموزان به وسیله خرده مقیاسهای عملکرد خانواده تبیین میشود.
جدول ۱۰-۴٫ جدول خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیشبینی متغیر سازگاری بر اساس خرده مقیاس های عملکرد خانواده
مدل
شاخص مدل
مجموع مجذورات
DF
مجذور میانگین
F
P
خرده مقیاسهای عملکرد خانواده
اثر رگرسیونی
۳۷/۲۷۷۳
۷
۱۹/۳۹۶
۹۴/۱۶
۰۱/۰
باقی مانده
۴۱/۹۱۶۵
۳۹۲
۳۸/۲۳
کل
۷۹/۱۱۹۳۸
۳۹۹
همانطور که در جدول فوق مشاهده میگردد، اثر رگرسیونی خرده مقیاسهای عملکرد خانواده بر متغیر سازگاری دانش آموزان معنادار بوده است. این اثر رگرسیونی با مقدار ۱۹/۳۹۶= F، در سطح آلفای ۰۱/۰، معنادار به دست آمد. به عبارت دیگر مجموع مجذورات باقی مانده به آن میزان نبود که اثر رگرسیونی را خنثی نماید، و موجب عدم تفاوت معنادار گردد، و به این معنی است که مدل نشان داده شده برای تحلیل رابطه خطی مناسب است.
جدول ۱۱-۴٫ جدول ضرایب معادله رگرسیونی همزمان برای پیشبینی متغیر سازگاری بر اساس خرده مقیاس های عملکرد خانواده
ضرایب غیر استاندارد
β
T
P
مقدار B
خطای استاندارد
خرده مقیاسهای عملکرد خانواده
عرض از مبدأ
۲۲/۷۹
۰۹/۲
۸۰/۳۷
۰۱/۰
ارتباط
۱۹/۰
۰۷/۰
۲۱/۰
۷۱/۷
۰۱/۰
آمیزش عاطفی
۳۰/۰-
۰۷/۰
۲۲/۰-
۴
۰۱/۰
ایفای نقش
۲۵/۰-
۰۷/۰
۲۵/۰-
۵۳/۳
۰۱/۰
عملکرد کلی
۱۸/۰
۰۵/۰
۲۰/۰
۲۱/۳
۰۱/۰
حل مشکل
۱۴/۰
۰۴/۰
۱۷/۰
۴۳/۳
۰۱/۰
همراهی عاطفی
۲۱/۰
۰۷/۰
۱۵/۰
۱۱/۳
۰۱/۰
کنترل رفتار
۱۹/۰
۰۴/۰
۲۳/۰
۰۴/۴
۰۱/۰
جدول ضرایب معادله رگرسیونی فوق سهم هر کدام از متغیرهای پیش بین را در پیشبینی متغیر ملاک نشان میدهد. همانطورکه در جدول فوق مشاهده میشود خرده مقیاسهای عملکرد (ارتباط، آمیزش عاطفی، ایفای نقش، عملکرد کلی، حل مشکل، همراهی عاطفی و کنترل رفتار) میتوانند به صورت معناداری متغیر ملاک سازگاری دانشاموزان را پیشبینی کنند. خرده مقیاس ارتباط با مقدار بتای ۲۱/۰ در سطح آلفای ۰۱/۰ پیشبینی کننده معنی داری برای متغیر سازگاری دانش آموزان به حساب میآید. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف معیار خرده مقیاس ارتباط ۲۱/۰ در انحراف معیار متغیر سازگاری دانش آموزان تغییر ایجاد میشود. همچنین خرده مقیاس آمیزش عاطفی با مقدار بتای ۳۰/۰- و در سطح آلفای ۰۱/۰ پیشبینی کننده معنی داری برای متغیر سازگاری دانش آموزان به حساب میآید. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف معیار خده مقیاس آمیزش عاطفی ۳۰/۰- در انحراف معیار متغیر سازگاری دانش آموزان تغییر ایجاد میشود. خرده مقیاس ایفای نقش با مقدار بتای ۲۵/۰- در سطح آلفای ۰۱/۰ پیشبینی معنیداری برای متغیر ملاک سازگاری دانش آموزان محسوب میشود. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف خرده مقیاس ایفای نقش، ۲۵/۰- در انحراف معیار متغیر سازگاری دانش آموزان تغییر ایجاد میشود. خرده مقیاس عملکرد کلی با مقدار بتای ۲۰/۰در سطح آلفای ۰۱/۰ پیشبینی معنیداری برای متغیر ملاک سازگاری دانش آموزان محسوب میشود.
-
- Goldenberg & Goldenberg ↑
-
- Runchkin ↑
-
- Barlu ↑
-
- Steinberg ↑
-
- Portes & Hovel ↑
[جمعه 1401-09-25] [ 10:17:00 ق.ظ ]
|