مقالات و پایان نامه ها | فرضیه فرعی چهارم: بین – 1 |
متغیر
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
میانگین خطای استاندارد
سلامت روانی
با ثبات
۷۲
۱۲/۷۷۷۸
۶/۱۹۴۵۵
۰/۷۳۰۰۳
بیثبات
۱۲۸
۲۳/۱۵۶۳
۱۱/۴۰۲۷۵
۱/۰۰۷۸۷
جدول فوق نشان میدهد که در نمونه مورد بررسی متوسط سلامت روانی معلمان با شخصیت باثبات برابر ۷۷۷۸/۱۲ و متوسط سلامت روانی معلمان با شخصیت بیثبات برابر ۱۵۶۳/۲۳ میباشد. به طور توصیفی می توان گفت که به طور متوسط سلامت روانی معلمان باشخصیت باثبات نسبت به متوسط سلامت روانی معلمان با شخصیت بیثبات مناسبتر است ومتوسط سلامت روانی معلمان باشخصیت بیثبات از مرز بحرانی عبور کردهاست.
جدول شماره ۱۰-۴: آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه اول
آزمون لیون برای برابری واریانسها
آزمون t برای برابری میانگینها
F
سطح معناداری
t
درجه آزادی
سطح معناداری
اختلاف میانگین
سلامت روانی
واریانسها برابر
۳۷/۹۳۲
۰/۰۰۰
-۷/۱۴۷
۱۹۸
۰/۰۰۰
-۱۰/۳۷۸۵
واریانسها نابرابر
-۸/۳۴۰
۱۹۷/۸۲۰
۰/۰۰۰
-۱۰/۳۷۸۵
با توجه به اینکه در جدول فوق در آزمون تی مقدار Sig (000/0)از۰۵/۰ کمتر است ،با اطمینان ۹۵ درصد فرضیه صفر رد می شود یعنی بین سلامت روانی معلمان با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات تفاوت وجود دارد .
فرضیه فرعی دوم: بین سلامت روانی معلمان با ویژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا تفاوت وجود دارد.
فرض صفر: بین سلامت روانی معلمان با ویژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا تفاوت وجود ندارد.
فرض مقابل: بین سلامت روانی معلمان با ویژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا تفاوت وجود دارد.
جدول شماره ۱۱-۴: محاسبه شاخص های متغیر سلامت روانی به تفکیک وبژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
خطای میانگین
سلامت روانی
درون گرا
۱۱۶
۲۰/۸۹۶۶
۱۱/۸۵۵۲۰
۱/۱۰۰۷۳
برون گرا
۸۴
۱۷/۳۸۱۰
۹/۴۶۵۱۰
۱/۰۳۲۷۳
جدول فوق نشان میدهد که در نمونه مورد بررسی متوسط سلامت روانی معلمان با شخصیت برونگرا برابر ۳۸۱/۱۷ و متوسط سلامت روانی معلمان با شخصیت برونگرا برابر ۸۹۶۶/۲۰ میباشد. به طور توصیفی می توان گفت که به طور متوسط سلامت روانی معلمان با شخصیت برونگرا نسبت به متوسط سلامت روانی معلمان با شخصیت درونگرا مناسبتر است.
جدول شماره ۱۲-۴: آزمون تی دو نمونهایی مستقل فرضیه دوم
آزمون لیون برای برابری واریانسها
آزمون تی برای برابری میانگینها
F
سطح معناداری
t
درجه آزادی
Sig
اختلاف میانگین
سلامت روانی
واریانسها برابر
۴/۵۸۴
۰/۰۳۳
۲/۲۴۸
۱۹۸
۰/۰۲۶
۳/۵۱۵۶
واریانسها نابرابر
۲/۳۲۹
۱۹۶/۰۶۹
۰/۰۲۱
۳/۵۱۵۶
با توجه به اینکه در جدول فوق در آزمون تیمقدار Sig (000/0) از ۰۵/۰ کمتر است با اطمینان ۹۵ درصد فرضیه صفر رد می شود یعنی بین سلامت روانی معلمان با وبژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا تفاوت وجود دارد
فرضیه فرعی سوم: بین بهزیستی روانشناختی معلمان با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات تفاوت وجود دارد.
فرض صفر: بین بهزیستی روانشناختی معلمان با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات تفاوت وجود ندارد.
فرض مقابل: بین بهزیستی روانشناختی معلمان با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات تفاوت وجود دارد.
جدول شماره ۱۳-۴: محاسبه شاخص های متغیر بهزیستی روانشناختی به تفکیک ویژگی ثبات شخصیتی
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
خطای معیار
بهزیستی روانشناختی
باثبات
۷۲
۸۷/۴۴۴۴
۸/۵۷۲۶۲
۱/۰۱۰۲۹
بیثبات
۱۲۸
۸۱/۶۵۶۳
۸/۶۸۱۹۹
۰/۷۶۷۳۹
جدول فوق نشان میدهد که در نمونه مورد بررسی متوسط بهزیستی روانشناختی معلمان با شخصیت باثبات برابر ۴۴۴۴/۸۷ و متوسط بهزیستی روانشناختی معلمان با شخصیت بیثبات برابر ۶۵۸۳/۸۱ میباشد. به طور توصیفی میتوان گفت که به طور متوسط بهزیستی روانشناختی معلمان با شخصیت باثبات نسبت به متوسط بهزیستی روانشناختی معلمان با شخصیت بیثبات مناسبتر است.
جدول شماره ۱۴-۴: آزمون تی دو نمونهایی مستقل فرضیه سوم
متغیر
آزمون Levene’s برای برابری واریانسها
آزمون تی برای برابری میانگینها
F
Sig.
t
درجه آزادی
Sig.
اختلاف میانگین
بهزیستی روانشناختی
واریانسها برابر
۰/۳۱۱
۰/۵۷۸
۴/۵۴۶
۱۹۸
۰/۰۰۰
۵/۷۸۸۲
بهزیستی روانشناختی
واریانسها برابر
۰/۳۱۱
۰/۵۷۸
۴/۵۴۶
۱۹۸
۰/۰۰۰
۵/۷۸۸۲
واریانسها نابرابر
۴/۵۶۲
۱۴۸/۸۵۸
۰/۰۰۰
۵/۷۸۸۲
با توجه به اینکه در جدول فوق در آزمون تی مقدار Sig (000/0)از۰۵/۰ کمتر است با اطمینان ۹۵ درصد فرضیه صفر رد می شود یعنی بین بهزیستی روانشناختی معلمان با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات تفاوت وجود دارد.
فرضیه فرعی چهارم: بین بهزیستی روانشناختی معلمان با ویژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا تفاوت وجود دارد.
فرض صفر:بین بهزیستی روانشناختی معلمان با ویژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا تفاوت وجود ندارد.
فرض مقابل: بین بهزیستی روانشناختی معلمان با ویژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا تفاوت وجود دارد.
جدول شماره ۱۵-۴: محاسبه شاخص های متغیر بهزیستی روانشناختی به تفکیک وبژگیهای شخصیتی درونگرا و برونگرا
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
خطای معیار
بهزیستی روانشناختی
درونگرا
۱۱۶
۸۲/۲۷۵۹
۸/۸۷۷۵۱
۰/۸۲۴۲۶
برونگرا
۸۴
۸۵/۷۶۱۹
۸/۹۷۰۶۶
۰/۹۷۸۷۸
جدول فوق نشان میدهد که در نمونه مورد بررسی متوسط بهزیستی روانشناختی معلمان با شخصیت برونگرا برابر ۷۶۱۹/۸۵ و متوسط بهزیستی روانشناختی معلمان با شخصیت درونگرا برابر ۲۷۵۹/۸۲ میباشد. به طور توصیفی میتوان گفت که به طور متوسط بهزیستی روانشناختی معلمان با شخصیت برونگرا نسبت متوسط بهزیستی روانشناختی معلمان با شخصیت درونگرا مناسبتر است.
جدول شماره ۱۶-۴: آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه چهارم
آزمون لیون برای برابری واریانسها
آزمون t برای برابری میانگینها
F
Sig.
t
[جمعه 1401-09-25] [ 10:10:00 ق.ظ ]
|