۳-۲-۴- تجزیه وتحلیل فرایند:
ابزارهای تجزیه­وتحلیل فرایند کسب­وکار[۳۷]، ابزارهایی هستند که به­منظور مستند­سازی شیوه ­های کار یک سازمان و یا ارائه­ شرایط و نیازمندی­های کسب­وکار، به­منظور بهبود فرایند، طراحی مجدد، و یا اتوماسیون به­کار می­رود. این ابزار توسط تحلیل­گران کسب­وکار و مدیران، یک محیط مشترک برای مدل­سازی، طراحی و شبیه­سازی فرآیندهای کسب­وکار ایجاد می­ کند. به دلیل پیچیدگی فرآیندها، به ویژه فرآیندهای استراتژیک موجود در سازمان و حفظ و استفاده مجدد از مدل­ها برای بهبود مستمر فرآیندها، در کنار عناصر اطلاعات مربوط به آن، یک ابزار اختصاصی تجزیه­وتحلیل فرایند کسب­وکار ضروری است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ابزارهای تجزیه­وتحلیل، انعطاف­پذیری بیشتری برای کاربران کسب­وکار ارائه می­ دهند. علاوه براین، پردازش اطلاعات از طریق نمادها در نشان­گذاری مدل­سازی، طبقه ­بندی اطلاعات اعم از منابع انسانی و منابع فیزیکی، اختیارات قانونی و مسائل و خطراتی که به وظایف فردی و فرآیندها مرتبط می­باشند را به تصویر می­کشد. ارائه­ گزارش در ابزار تجزیه­و تحلیل اجازه می­دهد که جنبه­ های مختلف از اطلاعات بازیابی شود و در قالب وب، به صورت الکترونیکی منتشر شود. در این صورت، اطلاعات از طریق انواع رسانه ­ها در میان مدیران، کارکنان و ذی­نفعان داخلی و خارجی مرتبط به اشتراک گذاشته می­ شود]۳۸،۳۹[.
هنگام تجزیه­وتحلیل یک فرایند کسب­وکار، باید توجه داشت که حتی یک فرایند خوب نیز می ­تواند بهتر شود. تجربه نشان می­دهد که در هر فرایند کسب­وکار، مهم نیست که چه میزان بهبود صورت گرفته است؛ بلکه، مهم آن است که خطا و اشتباهی درآن وجود نداشته باشد. چرا که روزانه اشتباهات، حوادث و مراحل غیرضروری وجود دارد که یک فرایند کسب­وکار را تحت تأثیر قرار دهد. تجزیه­وتحلیل، ریشه­ اصلی توسعه و بهبود فرآیندهای سازمان است که به تحلیل­گران برای شناسایی و درک علت ریشه­ مشکلات و مسائلی که روند عملکرد فرایند را کند می­سازد کمک می­ کند.دو نمونه مهم از روش­های تجزیه­وتحلیل، نمودار علت- معلول و نمودار چرا- چرا (نمودار درختی) است ]۱۴[.
۳-۲-۴-۱- بهینه­سازی:
بهینه­سازی فرایند، عملی است که باعث ایجاد تغییرات و تنظیماتی در یک فرایند، به منظور بهبود بهره­وری و اثربخشی آن فرایند می­ شود] ۴۵[.
۳-۲-۴-۲ مزایای مشهود بهینه­سازی فرآیندها عبارتند از ]۴۹[:
افزایش بهره­وری
کاهش هزینه­ های عملیاتی
کاهش منابع انسان و زمان
کاهش تعداد کارکنان
کاهش هزینه­ های سربار
۳-۲-۴-۳- مزایای نامشهود بهینه­سازی فرآیندها عبارتند از ]۴۹[:
کاهش زمان انجام کار
کاهش خطاها
افزایش قابلیت اطمینان
بهبود تخصیص امکانات
بهبود کنترل منابع
بهبود برنامه­ ریزی سازمانی
افزایش انعطاف­پذیری سازمانی
گسترش به­موقع اطلاعات
افزایش کیفیت اطلاعات
افزایش رضایت کارکنان
بهبود تصمیم ­گیری و تصمیم­سازی در سازمان
افزایش رضایت مشتری
بهبود تصویر سازمان در بازار
۳-۲-۴-۴- تکنیک­های تجزیه­وتحلیل فرایند کسب­وکار:
تصمیم ­گیری در مورد دامنه­ یک فرایند و نقاط ادغام آن (ورودی­ ها و خروجی­ها در حوزه­ کسب­وکار و فن­آوری اطلاعات)،
مدل­سازی جریان فرآیندها به کمک شناسایی کلیه­ فعالیت­های درون آن و چگونگی همکاری آن­ها،
تجزیه­وتحلیل و تعیین ظرفیت فعالیت­ها و شناسایی گلوگاه­ها در فرایند، به عنوان یک کلیت،
ارائه­ مراحل بازسازی هر فرایند برای از بین بردن تک تک تنگناها،
تجزیه­وتحلیل و بهینه­سازی استفاده از منابع در هر فعالیت و در سراسر فرایند­ها، به عنوان یک کلیت.
با توجه به تکنیک­های عنوان شده مشخص می­ شود که در BPA، میل به بهبود فرایند با درک تک­تک فعالیت­ها و چگونگی ارتباط یک فعالیت با فعالیت دیگر امکان­ پذیر است ]۵۰،۵۱[. از جمله شاخص­ های مهم در تجزیه­وتحلیل فرآیندها، می­توان به عملکرد داده ­ها، تجزیه­وتحلیل روند، بهینه­سازی فرایند، تجزیه­وتحلیل What-if، قابلیت ارزیابی فرایند، پشتیبانی از نتیجه گیری، پشتیبانی از تست مدل- زمان، پشتیبانی از انواع داده ­های گذشته موجود برای تجزیه­وتحلیل (لاگ­های اجرایی، KPIهای محاسبه شده، داده ­های برنامه، وضعیت زیرساخت IT) اشاره کرد (جدول ۳-۴).
جدول ۳-۴- شاخص­ های تجزیه­وتحلیل فرایند کسب­وکار

 

 ۴

 

تجزیه­وتحلیل فرایند

 
 

۴-۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت