معایب: ناقص بودن و در دسترس نبودن اطلاعات از اشکالات عمده این روش است. گاهی ملاحظات اخلاقی مانع از دستیابی به اطلاعات مورد نظر میباشد. قدیمی و کهنه بودن اطلاعات هم ممکن است در برخی موارد مطرح باشد.
۲) مشاهده: از روش های جمع آوری اطلاعات است که در آن رفتار مشخصات موجودات زنده اشیا و پدیده ها با بهره گرفتن از ویژگی های گوناگون آنها ملاحظه و ثبت میگردد. منظور از مشاهده ثبت دقیق تمام جوانب بروز حادثه ویژه یا رفتار و گفتار فرد یا افراد از راه حواس و یا سایر راه های ادراکی (کمک گرفتن از ابزار خاص) میباشد.
مزایا: امکان بررسی جزئیات موضوع وجود دارد. میتوان صحت اطلاعات جمع آوری شده را با وسائل دیگر آزمایش کرد. برای جمع آوری اطلاعات زمینه ای مناسب است. در زمان کوتاه اطلاعات زیادی بدست میآید و اعتبار علمی اطلاعات بالاست.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

معایب: حضور مشاهدهگر میتواند بر روند فعالیت مورد مشاهده تاثیر گذار باشد. تمایلات شخصی مشاهدهگر و میزان توانائی او در مشاهده و ثبت دقیق فعالیت مورد مشاهده ممکن است تاثیر گذار باشد. عوامل محیطی بر نوع و روش گرد آوری اطلاعات موثر است. استاندارد کردن و طبقه بندی اطلاعات مشکل است ( بویژه در ثبت رفتار انسانی ). مشکلات اخلاقی در مشاهده اعمال شخصی وجود دارد. برای نمونه های زیاد وقت گیر و پر هزینه است.
۳) مصاحبه: مصاحبه یکی از روش های جمع آوری اطلاعات است که در آن به صورت حضوری یا غیر حضوری از افراد یا گروهی ار آنان پرسش میشود. نکته مهم آن است که سوالات مصاحبه از پیش اندیشیده شده و تعیین شده است. آنچه مصاحبه را به صورت های مختلف طبقه بندی میکند میزان انعطاف پذیری آن و یا نحوه اجرای آن است. مصاحبه را یکی از روش هائی دانسته اند که امکان دریافت پاسخ در آن بیش از روش های دیگر است، زیرا در هنگام مصاحبه امکان تحریک آزمودنی برای دادن پاسخ وجود دارد و نیز میتوان در صورت ابهام با توضیح موضوع را روشن ساخت.
۴) پرسشنامه: پرسشنامه به عنوان یکی از متداول ترین ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و عبارت است از مجموعه‌ای از پرسش‌های هدف دار که با بهره گیری از مقیاس‌های گوناگون نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار میدهد.
پرسشنامه شامل دسته ای از پرسش هاست که برطبق اصول خاصی تدوین گردیده است و به صورت کتبی یه افراد ارائه میشود و پاسخگو بر اساس تشخیص را خود جواب ها را در آن مینویسد. هدف از ارائه پرسشنامه کسب اطلاعات معین در مورد موضوعی مشخص است. بزرگ بودن گروه یا جامعه مورد مطالعه یکی از دلایل مهم برای استفاده از پرسشنامه است چه امکان مطالعه نمونه های بزرگ را فراهم میآورد. کیفیت تنظیم پرسشنامه در بدست آمدن اطلاعات صحیح و درست و قابل تعمیم بسیار با اهمیت است.
۳-۹-۱- طبقه بندی پرسشنامه بر اساس ماهیت
پرسشنامه باز: در این نوع پرسشنامه با سوالات باز روبرو هستیم. در اینجا پاسخگو میتواند بدون محدودیت هر پاسخی را که مد نظرش باشد در مورد آن پرسش بنویسد و یا در آن زمینه توضیح دهد. در اینگونه سوالات، اطلاعات دقیق تر، کامل تر و دارای ارزش بیشتر هستند ولی طبقه بندی و نتیجه گیری از آنها مشکل تر و به تجربه زیاد نیازمند است(صفری شالی، ۱۳۹۱).
پرسشنامه بسته: پرسش های بسته در این نوع پرسشنامه ارائه میشود. برای هر پرسش تعدادی گزینه و پاسخ انتخاب شده است که فرد پاسخ دهنده باید یکی از آنها را به عنوان پاسخ انتخاب کند. هر یک از پاسخ ها به گونه ای تنظیم شده است که در عین منطقی بودن برای آن سوال از پاسخ مربوط به دیگر سوالات مجزاست. در اینجا پاسخ ها را میتوان به سرعت نوشت و تجزیه و تحلیل و طبقهبندی پاسخ ها نیز ساده تر است اما اطلاعات به دقت و کاملی پرسشنامه باز نیست.
۳-۹-۲- طبقه بندی پرسشنامه بر اساس نحوه اجرا
پرسشنامه همراه با مصاحبه: این پرسشنامه همان مصاحبه انعطاف ناپذیر است که به صورت حضوری پرسش ها از افراد پرسیده میشود و پاسخ ها را پرسشگر در برگه پرسشنامه وارد میکند.
پرسشنامه پستی: پرسشنامه برای افراد از طریق پست ارسال میشود. فرد پس از تکمیل آنرا برای محقق عودت میدهد.
پرسشنامه الکترونیک: در این نوع از پرسشنامه که به تازگی موارد استفاده از آن گسترش یافته است، محقق با بهره گرفتن از شبکه های اطلاع رسانی و اینترنت، اقدام به ارسال پرسشنامه الکترونیک برای افراد میکند و افراد پاسخ ها را در همان پرسشنامه وارد و با پست الکترونیک برای محقق باز میگردانند. در برخی موارد ممکن است افراد نسخه ای از پرسشنامه را چاپ کرده و بعد از پاسخگوئی به شکل پستی باز گردانند.
با توجه به ویژگی های این پژوهش، از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. سوالات پرسشنامه در مقیاس لیکرت پنج گزینه ای و بسته تنظیم گردیده است.
۳-۹-۳- طیف لیکرت
طیف لیکرت یک مقیاس فاصلهای است که از تعدادی عبارت و گزینه های جواب تشکیل شده است. لذا مقیاس لیکرت یک مقیاس مرکب است. گزینه های جواب در این مقیاس، معمولاً نشانگر میزان موافقت یا مخالفت پاسخگو نسبت به یک موضوع با مفهوم معین، اعم از مثبت یا منفی است. به دیگر سخن، از طریق این مقیاس میتوان حساسیت، نگرش، تعلق یا باور و احساسات پاسخگو را تعیین کرد.
در تدوین گویه ها باید سعی شود تا از گویه های بی تفاوت، بی ربط و ابهام آور جلوگیری شود تعداد گویههائی که گرایش مخالف و موافق دارند باید تقریبا به یک اندازه باشد و نیز طیفی که به پاسخگو داده میشود معمولا از ۵ قسمت تشکیل شده است (کاملا موافقم-موافقم-تاحدودی-مخالفم- کاملا مخالفم) که بر اساس هدف و روش تحقیق میتوان کلمات گویه ها را عوض نمود.
۳-۹-۴- محتوای پرسشنامه
در این تحقیق پرسشنامهای حاوی ۳۱ سوال با توجه به فرضیات تحقیق در رابطه با عوامل موثر بر خرید طرح ریزی شده است. این پرسشنامه شامل دو قسمت میباشد. یک قسمت مربوط به بررسی عوامل موثر بر خرید ناگهانی یا بدون قصد قبلی و قسمت دیگر آن مربوط به بررسی عوامل موثر بر خرید برنامه ریزی شده میباشد.
پرسشنامه مربوط به این تحقیق در قسمت پیوستها آمده است.
۳-۱۰- روایی و پایایی پرسشنامه
۳-۱۰-۱- روایی پرسشنامه
مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیریهای نامناسب و ناکافی میتواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد (خاکی، ۱۳۸۷).
یکی از مهمترین روشهایی که برای تعیین روایی کاربرد دارد، روایی منطقی است که خود شامل دو روش میباشد:
ظاهری: نشان دهنده روایی ظاهری پرسشنامه است.
محتوایی: در این حالت کمیت و کیفیت سوالات از نظر خبرگان مورد بررسی قرار میگیرد.
برای اطمینان از روایی پرسشنامه، با خبرگان و اساتید محترم مشورت شده و سوالات تحقیق، از نظر روایی ظاهری و محتوایی تایید گردید.
۳-۱۰-۲- پایایی پرسشنامه
پایایی یک وسیله اندازه گیری، عمدتا با دقت نتایج حاصل از آن ارتباط دارد. پایایی به: دقت، اعتماد پذیری، ثبات یا تکرار پذیری نتایج آزمون اشاره میکند.
در این پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ، جهت تعیین پایائی پرسشنامه استفاده شده است. اصولاً این روش برای محاسبه انسجام درونی ابزار اندازه گیری یا مقیاسها بکار میرود. زمانیکه مقیاسی از نوع لیکرت باشد و محقق بخواهد از طریق گویه های مختلف، یک مفهوم پیچیده را اندازه گیری کند، برای سنجش انسجام درونی مقیاس میتواند از آماره های آلفای کرونباخ استفاده کند. در صورتی که مقدار آلفای بدست آمده بیشتر از۷/۰ باشد، پایائی ابزار اندازه گیری، قابل قبول تلقی میگردد.
آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از رابطه زیر قابل محاسبه است:
فرمول شماره ۳-۲: فرمول محاسبه آلفای کرونباخ
در این رابطه K تعداد پرسش‌ها و Si انحراف معیار امتیاز کل پرسش‌ها است.
افزایش حجم نمونه باعث کاهش واریانس میانگین سؤالات در نتیجه باعث افزایش آلفای کرونباخ خواهد شد. برای محاسبه آلفای کرونباخ در این تحقیق یک نمونه اولیه از پرسشنامه های تکمیل شده بدست آمده و بر مبنای آن مقدار آلفای کرونباخ تعیین شده است. در حالت کلی اگر این میزان بیشتر از ۷/۰ باشد میتوان فرایند تکمیل پرسشنامه ها را ادامه داد و در صورت نامطلوب بودن مقدار آلفا نسبت به حذف سوالات نامناسب اقدام کرد.
در این تحقیق ابتدا یک نمونه ۳۰ تایی از پرسشنامه تکمیل شده و نتایج آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از نرم افزار spss به شرح زیر بدست آمده است:
جدول شماره۳-۲: نتایج محاسبات آلفای کرونباخ برای تمام متغییرها

Case Processing Summary
  N %
Cases Valid ۳۰ ۱۰۰.۰
Excludeda ۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت