فایل های دانشگاهی- قسمت 6 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
وبلز (۱۹۹۳) پژوهشی با عنوان روابط معلم – دانشآموز در کلاسهای علوم و ریاضی انجام داده است. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباطات میان فردی معلمان علوم و ریاضی و دانشآموزان آن ها میباشد. در این پژوهش مجموعاً ۷۹۲ دانشآموز یازدهساله و ۴۶ معلم ریاضی در استرالیا غربی و تاسمانیا شرکت داشتند ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامه تعامل معلم (QTI) است یافته های پژوهش نشان داده است که تفاوتهای مهمی بین دریافتهای معلمان و دانش آموزان از رفتار میان فردی معلمان وجود دارد، بهطوریکه نمراتی که معلمان در مورد رفتارهای رهبری، کمکرسان بودن، دوستانه بودن و درک کردن، به خودشان داده بودند از نمراتی که دانش آموزان به آن ها داده بودند بالاتر بود.
۲-۳ انتظارات دانش آموزان[۴۲]
راجـرز[۴۳] (۱۹۸۲) معتقد اسـت که انتظار معلم از دانشآموزان و کل کلاس در تشکیل جوّ کلاس نقش اساسی دارد. بـه نـظر او انتظار معلم از دانش آموزان به وی اجازه میدهد تا رفـتار آنـان را پیشبینی کند. وی معتقد اسـت رفـتار معلم برای هر دانشآموز مفهوم خاصی دارد، به عبارتی هر دانشآموز رفـتار مـعلم را به نحو متفاوتی درک میکند
فرایند مهمی که روی انگیزش دانش آموزان اثر میگذارد انتظاراتی است که معلم در مورد یادگیری و عملکرد دانش آموزان دارد. بیش از ۳۰ سال است که در تحقیقات مربوط به انتظارات معلم، به مسائلی همچون نحوه شکلگیری انتظارات معلم، نحوه ابراز آن ها به دانش آموزان توسط معلم و چگونگی تأثیر این انتظارات بر حاصل کاردانش آموزان پرداخته شده است (بران[۴۴] ۱۹۷۶، کوپر وگود ۱۹۸۳؛ کوپر وتام ۱۹۸۴؛ دوسک[۴۵] ۱۹۸۵، جوسیم[۴۶]،۱۹۸۶،۱۹۹۱؛ استیپک[۴۷]،۱۹۹۶)
دانش آموزان از طریق قوانین و روالی که باید یاد بگیرند، میفهمند که معلم چه رفتاری را از آن ها انتظار دارد. معلمان اثربخش، محیط خوبی را در کلاس درس فراهم میکنند. یک هدف مهم، جلب همکاری دانش آموزان برای پیروی از این قوانین است. آن ها یکروند سه مرحلهای را برای انتقال این انتظارات و قوانین به دانش آموزان پیشنهاد دادهاند (ایمر، ایورتسن و ورشام ۲۰۰۰[۴۸]) با توجه به نظرات وست و ترنر در سال ۲۰۰۰، فرهنگ به ما میآموزد که احترام حرفهای[۴۹] رابطه بین معلم و دانشآموز را تحت تأثیر قرار میدهد و همچنین این که دانشآموزان از معلمان انتظار دارند در مورد موضوع درس آگاهی داشته باشند، آن را به دانشآموزان به شیوهای روشن تدریس نمایند و زمانی که دانشآموزان در مورد یک موضوع نگران هستند و یا اشتباه دریافت کردند در دسترس باشد. این بیان نشان میدهد که دانشآموزان از معلمان انتظار دارند از رفتارهای صمیمی مانند ایجاد احساس نزدیکی[۵۰] و تقرب و دوستی کلی استفاده کنند. اگر معلمی از آن ها و دیگر رفتارهای صمیمی استفاده نکند، آنوقت آن معلم انتظارات دانشآموزان را نقض کردهاست.
به زعم پیرنیا (۱۳۵۲) کسی که به کلاس درس روی میآورد قبل از هر چیز از معلم انتظار درس دادن دارد. از مطرحشدن مـطالب تـازهای که نمیداند و از روشن شدن مشکلاتی که پیرامونش را فراگرفته است لذت میبرد و به کسی که او را در این دنـیای بزرگ هدایت میکند و راهها و افقهای تازهای به او نشان میدهد ارج مینهد. برطرف کردن ابهامی کـه زندگی او را در برگرفته است و پرورش ذهـن و یـاد دادن چیزهای تازه دانشآموز را مشتاقتر میکند و در او احساس احترامی عمیق نسبت به معلم به وجود میآورد. آن ها متوقعاند که معلم آن ها به طور مسلم ازلحاظ خرد و دانایی و مفید بودن به حال شاگردانش نمونهای از کمال مطلوب باشد.
کراتز[۵۱](۱۸۹۶) بیان کرد این احساس(انتظار دانش آموزان از معلمان) بـهطور جـامع و وسیعی در تمام سطوح آموزشی از دوره کودکستان تا دانشگاه وجود دارد و محسوس است. تحقیقاتی که در طول ۵۰ سال اخیر در این زمینهها انجامگرفته این مسئله را محرز و مسلم میکند. در اواخر قرن نوزدهم از یک تحقیق جامع گزارشی فـراهم شد که نشان میداد که اولین چیزی که دانشآموزان از معلم انتظار دارند و بیش از هر چیز به آن توجه دارند این است که معلم چیزی به آن ها بیاموزد و به آن ها درراه فراگرفتن مطالب کمک کند.
۲-۳-۱ – پژوهش مربوط به انتظار دانش آموزان
مطالعات بیشتری در مـورد انـتظارات دانشآموزان کلاسهای بالاتر در امریکا انجام شد که نشان میداد که آنـچه در مـعلمان مورد قضاوت و توجه قرار میگیرد شخصیت معلم و روش برقراری انضباط و روش تدریس آن ها است که مهمترین صفت مشخصهی آنان به شمار میرود. این یـافتهها با نتایج تحقیقاتی که به وسیله آلن در انگلستان در دوره دوم دبیرستان انجام شـد در یک زمینه است (آلن[۵۲]،۱۹۹۳).
رایت[۵۳](۱۹۳۲) دختران و پسران بیش از هر چیز به شایستگی و صلاحیت یک معلم به عنوان فردی که به دیگران دانش میآموزد و نـیز بـه مهارتها و تسلط او در نحوه درس دادن اهمیت قائل میشوند. انتظارات دیگری که آن ها از معلم داشتند این بود کـه درسـش را جالبتوجه و گیرا کند، گاهگاهی لطیفهای بگوید و شوخی کند و فضای خشک کلاس را متنوع سازد، رفتارش با دانشآموزان صمیمی و دوستانه بـاشد و دانـشآموز بـتواند بهراحتی با او تماس بگیرد. اگر به طور مقایسه حساب کنیم، تحقیقات کمتری در ایـن زمـینه انجامشده است، ولی نتیجه عمده کارهایی که انجامشده این است که دانش آموزان بیش از هر چیز عـلاقهمندند کـه معلم آنچه بیان میکند واضح و منطقی باشد. دانشآموزانی که در این تحقیق شرکت داشتند در مورد خصوصیات ۴۰ معلم اظهارنظر کـردند. مهمترین چـیزی که جلب توجه میکرد این بود که اکثریتقریببهاتفاق دانش آموزان معتقد بودند کـه معلم بـایستی از قبل در دانشآموز آمادگی ذهنی به وجود بیاورد و برای مطلب اساسی اهمیت قائل شود و مقدماتی برای بهتر فـهمیدن آن بـیاورد و به این وسیله درس را گیراتر و قابلفهمتر سازد. در این ارزیابی به خصوصیات اخلاقی و فـردی معلم تـوجه کمتری شده است و در اظهارنظرهای آخر به همفکری و همدردی بادانش آموز اشاراتی شده است. تا آنجا که معلوم شده است دانشآموزان معلمان خود را به سبب دانایی و هوشیاری آنان مورداحترام و تمجید قرار میدهند.
درتحقیق پیرنیا (۱۳۵۲) از ۸۶۶ کودک در ۱۲ دبستان و ۵۱۳ نفر دانشآموز در پنجم دبیرستان خواسته شد تا انشای کوتاه درباره یک معلم خوب و یـک معلم مـتوسط بنویسند. برای نوشتن هر دو مطلب بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به آن ها فرصت دادند.۲۱ معلم ۱۳۷۹ انشاء را از جهت محتوا مورد رسیدگی قراردادند. هر معلم قسمتی جداگانه از انشاء را مطالعه کرد. پنجقسمتی که در زیر میآید نتیجه آن تحقیق است که بهخوبی نشان میدهد که تصورات و انتظارات دانشآموزان از معلمان تا چه میزان است و در چه مسائلی متمرکز میشود.
گروه الف-تدریس، انضباط و شخصیت:
[جمعه 1401-09-25] [ 10:24:00 ق.ظ ]
|