

تعداد کل











موفقیت مدیریت دانش از نظر خبرگان

فرایند های مدیریت دانش







ستاد ویژه توسعه فناوری نانو



تعداد کل

همان‌طور که در جدول فوق می‌توان دید بین میانگین رتبه بندی همه عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمان دانش محور از نظر خبرگان و وضعیت فعلی این عوامل در ستاد نانو تفاوت معناداری وجود دارد زیرا سطح معناداری برای همه عوامل کمتر از ۰۵٫ می‌باشد. از سوی دیگر میانگین رتبه بندی همه عوامل حیاتی موفقیت مدیریت در ستاد نانو کمتر از میانگین رتبه بندی این عوامل در وضعیت مطلوب می‌باشد. بدین ترتیب فرض صفر (H0) رد و وجود تفاوت معنادار بین وضعیت جاری مدیریت دانش در سازمان مورد مطالعه (ستاد ویژه توسعه فناوری نانو) در مقایسه با چارچوب پیشنهادی تایید گردید.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فصل پنجم

نتیجه گیری و پیشنهادات

۵-نتیجه گیری و پیشنهادات

۵-۱-مقدمه

در هر تحقیق علمی، محقق ناگزیر است برای پاسخ سوال تحقیق خود، پاسخی فرضی تهیه کند و تصوری از چگونگی مسئله در ذهن خود بسازد. البته وی بر مبنای مطالعات اولیه، بررسی‌ها، مشاهدات، تعقل و تفکر و غیره این کار را انجام می‌دهد. هدف محقق نیز گردآوری اطلاعات به روش صحیح و علمی و نیز تجزیه و تحلیل آن‌هاست تا از این طریق بتواند پاسخ مسئله تحقیق را بیابد و فرضیه یا فرضیه‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد؛ از این رو، پس از پایان عملیات تجزیه و تحلیل، محقق باید با تکیه بر نتیجه کار، درباره فرضیه‌های اولیه خود اظهار نظر کند و با توجه به نتایج بدست آمده، تایید یا رد آن‌ها را اعلام نماید؛ یعنی در بخش نتیجه گیری، محقق باید به ترتیب، به فرضیه‌های خود اشاره کند و تایید یا رد آن‌ها را یادآور شود (شایان، ١٣٨۷).
در این فصل، ابتدا با توجه به مطالب بیان شده در فصل‌های پیشین، به شرح خلاصه‌ای از کارهای انجام شده پرداخته می‌شود. سپس، نتایج بدست آمده در مورد فرضیه‌ها ارائه می‌گردد. سپس چارچوب نهایی مدیریت دانش در سازمان‌های دانش محور بر مبنای عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش ارائه، مقایسه نتایج پژوهش با تحقیقات قبلی، محدودیت‌های پژوهش، پیشنهادهای تحقیق برای به کار گیری مدیریت دانش در سازمان‌های دانش محور و همچنین رهنمودهایی برای موفقیت مدیریت دانش در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و در پایان پیشنهاداتی برای پژوهش‌های آینده بیان می‌گردد.

۵-۲-خلاصه فصل‌های پیشین

اساس و بنیان رقابت پذیری سازمانی در اقتصاد معاصر از منابع فیزیکی و قابل محسوس به دانش تبدیل شده است. همچنین تمرکز اصلی سیستم‌های اطلاعات نیز از مدیریت اطلاعات به مدیریت دانش تغییر یافته است. کسب و کارهایی که قادر به دست‌یابی دانش موجود در درون سازمان‌های خود بوده و آن را در عملیات، محصولات و خدمات خود تسری و گسترش دهند، نسبت به رقبای خود از مزیت ویژه برخوردار خواهند بود. در کشورهای توسعه یافته بسیاری از سازمان‌ها به عنوان کسب و کارهای دانش محور به شمار می‌آیند که در آن‌ها مدیریت دانش امری ضروری می‌باشد.
امروزه به موازات درک سازمان‌ها از این نکته که رقابت پذیری بر پایه مدیریت موثر دانش استوار است، این علم در حال تبدیل شدن به فعالیت لاینفک کسب و کارسازمان ها می‌باشد. یکی از دغدغه‌های اصلی در خصوص مدیریت دانش، چگونگی اجرای آن می‌باشد. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در حال تلاش برای آغاز مدیریت دانش هستند در خصوص تعیین بهترین رویکرد به منظور پذیرش آن از اطمینان کافی برخوردار نمی‌باشند. بررسی ادبیات موضوع مشخص می‌کند که برخورداری از رویکردی ترکیبی که دربرگیرنده عوامل اجتماعی و تکنولوژیکی باشد، ایده آل است. لذا، آگاهی سازمان‌ها از عوامل اصلی مدیریت دانش که پذیرش و اجرای آن را با موفقیت همراه می‌سازد، موجب هموار شدن مسیر پیش روی آنان خواهد شد. از سوی دیگر، الزامات همراه با عصر دانایی، موجب ظهور و توسعه سازمان‌های دانش محوری شده است که برخی ویژگی‌های آن‌ها تفاوت‏هایی اساسی با سازمان‏های سنتی دارد. سازمان‏های دانش‏محور به سرعت غیر قابل باوری در سال‌های اخیر رشد کرده‌اند. بسیاری از سازمان‌ها به سازمان مبتنی بر دانش تغییر شکل داده ‏اند که مدیریت دانش در آن‌ها نقش کلیدی دارد. در صنایع با تکنولوژی پیشرفته و سازمان‌های مبتنی بر دانش از قبیل نانو و بیوتکنولوژی حیطه‌های جدیدی ظهور، تکامل و به بلوغ می‌رسد و خیلی سریع از رده خارج می‌شود بنابراین، مدیران تصمیمات تجاری راهبردی را نه تنها بر مبنای اطلاعات ساختار یافته بلکه همچنین باید بر مبنای اطلاعات ناقص، پویا و مبهم اخذ نمایند. بنابراین باید از مدیریت دانش استفاده نمایند تا مدیران از روند تغییرات و سرعت آن‌ها غافل نباشند لذا مبحث مدیریت دانش و موفقیت آن سازمان های دانش محور نسبت به سازمان‌های دیگر در عصر اقتصاد دانشی مهمترو حیاتی‌تر می‌باشد.
همان‌طور که در فصل اول این تحقیق بیان شد، مطالعه خاصی را در خصوص عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در حوزه سازمان‌های دانش محور نمی‌توان مشاهده نمود. اما این مطالعه بر مبنای تجارب سازمان‌های پیشرو در خصوص مدیریت دانش و مرور ادبیات، سعی در یافتن عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمان‏های دانش محور و ارائه و توسعه یک چارچوب جامع از مدیریت دانش بر مبنای عوامل حیاتی موفقیت در این سازمان‏ها تمرکز دارد. این چارچوب سازمان‏ها را یاری می‌رساند تا نقاط ضعف مدیریت دانش سازمان خود را شناسایی کرده، شاخص‌های نیازمند بهبود را مشخص کرده و برای کسب و حفظ دانش ارزشمند سازمان تلاش نمایند.
این پژوهش با مطالعه دقیق و تطبیقی ادبیات موضوع در خصوص مدیریت دانش سعی کرده است با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیات سازمان‌های دانش محور به سوالات اصلی این پژوهش که عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌های دانش محور کدامند؟ و همچنین آیا این عوامل حیاتی موفقیت از اهمیت و اولویت یکسانی از دیدگاه خبرگان و صاحب نظران برخوردارند؟ یا خیر، پاسخ دهد. بنابراین، هدف عمده این تحقیق که در قالب سوال‌های فوق مطرح شد کمک به سازمان‌های دانش محور برای آشنائی با عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش و همچنین تعیین اهمیت و اولویت هر یک از این عوامل از دیدگاه صاحب نظران این حوزه است تا سازمان‌های دانش محور قادر شوند با تمرکز و سرمایه گذاری بیشتر بر روی این عوامل، احتمال موفقیت مدیریت دانش را افزایش دهند.
این تحقیق بر مبنای هدف جزء تحقیقات توسعه‌ای- کاربردی و از نقطه نظر گردآوری داده‌ها، این پژوهش از نوع توصیفی می‌باشد. روش گردآوری اطلاعات مورد نیاز آن در مرحله تدوین ادبیات، مطالعات کتابخانه‌ای، جستجو در اینترنت، مطالعه مقالات، کتب، مجلات، پایان نامه‌ها و سایر پایگاه‌های علمی معتبر بوده است. در مرحله تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه‌ها نیز به منظور اخذ نظرات خبرگان دانشگاهی و مدیران و کارشناسان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و گردآوری داده‌ها از مطالعات موردی به روش میدانی استفاده شد که در این رابطه از پرسشنامه استفاده شده است.
در فصل دو به مرور پیشینه تحقیقات مرتبط با موضوع این تحقیق پرداخته شد. بدین منظور ابتدا مطالبی در رابطه دانش و مقایسه آن با اطلاعات و داده، انواع دانش و ویژگی‌های دانش، مدیریت دانش و ضرورت آن، رویکردهای موجود نسبت به مدیریت دانش و فرایند های مدیریت دانش ارائه شد. سپس در رابطه با سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش، نگرش دانش- محور به سازمان، سازمان دانش محور، مدیریت دانش در سازمان دانش‏محور و عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌های دانش محور توضیحاتی بیان شده است.
در فصل سه پایان نامه، ابعاد پژوهش تعیین شده و مباحثی از قبیل فرضیه‌ها و متغیر های پژوهش، جامعه آماری، روش پژوهش، روش و ابزار گرد آوری اطلاعات، روائی و پایایی ابزار اندازه گیری، روش تجزیه و تحلیل داده‌ها و چارچوب پیشنهادی برای مدیریت دانش در سازمان‌های دانش محور تشریح گردیده‌اند.
در فصل چهار نیز اطلاعات جمعیت شناختی پاسخگویان به پرسشنامه‌ها، آزمون روایی شاخص‌ها به عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌های دانش محور و میزان اهمیت این عوامل در موفقیت مدیریت دانش در سازمان‌های دانش محور مورد تحلیل قرار گرفته‌اند تا نسبت به تائید یا رد فرضیه‌ها و در نهایت تائید چارچوب پیشنهادی برای مدیریت دانش در سازمان‌های مورد نظر بر مبنای عوامل حیاتی موفقیت اقدام شود.

۵-۳-نتایج و یافته‌های تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت