۱

افزایش سطح تصمیم ­گیری مدیریت

۵٫۷۹

۲

توسعه امکانات زیر ساخت­

۵٫۳۳

۳

تقویت مسائل فرهنگی و آموزشی

۵٫۲۵

۴

افزایش مشارکت بخش خصوصی

۴٫۴۷

۵

افزایش بازاریابی و تبلیغات

۴٫۳۰

۴-۱۲٫ تحلیل عاملی اکتشافی
در این تحقیق هدف از کاربرد تحلیل عاملی مشخص نمودن مولفه‌ها و شاخص‌های مربوط به عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ایلام و تعیین مقدار واریانس تعیین شده توسط هر کدام از متغیرها در قالب عاملهای بسته بندی شده می‌باشد. در راستای انجام تحلیل عاملی در این تحقیق به طور کلی مراحل زیر طی شده است:
۱- تعیین و تشخیص مناسب بودن داده‌ها برای تحلیل عاملی با بهره گرفتن از آزمون KMO و بارتلت.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در صورتیکه مقدار KMO کمتر از ۵/۰ باشد، داده‌ها برای تحلیل عاملی مناسب نخواهند بود و اگر مقدار آن بین ۵/۰ تا ۷/۰ باشد همبستگی موجود در بین داده‌ها برای تحلیل عاملی مناسب و اگر بزرگتر از ۷/۰ باشد متغیرها بسیار مناسب خواهند بود.
همچنین برای اطمینان از مناسب بودن داده‌ها برای تحلیل عاملی افزون بر اینکه ماتریس همبستگی­هایی که پایه تحلیل قرار می‌گیرند در جامعه برابر صفر نیست، باید از آزمون کرویت بارتلت بر اساس فرمول زیر استفاده کرد:
که در آن n معرف تعداد آزمودنی ها، p تعداد متغییرها، R قدر مطلق دترمینان ماتریس همبستگی است. این آماره که دارای توزیع مربع کای با ۰٫۵P(P-1) درجه آزادی است. مقدار اطلاعات موجود در قدر مطلق R را با بررسی رابطه بین تعداد مشاهده‌ها و تعداد متغیرها ارزشیابی می‌کند و احتمال خطا را برای رد کردن فرضیه صفر عدم وجود تفاوت از ماتریس همانی می‌آزماید.
آزمون بارتلت این فرضیه را که ماتریس همبستگی‌های مشاهده شده متعلق به جامعه‌ای با متغیرهای ناهمبسته است می‌آزماید. برای آنکه یک مدل عاملی مفید و دارای معنا باشد، لازم است متغیرها همبسته باشند، در غیر این صورت دلیلی برای تبیین مدل عاملی وجود ندارد. اگر فرضیه ” متغیرها با هم رابطه ندارند” رد نشود، کاربرد تحلیل عاملی زیر سئوال خواهد رفت، بنابراین باید در آن تجدید نظر کرد. مربع کای معنی دار بیانگر حداقل شرایط لازم برای اجرای تحلیل عاملی است.
۲- تعیین تعداد عوامل: یکی از موارد مهم در تحلیل عاملی تعیین تعداد عاملهای قابل استخراج است. اگر چه مبنای کمی دقیقی برای تصمیم گیری در مورد تعداد عاملهای استخراجی ارائه نشده است، اما ضوابطی وجود دارد که از آنها در تصمیم گیری برای تعیین تعداد عاملهای استخراجی استفاده می‌شود که این معیارها عبارنتد از:
- معیار مقدار ویژه
- معیار پیشین
- معیار درصد واریانس
- معیار تست بریدگی(بازرگان، ۱۳۹۲).
که در این تحقیق با توجه به اینکه تحلیل عاملی از نوع اکتشافی می‌باشد، از معیار اول-یعنی مقدار ویژه- استفاده شده است و منظور استخراج عواملی است که مقدار ویژه شان از یک بزرگتر باشد.
۳- چرخش عامل ها: هدف از چرخش در تحلیل عاملی، چرخانیدن محورهای عامل حول مرکز مختصات است. چرخش را موقعی انجام می‌دهند که تفسیر عاملها به سادگی ممکن نباشد. بنابراین به منظور ساده کردن ساختار عاملها و تفسیر پذیر کردن آنها از چرخش عاملی استفاده می‌شود (منصور فرر، ۱۳۸۷). روش های متعددی برای چرخش عاملها وجود دارد که در این تحقیق از روش وریماکس استفاده شده است و متغیرهایی که بار عاملی آنها بزرگتر از ۵/۰ بوده به عنوان بارهای عاملی معنی دار استخراج گردید.
۴- محاسبه مقادیر عاملی: تحلیل عاملی متغیرهای اصلی را در تعدادی محدود از عاملها خلاصه می‌کند. وقتی این عاملهای محدود در تحلیل‌های بعدی (مانند تحلیل تشخیصی یا رگرسیون استفاده شود)، برخی از مقادیر باید برای استنتاج متغیرهای جدید بکار گرفته شوند. این مقادیر، در واقع ترکیبی از کلیه متغیرهای اصلی است که در ساختن عاملهای جدید نقش عمده‌ای داشته‌اند. این ترکیب متغیرها، نمره (مقادیر) عاملی نامیده می‌شود. از آنجایی که در این تحقیق هدق دستیابی به مجموعه جدید، اما محدود از متغیرهای ترکیبی برای بکارگیری به جای متغیرهای اصلی در تحلیل‌های بعدی (تحلیل تشخیصی، تحلیل رگرسیون) نمی ­باشد، بنابراین مقادیر عاملی برای تحقق این هدف محاسبه نمی گردد.
تحلیل عاملی «عوامل موثر بر توسعه صنعت گردشگری استان ایلام »
بر اساس یافته‌های حاصل از تحلیل عاملی “عوامل موثر بر صنعت گردشگری ایلام نمونه آماری فوق الذکر” مقدار KMO و مقدار ضریب بارتلت و سطح معنی داری به شرح جدول زیر می‌باشد:
جدول ۴-۱۵: مقدار KMO و مقدار ضریب بارتلت و سطح معنی داری مؤلفه­ های پنج گانه تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت