متغیر

فراوانی

درصدفراوانی

سبک مقتدرانه

۲۴۲

۶۴

سبک مستبدانه

۹۳

۶/۲۴

سبک سهل گیرانه

۴۳

۴/۱۱

مجموع

۳۷۸

۱۰۰

جدول ۴-۱ نشان می‌دهد بیشترین سبک فرزندپروری در میان خانواده ها سبک فرزندپروری مقتدرانه می‌باشد که در این نمونه ۲۴۲ نفر ( ۶۴ درصد ) از کل آزمودنی ها را تشکیل داده است.

جدول ۴-۲ داده های توصیفی متغیرهای پژوهش ( سبک‌های فرزند پروری ، عزت نفس، سلامت روان، پیشرفت تحصیلی)

سبک سهل گیرانه

۴۳

۴/۱۱

مجموع

۳۷۸

۱۰۰

جدول ۴-۱ نشان می‌دهد بیشترین سبک فرزندپروری در میان خانواده ها سبک فرزندپروری مقتدرانه می‌باشد که در این نمونه ۲۴۲ نفر ( ۶۴ درصد ) از کل آزمودنی ها را تشکیل داده است.

جدول ۴-۲ داده های توصیفی متغیرهای پژوهش ( سبک‌های فرزند پروری ، عزت نفس، سلامت روان، پیشرفت تحصیلی)

متغیر

شاخص

سبک فرزندپروری مقتدرانه

سبک مستبدانه

سبک سهل گیر

عزت نفس

سلامت روان

پیشرفت تحصیلی

میانگین

۶۲/۳۳

۲۲/۳۲

۰۶/۳۲

۶۰/۲۸

۳۹/۳۲

۹۳/۱۵

انحراف معیار

۴۰/۴

۶۲/۴

۳۲/۴

۱۹/۹

۲۹/۱۷

۵۳/۲

تعداد

۲۴۲

۹۳

۴۳

۳۷۸

۳۷۸

۳۷۸

جدول ۴-۲ نشان می‌دهد به طور کلی میانگین سبک فرزند پروری مقتدرانه ۶۲/۳۳ ، مستبدانه، ۲۲/۳۲ ، سهل گیر، ۰۶/۳۲ و میانگین نمره عزت نفس ۶۰/۲۸ ، سلامت روان ۳۹/۳۲ و پیشرفت تحصیلی ۹۳/۱۵ می‌باشد.

ب : آمار استنباطی

برای تعیین توزیع جامعه(نرمال بودن داده ­ها) از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف[۱۸۹] استفاده شد، در آزمون های انجام شده سطح ۰۵/۰>P معنی دار در نظر گرفته شد.با توجه به اهداف پژوهش، جهت تحلیل داده ­ها از روش­های آماری همبستگی گشتاوری پیرسون و آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته­ ها با توجه به فرضیات پژوهش در جدول­های (۴-۳) تا (۴-۱۲)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.

فرضیه اصلی ) سبک‌های فرزندپروری والدین و عزت نفس توان پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارد.

جدول ۴-۳- شاخص های تحلیل واریانس یک راهه(ANOVA)جهت بررسی معنا داری کل مدل رگرسیون

منبع واریانس

مجموع مجذورات

Df

میانگین مجذورات

F

سطح معنادار

R

۲R

SE

رگرسیون

۴۸۲/۶۴۸۲۲

۲

۶۴/۸۲۴

۷۸/۱۴

۰۰۰۱/۰

۵۲/۰

۲۷/۰

۸۶/۶

باقیمانده

۱۶/۱۰۲۸۲

۲۳۹

۶۸/۴۸

کل

۶۴۲/۷۵۱۰۴

۲۴۱

متغیرپیش بینی کننده:سبک فرزندپروری مقتدر وعزت نفس.متغیرملاک:پیشرفت تحصیلی

رگرسیون

۴۸۲/۶۴۸۲۲

۲

۶۴/۸۲۴

۷۸/۱۴

۰۰۰۱/۰

۵۲/۰

۲۷/۰

۸۶/۶

باقیمانده

۱۶/۱۰۲۸۲

۲۳۹

۶۸/۴۸

کل

۶۴۲/۷۵۱۰۴

۲۴۱

متغیرپیش بینی کننده:سبک فرزندپروری مقتدر وعزت نفس.متغیرملاک:پیشرفت تحصیلی

‌بر اساس این نتایج میزان F مشاهده شده (۷۸/۱۴=F) معنادار است (۰۱/۰≥P) و ۲۷% واریانس مربوط به پیشرفت تحصیلی توسط سبک فرزندپروری مقتدرانه و عزت نفس تبیین می‌شود (۲۷/۰ = R2) با توجه به معنادار بودن رگرسیون پیشرفت تحصیلی بر سبک فرزندپروری مقتدرانه و عزت نفس ضرایب مربوط به معادله پیش‌بینی در جدول ۴-۴ ارائه گردیده است.

جدول ۴-۴- نتایج به دست آمده ازضریب مربوط به رگرسیون پیشرفت تحصیلی ازروی سبک فرزندپروری مقتدرانه و عزت نفس

مدل

ضرایب B

خطای استاندارد

ضرایب استاندارد بتا

T

سطح معنی‌دار

ثابت

۲۶/۷۶-

۲۶/۶

۳۸/۷

۰۰۰۱/۰

عزت نفس

۱۲/۲

۴۸۹/۰

۴۱۶/۰

۸۴/۴

۰۰۰۱/۰

سبک مقتدرانه

۹۶۳/۰

۴۱۲/۰

۱۲۶/۰

۱۱۳/۲

۰۲۹/۰

ضرایب ‌رگرسیون هر یک از دو متغیر پیش‌بینی نشان می‌دهد عزت نفس و سبک مقتدرانه (۰۵/۰≥P) ‌می‌تواند واریانس پیشرفت تحصیلی را به صورت معنی‌داری تبیین کند. ضریب تأثیر عزت نفس (۴۱۶/۰= B) با توجه به آماره t نشان می‌دهد که متغیر عزت نفس با اطمینان ۹۹/۰ می‌تواند تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی کند. ضریب تاثیر سبک فرزندپروری مقتدرانه (۱۲۶/۰=B) با توجه به آماره t نشان می‌دهد که متغیر سبک فرزندپروری مقتدرانه با اطمینان ۹۵/۰ می‌تواند تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی را پیش‌بینی کند.

سبک‌های فرزندپروری والدین و عزت نفس توان پیش‌بینی سلامت روان دانش آموزان را دارد.

برای پیش‌بینی سلامت روان توسط متغیرهای پیش بین سبک فرزندپروری مقتدروعزت نفس از تحلیل رگرسیون استفاده شد . خلاصه نتایج تحلیل رگرسیون در جدول ۴-۵ آمده است.

    1. .Mohr ↑

    1. .world health organization(WHO) ↑

    1. .mental health ↑

    1. .Baumrind ↑

    1. .Pettit & Mize ↑

    1. .Moulton ↑

    1. .Glasco ٬ Dorenbusch & Troyer ↑

    1. . Schafer ↑

    1. .Erikson ↑

    1. .Baumrind ↑

    1. .Berg – Cross ↑

    1. .demanding ↑

    1. .accepting & responsive ↑

    1. .uninvolved ↑

    1. . reitman ↑

    1. .Xie ↑

    1. .attachment theory ↑

    1. .Bowlby ‚J ↑

    1. .Ainsworth‚M ↑

    1. .stranges situation ↑

    1. .Zimberoff & Hartman ↑

    1. . Mackay ↑

    1. .Barber ↑

    1. .Grolnick & Ryan &Querido & Warner & Eyberg ↑

    1. .connection ↑

    1. .regulation ↑

    1. .autonomy ↑

    1. .Hartup & Laursen ↑

    1. .Hartup & Laurson & Barber & Laible & Thompson ↑

    1. .hysical coercion ↑

    1. .verbal hostility ↑

    1. .non-rosoniny/Punitive ↑

    1. .Bornstein ↑

    1. .Querido‚Warner& Eyberg ↑

    1. .indulgent ↑

    1. .George ↑

    1. .George ↑

    1. .socioeconomic Status ↑

    1. .culture ↑

    1. .attitude ↑

    1. .Pinderhughes ↑

    1. .Dwairy & Menshar ↑

    1. .Bray ↑

    1. .Ross ↑

    1. .Pope & McHale ↑

    1. . Smith & Mackie ↑

    1. .Olsen ↑

    1. .Adler ↑

    1. .Greenberg ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت