از این رو در برخی تحقیقات (کوالهو و همکاران،۲۰۱۱؛ جو[۱۲]،۲۰۰۷؛ اولدهام و کامینگز[۱۳]، ۱۹۹۶؛ یانگ جو و لی[۱۴] ،۲۰۱۲؛ و …) به اثر مثبت پیچیدگی شغل[۱۵] بر خلاقیت افراد اشاره نموده اند. در این زمینه کوالهو و همکاران (۲۰۱۱) بیان کردند که یک کارمند با شغل غنی شده که از ابتدا تا انتهای فرایند ارائه خدمات حضور دارد و به مشتریان خدمت می‌دهد، مراحل ارائه خدمات و نیازهای مشتریان را نیز بهتر درک نموده و در نتیجه این موضوع می‌تواند بر خلاقیت آن تاثیر مثبتی داشته باشد.

در برخی تحقیقات دیگر نیز به نقش روابط در شغل بر خلاقیت کارکنان اعم از رابطه با سرپرست (صادقی مال امیری،۱۳۸۶؛ جو،۲۰۰۷؛ کوالهو و همکاران،۲۰۱۱؛ اولدهام و کامینگز،۱۹۹۶؛ ردموند[۱۶] و همکاران،۱۹۹۳؛ و …)، رابطه با همکار (کوالهو و ‌همکاران،۲۰۱۱؛ کوهیل و جاورسکی[۱۷]،۱۹۹۴؛…)، و رابطه با مشتری (کوالهو و ‌همکاران، ۲۰۱۱؛ مدجار[۱۸]،۲۰۰۵) اشاره نموده اند. این تحقیقات بیان می‌کنند که سبک سرپرستی حمایتی می‌تواند منجر به خلاقیت بیشتر در کارکنان گردد (اولدهام و کامینگز،۱۹۹۶). همکاران نیز می‌توانند با ارائه بازخورد های مناسب به یکدیگر باعث ارتقاء دانش و مهارت های یکدیگر و در نتیجه افزایش خلاقیت شوند (کوهیل و جاورسکی،۱۹۹۴). و در نهایت، زمانی که کارکنان از تعامل با مشتریان لذت ببرند سعی می‌کنند با دقت بیشتری به نیازهای آن ها گوش دهند و به طور فعالانه ای اطلاعات بیشتری را برای رفع نیاز آن ها جستجو کنند. این اطلاعات به دست آمده می‌تواند در بروز رفتارهای خلاقانه در کارکنان به منظور رفع نیاز مشتریان منجر شود (مدجار،۲۰۰۵).

بر این اساس، در تحقیق حاضر با بهره گرفتن از یک مدل نظری متشکل از متغیرهای زمینه ای سعی بر این است تا اثر متغیرهای گوناگون را ‌بر خلاقیت کارکنان خط مقدم بانک صادرات شعب شهر رشت سنجیده شود. بانک صادرات ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۸ در اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی، «ملی» اعلام گردید و پس از ۳۰ سال در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، در ۱۹ خردادماه سال ۱۳۸۸ به جرگه بانک‌های خصوصی پیوست و با کد «وبصادر» در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. خصوصی شدن و تغییر در مالکیت بانک به منزله نقطه عطفی در جایگاه حقوقی و مدیریتی بانک بوده و زمینه ساز تحولات اساسی در راستای چابک تر شدن، خلق ارزش افزوده و داشتن نقش مؤثرتر در اقتصاد ایران گردید. امروزه بانک صادرات ایران به عنوان بزرگترین بانک خصوصی و بورسی می‌کوشد ضمن همسویی با بانکداری بین‌المللی از طریق رعایت اصول مشتری مداری و ارائه خدمات مطلوب و نوین بانکی، سرآمدی خود را در بازار پر رقابت بانکی داخلی حفظ و ارتقاء بخشد و این مهم جزء با بهره گیری از همه امکانات در ارائه خدمات نوآورانه به مشتریان محقق نخواهد شد. ‌بنابرین‏، نقش کارکنان خط مقدم و ارائه افکار و ایده های خلاقانه در جذب هرچه بیشتر مشتریان می‌تواند اثر بسزایی در پیشبرد اهداف سازمان داشته باشد. از این رو سوال اصلی تحقیق ‌به این پرسش پاسخ خواهد داد که عوامل زمینه‌ای اثرگذار بر خلاقیت کارکنان خط مقدم بانک صادرات شهر رشت کدامند؟

۱-۳) اهمیت و ضرورت تحقیق :

یکی از مهم ترین موانع در نادیده گرفتن نقش خلاقیت کارکنان بانک و صرف نکردن هزینه به منظور بارور کردن آن، ترویج این تفکر در بین مدیران و دست اندر کاران بانکی است که فرایند های ارائه خدمات در بانک یک فرایند روتین و از پیش مشخص شده بوده و کارمندان می بایست دقیقا˝ بر اساس وظایف مشخص شده به امور بپردازند. این ذهنیت از فرایند ارائه خدمات در صنعت بانکداری نوین یک ذهنیت منسوخ شده و آفت استفاده از تمامی ظرفیت های بانک در ارائه خدمات مطلوب به مشتریان است که در بین اغلب مدیران و برنامه ریزان بانک صادرات نیز رواج یافته. در شرایط رقابتی نوین در عرصه بانکداری، بانک صادرات ایران ملزم به استفاده از تمامی امکانات و استعدادها به منظور ارائه بهترین خدمات بانکی است تا بتواند در عرصه داخلی و بین‌المللی سرآمد باشد و در این بین توجه به مقوله خلاقیت، بویژه خلاقیت کارکنان، می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند.

برای بیان اهمیت موضوع با ارائه سوالی علت افزایش توجه به خلاقیت را شرح داده می شود. اما چرا توجه به خلاقیت افزایش یافته؟

به همان اندازه که توجه به خلاقیت برای دو دهه گذشته افزایش یافته، ارزش دارد که به پیشینه این پدیده یک بازنگری داشته باشیم. در اینجا دو دلیل وجود دارد:

الف) تغییرات متلاطم در محیط کسب و کارها[۱۹] و رقابت فشرده در بازار جهانی: در محیط اقتصادی جهانی شده امروزی، پیشرفت های شتابان تکنولوژیکی ، بهره وری صنایع را به طور اساسی بهبود داده و به تامین کنندگان اجازه داده تا آرایه ای بی سابقه از محصولات و خدمات را تولید کنند (کیم و مابورگن[۲۰]،۲۰۰۵). تمایل به جهانی شدن، کسب و کارها را بیش از پیش پیچیده ساخته است. همان‌ طور که موانع تجارت میان ملت ها و مناطق برداشته شده، و همان گونه که اطلاعات محصولات و قیمت ها، آنی و جهانی در دسترس قرار گرفته اند، شرکت هایی که جایگاه ویژه و انحصاری دارند، تلاش می‌کنند مجازی (نامرئی) شوند (کیم و مابورگن،۲۰۰۵) این واقعیت ها از جایگاه بازار، فشار عظیمی روی سازمان ها برای افزایش کارایی و اثربخشی آورده است و حتی اساسی تر از آن، خلاقیتی است که از آن محصولات و خدمات بهبود یافته تر و توسعه یافته تر حاصل می شود (کامینگز و اولدهام،۱۹۹۶).

ب) اقتصاد دانش محور[۲۱] که شغل ها را بیش از پیش پیچیده و متحرک ساخته است (جو[۲۲]،۲۰۰۷): در اینجا بحث وسیعی ‌در مورد متخصصان (پیش‌بینی کنندگان) کسب و کارها و اقتصاد ها که معتقدند رشد کلی اقتصاد از مشاغل دانش محور یا خلاق و مشاغل بخش خدمات است، وجود دارد. دراکر[۲۳] مدت‌ها پیش به رشد اقتصاد دانش محور و اهمیت کارکنان دانشی[۲۴] اشاره کرد (فلوریدا[۲۵]،۲۰۰۵). کارکنان دانشی به ‌عنوان کارکنان سطح بالا شناخته می‌شوند که دانش تحلیلی و تئوری که از آموزش های رسمی کسب نموده اند را در توسعه محصول یا خدمت جدید به کار می‌برند. چنین کارکنانی دانشی ای در سریع ترین بخش رشد کننده نیروی کار و در گروه هایی شبیه به تیم ها هستند (جو، ۲۰۰۷).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت