عوامل موثر بر ارزش ویژه برند با توجه به ... |
۴
گیل و همکاران(۲۰۰۷)
ارزش ویژه
۴-۱۲-۱۹-۲۷
۴
گیل و همکاران(۲۰۰۷)
۳-۶٫ روایی پرسشنامه
اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی می تواند پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد (خاکی، ۱۳۷۸).چون در این تحقیق بهترین ابزار جمع آوری اطلاعات و اندازه گیری متغیرها پرسشنامه است، روایی پرسشنامه از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. روایی تحقیق میزان سازگاری پرسشنامه را با اهداف نشان می دهد. مساله روایی محتوا (پرسشنامه) این است که آیا پرسش ها جنبه مهمی از هدف تحقیق را اندازه گیری می کنند یا خیر (جان بست، ۱۳۷۲).
در تحقیق حاضر اقداماتی برای افزایش میزان روایی پرسشنامه انجام شد که خلاصه آن ها به شرح زیر است:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- ابتدا مطالعات زیادی از طریق مطالعه کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات به عمل آمد تا بطور کامل مفاهیم و متغیرهای مهم مورد استفاده در تحقیق و چگونگی اندازه گیری آن ها روشن گردد تا بتوانیم سوالات مناسبی برای بررسی فرضیات طراحی نماییم.
- بعد از طراحی سوالات برای اندازه گیری هر متغیر، پرسشنامه ابتدایی در اختیار اساتید راهنما قرار گرفت تا اصلاح و تایید شود.
- در نهایت پرسشنامه نهایی طراحی و توزیع گردید.
۳-۷٫ پایایی پرسشنامه
هدف و منظور از پایایی و ثبات پرسشنامه این است که چنانچه این تحقیق توسط فرد دیگری یا توسط همان محقق در زمان و مکان های مختلف دوباره انجام شود به نتایج مشابهی دست یابد. به عبارت دیگر پایایی یا اعتبار که به دقت و اعتماد پذیری نیز تعبیر می شود، معین می کند یک ابزار اندازه گیری تا چه حد میزان سازگاری مفهوم مورد نظر را اندازه می گیرد. پایایی و یا اعتبار با پایداری و سازگاری اندازه گیری سروکار دارد (سکاران، ۱۳۸۱).
در این تحقیق قبل از توزیع نهایی پرسشنامه تعداد ۳۰ نفر از مشتریان به طور تصادفی انتخاب شدند و سپس پرسشنامه ها در اختیار آنها قرار گرفت. بعد از جمع آوری پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از نرم افزار ۱۸ SPSS برای آنان محاسبه گردید. در نهایت در جدول زیر نیز ضرایب آلفای کرونباخ هر یک از متغیرها با توجه به کل داده ها آورده شده است.
جدول ۳-۲: ضریب آلفای کرونباخ هر یک از متغیرها
متغیرهای مورد بررسی
تعداد آیتم
آلفای کرونباخ
نظرات مثبت خانواده درباره برند
۴
۸۶/۰
ارتباطات دهان به دهان الکترونیکی
۴
۷۶/۰
آگاهی
۴
۷۱/۰
تداعی
۵
۷۵/۰
[چهارشنبه 1400-09-24] [ 12:34:00 ب.ظ ]
|