مشتریان نیز در حالی که روی صندلی های راحتی خود نشسته اند، کالاها و قیمتهای مختلف آن را از روی کاتالوگ با هم مقایسه می‌کنند و بدون اینکه مجبور باشند منزل خود را ترک کنند، کالای مورد نیاز خود را سفارش داده و دریافت می‌کنند.

بازاریابی مستقیم برای فروشندگان امکان زمان بندی ارسال پیام را فراهم می‌کند، به طوری که هر پیام درست در زمان مناسب در دست مشتریان بالقوه قرار می‌گیرد. همچنین مسائل محرمانه باقی می ماند، زیرا کالایی که بازاریاب عرضه می‌کند و خط مشی اتخاذی او، دور از چشم رقبا باقی می ماند. مزیت دیگر برای ‌فروشنده این است که می‌تواند با هر مشتری رابطه پایدار و همیشگی برقرار کند مثلاً برای والدین جدید به طور مرتب نامه های پستی ارسال کند که در آن لباسهای جدید، انواع اسباب بازی و سایر محصولاتی که برای کودکان در حال رشد ایشان مورد نیاز است، معرفی می‌شوند.

  • فروش مستقیم :

فروش خانه به خانه، یکصد سال پیش با دوره گردی[۳۲] آغاز شد و هم اکنون به صنعت عظیم تبدیل شده است .

از مزایای آن راحتی برای مصرف کننده است و از معایب آن هزینه های زیاد استخدام، آموزش، حقوق و مزایای فروشندگان است که موجب افزایش قیمت کالاها می‌شوند. با پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر ‌در مورد ‌بازاریابی مستقیم متقابل، فروش خانه به خانه ممکن است در آینده جای خود را به تلفن، تلویزیون یا کامپیوتر خانگی بدهد.

  • فروش اتوماتیک :

امروزه با بهره گیری از تکنولوژی عصر فضا و کامپیوتر، طیف گسترده ای از کالاهای راحتی نظیر سیگار، نوشیدنی های مختلف، شکلات، روزنامه، مواد غذایی، انواع خوراکی های سرپایی، پیتزا، نوار ویدیوئی و کاست و …. را به طور اتوماتیک از طریق ماشین‌های اتوماتیک به فروش می‌رسد.

در این ماشین‌ها که شبانه روزی عمل می‌کنند، هزینه اقلام بالا و در نتیجه قیمت‌ها بالا است. همچنین باید تحمل خرابی های دستگاه را داشته باشد و بپذیریم که امکان مرجوع کردن هم وجود ندارد (Kotler & Armestrong . 2003: 471)

۲-۱-۵ -۲-۱ -۲ : آینده خرده فروشی :

به طور کلی می توان گفت در آینده، رقابت در زمینه خرده فروشی افزایش چشم گیری خواهد داشت. در این زمینه رقابتی، موفقیت با کسانی است که بتوانند کالاهای با کیفیت بالاتر را با قیمت ارزانتر و با مکانیزمی روان در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. در کشور ما پیش‌بینی می شود که تعداد پارتمان استورها و فروشگاه های زنجیره ای افزایش یابد، زیرا خرده فروشی به شکل سنتی نمی تواند مقرون به صرفه باشد. از طرفی دیگر، شیوه جدید « خرده فروشی بدون فروشگاه » هنوز در ایران به خوبی معرفی نشده است و پیش‌بینی می شود در آینده نه چندان دور، فروش از طریق پست تلفن و فاکس توسعه یابد ( محبعلی ، ۱۳۷۸ ، ۳۱۳).

۲-۱-۵-۲-۲ : عمده فروشی[۳۳]:

عمده فروشی به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می شود که هدف از آن فروش کالا و خدمات به کسانی است که برای فروش مجدد یا مصارف تجاری کالا را خریداری می‌کنند.

عمده فروشان با مشتریان تجاری و نه مصرف کنندگان سرو کار دارند و به تبلیغات، فضای عمومی، مکان، توجه کمتری نشان می‌دهند. همچنین عمده فروشان، مناطق عملیاتی بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهند و حجم معاملات آن ها از خرده فروشان به مراتب بیشتر است (Kotler& Armestrong . 2003: 475).

بنا به تعریف دیگر :

عمده فروش یک شخصیت حقیقی یا حقوقی است که کالاهای تولید شده در یک واحد تولیدی را در زمان تولید ، در حجم زیاد و با قیمت نازل خریداری می‌کند، آن را با تغییر شکل یا بدون تغییر شکل ظاهری، با تغییر در زمان و مکان به حلقه بعدی یعنی خرده فروشی انتقال می‌دهد، عمده فروش در جریان داد و ستد خود، با انبار کردن کالا در زمان عرضه تغییر می‌دهد، با انتقال کالا از محل کارخانه یا محل مزرعه به انبار خود در مکان تغییر می‌دهد، با افزایش قیمت و درخواست حداقل ۵ تا ۱۰% حق العمل یا سود در بهای کالا تغییر می‌دهد و بالاخره در صورتی که تغییراتی از نظر بسته بندی، تفکیک و جداسازی کالاهای فاسد یا ضایع شده از کل محموله انجام دهد، ارزش افزوده بیشتری به وجود می آورد و برای این اقدام نیز بر قیمت کالا می افزاید. عمده فروش‌ها معمولاً از قدرت مالی زیادی برخوردار است و می‌تواند به خرده فروش تسهیلات مالی اعطا کند و آن ها را در تأمین نیازهای خود خریداری بخشد ( بلوریان تهرانی، ۱۳۷۸، ۱۲۷).

علل استفاده عمده فروشان به جای فروش مستقیم به خرده فروشان عبارت است از :

    • توانایی‌های عمده فروشان امکان دستیابی تولید کنندگان به مصرف کنندگان کوچک بسیاری را فراهم می آورد و آن هم با هزینه ای نسبتاً پایین . تماس عمده فروش با خریدار بیشتر است.

    • عمده فروشان با انتخاب اقلام مختلف، ترکیب جور کالای مورد نیاز مشتریان خود را فراهم می‌کنند. بدین ترتیب کار و زحمت مصرف کنندگان به میزان قابل توجهی تقلیل می‌یابد.

    • عمده فروشان موجودی جنسی در اختیار دارند. ‌بنابرین‏ هزینه های موجودی جنسی فروشندگان کالا و مشتریان را کاهش می‌دهند.

    • تحویل کالا توسط عمده فروشان به خریداران، سریعتر انجام می شود، چون فاصله ایشان به خریداران کمتر است.

    • عمده فروشان با فروش نسیه، در واقع مشتریان خود را از نظر مالی تأمین می‌کنند.

    • عمده فروشان با قبول مالکیت کالا، مخاطراتی را می‌پذیرند ، مخاطراتی نظیر خسارت ناشی از سرقت، خرابی کالا، فاسد شدن و از مد افتادن.

    • عمده فروشان اطلاعات لازم را درباره رقبا، کالاهای جدید، تغییر قیمت‌ها، در اختیار فروشندگان کالا و مشتریان قرار می‌دهند.

    • عمده فروشان اغلب به خرده فروشان در آموزش پرسنل فروش کمک می‌کنند. کمک برای نمایش کالا در فروشگاه بهبود شکل ظاهری فروشگاه و ایجاد سیستم‌های کنترل موجودی حسابداری (Kotler& Armestrong . 2003: 477).

۲-۱-۵-۲-۲-۱ -۱ : عمده فروشان تجاری :

عمده فروشان تجاری واحدهای تجاری مستقلی هستند که مالکیت کالای مورد معامله در اختیار ایشان است. این دسته از عمده فروشان، بزرگترین گروه عمده فروشان را تشکیل می‌دهند. ۵۰% کل عمده فروشی توسط عمده فروشان انجام می شود. عمده فروشان تجاری خود شامل دو نوع اصلی عمده فروشان با خدمات کامل و عمده فروشان با خدمات محدود می‌شوند.

  • عمده فروشان با خدمات کامل:

عمده فروشان با خدمات کامل، خدمات کاملی را به خریداران خود ارائه می‌دهند نظیر خرید کالا، استفاده از پرسنل فروش اعتباری، تحویل کالا و خدمات مدیریتی. عمده فروشان با خدمات کامل شامل تجار عمده فروش یا توزیع کنندگان صنعتی هستند (Kotler & Armestrong . 2003: 479).

الف – تجار عمده فروش – اکثر کالاهای خود را همراه با خدمات کامل به خرده فروشان می فروشند. دو گروه از تجار عمده فروش که در بازار نقش دارند، عمده فروشهای عمومی و اختصاصی هستند. عمده فروشهای عمومی مجموعه ای از چند خط محصول را توزیع می‌کنند، در حالی که عمده فروشان اختصاصی در توزیع یک خط محصول تخصص دارند.

ب – توزیع کنندگان صنعتی _ این گروه محصولات را به تولید کنندگان عرضه می‌کنند و ممکن است مجموعه ای از چند محصول یا یک خط محصول را توزیع کنند. بعضی از این تجار عمده فروش اقلام مربوط به نگهداری، تعمیر و لوازم یدکی و تجهیزات گوناگون را ارئه می نمایند. ( ونوس و همکاران، ۱۳۷۹: ۳۰۸ )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت