فاکتورهای محیطی

اشفتگی بازار –شدت رقابت

عملکرد شرکت

بازاریابی رابطه مند

منبع:کوچیکانباس ۲۰۰۹

در مقاله‌ای از گلین ریچای[۴۲] (۲۰۰۸) نقش بازاریابی رابطه مند در عملکرد پایدار شرکت‌ها پس از ادغام و تملک بررسی شده است. اطلاعات نهایی از مدیران ارشد روابط بازاریابی و فروش شرکت های مختلف از ۷۱ صنعت متفاوت جمع‌ آوری گردید. برای آزمایش فرضیه‌ها از روش برگشت خطی رتبه ای استفاده گردید. که این بررسی نشان می‌دهد فعالیت مشترک برای ابقای قراردادهای ضمنی و حفظ مدیریت بازاریابی رابطه مند تأثیر مثبت و پایداری در بهره‌وری کارکنان فروش و بازاریابی تحت امر این مدیران دارد این کارکنان عامل کلیدی برای موفقیت شرکت می‌باشند و شرکت مورد نظر را قادر می‌سازند پس از ادغام یا تملک، نقش مؤثر تری ایفا کند.

شکل ۴-۲: مدل مفهومی

حفظ قرارداد ضمنی

عملکرد کارکنان تابعه

ابقای مدیریت بازاریابی رابطه مند

عملکرد مالی شرکت جدید

منبع: گلین ریچای، ۲۰۰۸

در مقاله هفرنان[۴۳] (۲۰۰۸) به بررسی بازاریابی رابطه مند: تأثیر هوش هیجانی و اعتماد بر عملکرد بانک پرداخته شده است که همبستگی مثبت میان هوش هیجانی و اعتماد و عملکرد بانک تأیید شده است.

شکل ۵-۲: مدل مفهومی

هوش هیجانی

عملکرد بانک

اعتماد

منبع: هفرنان ۲۰۰۸

در مقاله سین [۴۴](۲۰۰۲) بررسیتأثیر رویکرد بازاریابی رابطه مند بر عملکرد تجاری اقتصاد خدمت محور انجام‌شده که تأثیر مثبت و معنی‌داربنیان‌های بازاریابی رابطه مند بر رشد فروش ،سهم بازار تأییدشده است.

شکل ۶-۲: مدل مفهومی

همبستگی

تعارض

عمل متقابل

تعهد

اعتماد

عملکرد تجاری اقتصاد محور

منبع: سین، ۲۰۰۲

۲-۳-۲- مطالعات داخلی

در مقاله‌ای از قاضی‌زاده (۱۳۹۰)، به بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان در شرکت بیمه پرداخته شده است. بدین جهت مدل توسعه یافته بازاریابی رابطه مند ارائه شده توسط شاموت در سال ۲۰۰۷ انتخاب شده است. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع‌ آوری و از طریق روش تحلیل مسیر با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل تحلیل شده اند. نتایج بررسی ها رابطه معناداری بین متغیر های مورد بررسی را نشان می‌دهد؛و فرضیه اصلی تحقیق تحت عنوان بین بازاریابی رابطه مند و وفاداری مشتریان رابطه معناداری وجود دارد، نیز مورد تأیید واقع می‌گردد.

شکل ۷-۲: مدل مفهومی

منافع مالی

احساسات

بازاریابی رابطه مند

وفاداری

عوامل اجتماعی

کیفیت ارتباط

پیوندهای ساختاری

منبع: قاضی زاده ۱۳۹۰

در مقاله‌ای از رنجبران (۱۳۸۸)،ارتباطبنیان‌های بازاریابی رابطه مند از جمله اعتماد، تعهد، ارتباطات، مدیریت تعارض، شایستگی را با رضایت مشتری از خدمات بانکی مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان بانک سامان در شهرستان اصفهان بوده است. و تعداد نمونه ۱۶۰ نفر است.

شکل۸-۲: مدل مفهومی

تعهد

اعتماد

رضایت

ارتباطات

شایستگی

تعارض

منبع: رنجبران ۱۳۸۸

طبق مقاله‌ای از مصلح شیرازی (۱۳۹۰)،به منظور بهبود عملکرد شرکت‌های دولتی انجام شده است. در این تحقیق بر روی کلیه ی شرکت هایی که درفاصله زمانی ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۸۶ از طریق بورس اوراق بهادار خصوصی شده اند به عنوان جامعه آماری انتخاب شد که ۳۶۷ شرکت است از این تعداد ۴۲ شرکت به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای پردازش داده ها از آزمون مقایسه ی زوج ها وآزمون رتبه ی علامت دار ویلکاکسون استفاده شد. نتایج نشان داده است واگذاری سهام،هرچندتا حدودی باعث بهبود سودآوری و بهره‌وری نیروی کار می‌شودتأثیرفراوان ای بر بهره‌وری کل عوامل،بهره‌وری سرمایه و گردش مجموع دارایی‌های شرکت‌های واگذارشده ندارد.

شکل ۹-۲: مدل مفهومی

بورس اوراق بهادار

عملکرد مالی شرکت

خصوصی سازی

منبع: مصلح شیرازی ۱۳۹۰

در مقاله‌ای از ونوس (۱۳۹۰)،تأثیر ابعاد ارزشی بازاریابی رابطه مند شامل منافع عملکردی، منافع نمادین، منافع تجربی و قیمت ادراک‌شده بر وفاداری مشتریان به برند گوشی‌های تلفن همراه از دو دیدگاه نگرشی و رفتاری مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه آماری این پژوهش شامل ۲۱۵ نفر است که از میان ۳ منطقه اصلی فروش گوشی های تلفن همراه در شهر تهران به عنوان جامعه آماری اتنخاب شده اند. داده های به دست آمده از پرسشنامه با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد، از میان ابعاد ارزشی بازاریابی رابطه مند تنها سه متغیر منافع عملکردی،منافع نمادین و منافع تجربی بر وفاداری نگرشی تأثیرداشته‌اند.

شکل ۱۰-۲: مدل مفهومی

منافع عملکردی

وفاداری نگرشی

منافع نمادین

منافع تجربی

وفاداری رفتاری

ویژگی های شخصیتی

سن – جنسیت- تنوع طلبی

منافع اداراک شده

منبع: ونوس ۱۳۹۰

در مقاله‌ای ازایمانی پور (۱۳۸۷)،به سنجش میزان همبستگی میان گرایش به کار آفرینی شرکتی، نمایندگی های فروش حقوقی شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران و عملکرد آن ها پرداخته است. نمونه این تحقیق ۱۴۵ نفر از کارمندان شرکت ها هستند. داده ها از طریق پرسشنامه با ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون تحلیل شده است. نتایج تحلیل های آماری بر داده های گردآوری شده متشکل از کارکنان نمایندگی ها مشخص می‌کند که گرایش به کارآفرینی شرکتی دارای همبستگی مثبت و معناداری با عملکرد است.

شکل ۱۱-۲: مدل مفهومی

گرایش به کارآفرینی شرکت

عملکرد

ساختار منعطف

جو سازمانی اثربخش

فرهنگ پشتیبان و خلاقیت و نوآوری

انگیزش فردی کارکنان

رضایتمندی کارکنان

رضایتمندی مشتریان

عملکرد مالی

منبع: ایمانی پور ۱۳۸۷

در مقاله‌ای از ابزاری (۱۳۸۸)،به بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری پرداخته است. در این تحقیق با بهره گرفتن از پرسشنامه هایی که آماده کرده به بررسی یک نمونه ۱۰۰ تایی از مدیران و سرپرستان هتل ها در سطح شهر اصفهان پرداخته شد و با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل فرضیه‌ها مورد آزمون قرار گرفت. ‌بر اساس نتایج حاصل از انجام تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه مشخص شد که بازاریابی داخلی از طریق بازرگرایی بر عملکرد سازمانی مؤثر است.

شکل ۱۲-۲: مدل مفهومی

بازاریابی داخلی

محصولات

فرهنگ بازارگرایی

بازارگرایی

عملکرد سازمانی

پرداختی

هوشمندی بازار

محیط کاری

ترفیع

منبع: ابزاری ۱۳۸۸

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت