فایل های مقالات و پروژه ها – گفتار سوم: سازمان های بین المللی فعال در زمینه مقررات حقوق بین الملل اقتصادی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
– “کنوانسیون تجارت ترانزیت کشورهای محصور در خشکی”[۲۳۸] در سال ۱۹۶۵، با توجه به ماده ۵۵ منشور ملل متحد برای ترویج شرایط پیشرفت اقتصادی کشورها و یافتن راه حلهایی برای مشکلات اقتصادی بین المللی توسط مجمع عمومی سازمان ملل ایجاد شد.
– در کنفرانس بین المللی حقوق بشر تهران ۱۹۶۸، بر توسعه اقتصادی بهعنوان یک معیار مهم حقوق بشری اشاره شد. بهعلاوه در مواد این اعلامیه برخی اصول حاکم بر مقررات حقوق بین الملل اقتصادی، مثل حق حاکمیت اقتصادی در ماده ۵ یا تعهد به همکاری برای رسیدن به توسعه اقتصادی در ماده ۹ نیز بهرسمیت شناخته شد.
– مجمع عمومی سال ۱۹۶۹ در “اعلامیه پیشرفت اجتماعی و توسعه” تقریباً تمام اصول حاکم بر مقررات حقوق بین الملل اقتصادی را برشمرده است.[۲۳۹]
– در سال ۱۹۷۲، آنکتاد در قطعنامهی شماره ۴۵ بر فوریت ایجاد و پذیرفتن مقررات عمومی برای کنترلِ نظاممندِ روابط اقتصادی بین المللی و در عین حال توجه به کشورهای درحالتوسعه و پیشرفت تأکید کرد.
– مجمع عمومی در اول مه ۱۹۷۴ به پیشنهاد برخی کشورهای آفریقایی و آسیایی، دو قطعنامه تصویب نمود. یکی قطعنامهی (۳۲۰۱) (S-VI) تحت عنوان “اعلامیه جهت استقرار یک نظم نوین اقتصادی بینالمللی”[۲۴۰] است و دیگری قطعنامهی (۳۲۰۲) (S-VI) تحت عنوان “برنامه عملی جهت استقرار یک نظم نوین اقتصادی بین المللی”[۲۴۱] میباشد. قطعنامهی ۳۲۰۱، کلیه اصول حاکم بر مقررات حقوق بین الملل اقتصادی را بهرسمیت شناخته است[۲۴۲] و قطعنامهی ۳۳۰۲، برنامه های عملی لازم برای رسیدن به این اصول، یعنی مقررات حقوق بین الملل اقتصادی را برمیشمارد[۲۴۳]. اما این قطعنامهها با مخالفت شدید کشورهای بلوک غرب روبهرو شد و این امر به نحو قابل ملاحظهای اقتدار قانونی آن را کاهش داد. در مقدمهی قطعنامهی ۳۲۰۲، بر لزوم ایجاد یک منشور که حقوق و تکالیف اقتصادی دولتها را مشخص کند، تأکید شده است.
– در ۱۲ دسامبر ۱۹۷۴، مجمع عمومی “منشور حقوق و تکالیف اقتصادی دولتها” را در جهت عمل به اهداف اعلامیههای پیشین تصویب کرد. در این منشور به اصول حاکم بر مقررات اقتصادی بین المللی و حقوق اقتصادی بین المللی اشاره شده است. در واقع این منشور در محدوده روابط اقتصادی بین المللی و وظایف کلیه دولتها در این زمینه، مخصوصاً کشورهای توسعه یافته، بحث می کند.
– در “اعلامیه کوکویوک” ۱۹۷۴، با اشاره به روابط اقتصادی نابرابر در سطح بین المللی، بر لزوم کمک به اصلاح این روابط در جهت رشد اقتصادی برابر کشورها همراه با توزیع عادلانهی کالا تأکید شده است.
– در سپتامبر سال ۱۹۷۵ “اعلامیه توسعه و همکاری اقتصادی بین المللی”، در مقدمهی خود بر اهداف برنامه عملی جهت استقرار یک نظم نوین اقتصادی بین المللی و منشور حقوق و تکالیف اقتصادی دولتها تأکید کرد و هدف اصلی خود را رسیدن به یک نظم نوین اقتصادی بین المللی در پرتوی اصلاح عدم توازن اقتصادی بین المللی برشمرد.
– در سال ۱۹۷۵ کنوانسیون لومه ۱[۲۴۴] در راستای همکاری تجاری و اقتصادی بهعنوان یک اتفاق بسیار مهم در روابط اقتصادی بین المللی ایجاد شد؛ چراکه تا آن زمان روابط اقتصادی بین کشورهای صنعتی و درحالتوسعه، در یک موافقتنامهی جامع تعریف نشده بود. کنوانسیون لومه ۱ و جانشین آن لومه ۲، به خوبی با نظم نوین اقتصادی بین المللی دهه ۷۰، هم از جهت شکل و ساختار و هم از لحاظ محتوی، هماهنگ بود. (Arts, 2000, 127-128)
– در ۱۷ دسامبر ۱۹۷۹، اعلامیه “تحکیم و توسعه مترقیانهی اصول و قواعد حقوق بین الملل و اقتصادی به ویژه در رابطه با جنبه های حقوقی نظم نوین اقتصادی بین المللی”[۲۴۵] این اعلامیه با تأکید بر اعلامیههای قبلی مرتبط با مقررات حقوق بین الملل اقتصادی، در راستای ماده ۱۳ منشور ملل متحد که یکی از وظایف مجمع عمومی را توسعه حقوق بین الملل منجمله حقوق بین الملل اقتصادی میداند، ایجاد شد.
– اعلامیه حق توسعه در ۱۹۸۶ را میتوان بیان غیر مستقیم این مطلب دانست که دولتها برای توسعه و اجرای تعهدات خود در این زمینه دچار محدودیتهایی توسط جامعه بین المللی میشوند. بنابرین در واقع هدف اصلی این اعلامیه ایجاد نظم اقتصادی بین المللی است که به کمک همکاریهای جامعه بین المللی علیالخصوص همکاریهای اقتصادی بتواند بی عدالتیهای اقتصادی موجود را کاهش دهد.
– “اعلامیه مربوط به توسعه تدریجی اصول عام حقوق بین الملل در ارتباط با نظم نوین اقتصادی بین المللی” در ۱۹۸۶، اصول حاکم بر مقررات حقوق بین الملل اقتصادی را به طور کامل بیان می کند و بر ایجاد یک نظم اقتصادی بین المللی و عمل به منشور حقوق و تکالیف اقتصادی دولتها تأکید می کند.
– در کنفرانس دوم جهانی حقوق بشر وین ۱۹۹۳، بر لزوم اصلاحات اقتصادی ازجمله حذف موانع توسعه، کاستن از بار بدهی کشورهای درحالتوسعه، روابط اقتصادی عادلانه در سطح جهانی و ایجاد فضای اقتصادی مطلوب در سطح بین المللی تأکید شد.
– موافقتنامهی منطقهای کتنو ۲۰۰۰ (میان اتحادیه اروپا و دولتهای آفریقایی، کارائیب و اقیانوس آرام) در اصل ۲۱ خود، برخی مقررات اقتصادی لازم برای ادغام شدن در اقتصاد جهانی را برای کشورهای درحالتوسعه و عقب مانده برمیشمارد. ازجمله این مقررات میتوان خصوصیسازی و اصلاحات سازمانی، ظرفیتسازی در تمام زمینه های تجاری و پشتیبانی از سرمایه گذاری در بخش خصوصی را نام برد.
– اعلامیه بروکسل در ۲۰۰۱ بر تقویت مقررات مالی و تجاری در سطح بین المللی (ماده ۷) و از بین بردن قروض کشورهای عقبمانده (ماده ۹) برای پیشرفت اقتصادی آنها تأکید می کند.
– در سال ۲۰۰۲، در اجماع مونتروی[۲۴۶]، بر ایجاد مقرراتی برای تجارت بین المللی و همچنین همکاریهای مالی بینالمللی برای رسیدن به نظام اقتصادی عادلانه و فراگیر جهانی تأکید شده است.
– در ماه دسامبر سال ۲۰۰۳، مجمع عمومی اعلامیه “همکاری اقتصادی و فنی میان کشورهای درحالتوسعه”[۲۴۷] را با هدف به اشتراکگذاری امکانات تکنولوژیکی و اقتصادی میان کشورهای جنوب تصویب کرد.
– در سال ۲۰۱۰، اعلامیهای با عنوان تکراری “بهسمت نظم نوین اقتصادی بین المللی”[۲۴۸]، در مجمع عمومی تصویب شد. در ماده ۱ این اعلامیه، اصول نظم نوین اقتصادیبینالمللی، برابری، حاکمیت دائم، استقلال، منافع مشترک، همکاری و اتحاد میان همه کشورها اعلام شد.
– در مارس ۲۰۱۱، مجدداً اعلامیهای با عنوان “بهسمت نظم نوین اقتصادی بین المللی”[۲۴۹]، در مجمع عمومی تصویب شد. در ماده ۳ این اعلامیه، ایجاد یک نظم اقتصادی جهانی را راهی بهسوی جهانی سازی و استقلال میداند.
گفتار سوم: سازمان های بین المللی فعال در زمینه مقررات حقوق بین الملل اقتصادی
از مهمترین اهداف ایجاد این سازمانها در سطح بین المللی و منطقهای، کمک به توسعه اقتصادی کشورهای ضعیف، یکسان سازی سطح اقتصادی کشورها در سطح منطقهای یا بین المللی، تلاش در ایجاد مقررات حقوق بین المللی اقتصادی یکدست و کمک به ادغام همه کشورها در اقتصاد جهانی همراه با مقررات متحدالشکل میباشد.
[جمعه 1401-09-25] [ 10:17:00 ق.ظ ]
|