-۰٫۰۱۰

۰٫۰۰۵

-۲٫۱۰۵

۰٫۰۳۶

نتیجه اینکه با افزایش نااطمینانی اقتصادی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کاهش می‌یابد و با افزایش کیفیت نهادهای سیاسی-اجتماعی دولت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تقویت می‌شود.

۵-۱-۵-۶) نتیجه‌گیری مدل در مورد کشورهای در حال توسعه:

با توجه به اینکه ما از متغیر وابسته سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به GDP استفاده کرده‌ایم، در ابتدا باید توضیح دهیم که به این علت که تأثیر متغیرهای امنیت سرمایه‌گذاری به لحاظ تئوریک دارای اثر هم‌جهت با GDP و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، بنابراین می‌توانیم اثر این شاخص‌ها را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تفسیر کنیم.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که اثر بهبود امنیت سرمایه‌گذاری بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی معنادار است. به این صورت که با افزایش کیفیت سیاسی-اجتماعی دولت، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تقویت می‌شود. همچنین اجزای کیفیت سیاسی-اجتماعی دولت که به دو طبقه با عنوان ثبات سیاسی و کیفیت اداری تقسیم شده است، هر دو دارای تأثیرگذاری مثبت و معنی‌دار بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشورهای در حال توسعه است. همچنین شاخص نااطمینانی اقتصادی که با بهره گرفتن از نااطمینانی نرخ رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه سنجیده می‌شود، دارای اثر معکوس بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. به این ترتیب می‌توان گفت که با افزایش امنیت سرمایه‌گذاری که با افزایش کیفیت سیاسی-اجتماعی دولت و کاهش نااطمینانی‌های اقتصادی معادل در نظر گرفته شده است، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشورهای در حال توسعه تقویت می‌شود.

۲-۵-۶) بررسی تأثیر امنیت سرمایه‌گذاری بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایران:

در این قسمت برای پاسخگویی به این سوال که آیا تأثیر امنیت سرمایه‌گذاری بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایران معنی­دار است و اینکه عملکرد دولت در این رابطه بعد از انقلاب اسلامی چگونه بوده است، مدل سرمایه‌گذاری را با لحاظ شاخص­ های امنیت سرمایه‌گذاری در ایران تخمین می­زنیم. در ابتدا آزمون ریشه واحد را برای انتخاب روش تخمین ارائه می­دهیم و در ادامه به تخمین ضرایب می­پردازیم.

۱-۲-۵-۶) معرفی و آزمون ریشه واحد متغیرها در ایران:

برای بررسی اثر امنیت سرمایه‌گذاری بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایران، از داده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به قیمت ثابت با بهره گرفتن از آمارهای بانک مرکزی ایران استفاده شده است . متغیرهای مستقل به کار گرفته شده عبادتند از: تولید ناخالص داخلی ( به عنوان عامل شتاب)، نرخ بهره واقعی که از تفاضل نرخ سود بلندمدت بانکی و تورم سالیانه بدست آمده است ( به عنوان هزینه سرمایه‌گذاری)، سرمایه‌گذاری بخش دولتی (به عنوان مکمل یا جانشین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی) و صادرات نفتی به عنوان محرک اقتصادی استفاده شده است. همچنین کیفیت نهادهای سیاسی-اجتماعی دولت و همچنین کاهش نااطمینانی‌های اقتصادی به عنوان عواملی در نظر گرفته می‌شوند که ریسک و به تبع آن هزینه‌های انتظاری را برای بنگاه‌ها افزایش می‌دهند. از این رو انتظار می‌رود که افزایش کیفیت نهادهای سیاسی-اجتماعی دولت موجب افزایش و افزایش نااطمینانی اقتصادی موجب کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شود. با توجه به اینکه تخمین ضرایب برای سری زمانی به روش OLS فقط زمانی که متغیرها شرایط کلاسیک اقتصاد سنجی را برآورده سازند، معتبر است، مانا بودن متغیرها نیز باید مورد آزمون قرار گیرد.
برای آزمون مانا یا پایا بودن ضرایب از آزمون وجود ریشه واحد متغیرها در طول زمان استفاده می‌شود که روش متداول در این زمینه آزمون دیکی-فولر تعمیم یافته است.
نتایج آزمون ریشه واحد برای متغیرهای مورد استفاده در تخمین در جدول زیر خلاصه شده است.
جدول ۱۶-۶: نتایج آزمون ریشه واحد

نام متغیر

علامت اختصاری

احتمال رد فرض در سطح( با عرض از مبدأ)

احتمال رد فرض با یک بار تفاضل‌گیری

نتیجه

نرخ رشد اقتصادی

ggdp

۰٫۰۰

-

I(0)

تولید ناخالص داخلی

GDP

۰٫۹۹

۰٫۰۲

I(1)

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

Ip

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت