راهنمای نگارش مقاله دانشگاهی و تحقیقاتی درباره تحلیل فضایی آمار ... |
فصل سوم
چارچوب نظری
۳-۱- مقدمه
هدف اصلی نظریه تبین است. عموما قدرت نظریه به قابلیت آن برای گردآوری میزان زیادی از افکار سازمان یافته و اطلاعات مرتبط با یک مسئله خاص بستگی دارد و بدین ترتیب نظریه ها افکار را دقیقتر نموده و آنها را برای استفاده در یک لحظه خاص آماده میسازند (اسکیدمور، ۳۲:۱۳۷۵). بنابراین استفاده از آراء و نظریات اندیشمندان در مطالعات و به ویژه مطالعات جمعیتی امری لازم و ضروری است و به محقق کمک شایانی خواهد نمود. لذا در این بخش، برخی از نظریات جمعیت شناختی که پیرامون موضوع مرگ و میر است را بیان خواهیم کرد.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳-۲- مروری بر نظریات موجود
۳-۲-۱- نظریه ارتباط توسعه اجتماعی –اقتصادی با میزان مرگ و میر
تفاوت در مرگ و میر بین گروه های مختلف اجتماعی و اقتصادی امروز به خوبی شناخته شده است. معمولا تحقیق در این زمینه بر ارتباط بین داده های سرشماری و نظام ثبت وقایع حیاتی تکیه دارد. سرشماری اطلاعاتی در مورد ویژگیهای فردی به دست می دهند و نظام ثبت وقایع حیاتی اطلاعاتی درباره بازماندگی، مرگ و میر و مهاجرت را بیان می کنند. ابن خلدون اولین کسی است که به مسائل اقتصادی و اجتماعی مرتبط با جمعیت به طور واضح اشاره دارد. از نظر او رشد جمعیت در دورههای مساعد و شکوفایی قدرت اقوام، افزایش و در دوره های نامساعد و افول اقوام، کاهش پیدا می کند (ابن خلدون، ۱۳۶۹: ۵۸۲). این نظریه وجود توسعه اجتماعی و اقتصادی را امری مهم در کاهش مرگ و میر میداند.
خطر مرگ و میر به خصوص مرگ و میر کودکان در شرایط اقتصادی و اجتماعی بالاتر، به علت وجود تغذیه مناسبتر و اقدامات بهداشتی کافی، کاهش مییابد، شرایط اقتصادی مطلوب و مناسبتر باعث افزایش امید به زندگی، بهبود عملکرد نیروی کار فعال، ارتقاء سطح استانداردهای زندگی و هزینه کودکان ( از جمله آموزش ، تفریح ….) و هزینه سالمندان ( از جمله تامین اجتماعی ، بهداشت روان و…) می شود (عمران،۱۹۷۱: ۵۳۱-۵۳۰). قبل از شروع مرحله انتقالی مرگ و میر، عوامل اقتصادی و اجتماعی تاثیر چندان اساسی بر میزان مرگ و میر نداشتند. به بیان دیگر عدم تساوی اجتماعی، دخالت چندان اساسی در میزان مرگ و میر طبقات فقیر و غنی نمی کرد. پزشکی به شکل غیر موثر خود باعث میشد که حتی فقیرانی هم که به آن امکانات دسترسی نداشتند از این بابت چیزی از دست ندهند (پرسا، ۱۳۷۴ :۳۵).
سازمان ملل متحد نیز تعدادی از شاخص های اجتماعی –اقتصادی از جمله درآمد سرآنه، نسبت افزایش واحد مسکونی ساخته شده به افزایش خانوار، هزینه سرانه برای آموزش هر محصل در هر مقطع و را جهت تفکیک کشورهای توسعه یافته، کشورهای درحال توسعه و کشورهای کمتر توسعه یافته را مشخص کرده است (ملل متحد˓۱۹۸۹: ۲۶۰-۲۴۱). موسلی و چن[۳۰] ، بر این باورند که، عوامل اقتصادی- اجتماعی درقالب سطوح سه گانه اجتماع، خانواده و فرد از طریق عوامل بیواسطهای چون عوامل مرتبط با باروری مادران، آلودگی محیطی، تغذیه ناکافی، صدمات و آسیبها و مقاومت فردی در مقابل بیماریها باعث کاهش مرگ و میر می شود (آقا[۳۱]˓۲۰۰۰: ۲۰۰).
از نظر کولی[۳۲]و هاور[۳۳]، در مناطق با توسعه اقتصادی بالاتر که افراد دسترسی بیشتری به امکانات و ابزار و وسائل دارند و شهرنشینی وسعت بیشتر یافته و درآمد سرانه زیادتر می شود، خرید و فروش بازار پر رونقتر شده و فرد گرائی و تکنولوژی بیشتر و حمل و نقل و ارتباطات در سطح بالاتر است و افراد در شرایط بهداشتی و پزشکی بهتری هستند و از غذای کافی و سالم، مسکن مناسب و آموزش، آب بهداشتی و بهسازی فاضلابها برخورددار هستند. بطور کلی استانداردهای زندگی در سطح بالاتری است و نرخ مرگ و میر نسبت به مناطق بدون امکانات بطور چشمگیری متفاوت است و در این جامعه امید به زندگی در افراد بالاتر است (گلدشیدر[۳۴]، ۱۹۷۹، ۶۵-۶۴). در مورد کشورهای در حال توسعه بر این عقیدهاند که کاهش مرگ و میر و ورود به مرحله انتقال مرگ و میر تحت تاثیر رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی درون زا نبود، بلکه ارتباط با کشورهای پیشرفته صنعتی و وارد کردن تکنیک درمان و کنترل بیماریها از این کشورها عامل تعیین کننده در این زمینه بوده است. به بیان دیگر، کاهش مرگ و میر بیشتر ناشی از عوامل برون زا و کمتر تحت تاثیر رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی این جوامع بوده است. پس از فراهم شدن امکانات تولید گسترده واکسن و دارو در سالهای پس از جنگ جهانی دوم، به ویژه دهه ۱۹۶۰-۱۹۵۰، امکانات مربوط به ریشه کنی، پیشگیری و تا حدودی درمان بیماریهای همه گیر در اختیار کشورهای مختلف قرار داده شد. این امر به کاهش عمومی مرگ و میر، حتی در مناطقی که شاخص های توسعه چندان چشمگیر نبود، منجر شد. دیویس و آریاگا[۳۵] در تحقیقات خود در آمریکای لاتین به این نتیجه رسیدند که در کشورهای آمریکای لاتین تا قبل از سال ۱۹۳۰ کاهش مرگ و میر کاملا در ارتباط با توسعه اقتصادی – اجتماعی بوده است، اما از سال ۱۹۳۰ به بعد این رابطه تغییر کرده و کاهش مرگ و میر بیشتر تحت تاثیر عوامل بهداشتی و درمانی عمدتا وارداتی صورت گرفته است (میرزائی،۱۳۷۱: ۳۰).
همچنین بین شاخص های اقتصادی – اجتماعی با سطح مرگ و میر رابطهای دوطرفه و متقابل است. یعنی همان گونه که توسعه اقتصادی و اجتماعی سطح مرگ و میر را تنزل میدهد، تنزل سطح مرگ و میر نیز همراه با سالم شدن محیط است و به نوبهی خود از طریق ارتقاء کارائی افراد سبب تسریع توسعه اقتصادی – اجتماعی خواهد شد. افزایش امید به زندگی در بدو تولد نتیجه کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای مختلف است. کاهش میزان مرگ و میر از طریق بهبود در عوامل بلافصل و بهبود در عوامل بلافصل از طریق عوامل بینابین و بالاخره بهبود در عوامل بینابین محصول توسعه اقتصادی – اجتماعی و پیشرفت در تکنیکهای بهداشتی و درمانی میباشد.
۳-۲-۲- نظریه فرهنگ
شخصیت فرهنگی یک جامعه، نه تنها بر میزان توالد آن اثر می گذارد، بلکه در میزان بازماندگی و بقای اعضای آن نیز تأثیر دارد. بسیاری از مرگ و میرها به طور مستقیم نتیجه حوادث محیطی، ورشکستگی اقتصادی، جنگ و سایر حوادث ناگواری است که خارج از کنترل قربانیان قرار دارد. پس از وارسی آثار آب و هوا، محیط زیستی و حوادث ناگوار طبیعی و ساخته دست انسان در مییابیم که قسمت اعظم مرگ و میرها، به گسترش و طبیعت شکل گیری آداب فرهنگی مربوط می شود. تقریبا در تمام دنیا، جوامع با به کارگیری روشهای شناخته شده و تائید شده، برای نگاه داشتن مرگ و میر در پائینترین حد ممکن تلاش می کنند، ولی این تلاشها غالبا به طور ناآگاهانه، به وسیله بسیاری از آداب و رسوم سنتی که ظاهرا بی ضررند، ضایع و بی اثر می شود.
الگوهای فرهنگی و رفتاری که متاثر از آداب و رسوم، عقاید و باورهاست می تواند تأثیراتی مثبت و یا منفی بر سلامتی فرد و از آن طریق بر سطح مرگ و میر داشته باشد. اهمیت دادن و رغبت جامعه به جنبه های مثبت و موافق با سلامتی و بهداشت در نحوه برخورد جامعه با عادات و گرایشهای مضر و مغایر با سلامت و بهداشت در قالب معیارها و ارزشهای عقیدتی و فرهنگی نقش به سزائی در فرهنگ بهداشتی جامعه و در نتیجه بر سطح مرگ و میر دارند. فراگیر شدن و ارتقای سطح سواد و تحصیلات نیز از جنبههایی است که از طریق الگوهای فرهنگی و رفتاری مناسب می تواند بر سطح بهداشت و مرگ و میر تاثیر داشته باشد مطالعات چند دهه اخیر نشان میدهد که بین سواد و تحصیلات مادران با سطح مرگ و میر نوزادان رابطهای نزدیک وجود دارد و با ارتقاء سطح فرهنگی مادران، سطح مرگ و میر نوزادان و اطفال به طور معنی داری کاهش مییابد (میرزائی ، ۱۳۸۴: ۵۸).
پلانک[۳۶] فرانسوی نشان میدهد که تأثیر شرایط اجتماعی روی مرگ و میر نه فقط مربوط به عوامل اجتماعی درآمد و عایدات، بلکه مربوط به سطح فرهنگی نیز می شود )عسکری، ۱۳۸۳: ۲۴۲). عوامل اجتماعی و فرهنگی روی سلامت، بیماری و مرگ و میر انسانها اثر داشته و دارد (کامیر[۳۷]، ۱۹۷۱: ۷۷).
“همل"در مقالهای تحت عنوان ارائه تئوری فرهنگ برای جمعیت شناسی بیان می کند که: فرهنگ می تواند تبیین کند که چرا افراد یا جوامعی که به ظاهر از نظر اقتصادی در شرایط یکسان به سر میبرد ولی از نظر آداب و رسوم و زبان متفاوت هستند، در زمینه های دموگرافیک، متفاوت عمل می کنند. فرهنگ می تواند توضیح دهد، چرا جمعیت یک منطقه در طول زمان از نظر دموگرافیک، یکسان عمل می کند، هر چند شرایط اقتصادی آنان تغییر مییابد. بکارگیری فرهنگ، به عنوان مبنای تحلیل، می تواند زمینه های تبیین را به سطحی بالاتر ارتقاء دهد"(همل[۳۸]،۱۹۹۰: ۴۵۵).
۳-۳ - چارچوب نظری
در این پژوهش جهت بررسی تحلیل فضایی آمار تصادفات و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات از نظریه ارتباط توسعه اجتماعی– اقتصادی با مرگ و میر و نظریه فرهنگ استفاده شده است. مطالعات و بررسیها نشان میدهد که رشد استفاده از وسایل نقلیه موتوری مهمترین عامل در بروز تصادفات جادهای است. رشد به کار گرفتن وسایل نقلیه موتوری که توأم با رشد اقتصادی و افزایش سطح درآمد سرانه است، معمولا افزایش تصادفات جادهای را به همراه خواهد داشت. این موضوع از آنجا ناشی می شود که رشد اقتصادی باعث افزایش بهره برداری از خدمات حمل و نقل و به تبع آن افزایش تعداد سفرها خواهد شد، که در صورت عدم رعایت مقررات و نکات ایمنی، رشد فزایندهای را در تعداد تصادفات شاهد خواهیم بود. این نظریه توسعه اجتماعی- اقتصادی را امری مهم در کاهش مرگ و میر میداند، امروزه در جوامع گوناگون اعم از توسعه یافته و در حال توسعه، توسعه اجتماعی-اقتصادی باعث ازدیاد مرگ و میر شده است .اتومبیل و وسایل حمل و نقل یکی از مظاهر توسعه یافتگی جوامع میباشد که امروزه به قاتل انسان تبدیل شده است. حتی ابتلاء به بیماریهایی نظیر ناراحتیهای قلبی، سرطان و ذات الریه که گیدنز به آنها اشاره کرده نیز در اثر افزایش سطح توسعه می تواند بوجود بیاید یعنی با گسترش تکنولوژی و افزایش توسعه یافتگی وسایل حمل و نقل نیز افزایش مییابد که هم آلودگی را در پی دارد و هم سوانح و هم استرس ناشی از حوادث خود موجب بوجود آمدن یا تشدید بیماریهای جسمی و روحی در اشخاص می شود.
توزیع خسارات عموما به وسیله عوامل اقتصادی - اجتماعی تحت تأثیر قرار میگیرد. کشورهای فقیر سهم نامتناسبی از خسارات و مرگ و میر را نسبت به سایر کشورها متحمل میشوند. در داخل کشورهای فقیر، مردم فقیر از سهم بالاتر خسارات و تلفات ناشی از حوادث جادهای و در داخل کشورهای ثروتمند افراد از طبقهی ضعیف اقتصادی- اجتماعی نسبت به گروه های درآمدی بالا از مرگ و جراحات جادهای بیشتری رنج میبرند. این عدم تجانس در خسارات و تلفات میان کشورها و گروه های مختلف اقتصادی- اجتماعی در داخل کشورها مشکل نابرابری جهانی در مقوله ی سلامت را به تصویر میکشد. مشکلاتی که می تواند از طریق سیاست تمرکز بر روی ایمنی جادهها و توجه به گروه های آسیب پذیر مورد توجه قرار گیرد. تلفات با افزایش درآمد سرانه رشد مییابد و در واقع در این مرحله از رشد اقتصادی، ناوگان وسایل نقلیه نیز افزایش مییابد که عامل اصلی افزایش تعداد تصادفات و تلفات ترافیکی است. در سطوح بالای درآمد که رشد سرانه مالکیت خودرو کندتر می شود نرخ کشتههای ترافیکی کاهش مییابد. گیدنز[۳۹] معتقد است که، احتمال ابتلا به بیماریهای سخت نظیر ناراحتیهای قلبی، سرطانها و ذات الریه به شدت از ویژگیهای اجتماعی تأثیر می پذیرد و هر چقدر افراد از زمینه اجتماعی مرفهتری برخوردار باشند، احتمال اینکه در مرحله ای از زندگی از بیماریهای جدی رنج ببرند کمتر خواهد بود )گیدنز، ۱۳۷۳: ۱۱). مطابق با نظریه فرهنگ قسمت اعظم مرگ و میر ها، به گسترش و طبیعت شکل گیری آداب فرهنگی مربوط می شود. اهمیت دادن جامعه به آموزش در زمینه ایمنی و کنترل ترافیک و نهادینه کردن قوانین و مقررات عبور از راه ها هم توسط راننده گان و هم عابرین پیاده در قالب معیارها و ارزشهای عقیدتی و فرهنگی نقش به سزائی در فرهنگ بهداشتی جامعه و در نتیجه بر سطح این نوع از مرگ و میر خواهد داشت. فراگیر شدن و ارتقای سطح سواد و تحصیلات نیز از جنبههایی است که از طریق الگوهای فرهنگی و رفتاری مناسب می تواند بر کاهش میزان تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن تاثیر داشته باشد.
۳-۴- مدل مفهومی و تجربی تحقیق
عوامل جمعیتی
تعداد مطلق جمعیت
تراکم جمعیت
سهم جمعیت از کشور
عوامل اجتماعی
درصد بیسوادی
سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری – برون شهری)
عوامل اقتصادی
میزان مالکیت خودرو
درجه توسعه یافتگی
عوامل محیطی
سرانه راه اصلی
سرانه راه فرعی
طول راه اصلی
طول راه فرعی
شکل ۳-۱- مدل مفهومی و تجربی تحقیق
۳-۵- فرضیه های تحقیق
فرضیه پاسخی موقتی به پرسش آغازین تحقیق است که به تدریج در جریان مطالعات اکتشافی و آماده سازی چارچوب نظری مسأله تحقیق اصلاح شده است. برای درک ارزش این پاسخ لازم است آن را با داده های حاصل از مشاهده، مقابله داد و در هر حال درستی یا نادرستی این پاسخ را باید با واقعیات آزمود (کیوی[۴۰]، .( ۵۵ : ۵۷۵
بر اساس الگوی نظری[۴۱] ترسیم شده، فرضیات پژوهش به شرح زیر ارائه میگردد:
-
- بین تعداد جمعیت و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری و برون شهری) رابطه وجود دارد.
-
- بین سهم جمعیت از کشور و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری و برون شهری) رابطه وجود دارد.
-
- بین تراکم جمعیت و و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری و برون شهری) رابطه وجود دارد.
-
- بین درصد بیسوادی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری و برون شهری) رابطه وجود دارد.
-
- بین سرانهی مالکیت خودرو و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری و برون شهری) رابطه وجود دارد.
-
- بین سرانهی راه بر حسب نوع (اصلی– فرعی) و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری و برون شهری) رابطه وجود دارد.
-
- بین نوع راه (اصلی – فرعی) و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری و برون شهری) رابطه وجود دارد.
-
- بین درجه توسعه یافتگی و سرانهی مرگ و میر ناشی از تصادفات (درون شهری و برون شهری) رابطه وجود دارد.
فصل چهارم
روش تحقیق
۴-۱- مقدمه
مطالعات و تحقیقات اجتماعی را میتوان بر اساس ملاکها و معیارهای مختلفی دسته بندی کرد. انتخاب یک روش یا تکنیک خاص همواره بستگی به شرایط دارد (رفیع پور،۱۳۸۲: ۱۷). روش در یک پژوهش علمی نقش اساسی دارد و پژوهشگر را در نیل به حقیقت و گریز از خطا یاری میدهد دکارت روش را راهی میداند که به منظور دستیابی به حقیقت در علوم باید پیمود (ساروخانی، ۱۳۸۰: ۲۴).
۴-۲- روش تحقیق
انتخاب یک روش یا تکنیک خاص همواره بستگی به شرایط دارد (رفیع پور،۱۷:۱۳۸۲). روش تحقیق در هر پژوهش با توجه به موضوع مشخص می شود. در این تحقیق موضوع مورد مطالعه تجزیه و تحلیل فضایی آمار تصادفات و سرانه مرگ و میر ناشی از تصادفات میباشد. این تحقیق بر اساس نوع داده های جمع آوری شده، تحقیقی کمی است. مطالعات کمی به بررسیهایی اطلاق می شود که امکان گردآوری مجموعه اطلاعات قابل مقایسه ای را از واحدهای مورد مطالعه داشته باشد (طالب،۱۳۸۰: ۲۳). روش به کار گرفته شده در این پژوهش روش اسنادی یا تحلیل ثانویه است. این روش یک مشاهده غیر مستقیم است که بر اساس آن شناخت از طریق جمع آوری اسناد و مدارک صورت میگیرد و پژوهنده مستقیما با واقعیت در تماس نیست (ساروخانی، ۱۳۷۲: ۲۱۸). به علاوه، روشهای اسنادی در زمرهی روشها یا سنجههای غیر مزاحم و غیر واکنشی به شمار میآیند. به این دلیل که، هنگام استفاده از دیگر روشها نظیر مشاهده، مصاحبه و … مشکل اساسی جمع آوری اطلاعات است و حال آن که به هنگام کاربرد روشهای اسنادی اطلاعات موجودند (همان،۲۵۷).
[چهارشنبه 1400-09-24] [ 09:01:00 ب.ظ ]
|