یک فرد از طریق تلویزیون- روزنامه ها و مجلّات- کتاب و … در معرض محرک های مختلف قرار می‌گیرد . امّا بیشتر محرک ها خود انتخابی هستند یعنی ما به صورت عمومی سعی می‌کنیم در معرض محرک های خاصی قرار بگیریم و از بقیه اجتناب کنیم عموماً به دنبال اطلاعاتی هستیم که معتقدیم در رسیدن به اهداف به ما کمک خواهد کرد. این اهداف ممکن است فوری و یک دفعه ای یا بلند مدّت باشند. اهداف یک فرد و نوع اطّلاعات مورد نیاز جهت رسیدن به آن ها تابعی از سبک زندگی فعلی و مطلوب فرد و انگیزه های کوتاه مدتی از قبیل گرسنگی یا کنجکاوی هستند.

یکی از ویژگی های پردازش اطّلاعات مصرف کننده در مرحله قرار گرفتن در معرض انتخابی بودن آن این است از طریق در معرض بودن (انتخابی) مصرف کنندگان فعّالانه انتخاب می‌کنند که آیا خود را در معرض اطّلاعات قرار دهند یا نه؟

در فرایند انتخابی افراد تنها به اطلاعاتی توجّه می‌کنند که برای آن ها در آن لحظه جالب است. در این راستا ولی ‌به این نتیجه رسید که مصرف کنندگان در حین تماشای تلویزیون به طور انتخابی از آگهی های تجاری اجتناب می‌کنند و توجّه خود را به چیز دیگری معطوف می دارند. فیلترهای ادراکی مبتنی بر تجربیات مصرف کننده در پاسخ به یک محرک فعّال می شود. هوشیاری ادراکی همچنین یکی از عوامل در معرض پذیری انتخاب است. مصرف کنندگان به احتمال زیاد بیشتر از محرکی آگاهی می‌یابند که مرتبط با نیازهای اخیر آن هاست این نیازها ممکن است آگاهانه یا ناگاهانه باشد.

توجّه:

توجّه زمانی رخ می‌دهد که یک محرک سلول های عصبی گیرنده فرد را فعّال می کند. و احساسات نتیجه شده جهت پردازش به ذهن می رود . محرک هایی که ما در معرض آن ها قرار داریم و بیشتر از ظرفیت پردازش هاست.

‌بنابرین‏ در توجّه کرده به پیام های مختلف بازاریابی و … به صورت انتخابی عمل می‌کنیم توجّه کردن یا نکردن به یک چیز بستگی به دریافت فرد و میزان اختلاف محرک با توجّه به فرد دارد.

هنگامی که یک فرد علاقمند یا جذب یک شیء تحریک کننده می‌گردد توجّه بسیاری بدان می‌کند. رنگ های روشن- صداهای بلند- اندازه بزرگ و حرکت شیء هنگی بر قابلیت توجّه پذیری آنان اثر می‌گذارند.

به طور خلاصه افراد عمدتاًً به محرک هایی توجّه می‌کنند که با حواس آن ها اختلاف داشته باشند توجّه همواره به موقعیت بستگی دارد و یک فرد ممکن است در شرایط و موقعیت های مختلف به یکی از محرک‌های خاص سطوح توجّه متفاوتی بروز دهد.

‌بنابرین‏ توجّه به دو عامل بستگی دارد: محرک و موقعیت آن و فرد.

توجّه می‌تواند داوطلبانه یا غیر داوطلبانه فعّال گردد. زمانی که توجّه داوطلبانه است مصرف کنندگان فعّالانه

اطلاعاتی که ارتباط شخصی با آن ها دارد را جستجو می‌کنند.

توجّه داوطلبانه انتخابی است و همواره با افزایش درگیری فرد در رابطه با کالایی خاص از طریق فرایند توجّه انتخابی مصرف کنندگان به طور انتخابی بر اطّلاعات مرتبط تمرکز می‌کنند.

متوجّه غیر داوطلبانه زمانی رخ می‌دهد که یک مصرف کننده در معرض چیزی عجیب جدید- ترسناک یا غیر منتظره قرار بگیرد. چنین محرکی به پاسخ مستقلی منجر گردد که در آن فرد به سمت محرک جلب شده و به آن توجّه می‌کند.

چنین پاسخی که مصرف کننده بر آن آگاهانه کنترلی ندارد انعکاس شرطی به نام دارد. از آن جا که بسیاری از پیام های تبلیغاتی برای بسیاری از مصرف کنندگان نامرتبط است بازاریابان از انعکاس شرطی بهره می جویند.

تفسیر یا تعبیر:

تعبیر عبارت است از معنی بخشیدن به حواس زمانی که فرد چیزی را دریافت می‌دارد تلاش می‌کند تا آن را تعبیر

    1. – Consumer Behavior ↑

    1. – Atvval ↑

    1. – William ↑

    1. – Veblen ↑

    1. – Hawkins ↑

    1. – Mc Daniel ↑

    1. – Factor Analysis ↑

    1. – KELIN ↑

    1. Luxury goods – ↑

    1. -Lipsey ↑

    1. – Life Style ↑

    1. – Kotler ↑

    1. – Dennis ↑

    1. – Need recognition ↑

    1. – Information search ↑

    1. – Evaluation of alternatives ↑

    1. – Purchase decision ↑

    1. – Hoyer ↑

    1. – Wilke ↑

    1. – Pierre ↑

    1. – Mowen1 ↑

    1. – Geser ↑

    1. – Agar ↑

    1. – Ogilvy ↑

    1. – Sutherland ↑

    1. – Davies ↑

    1. – S. Mattila ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت