«استون، دولبوهان (۲۰۱۳) در مقاله خود به این نتایج رسیده اند: ۱- توسعه تئوری و تحقیق در زمینه سیستمهای مدیریت منابع انسانی و مدیریت الکترونیکی منابع انسانی ۲- ارائه جهات جدید برای تحقق در این زمینه و افزایش تأثیر این سیستمها در سازمان. در نتیجه، این مقاله تکامل سیستم مدیریت منابع انسانی[۲۷]و مدیریت منابع انسانی[۲۸]را بررسی کرده که روندی خلاصهای از تحقیق موجود را تأمین میکند و مقالات را در زمینه های ویژه معرفی میکند.»

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

«اسچالک (۲۰۱۳) در پژوهش خود به تحقیق مدیریت منابع انسانی شرکتها با بهره گرفتن از یک مدل در مورد تشکیل استراتژی مدیریت منابع انسانی اجرا شد. تحقیقات مشخص میکند که زمانی که محرکهای مشخص تجاری در یک فرایند تصمیمگیری وجود ندارند، نقش اصلی مدیریت منابع انسانی تأمین زیر ساختار مناسب با توجه به جلوگیری از عدم رضایت است. به منظور مورد استفاده بودن مدیریت منابع انسانی در یک روش استراتژیک، تجارت و مدیریت منابع انسانی میبایستی همردیف شوند. بر اساس یافتهها، طرحهای تحقیقاتی برای مطالعه دانشگاهی این رشته بوجود آمده از روابط بین استراتژی مدیریت منابع انسانی و سیستمهای فناوری اطلاعات را ارائه داده. بعلاوه ملاحظاتی برای متخصصان منابع انسانی در زمینه چگونگی مقایسه مطلوب بین مدیریت منابع انسانی و تجارت را ارائه دادهاند.»
« مالر و فیشر[۲۹] (۲۰۱۳) در تحقیق خود ۴۰ تحقیق منتشر شده از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۳ را با بهره گرفتن از تجزیه ادغامی به عنوان روش مبتنی بر مدرک خود بررسی میکنند. نتایج مشخص میکنند تحقیق تجربی و متواری که در این زمینه در مرحله اولیه است، ما مدرک تجربی را دریافت نکردیم که نشان دهد مدیریت منابع انسانی الکترونیک[۳۰] نتایج استراتژیک را پیشبینی میکند مدرک ثابت کنندهای برای این مسئله وجود دارد که مدیریت منابع انسانی استراتژیک نتایج مدیریت منابع انسانی الکترونیک را پیشبینی کرده و رابطه بصورت وابسته ظاهر میشود. هر چند طرحهای تحقیق برای ایجاد جهت ملی کافی نیستند. بررسی ما لزوم تحقیقات تجربیتر را در زمینه نتایج استراتژیک مدیریت منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی الکترونی را در سطح مشخص میکند.
۲-۴- جمعبندی فصل:
نقش فناوری اطلاعات در سازمانهای جدید به اندازهای پر رنگ است که بسیاری از نظریه پردازان سازمان، مدیران و تصمیمگیران سازمانها را به اتخاذ استراتژی مرتبط با این فناوریها در جهتگیریهای آتی سازمانها توصیه میکنند.
هدف این تحقیق، بررسی اثرات فناوری اطلاعات (خلاصهسازی، یکپارچه سازی، انتقال اطلاعات) از طریق کانالهای انتقال در رابطه با مدیریت منابع انسانی به ویژه آموزش کارکنان، انگیزش کارکنان و انضباط کارکنان میباشد. همچنین، نتایجی که از به کارگیری فناوری اطلاعات در سازمان بدست میآید مورد بررسی قرار میگیرد. در این تحقیق اثرات تغییر این متغیرها را بر کارایی و اثر بخشی سازمان مورد بررسی قرار میگیرد. یعنی میخواهیم بررسی کنیم، منابع انسانی آگاه به مسائل اینترنت و فناوری اطلاعات تا چه اندازه میتواند سازمان را برای رسیدن به اهداف اصلیش یاری کند.
یعنی نتیجه مورد انتظار ما این است که پس از آزمون فرضیات و تدوین مدل نهایی، ما میدانیم کدام مؤلفه فناوری اطلاعات در سازمان هدف از کانال کدام متغیر انتقال دهنده اثر، روی کدام متغیر هدف در مدیریت منابع انسانی اثر میگذارد و این اثر از نظر آماری چه اندازهای دارد
فصل سوم
روششناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
هر پژوهشی با یک مساله آغاز میگردد. مساله علمی عبارت است از یک تحریک ذهنی که نیازمند به یک پاسخ از طریق پژوهش علمی میباشد (خاکی ،۷:۱۳۸۴).
پژوهش وقتی میتواند به درستی آغاز شود که مساله پژوهش به صورت یک بیانیه مساله [۳۱]درآمده باشد. زیرا در غیر این صورت حالت آدرس غلطی را دارد که در نهایت برای جوینده جز خستگی و هدر رفتن هزینه و زمان حاصلی ندارد (فرهنگی و صفرزاده،۱۴۱:۱۳۸۷).
مساله پژوهش موجب ایجاد سوالاتی در ذهن محقق گردیده و به استناد ادبیات نظری موجود، فرضیات یا سوالاتی ارائه میگردد بنابراین وظیفه اصلی و اساسی هر محقق بررسی و پژوهش جهت تأیید یا رد فرضیات و یا پاسخگویی به سوالأت میباشد. در این راستا محقق باید اطلاعات لازم را در این زمینه گردآوری نماید. اما همانگونه که محرز و آشکار میباشد داده ها، اطلاعات خام و غیر قابل اتکایی هستند که جهت تبدیل اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند تا با تبدیل داده ها به اطلاعات بتوان تصمیمگیری نمود.
لذا در این فصل ابتدا به روش انجام تحقیق و دلایل انتخاب آن پرداخته و توضیحاتی پیرامون جامعه آماری و روش نمونهگیری و حجم نمونه ارائه خواهد شد. سپس در مورد ابزار گردآوری داده ها، مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری و روایی و پایایی بحث شده و در پایان فصل درباره روش های آماری که برای تجزیه وتحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفتهاند و اجرای پژوهش، توضیحاتی داده خواهد شد.
۳-۲- روش پژوهش
روششناسی به دو معنی به کار میرود: ۱- بررسی روش های پژوهشهای علمی و ۲- مجموع روش های هر علم. در معنی اول وسیلهای است که پژوهشگر را از گمراهی و کجاندیشی باز میدارد و او را در رسیدن به حقیقت یاری میکند، پس شاخهای از منطق فن درست اندیشیدن محسوب میشود و کوششی علمی جهت شناخت روش های شناخت است. در معنی دوم، شامل تعدادی روش است و روش مجموع فعالیتهایی است که پژوهشگر را به علم، یعنی قوانین واقعیت رهبری میکند و شامل گفتمان دربارهی روشهاست، یعنی گفتمان دربارهی بسندگی و مناسبت تلفیق یا ترکیب ویژهای از اصول و رویه های پژوهشی از جمله جامعه، نمونه، ابزار و غیره. روششناسی دربارهی روشها – همه روشها – حرف میزند(میرزایی، ۱۳۹۲، ۱۹۴-۱۹۳).
پژوهش علمی با هدف شناخت یک پدیده در جامعه آماری انجام میشود و به این دلیل موضوع تحقیق ممکن است که متوجه صفات، ویژگیها، کارکردها و متغیرهای آن باشد و یا این که روابط بین متغیرها، صفات، کنش و واکنش و عوامل تاثیر گذار در جامعه را مورد مطالعه قرار دهد(حافظنیا، ۱۳۸۷، ۱۱۹).
یافته های تحقیق تا حد زیادی بستگی به نوع کاوش محقق برای دست یافتن به آنها را دارد. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هر چه دقیقتر، آسانتر، سریعتر ارزانتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخهایی برای پرسشهای تحقیقی مورد نظر کمک کند(نادری، سیف نراقی، ۱۳۸۴، ۶۱).
۳-۲-۲-۱. پژوهش از نظرمسیر
طراحی یک طرح پژوهش مستلزم اتخاذ یک رویکرد مناسب(ترکیبی یا تجزیهای) و هدفها (اکتشافی یا قیاسی) است که البته میتوان این رویکردها را با هم ترکیب نمود(میرزایی، ۱۳۹۲، ۶۹).
پژوهش کیفیپژوهش کیفی از رویکرد ترکیبی یا کلنگر استفاده میکند که در آن به اجزاء تشکیلدهنده خرد نمیشوند. هدف این نوع پژوهش کشف پدیدههایی نظیر الگوها یا روابطی که پیشتر توصیف یا کشف نشدهاند و درک و مطالعه این پدیده ها از نظر شرکتکنندگان در این فعالیت است(میرزایی، ۱۳۹۲، ۷۱).
همبستگی: مطالعات همبستگی تعدادی از متغیرهایی را که تصور میشود با مسئله مرتبط هستند، ارزیابی میکند(خاکی،۱۳۸۸ ،۲۱۸). و برای کسب اطلاع از رابطه میان متغیرها انجام میگیرد، ولی الزاماً کشف رابطه علت و معلولی مورد نظر نیست(حافظنیا، ۱۳۸۷، ۶۷). هدف این پژوهش، ۱- شناسایی و بررسی همبستگی بین دو یا چند متغیر۲- پیشبینی یک متغیر از روی متغیرهای دیگر و ۳- تعیین شدت و یا قوت رابطه ها میان چندمتغیرها است(میرزایی، ۱۳۹۲، ۹۱).
با توجه به توضیحات فوق؛ پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهش کاربردی میباشد، زیرا با بهره گرفتن از یافته های قبلی به نتایجی رسیده که میتواند در راستای تصمیمگیری مورد استفاده مدیران قرار گیرد. این پژوهش از حیث روش پژوهش، توصیفی میباشد، چون در آن متغیرها دستکاری نمیشوند و با توجه به این که ابزار گردآوری داده ها در جامعه آماری و میان آزمودنیها توزیع و جمعآوری میشود، از نوع پژوهشهای پیمایشی است.
۳-۳- جامعه[۳۲] آماری
جامعه آماری به افرادی اطلاق میشود که از جهات خاص مربوط به نقطه نظرهای تحقیق دارای صفات مشترک بوده و مشمول نتایج پژوهشی مورد نظر باشد (فرهنگی و صفر زاده، ۱۳۸۷: ۱۸۸). به عبارت دیگر مجموعهای از اشیاء یا عناصری است که دارای اطلاعات مورد نیاز در فرایند تحقیق بوده و هدف محقق آن است که در مورد آنها نتیجهگیری کند (مال هاتراد، ۱۳۷۸، ۱۸۸).
جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان شعب بانک انصار استان کرمانشاه میباشد.
۳-۴ -حجم نمونه و روش نمونه گیری[۳۳]
۳-۴-۱- حجم نمونه
تعیین اندازه نمونه مناسب و مکفی یکی از چالش برانگیزترین مباحث در نمونه گیری است (دلاور و حیدری تفرشی، ۱۳۸۵، ۱۵۵). یک نمونهی آرمانی میبایست آنقدر بزرگ باشد که بتواند معرف جامعه بوده و نتایج حاصل از آن قابل تعمیم باشد و آنقدر کوچک باشد که از نظر دستیابی به آزمودنیها، اقتصادی و زمانی و تجزیه و تحلیل داده ها مقرون به صرفه باشد. نمونه به دو دسته تقسیم میشوند: ۱- نمونهی کوچک که به نمونه های کمتر از ۳۰ تایی اطلاق میشوند. ۲- نمونهی بزرگ که نمونه های به ۳۰ تایی و بیشتر اطلاق میگردد(میرزایی، ۱۳۹۲، ۱۸۱).
حجم نمونه، در این پژوهش شامل ۱۶۰ نفر یعنی تمام کارکنان کل شعب بانک انصار در استان کرمانشاه میباشد.
۳-۴-۲- روش نمونهگیری
نمونهگیری به معنای برداشتن نسبتی از جامعه یا کل بعنوان معرف یا نماینده است. این نمونه باید کلیه یا اکثر ویژگیهای جامعهی کل را داشته باشد تا بتوان نتایج حاصل از آن را به کل تعمیم داد. بر این اساس، نمونه گیری میبایست بر اساس اصول و قواعد معینی انجام گیرد. پس، در یک تعریف دیگر میتوان گفت نمونهگیری عبارت است از انتخاب نسبتی از کل جامعهی تعریف شده بر اساس اصول و قواعد خاص و با انتخاب افراد به روش های نظاممند.
برای اینکه بتوان نتایج را تعمیم داد یا ادعا کرد که نمونه معرف است، میبایست نمونهگیری مطابق با قواعد احتمال یا براساس تصادف صورت گیرد. در اینجا انواع نمونهگیری بر اساس احتمال یعنی روشی که در آن هر عضو برای انتخاب شدن متکی به تصادف مبتنی بر قاعدهی نمونهگیری باشد (نمونهگیری تصادفی ساده[۳۴]، نمونهگیری تصادفی نظاممند[۳۵]، نمونهگیری تصادفی طبقهای[۳۶]، نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم[۳۷]، نمونهگیری تصادفی خوشه ای[۳۸] و نیز نمونهگیری غیراحتمالی یا غیرتصادفی که مختص مواقعی است که نمیتوان از نمونهگیری تصادفی سود جست، توضیح داده میشوند.
نوع نمونهگیری در این تحقیق تمام شماری میباشد. چون تعداد کل کارکنان بانک انصار ۱۶۰ نفر میباشند.
۳-۵ - ابزار گردآوری اطلاعات
ابزار سنجش و اندازه گیری وسایلی هستند که محقق به کمک آنها می تواند اطلاعات مورد نیاز را برای تجزیه و تحلیل و بررسی پدیده مورد مطالعه و نهایتاً کشف حقیقت گردآوری نماید. بنابراین باید به گونهای طراحی و سازمان داده شوند که بتوانند اطلاعات را به نحو مطلوب گردآوری کنند (حافظنیا، ۱۳۸۷، ۱۴۴).
روش های گردآوری اطلاعات را به طور کلی به دو طبقه میتوان تقسیم کرد:
۱-روش های کتابخانهای که بسته به نوع سند و موضوع پژوهش ممکن است با بهره گرفتن از فیش، جدول، نقشه و کروکی، فرمهای شبه پرسشنامه، یا ترکیبی از همهی آنها انجام پذیرد.
۲-روش های میدانی که از شهرت بیشتری برخوردارند، عبارتند از: پرسشنامه[۳۹]، مصاحبه[۴۰]، مشاهده[۴۱]، روش آزمون و روش های صوتی و تصویری (همان منبع، ۱۶۴-۱۶۳).
روش گردآوری داده ها در این پژوهش، تلفیقی از روش کتابخانهای و میدانی میباشد؛ از مطالعات کتابخانهای در این پژوهش اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پژوهشهای پیشین با بهره گرفتن از کتابها، مقالات فارسی و لاتین و کتابخانههای دانشگاههای مختلف، پایان نامهها و همچنین استفاده از اینترنت و مراجعه به کتابخانههای دیجیتال در دسترس جمع آوری شده است و روش میدانی با ابزار پرسشنامه برای جمعآوری داده ها از آزمودنیها استفاده شده است.
پرسشنامه عبارت است از مجموعهای از پرسش هدفمدار، که با بهرهگیری از مقیاسهای گوناگون نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می دهد (خاکی، ۱۳۸۴: ۲۴۲).
این مطالعه به صورت میدانی و پیمایشی عناصر حاوی اطلاعات در حوزه تحقیق صورت خواهد گرفت . اول پرسشنامه تحقیق بر اساس سه گام تدوین میشود.
گام اول:
تدوین پرسشنامه مجزا ویا یک پرسشنامه که هر سه متغیرهای فناوری اطلاعات,کانالهای انتقال دهنده ومدیریت منابع انسانی را با هم داشته باشد.
پرسشنامه اولویت بندی مؤلفه های مهم فناوری اطلاعات در سازمان هدف.
پرسشنامه اولویت بندی مؤلفه های مهم مدیریت منابع انسانی در سازمان هدف.
پرسشنامه نهایی اثرسنجی متغیرهای فناوری اطلاعات ، از کانال های متفاوت، روی متغیرهای اصلی مدیریت منابع انسانی.
گام دوم:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت