طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها – جدول ۴-۳- شاخص های تحلیل واریانس یک راهه(ANOVA)جهت بررسی معنا داری کل مدل رگرسیون – 4 |
متغیر
فراوانی
درصدفراوانی
سبک مقتدرانه
۲۴۲
۶۴
سبک مستبدانه
۹۳
۶/۲۴
سبک سهل گیرانه
۴۳
۴/۱۱
مجموع
۳۷۸
۱۰۰
جدول ۴-۱ نشان میدهد بیشترین سبک فرزندپروری در میان خانواده ها سبک فرزندپروری مقتدرانه میباشد که در این نمونه ۲۴۲ نفر ( ۶۴ درصد ) از کل آزمودنی ها را تشکیل داده است.
جدول ۴-۲ داده های توصیفی متغیرهای پژوهش ( سبکهای فرزند پروری ، عزت نفس، سلامت روان، پیشرفت تحصیلی)
سبک سهل گیرانه
۴۳
۴/۱۱
مجموع
۳۷۸
۱۰۰
جدول ۴-۱ نشان میدهد بیشترین سبک فرزندپروری در میان خانواده ها سبک فرزندپروری مقتدرانه میباشد که در این نمونه ۲۴۲ نفر ( ۶۴ درصد ) از کل آزمودنی ها را تشکیل داده است.
جدول ۴-۲ داده های توصیفی متغیرهای پژوهش ( سبکهای فرزند پروری ، عزت نفس، سلامت روان، پیشرفت تحصیلی)
متغیر
شاخص
سبک فرزندپروری مقتدرانه
سبک مستبدانه
سبک سهل گیر
عزت نفس
سلامت روان
پیشرفت تحصیلی
میانگین
۶۲/۳۳
۲۲/۳۲
۰۶/۳۲
۶۰/۲۸
۳۹/۳۲
۹۳/۱۵
انحراف معیار
۴۰/۴
۶۲/۴
۳۲/۴
۱۹/۹
۲۹/۱۷
۵۳/۲
تعداد
۲۴۲
۹۳
۴۳
۳۷۸
۳۷۸
۳۷۸
جدول ۴-۲ نشان میدهد به طور کلی میانگین سبک فرزند پروری مقتدرانه ۶۲/۳۳ ، مستبدانه، ۲۲/۳۲ ، سهل گیر، ۰۶/۳۲ و میانگین نمره عزت نفس ۶۰/۲۸ ، سلامت روان ۳۹/۳۲ و پیشرفت تحصیلی ۹۳/۱۵ میباشد.
ب : آمار استنباطی
برای تعیین توزیع جامعه(نرمال بودن داده ها) از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف[۱۸۹] استفاده شد، در آزمون های انجام شده سطح ۰۵/۰>P معنی دار در نظر گرفته شد.با توجه به اهداف پژوهش، جهت تحلیل داده ها از روشهای آماری همبستگی گشتاوری پیرسون و آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته ها با توجه به فرضیات پژوهش در جدولهای (۴-۳) تا (۴-۱۲)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
فرضیه اصلی ) سبکهای فرزندپروری والدین و عزت نفس توان پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارد.
جدول ۴-۳- شاخص های تحلیل واریانس یک راهه(ANOVA)جهت بررسی معنا داری کل مدل رگرسیون
منبع واریانس
مجموع مجذورات
Df
میانگین مجذورات
F
سطح معنادار
R
۲R
SE
رگرسیون
۴۸۲/۶۴۸۲۲
۲
۶۴/۸۲۴
۷۸/۱۴
۰۰۰۱/۰
۵۲/۰
۲۷/۰
۸۶/۶
باقیمانده
۱۶/۱۰۲۸۲
۲۳۹
۶۸/۴۸
کل
۶۴۲/۷۵۱۰۴
۲۴۱
متغیرپیش بینی کننده:سبک فرزندپروری مقتدر وعزت نفس.متغیرملاک:پیشرفت تحصیلی
رگرسیون
۴۸۲/۶۴۸۲۲
۲
۶۴/۸۲۴
۷۸/۱۴
۰۰۰۱/۰
۵۲/۰
۲۷/۰
۸۶/۶
باقیمانده
۱۶/۱۰۲۸۲
۲۳۹
۶۸/۴۸
کل
۶۴۲/۷۵۱۰۴
۲۴۱
متغیرپیش بینی کننده:سبک فرزندپروری مقتدر وعزت نفس.متغیرملاک:پیشرفت تحصیلی
بر اساس این نتایج میزان F مشاهده شده (۷۸/۱۴=F) معنادار است (۰۱/۰≥P) و ۲۷% واریانس مربوط به پیشرفت تحصیلی توسط سبک فرزندپروری مقتدرانه و عزت نفس تبیین میشود (۲۷/۰ = R2) با توجه به معنادار بودن رگرسیون پیشرفت تحصیلی بر سبک فرزندپروری مقتدرانه و عزت نفس ضرایب مربوط به معادله پیشبینی در جدول ۴-۴ ارائه گردیده است.
جدول ۴-۴- نتایج به دست آمده ازضریب مربوط به رگرسیون پیشرفت تحصیلی ازروی سبک فرزندپروری مقتدرانه و عزت نفس
مدل
ضرایب B
خطای استاندارد
ضرایب استاندارد بتا
T
سطح معنیدار
ثابت
۲۶/۷۶-
۲۶/۶
۳۸/۷
۰۰۰۱/۰
عزت نفس
۱۲/۲
۴۸۹/۰
۴۱۶/۰
۸۴/۴
۰۰۰۱/۰
سبک مقتدرانه
۹۶۳/۰
۴۱۲/۰
۱۲۶/۰
۱۱۳/۲
۰۲۹/۰
ضرایب رگرسیون هر یک از دو متغیر پیشبینی نشان میدهد عزت نفس و سبک مقتدرانه (۰۵/۰≥P) میتواند واریانس پیشرفت تحصیلی را به صورت معنیداری تبیین کند. ضریب تأثیر عزت نفس (۴۱۶/۰= B) با توجه به آماره t نشان میدهد که متغیر عزت نفس با اطمینان ۹۹/۰ میتواند تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کند. ضریب تاثیر سبک فرزندپروری مقتدرانه (۱۲۶/۰=B) با توجه به آماره t نشان میدهد که متغیر سبک فرزندپروری مقتدرانه با اطمینان ۹۵/۰ میتواند تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کند.
سبکهای فرزندپروری والدین و عزت نفس توان پیشبینی سلامت روان دانش آموزان را دارد.
برای پیشبینی سلامت روان توسط متغیرهای پیش بین سبک فرزندپروری مقتدروعزت نفس از تحلیل رگرسیون استفاده شد . خلاصه نتایج تحلیل رگرسیون در جدول ۴-۵ آمده است.
-
- .Mohr ↑
-
- .world health organization(WHO) ↑
-
- .mental health ↑
-
- .Baumrind ↑
-
- .Pettit & Mize ↑
-
- .Moulton ↑
-
- .Glasco ٬ Dorenbusch & Troyer ↑
-
- . Schafer ↑
-
- .Erikson ↑
-
- .Baumrind ↑
-
- .Berg – Cross ↑
-
- .demanding ↑
-
- .accepting & responsive ↑
-
- .uninvolved ↑
-
- . reitman ↑
-
- .Xie ↑
-
- .attachment theory ↑
-
- .Bowlby ‚J ↑
-
- .Ainsworth‚M ↑
-
- .stranges situation ↑
-
- .Zimberoff & Hartman ↑
-
- . Mackay ↑
-
- .Barber ↑
-
- .Grolnick & Ryan &Querido & Warner & Eyberg ↑
-
- .connection ↑
-
- .regulation ↑
-
- .autonomy ↑
-
- .Hartup & Laursen ↑
-
- .Hartup & Laurson & Barber & Laible & Thompson ↑
-
- .hysical coercion ↑
-
- .verbal hostility ↑
-
- .non-rosoniny/Punitive ↑
-
- .Bornstein ↑
-
- .Querido‚Warner& Eyberg ↑
-
- .indulgent ↑
-
- .George ↑
-
- .George ↑
-
- .socioeconomic Status ↑
-
- .culture ↑
-
- .attitude ↑
-
- .Pinderhughes ↑
-
- .Dwairy & Menshar ↑
-
- .Bray ↑
-
- .Ross ↑
-
- .Pope & McHale ↑
-
- . Smith & Mackie ↑
-
- .Olsen ↑
-
- .Adler ↑
-
- .Greenberg ↑
[جمعه 1401-09-25] [ 09:24:00 ق.ظ ]
|