ورهاژن و همکاران (۲۰۱۰) در تحقیقی با عنوان «نوع رفتار، عامل کلیدی پیشگیری از صدمات ورزشی» دریافتند که انواع مختلفی از عوامل رفتاری بر بروز آسیب مؤثر هستند که این عوامل نه تنها بر ورزشکاران تأثیر می گذارند بلکه بر مربیان، فیزیوتراپ‌ها، داوران و به طور کلی بر جامعه ورزشی نیز نقش بسزایی دارند. بعلاوه آن ها اظهار داشتند که بعضی از این عوامل بر یکدیگر اثر میگذارند. بعضی از رفتارها ممکن است به صورت مستقیم بر عوامل خطرزا و مکانیسم های آسیب نقش داشته باشد و بعضی دیگر به صورت غیرمستقیم (۱۴).
بدیهی است که با تعیین عوامل روانشناختی درگیر در بروز آسیب‌های ورزشی و اولویت ‌بندی آن‌ها می توان بخش قابل ملاحظه‌ای از آسیب ها را چه در بحث پیشگیری و چه در بحث درمان شناسایی و مرتفع کرد. در این میان برخی از دانشجویان تربیت بدنی هستند که نسبت به دیگران بیشتر آسیب می‌بینند. این افراد هر ترم دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند که همین موضوع باعث مشکلات روانی بسیار, عقب ماندن از کلاس‌ها و یا احتمال آسیب‌دیدگی مجدد در آنها می‌شود. با وجود اینکه تحقیقات همه نشان دهنده این هست که عوامل روانی می تواند در بروز آسیب های ورزشی نقش داشته باشند اما هیچکدام از این تحقیقات نشان ندادند که آیا افرادی که بیشتر دچار آسیب دیدگی مکرر می شوند از نظر ویژگی های شخصیتی با دیگران متفاوت هستند یا خیر؟ بنابراین در صورتیکه این عوامل در بروز آسیب دیدگی مکرر نقش داشته باشند می توان با درمان این مشکلات از آسیبهای مکرر در دانشجویان تربیت بدنی که در واقع پل اصلی ارتباط بین علم و عمل در جامعه ورزش می باشندپیشگیری کرد. بنابراین ضروری است تا تحقیقی به بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی بر بروز آسیب دیدگی های مکرر در دانشجویان تربیت بدنی بپردازد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اهداف پژوهش

هدف کلی:بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و بروز آسیب‌های مکرر ورزشی در دانشجویان تربیت بدنی.
اهداف اختصاصی پژوهش به شرح زیر می باشد:
۱٫ بررسی رابطه بین عزت نفس ورزشی و بروز آسیب‌های مکرر ورزشی
۲٫ بررسی رابطه بین خطرپذیری و بروز آسیب‌های مکرر ورزشی
۳٫ بررسی رابطه بین هیجان طلبی و بروز آسیب‌های مکرر ورزشی
۴٫ بررسی رابطه بین پرخاشگری و بروز آسیب‌های مکرر ورزشی

فرضیه های پژوهش

۱٫ بین عزت نفس و بروز آسیب‌های مکرر ورزشی رابطه وجود دارد.
۲٫ بین خطرپذیری و بروز آسیب‌های مکرر ورزشی رابطه وجود دارد.
۳٫ بین هیجان طلبی و بروز آسیب‌های مکرر ورزشی رابطه وجود دارد.
۴٫ بین پرخاشگری و بروز آسیب‌های مکرر ورزشی رابطه وجود دارد.

تعاریف نظری و عملیاتی

آسیب ورزشی
تعریف نظری : عبارت است از انواع صدمات جزئی یا کلی که در حین اجرای تمرین یا مسابقه به هر یک از اعضای تشکیل دهنده بدن ورزشکاران وارد می شود (۱۵).
تعریف عملیاتی : در این تحقیق منظور از آسیب ورزشی آسیب های عضلانی، لیگامانی و استخوانی می باشد.
آسیب دیدگی مکرر
تعریف نظری : آسیب های ورزشی که به طور مکرر رخ می دهد و باعث دور ماندن فرد از فعالیت های ورزشی می شود.
تعریف عملیاتی : در این تحقیق منظور از آسیب دیدگی مکرر این است که فرد در هر ترم حداقل یکبار دچار آسیب دیدگی شود.
ویژگی های شخصیتی
تعریف نظری : روان شناسان شخصیت؛ویژگیهای شخصیتی را به عنوان ” ابعاد تفاوتهای فردی در تمایل نشان دادن الگوهای پایدار فکر، احساس و عمل ” تعریف می کنند (۱۶).
تعریف عملیاتی : در این تحقیق منظور از ویژگی های شخصیتی، عزت نفس، خطر پذیری، هیجان طلبی و پرخاشگری می باشد که بدین منظور از دو پرسشنامه ۱۰ سوالی روزنبرگ و ۳۴ سوالی آیزینک استفاده شد.
فصل دوم
ادبیات
و پیشینه تحقیق

مقدمه

حیطه آسیب‌شناسی از دامنه‌ای گسترده و تنوع زیادی برخوردار است . بطوری که این واژه ساده‌ترین آسیب‌ها از جمله جزئی‌ترین جراحات و زخم‌های سطحی، کوفتگی تا شدیدترین و پیچیده‌ترین صدمات از قبیل شکستگی‌ها و امثال آن را شامل می‌شود. علاوه بر این تنوع و گستردگی انواع صدمات وارد بر بافت‌ها و اندام‌ها، وجود عوارض و علائم مشابه در آسیب‌های مختلف ما را نیازمند آن می‌سازد که از تعاریف و مفاهیم متنوع آسیب‌ها، علائم، نشانه‌ها و عوارض آنها در حد نیاز مطلع شویم. لذا در این مبحث نیز اشاره‌ای هر چند مختصر به ادبیات نظری تحقیق خواهیم داشت و سپس در ادامه فصل به بررسی ویژگی های روانشناختی، نظریات ارائه شده در این زمینه و عوامل احتمالی آسیب‌زا در تحقیقات داخل و خارج بیان خواهند شد و در آخر به بیان تحقیقات داخلی و خارجی مرتبط با تحقیق حاضر خواهیم پرداخت.

مبانی نظری تحقیق:

آسیب‌های ورزشی

آسیب‌های ورزشی در اثر ضربه‌های شدید یا کشش­های متمادی و بیش از حد در حین انجام حرکات ورزشی به وجود می‌آیند. صدمات ورزشی می‌توانند استخوان‌ها یا بافت نرم (رباط، ماهیچه و تاندون) و یا هردو را دچار مشکل نمایند (۱۷).
علل مختلفی در بروز آسیب های ورزشی موثرند که از آن جمله می توان به این عوامل اشاره کرد:

    • لوازم ورزشی که اشتباه به کار برده شده ­اند
    • سقوط
    • برخورد شدید دو بازیکن که بر اثر سرعت زیاد (مثلا در هاکی روی یخ) یا خشونت ذاتی ورزش (مانند راگبی) ایجاد میشود
    • آسیب‌دیدگی سطحی یا پارگی بخشهایی از بدن که به طور مداوم تحت فشار یا کشیدگی قرار گرفته اند

قبل از معرفی آسیب های ورزشی لازم است تا مختصری در مورد آناتومی دستگاه حرکتی بدن توضیح داده شود.
دستگاه حرکتی انسان شامل سه بخش عمده بوده که عبارتند از:
۱-دستگاه عضلانی ۲- دستگاه استخوان بندی ۳- مفاصل
از این رو جهت روشن‌تر شدن موضوع و به عنوان مبانی نظری موضوع به بررسی اجمالی انواع آسیب‌های نرم و سخت مانند آسیب‌های عضلانی، اسکلتی و مفاصل می‌پردازیم.

آناتومی استخوانی:

استخوان بافتی زنده است و یکی از انواع بسیار سخت بافت همبند است و مانند سایر اعضای بدن شامل رگ های خونی و اعصاب است.
بافت استخوانی دو نوع است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت