فایل های دانشگاهی| بند سوم : استفاده از زبان ساده و پرهیز از ابهام – 5 |
اطلاعات باید به اندازه کافی قابل درک باشند تا بتوانند شرایط بازار بیمه را به طور شفاف مشخص کرده و وضعیت یا عملکرد مالی یک بیمهگر را نمایش دهد. برای انجام این امر اطلاعات باید به طور مناسب و شفاف ارائه شوند، به طوری که بدون نیاز به دانش خاص بیمهای برای مخاطب معنیدار بوده و ماهیت اصلی فعالیتهای بیمهای را مشخص سازد. شفافسازی مفاد قراردادها و دامنه مزایای پوشش های بیمهای و اطلاعرسانی درست و پرهیز از بزرگنمایی، از مواردی هستند که باید در روند اطلاعرسانی از سوی شرکتهای بیمه مدنظر قرار گیرند. [۱۴۲]
بند سوم : استفاده از زبان ساده و پرهیز از ابهام
هر رشتهای زبان و ادبیات خاص خود را دارد و دارای تعدادی واژگان و اصطلاحات تخصصی هست که ممکن است برای غیر اهل آن علم قابل فهم نباشد. بیمه نیز از این امر مستثنی نیست. گرچه استفاده از اصطلاحات تخصصی اجتنابناپذیر است، با این حال بیمهگران هم نباید با بهره گرفتن از یک زبان فنی و تخصصی بر این مشکل بیفزایند، بلکه تا حد امکان باید سعی کنند بیمهنامه و سایر متون بیمهای قابل استفاده برای مشتریان، از قبیل کتابچه راهنما را با زبانی ساده و قابل فهم تنظیم نمایند.
منظور از به کارگیری یک زبان ساده و قابل فهم این است که متون مربوطه دارای یک معنای واضح و روشن باشند، بهنحوی که در تفسیر و درک مفاهیم آن مشکلی ایجاد نشود، در غیر این صورت مطابق اصل تفسیر خلاف راجح، موارد ابهام علیه بیمهگر تفسیر خواهند شد. در قوانین ایران به چنین موضوعی اشاره نشده است، لیکن در پارهای از کشورها مانند انگلستان قانون «شروط قراردادی ناعادلانه» و «کمیسیون حقوقی» به استفاده بیمهگران از انگلیسی ساده در تنظیم قراردادها، شروط و استثنائات آن تأکید دارد.[۱۴۳]
در تنظیم بیمهنامه باید از هر گونه سوال ابهامآمیز خودداری شود. در غیر این صورت مسئولیت ابهام متوجه بیمهگر خواهد بود.[۱۴۴]
در پرونده «Vilmat v. General accident fire and life insurance corporation » یک قایق موتوری بیمه شده بود. این قایق در زمان توقف در لنگرگاه در اثر طوفان غرق شد. بیمهگذار خسارت کلی مطالبه نمود. دفاع بیمهگر این بود که بیمهگذار در رابطه با قیمت قایق اظهارات خلاف واقع عمده گفته.
قاضی در جریان رسیدگی به دعوا اظهار داشت که دفاعیات بیمهگر مردود و دادخواست خواهان وارد است. در دادگاه چنین بیان شد که پاسخ نادرست بیمهگذار به بیمهگر در رابطه با قیمت قایق ناشی از پرسش نادرست نماینده بیمهگر است که خود فرم پرسشنامه را پر کردهاست. باید تفکیک قائل شد میان این پرسش که شما برای این قایق چه قیمتی پرداختهاید؟ با این سوال که این قایق چقدر برای شما تمام شده است؟
نماینده بیمهگر نخست به دادگاه گفته که من از بیمهگذار ارزش قایق را پرسیدم و دوباره گفته من قیمت قایق را پرسیدم. وقتی قاضی از او سوال کرده که بالاخره قیمت قایق پرسیده یا ارزش آن را، او پاسخ داده که من سوالات را با صدای بلند از روی فرم برای بیمهگذار خواندم. از مجموع اوضاع و احوال چنین بر می آید که در ذهن کارمند شرکت بیمه سوال از ارزش قایق برابر است با خواندن سوالات با صدای بلند. در این صورت چگونه میتوان مطمئن شد که زمانی که او جمله قیمتی که پرداخت کردهاید را برای بیمهگذار میخوانده، سرش را از روی پرسشنامه بلند نکرده و نگفته باشد این قایق چقدر برایتان تمام شده است؟
بیمهگذار میگوید از من سوال شد قایق چقدر برایت تمام شده؟ لذا من بهتر دیدم هزینه هایی را هم که بابت موتور و تختهکوبی مجدد و تجدید بنای عرشه پرداختهام به قیمت خرید یعنی ۲۰۰ پوند اضافه کنم. اگر سوال این بود که برای قایق چقدر پرداختهاید باید فقط ثمن اشاره میشد و گفتن ۲۷۰ پوند اظهار متقلبانه بوده است. اما هرگاه اوضاع و احوالی که بیمه گذار را احاطه کرده بوده در نظر بگیریم، به این نتیجه میرسیم که پاسخ او به بیمهگر صادقانه بوده و از مصادیق اظهارات خلاف واقع نیست و لذا دفاع بیمهگر مردود است و او ملزم به جبران خسارت مطابق قرارداد خواهد بود.»[۱۴۵]
گفتار سوم : مواردی که باید افشا شود
افشای اطلاعات و اطلاع رسانی ضمن اینکه خود یکی از شیوه های رعایت حقوق مصرف کننده است، در رقابت بین ارائهدهندگان خدمات و توسعه فعالیت آن ها نیز بسیار حائز اهمیت میباشد. با این وجود مسئله افشای اطلاعات در بیمه بسیار پیچیدهتر از سایر قراردادها است و به امور مختلفی از جمله انحصاری یا رقابتی بودن خدمات بیمه بستگی دارد.
بند اول : لزوم افشای حقایق مربوط به خود
افشای اطلاعات قابل اطمینان و بهموقع درباره وضعیت مالی بیمهگر و روشهای جبران خسارت و خدمات جانبی، آگاهی بیمهگذاران را از وضعیت بیمهگران و ریسکهایی که پوشش می دهند، افزایش میدهد. همچنین افشای منظم اطلاعات میتواند امور در جریان بازار بیمه را آسان سازد. این اطلاعات به بیمهگذاران کمک می کند توانایی بیمهگران اعم از کوتاه مدت و بلندمدت را تشخیص دهند. به طور کلی اهم حقایقی را که بیمهگر باید درباره خود افشا نماید، میتوان در موارد زیر خلاصه نمود؛
- وضعیت مالی شرکت بیمه
اطلاعات یک بیمهگر درباره وضعیت مالیاش در صورتی مفید خواهد بود که بتواند تواناییاش را در برخورد با تعهداتی که در مقابل بیمهگذار بر عهده دارد، مشخص نماید. برای مثال اگر هر گونه محدودیتی در استفاده بیمهگر از داراییاش وجود دارد، افشا شود؛ مانند محدویتی که از طریق وثیقه به وجود آمده یا وجوه نقدی که در شرکتهای دیگر توقیف شده باشد. همچنین مبلغ، زمان و ماهیت تعهدات بیمهگر شامل بدهیهای محتملالوقوع و آتی میتواند در تصمیم گیری بیمهگذار مؤثر باشد.[۱۴۶]
نهادهای نظارتی مانند شورای عالی بیمه، نیز باید در این زمینه به نحو مؤثری عمل کرده و از راههای گوناگون برای رسیدن به این هدف استفاده نمایند. به عنوان مثال از طریق تنظیم «آیین نامه های الزامآور خود افشاگری[۱۴۷]» از طرف شرکتهای بیمه یا از طریق افشای اطلاعات به دست آمده در جریان اجرای وظایف نظارتی. به هر حال افشای اطلاعات مالی در ایران بیشتر در حد تئوری باقی مانده است، مگر در حوزه های رقابتی که بعضا چنین اتفاقی بنا به تمایل بیمهگران می افتد.[۱۴۸]
۲-شیوه های جبران خسارت
ارائه اطلاعات مربوط به انواع خدمات قابل ارائه، نرخ هر کدام و مکانیزم جبران خسارت در واقع در راستای اطلاعات مشاورهای است که در سطح تخصصیتر انجام می شود. در این زمینه باید اطلاعات راجع به انواع خطراتی که تحت پوشش بیمهنامه قرار می گیرند و استثنائات آن، حقبیمه و هزینه های جانبی (اگر وجود داشته باشد)، همچنین میزان و نحوه جبران خسارات به طور شفاف در اختیار بیمهگذار قرار گیرد؛ تا بیمهگذار بتواند با بهره گرفتن از این اطلاعات تصمیم بگیرد آیا ریسک مورد نظر خود را نزد آن بیمهگر بیمه نماید یا خیر. برای مثال تهیه کتابچه راهنما می تواند بسیار مفید باشد.[۱۴۹]
علاوه بر این بیمهگر می تواند جزئیاتی در خصوص تعهدات قراردادی از قبیل راههای انحلال قرارداد، طریقه پرداخت حقبیمه و فواصل زمانی آن، مالیات قابل اعمال بر انواع قراردادهای بیمه، قانون حاکم بر قرارداد، و روند بررسی دعاوی صاحب بیمهنامه را در اختیار بیمهگذار یا متقاضی قرار دهد.
“
[یکشنبه 1401-09-20] [ 07:15:00 ق.ظ ]
|