دانلود مطالب در مورد اولویت بندی تاثیر ابزارهای ... |
در این روش که با روش اولویتبندی مشابهت دارد، به جای عرضه انواع تبلیغات در یک زمان، به هر یک از اعضای گروه دو تبلیغ نشان داده میشود و از آنها خواسته میشود تا یکی را که از نظر آنها مناسب تر است انتخاب کنن. وقتی تبلیغ مورد نظر انتخاب شد، تبلیغ ردشده کنار گذاشته میشود و تبلیغ سوم عرضه مییابد تا سرانجام بهترین تبلیغ انتخاب شود. مزیت این روش نسبت به روش اولویتبندی این است که انتخاب یکی از بین دو گزینه بسیار راحت تر و منطقی تر از انتخاب بهترین تبلیغ از مجموعه چند تبلیغ است. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳)
۲-۲-۸-۲-۱-۶- روش مجله ساختگی یا مجازی[۱۲۲]
برای غلبه کردن بر بعضی از عوامل محیطی ارزیابیهای قبلی از این روش استفاده میشود. در این روش مجلهای با همه ویژگیهای مجله واقعی برای منازلی که بیانگر نمونه مناسبی باشند ارسال میگردد. در این مجله، تبلیغات مورد نظر عرضه شدهاست و از پاسخ دهندگان خواسته میشود تا طبق معمول آن را مطالعه کنند. سپس در فرصتی دیگر مصاحبهکننده با طرح سوالهایی سعی میکند تا میزان بازخوانی یا به یادآوری تبلیغات مورد نظر را معین سازد. (محمدیان، ۱۳۸۸)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۲-۸-۲-۱-۷- مقیاسهای درجه بندی[۱۲۳]
این مقیاس برای اقسام مختلف پیش آزمون تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد و اشکال گوناگونی دارد. یکی از اشکال متداول، روشی است که توسط چارلز ای. آسگود[۱۲۴] و همکارانش طراحی شدهاست. این روش بر اساس اختلافات معنایی شکل گرفته است و در آن از صفات قطبی (متضاد) استفاده میشود؛ نظیر ضعیف/ قوی، مناسب/ نامناسب و این صفات در دو قطب مختلف قرار گرفته و بین آنها به مقدار ۷ عدد خط تیره، فاصله ایجاد میشود و از پاسخ دهندگان خواسته میشود نظر خود را در مورد آگهی با گذاشتن علامت ضربدر (x) در یکی از فواصل بین این دو صفت اعلام نمایند.
ضعیف ـــ ـــ ـــ ـــ ـــ ـــ ـــ قوی
پس از اتمام آزمون نتایج جمعبندی میگردد و بهترین آگهی بر اساس صفات یادشده مشخص میشود. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳)
۲-۲-۸-۲-۲- آزمایشهای پس از انجام تبلیغ
این گونه آزمایشها پس از این که تبلیغ پایان مییابد و یا در فاصله زمانی که هنوز در حال اجراست، مورد استفاده قرار میگیرند. مهمترین هدف این گونه آزمایشها ارزیابی آثار تبلیغات انجام یافته و یا اجرا شدهاست. به بیان دیگر، میزان اثربخشی تبلیغات انجامشده را اندازهگیری میکند. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳)
۲-۲-۸-۲-۲-۱- آزمونهای به خاطر آوری[۱۲۵]
در این روش، تبلیغکننده از افرادی که مجلهها را میبینند یا برنامههای تلویزیونی را تماشا میکنند، میخواهند حتی الامکان هر آن چه درباره تبلیغ کنندگان و کالاهای آنها دیدهاند به یاد آورند. میزانی که از هر آگهی به خاطر میآید، توانایی آگهی را در جلب توجه و باقی ماند در ذهن نشان خواهد داد.
از این روش برای ارزیابی آگهی در هر رسانه ای، از تلویزیون گرفته تا تابلوهای تبلیغاتی میتوان استفاده کرد. بر خلاف آزمونهای شناختی، در آزمونهای به خاطرآوری به افراد، تبلیغ نشان داده نمیشود. بلکه از آنها خواسته میشود تا تبلیغ را به خاطر آورند و از این طریق میزان به خاطرآوری بدون کمک به مخاطب سنجیده میشود.
با این آزمایش، درصد کسانی که تبلیغ را از کانال یا وسیلهای خاص دیده، شنیده و یا خواندهاند و به خاط میآورند، تعیین میگردد. با این آزمایش میتوان «درجه توجه و تبلیغ» افراد را نیز اندازهگیری کرد.
در اغلب کشورها، مراکز تحقیقات بازاریابی متعددی هستند که از طریق مصاحبه با گروهها و طبقات مختلف مردم برای انواع تبلیغات، میزان تشخیص و توجه آنها را شناسایی و ارزیابی کرده و در اختیار متقاضیان قرار میدهند.
در یکی از این روشها، محقق صفحاتی از یک مجله را که دارای تبلیغات مختلف است در کنار مخاطب ورق میزند و از او میپرسد که تبلیغ مورد نظر را دیده است یا خیر. اگر پاسخ مخاطب مثبت باشد، محقق از او میخواهد تا آن چه درباره تبلیغ به خاطر دارد و به یاد میآورد بیان کند. پاسخهای دریافتشده مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد تا نتایج زیر به دست آیند:
درصد کسانی که تبلیغ را دیده یا خواندهاند.
درصد کسانی که بخشهای خاصی از تبلیغ را دیده یا خوانده و یا به آن توجه کردهاند.
درصد کسانی که بیش از نیمی از نوشتهها و مطالب تبلیغ را خواندهاند. (محمدیان، ۱۳۸۸)
آزمونهایی که برای اندازهگیری میزان یادآوری صورت میگیرد به شرح زیر میباشند.
روش یادآوری پس از یک روز[۱۲۶]
یادآوری پس از یک روز، مشهورترین روش اندازهگیری قدرت جلب توجه تبلیغات تلویزیونی است. این روش اولین بار توسط جورج گالوپ[۱۲۷] در اوایل دهه ۱۹۴۰ انجام شد و پس از آن توسط یانگ و رابیکام[۱۲۸] و گروه تحقیقات بازاریابی بروک[۱۲۹] صورت گرفته است. در این روش پس از ۲۴ الی ۳۰ ساعت پس از پخش آگهی با ۱۵۰ تا ۳۰۰ نفر از بینندگان تماس گرفته میشود و از آنها پرسیده میشود که آیا تبلیغ مورد نظر را به خاطر میآورند یا خیر.
آزمون تاثیر گالوپ- رابینسون[۱۳۰]
این آزمون معمولا در مورد آگهیهای مجلات انجام میشود. در ابتدا از خواننده مجله خواسته میشود تا حداقل یکی از مقالات مورد استفاده خود را ذکر کند. سپس تعدادی کارت به وی داده میشود که بر روی آنها نام مارکهای تبلیغشده درج شدهاست. از او خواسته میشود مارک کالاهایی را که در مجله مذکور تبلیغ شدهاست، مشخص کند. سپس با ارائه یک سری پرسشها، میزان تاثیر آگهی را اندازهگیری میکنند.
مهمترین اطلاعی که از این روش به دست میآید، تعداد پاسخ دهندگانی است که میتوانند پیام تبلیغاتی را بازگو کنند. به طور کلی «بازگو کردن» عبارت از اظهاراتی است که پاسخدهنده درباره مندرجات یا مطلب تبلیغات معینی بیان میکند. این گزارش محصول نهایی یا نتیجهای است که از یک سلسله سوال به دست میآید و در تعیین میزان اثری که تبلیغات در پیام فروش باقی میگذارد مفید و با ارزش است.
بر اساس مطالعات گالوپ- رابینسون معلوم شدهاست تعداد پاسخ دهندگانی که میتوانند مطالب آگهیهای تبلیغاتی را بازگو نمایند بسته به نوع آگهی از چند درصد ناچیز تا پنجاه درصد تغییر میکند.
اشکال عمده این روش، هزینههای تهیه و توزیع مجله به خصوص است. به همین دلیل در این روش برای آزمایش آگهیها فقط نشریات کثیر الانتشار درج میشود.
آزمون سه جانبه[۱۳۱]
در این آزمون، سه عنصر مورد نظر است: کالای مورد تبلیغ، موضوع یا شعار[۱۳۲] و مارک کالا. به پاسخ دهندگان، دو مورد از اجزای سه گانه داده میشود و در مورد جزء سوم از آنها سوال میشود. مثلا سوال میشود: کدام یک از شرکتهای تولیدکننده کارت اعتباری، پیام «بدون آن از منزل خارج نشوید» را به عنوان پیام تبلیغاتی خود انتخاب کرده است؟ اگر پاسخگو آن را به یاد آورد نام امریکن اکسپرس[۱۳۳] را اعلام مینماید. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳)
۲-۲-۸-۲-۲-۲- آزمونهای شناختی[۱۳۴]
در این روش محقق از خوانندگان مثلا یک مجله میخواهد آن چه را قبلا دیده اند، شناسایی کنند. به هر آگهی بسته به میزانی که خوانندگان آن را بشناسند نمرههایی داده میشود. این نمرهها برای ارزیابی تاثیر آگهی در قسمتهای مختلف بازار و همچنین برای مقایسه آگهیهای شرکت با آگهیهای رقبا مورد استفاده قرار میگیرد. (محمدیان، ۱۳۸۸)
یکی از آزمونهای شناخت مربوط به شرکت بی. آر. سی.[۱۳۵] است که خط تلفن خانگی داشته یا دارنده خط تلفن سیار در اتومبیل خود میباشند. بخشهایی از تصاویر تبلیغات تلویزیونی به صورت عکس همراه با زیرنویس معین میشود و در مورد آن سوالاتی در زمینه یادآوری آگهی میزان جالب بودن احساس مصرفکننده نسبت به کالا توصیف آگهی (با بهره گرفتن از صفات چند بخشی مانند سرگرمکننده، دوست داشتنی، باور کردنی و غیره) و یادآوری مارک مورد تبلیغ پرسیده میشود و در پایان از وی سوال میشود که آیا کالا را مصرف میکنید یا خیر. پژوهش دیگری که در این زمینه انجام شدهاست توسط شرکت استارچ اینرا هوپر[۱۳۶] در سال ۱۹۲۳ صورت گرفته است. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳)
این پژوهش در مورد تبلیغات چاپی انجام میشود و پس از فروش نشریه به محل کار یا منزل خریدار مراجعه میشود . سوالاتی در مورد آگهیهای داخل نشریه (از حیث کیفیت، رنگ، اندازه و غیرو) از وی پرسیده میشود. پس از بررسی نتایج، پاسخ دهندگان را در سه طبقه توجهکننده[۱۳۷] (که وجود آگهی را به خاطر میآورند)، مشارکتکننده[۱۳۸] (که بخشی از آگهی را که در بردارنده مارک یا خدمات است به خاطر میآورد)، و خواننده دقیق[۱۳۹] (که نیمی از آگهی یا بیش از نیمی از آن را مطالعه کرده است) تقسیم مینماید. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳)
در واقع در این آزمایش از مخاطبان خواسته میشود تا چنانچه تبلیغی را دیده یا شنیدهاند اعلام کنند. سپس از کسانی که تبلیغ را دیده یا شنیدهاند میخواهند تا طرح و محتوای تبلیغی را که دیده اند، به یاد آورده و بازخوانی کنند. بازخوانی به دو صورت بازخوانی کمکی (در این مورد، محقق نشانهها و علائمی از تبلیغ را به پاسخگو عرضه میکند مانند نام محصول یا یک واژه یا عبارت کلیدی تبلیغ) و بازخوانی غیر کمکی (هیچ نوع کمکی از طرف محقق داده نمیشود) صورت میگیرد. (محمدیان، ۱۳۸۸)
علت انجام بازخوانی کمکی این است که بعضی از پاسخگویان تحت تاثیر شرایط مصاحبه آن چه را در مورد تبلیغ دیده یا خوانده و شنیده اند، فراموش میکنند و یا نمیتوانند به یاد آورند و از طریق روش بازخوانی کمکی فرصتی فراهم میشود تا آنها بتوانند دور از تنش و فشار مصاحبه نظرات واقعی خود را ارائه دهند. (محمدیان، ۱۳۸۸)
آزمونهای شناختی یکی از عوامل ضروری در اثربخشی تبلیغات است. اگر یک آگهی از حداقلهای لازم در این آزمونها برخوردار نباشد، احتمال شکست و اثربخش نبودن آن وجود دارد.
۲-۲-۸-۲-۲-۳- تکنیک تستهای روانی[۱۴۰]
این تکنیک برای بررسی عکس العملهای احساس- عاطفی مصرفکننده نسبت به تبلیغات بازرگانی انجام میگیرد. مصرفکنندگان در اثر آگهیهای بازرگانی، عکس العملهای متفاوتی از خود نشان میدهند.
برای اندازهگیری این عکس العملها از دستگاههای متفاوتی استفاده میکنند. سپس بعد از اندازهگیری این عکس العملها، تاثیرات آن ارزیابی میشود. مثلا سرعت پلک زدن چشم، شدت علاقه به آگهیهای بازرگانی را نشان میدهد. البته، سنجش این عکس العملها خیلی گران تمام میشود و بدین خاطر کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. (منصوریمؤید، ۱۳۸۳)
۲-۲-۸-۲-۲-۴- تکنیک ترغیبی[۱۴۱] (داگمار)[۱۴۲]
«داگمار» مخفف عبارت «تعریف اهداف تبلیغات جهت سنجش نتایج تبلیغات» است. سنجش این تکنیک بر اساس مدلی است که «کلی[۱۴۳]» آن را ارائه کرده و معیار سنجش آن «ترغیب» میباشد. یعنی، تعیین این که تبلیغات بازرگانی تا چه اندازه مصرفکننده را به خرید کالاها و خدمات ترغیب میکند. او معتقد است که پیامهای بازرگانی از طریق یک روند چهار مرحلهای توسط مصرفکننده درک میشود و منجر به خرید کالای مورد تبلیغ میگردد. این مدل مرحلهای به صورت ذیل میباشد:
آگاهی[۱۴۴] درک[۱۴۵] متقاعد شدن[۱۴۶] رفتار خرید[۱۴۷]
حال، مختصرا به توضیح این مدل میپردازیم.
آگاهی
در اولین وهله، پیامهای بازرگانی محصول مورد تبلیغ، باعث میشود که مصرفکننده از وجود این محصول آگاه شود.
درک
مصرفکننده پس از رویت پیامهای بازرگانی باید درک کند که این محصول چیست و کدام یک از نیازهای او را میتواند برآورده سازد.
متقاعد شدن
مصرف کنننده پس از شناختن محصول تبلیغشده بایستی ابتدا تمایل رفتاری در او ایجاد شود و خود را متقاعد به خرید آن محصول نماید.
رفتار خرید
شکل گیری رفتار خرید هنگامی صورت میگیرد که مصرفکننده محصول تبلیغشده را بخرد.
[چهارشنبه 1400-09-24] [ 12:40:00 ب.ظ ]
|