۱ ـ ۵ ـ ۱٫ چارچوب مفهومی پژوهش (مدل پژوهش)

سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته

برنامه ریزی راهبردی

آبسنگ های مرجانی

جزیره کیش

مبانی نظری

سناریوها

تجزیه و تحلیل

پیشنهادها

شکل ۱ ـ ۱٫ فراگرد اجرای پژوهش

۱ ـ ۵ ـ ۲٫ نتایج مورد انتظار پس از انجام این تحقیق

تدوین سند راهبردی جهت حفاظت از آبسنگ های مرجانی جزیره کیش

۱ ـ ۵ ـ ۳٫ سازمان های ذینفع از نتایج تحقیق

سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان شیلات، مرکز ملی اقیانوس شناسی و دانشگاه ها

۱ ـ ۶٫ روش شناسی پژوهش

۱ ـ ۶ ـ ۱٫ روش تحقیق

تحقیق حاضر از لحاظ نوع هدف، کاربردی است. تحقیق کاربردی تلاشی برای پاسخ دادن به یک معضل و مشکل عملی است که در دنیای واقعی وجود دارد. این مهم، به طور کلی از طریق روش تحقیق کیفی انجام خواهد گرفت.

۱ ـ ۶ ـ ۲٫ روش های گردآوری اطلاعات و داده ها

مهم ترین روش های جمع‌ آوری اطلاعات در این تحقیق عبارتند از:

الف) مطالعات کتابخانه ای

در این پژوهش از منابع کتابخانه ای شامل پایان نامه ها و مقالات، نشریات، کتاب ها داخلی و خارجی برای پیشینه تحقیق و مباحث نظری استفاده خواهد شد.

ب) مصاحبه

به منظور جمع‌ آوری داده ها و اطلاعات، از روش مصاحبه استفاده می‌گردد. در مصاحبه های نیمه ساختار یافته یا بدون ساختار، مصاحبه کننده سؤالات مستقیمی را از مصاحبه شونده می‌پرسد و برای روشن شدن بیشتر مفاهیم، سوالات بعدی را مطرح می‌کند. این انعطاف در جمع‌ آوری نقطه نظرات مختلف و کشف مسائل جدید (که هدف در این تحقیق نیز همین است) بسیار با ارزش می‌باشد.

۱ ـ ۶ ـ ۳٫ جامعه آماری

خبرگان رشته‌های مدیریت استراتژیک، اقیانوس شناسی، بیولوژی و اکولوژی دریا،
زیست شناسی، جامعه شناسی و روانشناسی با رتبه علمی حداقل استادیار

۱ ـ ۶ ـ ۴٫ روش های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه‌ها

در این پژوهش، برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه ها، از تکنیک تحلیل تِم استفاده می شود؛ تحلیل تِم روشی برای تعیین، تحلیل و بیان تِم­های موجود درون داده ­ها است. این روش داده ­ها را سازماندهی و در قالب جزئیات توصیف می­ کند، اما می ­تواند از این فراتر رفته و
جنبه­ های مختلف موضوع پژوهش را تفسیر کند. در این روش تلاش بر آن است تا اطلاعات بر اساس موضوع در دسته های معنادار طبقه‌بندی شود.

به طور کلی فراگرد تحلیل محتوا بدین شرح می‌باشد که ابتدا پاسخ‌‌های مختلف به هر سؤال مطالعه می‌شوند تا با انواع پاسخ‌ها و میزان تکرار هر کدام آشنایی حاصل گردد. بر اساس همین پاسخ‌ها، تِم‌هایی که در بر گیرنده بحث‌های مختلف هستند، ایجاد می‌شوند. در واقع هر تِم پاسخ‌های مشابه را در یک جا جمع می‌کند. در نهایت لازم است تا تمامی مباحث مطرح شده در پاسخ‌های
ارائه شده برای سوالات، در یک تِم قرار گیرند.

۱ ـ ۷٫ قلمرو تحقیق

۱ ـ ۷ ـ ۱٫ قلمرو موضوعی

تمرکز اصلی این تحقیق بر تدوین طرح جامع مدیریت محیط زیست جزیره کیش (مورد مطالعه
آبسنگ های مرجانی جزیره کیش) با تکیه بر ارزیابی و انتخاب بهترین مدل از میان مدل های موجود است.

۱ ـ ۷ ـ ۲٫ قلمرو زمانی

قلمرو زمانی این پژوهش از تاریخ ۰۱/۰۸/۱۳۹۲ لغایت ۰۱/۰۴/۱۳۹۳ می‌باشد.

۱ ـ ۷ ـ ۳٫ قلمرو مکانی

جزیره کیش

۱ ـ ۸٫ سازمان‌هایی که در انجام پژوهش همکاری می‌کنند

سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان حفاظت محیط زیست

۱ ـ ۹٫ تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی طرح

۱ ـ ۹ ـ ۱٫ برنامه ریزی راهبردی

کوششی سازمان یافته و منظم برای تصمیمات مبنایی و اجرای اقدامات زیربنایی است که ماهیت فعالیت یک سازمان را در موقعیت محیطی و در ارتباط با دیگر سازمان ها در چارچوب قانون نشان می‏ دهد. در واقع عبارت از مجموعه تصمیمات و فعالیت هایی است که از تنظیم و اجرای راهبردهای طراحی شده برای کسب اهداف یک سازمان ناشی شده باشد.

۱ ـ ۹ ـ ۲٫ آبسنگ مرجانی

آﺑﺴﻨﮓ ﻫﺎی ﻣﺮﺟﺎﻧﯽ اساسا ﺻﺨﺮه ﻫﺎی زﻧﺪه ﻫﺴﺘﻨﺪ. آن ﻫﺎ از ﺗﺠﻤﻊ ﻣﯿﻠﯿﺎردﻫﺎ ﻣﻮﺟﻮد زﻧﺪه ﮐﻮﭼﮏ به نام ﻣﺮﺟﺎن ﮐﻪ در درون ﮐﺎﺳﻪ ﭘﻮﻟﯿﭗ های آﻫﮑﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﻮدﺷﺎن از آﺧﺮﯾﻦ ﻻﯾﻪ ﺳﻠﻮﻟﯽ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ به وجود آﻣﺪه اﻧﺪ. اﯾﻦ ﺻﺨﺮه ﻫﺎ ﻫﺮ ﺳﺎل از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺜﻞ ﻣﺮﺟﺎن ﻫﺎ ﺑﻄﺮف ﺑﺎﻻ و ﭘﻬﻠﻮ رﺷﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﻫﺮ ﯾﮏ از ﭘﻮﻟﯿﭗ ﻫﺎی ﻣﺮﺟﺎن به طور اﻧﻔﺮادی ﺑﻪ ﭘﻮﻟﯿﭗ ﻫﻤﺠﻮار ﺧﻮد ﻣﺘﺼﻞ ﺷﺪه و ﺑﺪﯾﻦ ﺻﻮرت ﺻﺨﺮه ﻣﺮﺟﺎﻧﯽ وﺳﻌﺖ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ و سرانجام ﺗﻤﺎم ﮐﻠﻨﯽ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺑﺮ روی ﻫﻢ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺻﺨﺮه ﺷﮑﻞ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ.

۱ ـ ۹ ـ ۳٫ اکوسیستم

هر موجود زنده به تنهایی یک سیستم یا مجموعه منظم است و در عین حال ممکن است از سیستم های کوچکتر تشکیل یابد. وقتی موجودات زنده اجتماع و تشکل می‌یابند، روابط نظام‌مندی بین آن ها پدیدار می‌شود و در نهایت وقتی همه موجودات زنده در یک محیط قرار می‌گیرند، یک سیستم بزرگتر را تشکیل می‌دهند که به دلیل وجود روابط قانونمند و هدفدار بین محیط و جانداران، این مجموعه سیستم اکولوژیک یا اکوسیستم نامیده می‌شود. استقرار پایدار هر اکوسیستم منحصراً به مشارکت همه اجزای اصلی در ساختمان آن بستگی دارد. بدیهی است اگر مثلا عوامل غیر زنده لازم وجود نداشته باشد، پایداری اکوسیستم هم، غیر ممکن خواهد بود.

۱ ـ ۹ ـ ۴٫ محیط زیست

همه محیط‌هایی که در آن ها زندگی جریان دارد محیط زیست نامیده می‌شود. به عنوان مثال استخر آب، یک شهر، اقیانوس و کویر همگی انواعی از محیط زیست به حساب می‌آیند.

۱ ـ ۹ ـ ۵٫ آلودگی

آلودگی عبارت است از هر گونه تغییر در ویژگی های اجزای شکل محیط به طوری که استفاده بیشتر از آن ها ناممکن شود و به طور مستقیم یا غیرمستقیم منافع و حیات موجودات زنده را به مخاطره اندازد (آلوده کننده ها معمولا توسط فعالیت های انسانی پدید می‌آیند).

فصل دوم : ادبیات نظری تحقیق

۲ ـ ۱٫ مقدمه

هدف از این پژوهش پرداختن به برنامه ریزی راهبردی در جهت حفاظت از محیط زیست خلیج فارس (مورد مطالعه آبسنگ های مرجانی جزیره کیش) است. از ‌آنجا که ایران از جمله کشورهای فقیر به لحاظ دارا بودن انواع گونه های آبسنگ های مرجانی است، همین امر بر اهمیت حفظ این
زیستگاه های حساس محیط زیست دریایی خلیج فارس می افزاید، لذا ادامه روند آلوده کردن خلیج فارس موجب نابودی سطح گسترده تری از این منابع خواهد شد.

‌بنابرین‏ اگرچه ممکن است تلاش های هماهنگ برای حفظ زیستگاه های آبسنگ های مرجانی روند رو به رشد آن ها را افزایش دهد، با توجه به افزایش جمعیت بشری و رشد اقتصادی جوامع
نمی توان به حفظ سلامت صخره های مرجانی، حتی درکوتاه مدت خوش بین بود؛ لذا در نظر است با کاربست برنامه ریزی راهبردی به مثابه یک رویکرد جامع به مجموعه عوامل مؤثر برای حرکت سازنده،
جهت گیری های آینده اقدامات سیستم های حافظ محیط زیست هدایت شوند. ‌بنابرین‏ اهمیت
فعالیت های پژوهشگر در این پژوهش، معطوف به امکان سنجی کاربست مدلی بهینه از برنامه ریزی راهبردی در جهت حفظ محیط زیست آبسنگ های مرجانی کیش می‌باشد.

۲ ـ ۲٫ ترسیم چشم انداز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت