خرید متن کامل پایان نامه ارشد – ۲-۹ روش های تدریس مهارتهای زندگی – 2 |
۲-۹ روش های تدریس مهارتهای زندگی
آموزش مهارتهای زندگی آموزشی فعال[۹۳] و مبتنی بر تجربه است. در یادگیری منفعل معلم فقط انتقال دهنده اطلاعات به دانش آموزان و دانش آموزان فقط گیرنده اطلاعات هستند. در حالی که در آموزش مهارتهای زندگی معلم و دانش آموز در یک فرایند پویای یادگیری شرکت میکنند (سازمان جهانی بهداشت،۱۳۷۹،ص۲۸). مطالعات و پژوهشهای فعلی نشان میدهد که دانش آموزان از طریق تجربه بیشتر میآموزند. وقتی به هنگام آموزش به آن ها فرصت تجربه کردن و فعالیت داده شود. یادگیری آن ها به مراتب افزایش مییابد به خصوص هنگامی که یادگیری مهارتها در نظر باشد، فرد باید به توانایی رفتار دست یابد. از این رو، برنامه آموزش مهارتهای زندگی به خاطر اهداف آموزشی خاصی که دارد بر مبنای آموزش شیوه های فعال میباشد (نیک پرور ،۱۳۸۱،ص ۲۴).
از روشهای تدریس مهارتهای زندگی میتوان به روش فعال و مشارکتی، ایفای نقش، بارش مغزی، بحث و گفتگو اشاره نمود، که در ادامه به توضیح و تبیین هر یک از روشها پرداخته میشود.
روش مشارکتی: آموزش مهارتهای زندگی به شیوه یادگیری فعال است. این شیوه دانش آموز مدار است و احساسها، افکار، عقاید و تجارب دانش آموزان را درگیر یادگیری میکند. در این روش، آموزش به این صورت شروع میشود که معلم از دانش آموزان میخواهد نظرها و یا اطلاعات خود را درباره یکی از موقعیتهایی که با مهارتهای زندگی ارتباط دارد، بیان کنند. سپس از آن ها میخواهد که درباره همین موضوع، در گروههای کوچک و یا دوتایی، به طور مفصل بحث کنند. دانش آموزان در همین رابطه میتوانند موضوعاتی را تمرین نمایند. تمرین این مهارت در موقعیتهای واقعی زندگی، جزء اساسی و زنده آموزش مهارتهای زندگی است. در پایان، معلم تکالیفی به دانش آموزان میدهد تا مهارتهای مورد نظر را در موقعیتهای واقعی زندگی بیشتر تمرین کنند و با دوستان و خانواده در این باره بیشتر بحث کنند. به این ترتیب، مهارتها از طریق تمرین یاد گرفته میشوند و آموختهها به محیط بیرون از کلاس انتقال مییابند (خورشیدی، ۱۳۷۹).
روش بارش مغزی: این روش، شیوه ای خلاق در ایجاد نظرها و عقاید مختلف و متعدد درباره یک موضوع خاص است. این روش را در مورد هر موضوعی میتوان به کار برد. در این شیوه، سؤال یا موضوعی مطرح میشود و از گروه خواسته میشود تا در مورد این موضوع، عقاید خود را به اجمال، ترجیحاً به صورت یک کلمه یا یک جمله کوتاه بیان کنند.
این روش، فرصتی فراهم میکند تا نظرها و عقاید افراد بدون انتقاد، پذیرفته شود و مورد احترام قرار گیرد و اطلاعات مهمیبه معلم مهارتهای زندگی میدهد، اینکه کودکان چگونه به یک مطلب خاص مینگرند، از آن موضوع چه میدانند و چگونه به زبان خود مطلب را توصیف میکنند. این روش برای شنیدن نظر کل افراد گروه در زمانی کوتاه، بسیار مفید است. در پایان جلسه، افکار و نظرهای گوناگون به دست آمده در رابطه با مفاهیم آموخته شده، ارزیابی میشود. هدف از این روش این است که دانش آموزان همدلی و مسئولیت پذیری را یاد میگیرند (شعبانی، ۱۳۸۲).
روش ایفای نقش: در این روش بر اساس یک متن و یا بر اساس موقعیتی که معلم یا شاگردان توصیف کردهاند، نمایشی اجرا میشود. در این روش، جوانب مختلف موقعیت، مطرح و به دانش آموزان فرصت داده میشود تا مهارتهای زندگی آموخته شده را اجرا کنند. شاید ایفای نقش، مهمترین شیوه آموزش مهارتهای زندگی باشد، زیرا دانش آموزان میتوانند موارد استفاده مهارتهای آموخته شده را در موقعیتهای متفاوت تمرین کنند. ایفای نقش، به خصوص در مورد مهارتهایی که اجرای آن ها در محیطهای واقعی زندگی اضطراب آور میباشد، بسیار مفید و با ارزش است. با بهره گرفتن از این شیوه آموزشی، دانش آموزان میتوانند در محیطی امن و کنترل شده، رفتارها را مشاهده نمایند، بیاموزند، تمرین کنند و پس از تسلط بر آن ها در محیط واقعی زندگی به کار برند (احدیان، ۱۳۷۸).
در این روش، دانش آموزان بر اساس علایق خویش، نقشهای مورد نظر را انتخاب میکنند و با نظارت معلم و همکاری همکلاسان، به ایفای نقش میپردازند. از این طریق، آموزش قوانین و روابط اجتماعی حاکم بر جامعه بهتر انجام میشود و به یادگیری مؤثر و کارآمد می انجامد، زیرا دانش آموزان ضمن شناخت هنجارهای اجتماعی، به تحلیل آن ها میپردازند و در حین ایفای نقش، نگرش خود را تثبیت میکنند و نوعی ارتباط عاطفی و انسانی با دیگران برقرار میسازند ( فضلی خانی، ۱۳۸۲، ص ۱۸۶).
روش بحث و گفتگو: در این شیوه آموزشی، ابتدا موضوع و مسئله ای مطرح میشود و اعضاء گروه با دانش آموزان کلاس در مورد آن موضوع بحث و گفتگو میکنند و نظرها و عقاید خود را در این باره برای سایرین بیان میکنند. این شیوه آموزشی به دانش آموزان کمک میکند، افکار و ایده های خود را در قالب کلمهها و جمله های ساده بیان کنند. این شیوه باعث تقویت مهارتهای کلامی، جرئت ورزی، ابراز وجود و بیان خود در دانش آموزان میشود. همچنین انعطاف پذیری و تحمل در برابر عقاید و نظریه های متفاوت در بین دانش آموزان را افزایش میدهد (نیک پرور، ۱۳۸۱، ص ۲۵).
میتوان استنباط کرد که با بهره گرفتن از روشهای مذکور که قطعاً مستلزم وجود معلمان (مجریان) آگاه و ماهر است زمینه ای برای ایجاد و رشد و پرورش مهارتهای زندگی دانش آموزان فراهم میگردد. در عین حال این نکته را نیز باید خاطر نشان ساخت در حوزه آموزش مهارتهای زندگی چندان نمیتوان به گرفتن آزمون و امتحان آن چنان که در سایر حوزه های محتوایی وجود دارد، تأکید کرد. در عین حال که غالب تکالیف به دلخواه دانش آموز انتخاب شده و باید خود یادگیرندگان مهارتهای مرتبط را کشف و بازیابی کنند. در این حوزه تأکید اصلی اساساً بر احساسات و تجارب واقعی بوده و دانش آموزان با نشستن در کلاسهایی که دارای چیدمان U شکل است، فرصتی برای تعامل و مشارکت واقعی پیدا میکنند.
از سوی دیگر، آموزش مهارتهای زندگی از طریق مدارس به دو صورت میتواند اجرا شود :
-
- در برنامه درسی دانش آموزان قرار گیرد و جدا از برنامه درسی مدارس به عنوان یک فعالیت فوق برنامه اجرا شود.
[جمعه 1401-09-25] [ 09:18:00 ق.ظ ]
|