تجزیه و تحلیل
داده ها
۱-۴- مقدمه
در تلاش فهمیدن واقعیت، ما تا حدی نظیر کسی هستیم که تلاش می کند مکانیزم یک ساعت در بسته را درک کند. او صفحه و عقربه های متحرک آن را می بیند، حتی تیک تیک آن را نیز می شنود، اما هیچ راهی برای باز کردن در آن ندارد. اگر زیرک و باهوش باشد ممکن است تصویری از مکانیزم آن درست کند که بتواند جوابگوی همه چیزهایی باشد که مشاهده می کند. اما هرگز نمی تواند کاملاً مطمئن باشد که تصویر او تنها تصویری است که می تواند مشاهدات وی را توضیح دهد. او هرگز قادر نخواهد بود که تصویر خود را با مکانیزم واقعی مقایسه کند و حتی نمی تواند امکان چنین مقایسه ای را تصور کند. «انیشتن»

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

برای اتفاقات سازمانی، نمی توان توجیه های ساده یافت و برای آنها به سادگی علتهایی پیدا کرد. بعلاوه غالباً یافتن سرچشمه ها مقدور نیست زیرا منشأها معمولاً در فاصله ای بسیار دورتر از نتایج و علایم قرار دارند و نتایج و علایم بواسطه حلقه های تشدید کننده انحراف از معیار با اصل خود تفاوتی فاحش و غیر قابل تصور می یابند. «وایک»
پژوهشگر پس از اینکه روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمع آوری کرد، نوبت آن فرا می رسد که با بهره گیری از تکنیکهای آماری مناسبی که با روش تحقیق، نوع متغیرها،… سازگاری دارد، داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه هایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کرده اند در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آنها را روشن کند و سرانجام بتواند پاسخی (راه حلی) برای پرسشی که تحقیق (تلاشی سیستماتیک برای بدست آوردن آن بود) بیابد. (خاکی، ۱۳۸۲، ص ۳۰۴-۳۰۳)
یکی از مراحل مهم پژوهش تجزیه و تحلیل اطلاعات است. که هدف از آن قضاوت درباره صحت و سقم سئوال های پژوهش میباشد.
بنابراین پژوهشگر برای پاسخگویی به سئوال های تدوین شده باید از روش های آماری مختلفی استفاده نماید. بدین منظور از روش های که در فصل سوم بیان شده استفاده گردیده و پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج و یافته های توصیفی و نتایج و یافته های تحلیلی و استنباطی بیان شده است.
۲-۴- تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع آوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمده اند، خلاصه، کدبندی و دسته بندی،… و در نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطات بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید.
در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش می شوند و تکنیکهای گوناگون آماری نقش بسزایی در استنتاجها و تعمیمها به عهده دارند. اگرچه فرآیندهای تجزیه و تحلیل با توجه به نوع تحقیق، مسئله تحقیق، ماهیت فرضیه ها، نوع نظریه سازی، ابزار بکار رفته برای جمع آوری اطلاعات،… متفاوت هستند ولی دارای مراحل مشترکی هستند.
برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات براساس اهداف از پیش تعریف شده، داده های مربوط به هر یک از متغیرها که از پاسخ پرسشنامه های طراحی شده منتج شده است در قالب مشخصه های عددی آماری توصیف گردیده و سپس با بهره گرفتن از الگوهای آماری مناسب، فرضه های تحقیق مورد‌ آزمون قرار گرفته و در مرحله پایانی تحلیل و جمع بندی نهایی انجام یافته است.
در این پژوهش از آنالیز مسیری برای بررسی روابط بین متغیرها و از مدل­یابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزیی و نرم‌افزار PLS، جهت آزمون فرضیات و صحت مدل استفاده شده است.
۳-۴- اطلاعات عمومی
جدول (۴-۱): توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنس و سن

P-Value سن
میانگین ± انحراف معیار
تعداد (%) جنسیت
۰۰۰۱/۰ ۵۷/۶ ± ۶۶/۳۲ (۳/۶۴) ۱۵۱ زن
۶۴/۶ ± ۲۱/۳۶ (۷/۳۵) ۸۴ مرد
۷۹/۶ ± ۹۳/۳۳ (۱۰۰) ۲۳۵ کل

براساس نتایج جدول، ۳/۶۴ درصد از پاسخگویان زن و مابقی (۷/۳۵ درصد) آنها مرد بوده ­اند. بنابراین، اکثریت پاسخگویان این مطالعه را زنان تشکیل داده­اند. که این به دلیل مؤنث بودن بیش از ۹۵% پرستاران که تعداد زیادی از شرکت کنندگان مطالعه را تشکیل داده اند، می باشد. میانگین سنی شرکت کنندگان ۷۹/۶ ± ۹۳/۳۳ سال بود که نشان دهنده جوان بودن نیروی انسانی مراکز آموزشی درمانی می باشد.
۷/۳۵
مرد
۳/۶۴
زن
مرد
زن
نمودار (۴-۱): توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب جنس
جدول (۴-۲): توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رده های سنی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت