۳/۱۳

بیسواد۹۳/۲۵/۱۵ابتدایی۷۵۸/۱۸۳/۳۴راهنمایی۱۰۱۳/۲۵۵/۲۹دبیرستان۱۰۵/۲۶۲دیپلم۹۶۲۴۸۶فوق دیپلم۱۹۸/۴۸/۹۰لیسانس۳۰۵/۷۳/۹۸فوق لیسانس بالاتر۷۸/۱۱۰۰کل۴۰۰۱۰۰

همان طور که مشاهدات جدول فوق نشان می‌دهد ۳/۱۳ درصد از شرکت کنندگان تحصیلات مادر خود را ذکر نکرده اند. ۳/۲ درصد مادران انان بیسواد، ۸/۱۸ درصد دارای تحصیلات ابتدایی، ۳/۲۵ درصد دارای تحصیلات راهنمایی و ۵/۲ درصد دارای تحصیلات دبیرستان، ۲۴ درصد دارای تحصیلات دیپلم، ۸/۴ درصد دارای تحصیلات فوق دیپلم، ۵/۷ درصد دارای تحصیلات لیسانس و ۸/۱ درصد دارای تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر بودند.

جدول ۸-۴٫ مشخصات توصیفی متغیرهای پژوهش به تفکیک خرده مقیاس­های آنان

متغیرها

خرده مقیاس

تعداد

حداکثر

حداقل

میانگین

انحراف استاندارد

عملکرد خانواده

ارتباط

۴۰۰

۷

۳۵

۲۲/۲۴

۱۶/۶

آمیزش عاطفی

۴۰۰

۷

۵۱

۷۴/۱۹

۹۹/۳

ایفای نقش

۴۰۰

۱۲

۳۸

۳۹/۲۸

۴۴/۵

عملکرد کلی

۴۰۰

۲۴

۵۵

۳۱/۴۱

۸۸/۵

حل مشکل

۴۰۰

۶

۴۸

۶۱/۲۴

۶۵/۶

همراهی عاطفی

۴۰۰

۱۰

۳۰

۵۰/۲۱

۹۵/۳

کنترل رفتار

۴۰۰

۱۰

۵۰

۳۷/۲۶

۵۶/۶

سبک­های دلبستگی

ایمن

۴۰۰

۵

۳۵

۷۲/۲۷

۲۵/۶

دوسوگرا

۴۰۰

۲

۲۱

۵۵/۸

۴۸/۴

ناایمن

۴۰۰

۱

۱۴

۵۸/۹

۷۰/۲

سازگاری کلی

۴۰۰

۶۸

۱۱۳

۸۰/۹۱

۴۷/۵

۳-۴٫ یافته ­های استنباطی

در این بخش از پژوهش به تجزیه و تحلیل فرضیه ­های پژوهش پرداخته شده است. برای تجزیه و تحلیل فرضیه ­های پژوهش از آزمون آماری رگرسیون چند متغیری به روش همزمان (Enter) به بررسی رابطه چندگانه بین متغیرهای ملاک و پیش بین پرداخته شد و توان پیش‌بینی متغیرهای پیش بین در پیش‌بینی متغیر ملاک مورد بررسی قرار گرفت.

فرضیه اول: بین مؤلفه­ های عملکرد خانواده با سازگاری دانش ­آموزان رابطه چندگانه معنی­داری وجود دارد.

جدول ۹-۴٫جدول خلاصه مدل رگرسیون چند متغیری جهت پیش‌بینی متغیر سازگاری ‌بر اساس خرده مقیاس های عملکرد خانواده

متغیرهای پیش بین

ضریب همبستگی

ضریب تعیین

خرده مقیاس­های عملکرد خانواده

۴۸/۰

۲۳/۰

برای تجزیه و تحلیل فرضیه اول پژوهش از آزمون رگرسیون چند متغیری به روش هم‎زمان استفاده شد. همان‎طور که در جدول فوق مشاهده می شود، ضریب همبستگی چندگانه بین خرده مقیاس­های عملکرد خانواده (ارتباط، آمیزش عاطفی، ایفای نقش، عملکرد کلی، حل مشکل، همراهی عاطفی و کنترل رفتار) با متغیر سازگاری دانش ­آموزان برابر با ۴۸/۰ می‎باشد و ضریب تعیین آن برابر با ۲۳/۰ می‎باشد. به عبارت دیگر ۲۳ درصد از تغییرات واریانس متغیر سازگاری دانش ­آموزان به وسیله خرده مقیاس­های عملکرد خانواده تبیین می‎شود.

جدول ۱۰-۴٫ جدول خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک‎ راهه برای پیش‌بینی متغیر سازگاری ‌بر اساس خرده مقیاس های عملکرد خانواده

مدل

شاخص مدل

مجموع مجذورات

DF

مجذور میانگین

F

P

خرده مقیاس­های عملکرد خانواده

اثر رگرسیونی

۳۷/۲۷۷۳

۷

۱۹/۳۹۶

۹۴/۱۶

۰۱/۰

باقی مانده

۴۱/۹۱۶۵

۳۹۲

۳۸/۲۳

کل

۷۹/۱۱۹۳۸

۳۹۹

همان‎طور که در جدول فوق مشاهده می‎گردد، اثر رگرسیونی خرده مقیاس­های عملکرد خانواده بر متغیر سازگاری دانش آموزان معنادار بوده است. این اثر رگرسیونی با مقدار ۱۹/۳۹۶= F، در سطح آلفای ۰۱/۰، معنادار به دست آمد. به عبارت دیگر مجموع مجذورات باقی مانده به آن میزان نبود که اثر رگرسیونی را خنثی نماید، و موجب عدم تفاوت معنادار گردد، و ‌به این معنی است که مدل نشان داده شده برای تحلیل رابطه خطی مناسب است.

جدول ۱۱-۴٫ جدول ضرایب معادله رگرسیونی همزمان برای پیش‌بینی متغیر سازگاری ‌بر اساس خرده مقیاس های عملکرد خانواده

ضرایب غیر استاندارد

β

T

P

مقدار B

خطای استاندارد

خرده مقیاس­های عملکرد خانواده

عرض از مبدأ

۲۲/۷۹

۰۹/۲

۸۰/۳۷

۰۱/۰

ارتباط

۱۹/۰

۰۷/۰

۲۱/۰

۷۱/۷

۰۱/۰

آمیزش عاطفی

۳۰/۰-

۰۷/۰

۲۲/۰-

۴

۰۱/۰

ایفای نقش

۲۵/۰-

۰۷/۰

۲۵/۰-

۵۳/۳

۰۱/۰

عملکرد کلی

۱۸/۰

۰۵/۰

۲۰/۰

۲۱/۳

۰۱/۰

حل مشکل

۱۴/۰

۰۴/۰

۱۷/۰

۴۳/۳

۰۱/۰

همراهی عاطفی

۲۱/۰

۰۷/۰

۱۵/۰

۱۱/۳

۰۱/۰

کنترل رفتار

۱۹/۰

۰۴/۰

۲۳/۰

۰۴/۴

۰۱/۰

جدول ضرایب معادله رگرسیونی فوق سهم هر کدام از متغیرهای پیش بین را در پیش‌بینی متغیر ملاک نشان می‎دهد. همان‎طورکه در جدول فوق مشاهده می‎شود خرده مقیاس­های عملکرد (ارتباط، آمیزش عاطفی، ایفای نقش، عملکرد کلی، حل مشکل، همراهی عاطفی و کنترل رفتار) می‎توانند به صورت معناداری متغیر ملاک سازگاری دانش­اموزان را پیش‎بینی کنند. خرده مقیاس ارتباط با مقدار بتای ۲۱/۰ در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش‌بینی کننده معنی داری برای متغیر سازگاری دانش ­آموزان به حساب می‎آید. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف معیار خرده مقیاس ارتباط ۲۱/۰ در انحراف معیار متغیر سازگاری دانش ­آموزان تغییر ایجاد می‎شود. هم‎چنین خرده مقیاس آمیزش عاطفی با مقدار بتای ۳۰/۰- و در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش‌بینی کننده معنی داری برای متغیر سازگاری دانش ­آموزان به حساب می‎آید. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف معیار خده مقیاس آمیزش عاطفی ۳۰/۰- در انحراف معیار متغیر سازگاری دانش ­آموزان تغییر ایجاد می‎شود. خرده مقیاس ایفای نقش با مقدار بتای ۲۵/۰- در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش‌بینی معنی‎داری برای متغیر ملاک سازگاری دانش ­آموزان محسوب می‎شود. به عبارت دیگر به ازای یک واحد تغییر در انحراف خرده مقیاس ایفای نقش، ۲۵/۰- در انحراف معیار متغیر سازگاری دانش ­آموزان تغییر ایجاد می‎شود. خرده مقیاس عملکرد کلی با مقدار بتای ۲۰/۰در سطح آلفای ۰۱/۰ پیش‌بینی معنی‎داری برای متغیر ملاک سازگاری دانش ­آموزان محسوب می‎شود.

    1. Goldenberg & Goldenberg ↑

    1. Runchkin ↑

    1. Barlu ↑

    1. Steinberg ↑

    1. Portes & Hovel ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت