متغیر

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

میانگین خطای استاندارد

سلامت روانی

با ثبات

۷۲

۱۲/۷۷۷۸

۶/۱۹۴۵۵

۰/۷۳۰۰۳

بی­ثبات

۱۲۸

۲۳/۱۵۶۳

۱۱/۴۰۲۷۵

۱/۰۰۷۸۷

جدول فوق نشان می­دهد که در نمونه مورد بررسی متوسط سلامت روانی معلمان با شخصیت باثبات برابر ۷۷۷۸/۱۲ و متوسط سلامت روانی معلمان با شخصیت بی­ثبات برابر ۱۵۶۳/۲۳ ‌می‌باشد. به طور توصیفی می توان گفت که به طور متوسط سلامت روانی معلمان باشخصیت باثبات نسبت به متوسط سلامت روانی معلمان با شخصیت بی­ثبات مناسب­تر است ومتوسط سلامت روانی معلمان باشخصیت بی­ثبات از مرز بحرانی عبور ‌کرده‌است.

جدول شماره ۱۰-۴: آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه اول

آزمون لیون برای برابری واریانس‌ها

آزمون t برای برابری میانگین­ها

F

سطح معناداری

t

درجه آزادی

سطح معناداری

اختلاف میانگین

سلامت روانی

واریانس­ها برابر

۳۷/۹۳۲

۰/۰۰۰

-۷/۱۴۷

۱۹۸

۰/۰۰۰

-۱۰/۳۷۸۵

واریانس­ها نابرابر

-۸/۳۴۰

۱۹۷/۸۲۰

۰/۰۰۰

-۱۰/۳۷۸۵

با توجه به اینکه در جدول فوق در آزمون تی مقدار Sig (000/0)از۰۵/۰ کمتر است ،با اطمینان ۹۵ درصد فرضیه صفر رد می­ شود یعنی بین سلامت روانی معلمان با ویژگی­های شخصیتی باثبات و بی­ثبات تفاوت وجود دارد .

فرضیه فرعی دوم: بین سلامت روانی معلمان با ویژگی­های شخصیتی درونگرا و برونگرا تفاوت وجود دارد.

فرض صفر: بین سلامت روانی معلمان با ویژگی­های شخصیتی درونگرا و برونگرا تفاوت وجود ندارد.

فرض مقابل: بین سلامت روانی معلمان با ویژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا تفاوت وجود دارد.

جدول شماره ۱۱-۴: محاسبه شاخص­ های متغیر سلامت روانی به تفکیک وبژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

خطای میانگین

سلامت روانی

درون گرا

۱۱۶

۲۰/۸۹۶۶

۱۱/۸۵۵۲۰

۱/۱۰۰۷۳

برون گرا

۸۴

۱۷/۳۸۱۰

۹/۴۶۵۱۰

۱/۰۳۲۷۳

جدول فوق نشان می­دهد که در نمونه مورد بررسی متوسط سلامت روانی معلمان با شخصیت برون­گرا برابر ۳۸۱/۱۷ و متوسط سلامت روانی معلمان با شخصیت برون­گرا برابر ۸۹۶۶/۲۰ می‌باشد. به طور توصیفی می توان گفت که به طور متوسط سلامت روانی معلمان با شخصیت برون­گرا نسبت به متوسط سلامت روانی معلمان با شخصیت درون­گرا مناسب­تر است.

جدول شماره ۱۲-۴: آزمون تی دو نمونه­ایی مستقل فرضیه دوم

آزمون لیون برای برابری واریانس‌ها

آزمون تی برای برابری میانگین­ها

F

سطح معناداری

t

درجه آزادی

Sig

اختلاف میانگین

سلامت روانی

واریانس­ها برابر

۴/۵۸۴

۰/۰۳۳

۲/۲۴۸

۱۹۸

۰/۰۲۶

۳/۵۱۵۶

واریانس­ها نابرابر

۲/۳۲۹

۱۹۶/۰۶۹

۰/۰۲۱

۳/۵۱۵۶

با توجه به اینکه در جدول فوق در آزمون تی­مقدار Sig (000/0) از ۰۵/۰ کمتر است با اطمینان ۹۵ درصد فرضیه صفر رد می­ شود یعنی بین سلامت روانی معلمان با وبژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا تفاوت وجود دارد

فرضیه فرعی سوم: بین بهزیستی روانشناختی معلمان با ویژگی­های شخصیتی باثبات و بی‏ثبات تفاوت وجود دارد.

فرض صفر: بین بهزیستی روانشناختی معلمان با ویژگی­های شخصیتی باثبات و بی­ثبات تفاوت وجود ندارد.

فرض مقابل: بین بهزیستی روانشناختی معلمان با ویژگی­های شخصیتی باثبات و بی­ثبات تفاوت وجود دارد.

جدول شماره ۱۳-۴: محاسبه شاخص­ های متغیر بهزیستی روان­شناختی به تفکیک ویژگی ثبات شخصیتی

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

خطای معیار

بهزیستی روانشناختی

باثبات

۷۲

۸۷/۴۴۴۴

۸/۵۷۲۶۲

۱/۰۱۰۲۹

بی­ثبات

۱۲۸

۸۱/۶۵۶۳

۸/۶۸۱۹۹

۰/۷۶۷۳۹

جدول فوق نشان می­دهد که در نمونه مورد بررسی متوسط بهزیستی روان­شناختی معلمان با شخصیت باثبات برابر ۴۴۴۴/۸۷ و متوسط بهزیستی روان­شناختی معلمان با شخصیت بی­ثبات برابر ۶۵۸۳/۸۱ ‌می‌باشد. به­ طور توصیفی می‎توان گفت که به طور متوسط بهزیستی روان­شناختی معلمان با شخصیت باثبات نسبت به متوسط بهزیستی روان­شناختی معلمان با شخصیت بی­ثبات مناسب­تر است.

جدول شماره ۱۴-۴: آزمون تی دو نمونه­ایی مستقل فرضیه سوم

متغیر

آزمون Levene’s برای برابری واریانس‌ها

آزمون تی برای برابری میانگین‌ها

F

Sig.

t

درجه آزادی

Sig.

اختلاف میانگین

بهزیستی روانشناختی

واریانس‌ها برابر

۰/۳۱۱

۰/۵۷۸

۴/۵۴۶

۱۹۸

۰/۰۰۰

۵/۷۸۸۲

بهزیستی روانشناختی

واریانس‌ها برابر

۰/۳۱۱

۰/۵۷۸

۴/۵۴۶

۱۹۸

۰/۰۰۰

۵/۷۸۸۲

واریانس‌ها نابرابر

۴/۵۶۲

۱۴۸/۸۵۸

۰/۰۰۰

۵/۷۸۸۲

با توجه به اینکه در جدول فوق در آزمون تی مقدار Sig (000/0)از۰۵/۰ کمتر است با اطمینان ۹۵ درصد فرضیه صفر رد می­ شود یعنی بین بهزیستی روان­شناختی معلمان با ویژگی­های شخصیتی باثبات و بی­ثبات تفاوت وجود دارد.

فرضیه فرعی چهارم: بین بهزیستی روان­شناختی معلمان با ویژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا تفاوت وجود دارد.

فرض صفر:بین بهزیستی روان­شناختی معلمان با ویژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا تفاوت وجود ندارد.

فرض مقابل: بین بهزیستی روان­شناختی معلمان با ویژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا تفاوت وجود دارد.

جدول شماره ۱۵-۴: محاسبه شاخص­ های متغیر بهزیستی روان­شناختی به تفکیک وبژگی­های شخصیتی درون­گرا و برون­گرا

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

خطای معیار

بهزیستی روانشناختی

درون­گرا

۱۱۶

۸۲/۲۷۵۹

۸/۸۷۷۵۱

۰/۸۲۴۲۶

برون­گرا

۸۴

۸۵/۷۶۱۹

۸/۹۷۰۶۶

۰/۹۷۸۷۸

جدول فوق نشان می­دهد که در نمونه مورد بررسی متوسط بهزیستی روان­شناختی معلمان با شخصیت برون­گرا برابر ۷۶۱۹/۸۵ و متوسط بهزیستی روان­شناختی معلمان با شخصیت درون­گرا برابر ۲۷۵۹/۸۲ می‌باشد. به طور توصیفی می‎توان گفت که به طور متوسط بهزیستی روان­شناختی معلمان با شخصیت برون­گرا نسبت متوسط بهزیستی روان­شناختی معلمان با شخصیت درون­گرا مناسب­تر است.

جدول شماره ۱۶-۴: آزمون تی دو نمونه ایی مستقل فرضیه چهارم

آزمون لیون برای برابری واریانس‌ها

آزمون t برای برابری میانگین­ها

F

Sig.

t

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت