آزمون تجربی این تحقیق، ابتدا برروی نمونه کلی انجام گردیده است، به طور عمده در این مرحله تأکید بر مقایسه تأثیرات کوتاه مدت و بلند مدت جریان وجوه نقد عملیاتی بر روی تأمین مالی خارجی، فعالیت های سرمایه گذاری به طور خاص، و مقایسه بین سایر اقلام جریان وجوه نقد به طور اعم، می‌باشد. بدین ترتیب همان آزمون ها را در شرایط محدودیت مالی و عدم محدودیت مالی شرکت ها بر اساس نمونه های جزیی، از طریق رتبه بندی و طبقه بندی شرکت‌ها، بر مبنای نسبت پرداخت سود سهام و اندازه شرکت، به طور جداگانه انجام می‌گیرد. که به ترتیب نتایج حاصل از این آزمون های تجربی تشریح می شود.

۴-۳- تفسیر نتایج نمونه کلی

نتایج رگرسیون های تحقیق، برای نمونه کلی در نگاره های (۴-۱)،(۴-۲) و (۴-۳) نشان داده شده است، در واقع نگاره های (۴-۱)، (۴-۲) و (۴-۳) نتایج حاصل از داده های صورت جریان وجوه نقد بر مبنای مدل های رگرسیون پژوهش، در قالب ضرایب حساسیت، مطابق با استاندارد ایران و FASB بر روی نمونه کلی می‌باشد.

به عنوان مثال در ستون سوم، ضرایب حساسیت جریان وجوه نقد در زمان t، چگونگی استفاده از یک واحد جریان نقدی ورودی در همان سال را نشان می‌دهد. ضرایب متغیر( های) جریان وجوه نقد در دوره های t-2 ,t-1 به ترتیب در ستون های دوم و اول منعکس شده است، که این ضرایب اساساً برای تفسیر جریان های نقدی ورودی در هر دو سال بعدی بر روی تأمین مالی و فعالیت‌های سرمایه گذاری و سایر اقلام می‌توانند کار ساز باشند. ستون آخر بر حسب Lt-term ‌به این سه ضرایب اضافه شده، که در مجموع تأثیرات جریان های نقدی ورودی تحت عنوان تأثیرات بلند مدت در یک دوره ۳ ساله را نشان می د هد، که این ستون از حــاصل جمع ستون های t-1 ,t t-2 به دست آمده است، به عبارت دیگر این ضرایب می‌توانند، حساسیت های جریان وجوه نقد در بلندمدت را تفسیر نمایند.

۴-۳- ۱- وجوه نقد نگهداری شده[۱۲]

نتایج حاصل از مدل رگرسیون وجوه نقد نگهداری شده بیان کننده حساسیت جریان وجوه نقد– وجوه نقد نگهداری شده است. نتــایج یافته ها طبق استانــدارد حسابداری مالی ایران نشان می‌دهد، که در سالt شرکت‌ها ۲۶۵/۱ پس انداز به ازای هر واحد افزایش در جریان وجوه نقد عملیاتی داشته اند، به عبارت ساده تر به ازای هر واحد تغییر در جریان وجوه نقد ورودی شرکت‌ها ۲۶۵/۱ تغییر در پس انداز شرکت‌ها طی دوره جاری ایجاد شده است. به عنوان مثال، با فرض ۱۰۰۰ ریال تغییر در وجوه نقد عملیاتی، به مانده وجوه نقد شرکت (وجوه نقد نگهداری شده)، ۱۲۶۵ ریال اضافه می شود، (۱۲۶۵= ۲۶۵/۱×۱۰۰۰). یک بخش قابل ملاحظه ای از وجوه نقد پس انداز شده به تدریج در طی دو سال بعد مصرف شده است، به گونه ای که در سال بعد ۷۹۷/۰ و در سال بعدی ۴۳۵/۰ از وجوه نقد پس انداز شده استفاده شده است، یعنی به ترتیب ۷۹۵ ریال و ۴۳۵ ریال از وجوه نقد نگهداری شده مصرف شده است، و در یک دوره سه ساله شرکت ها معادل ۰۳۳/۰ پس انداز داشته اند، یعنی تغییرات وجوه نقد عملیاتی، موجب شده است، که در بلند مدت در مجموع ۳۳ ریال پس انداز وجود داشته باشد.

در حالی که نتایج داده ها طبق استاندارد FASB‌در سال‌ t نشان می‌دهد که شرکت ها معادل ۹۸۳/۰ پس انداز داشته اند، و از وجوه نقد پس انداز شده در سال بعد معادل ۸۹۲/۰ مصرف شده است، و در یک دوره سه ساله شرکت ها تقریبا ۰۹۱/۰ پس انداز داشته اند. ‌بنابرین‏ می توان نتیجه گرفت، که شرکت ها پس انداز وجوه نقد و تخصیص وجوه نقد نگهداری شده را به طور دائمی دنبال می‌کنند.

۴-۳-۲- سرمایه گذاری

نتایج حاصل از مدل رگرسیون کل سرمایه گذاری بیان کننده حساسیت جریان وجوه نقد عملیاتی – سرمایه گذاری شرکت ها می‌باشد. نتایج داده ها طبق استاندارد ایران نشان می‌دهد که شرکت ها در عکس العمل به تکانه جریان وجوه نقد در سال t حدود ۶۰۳/۰ افزایش در سرمایه گذاری داشته اند، که میزان آن طی دو سال بعدی در واکنش به تکانه های جریان وجوه نقد عملیاتی دوره جاری، به ترتیب حدود ۲۴۶/۰ و ۱۷۴/۰ افزایش خواهد یافت، ‌و تاثیرات آن در یک دوره۳ ساله درمجموع۰۲۳/۱ افزایش رانشان می‌دهد. در حالی که نتایج داده ها طبق استاندارد FASB طی سال جاری ۴۷۵/۰ و در سال بعد ۴۵۳/۰ افزایش را نشان می‌دهد. و در یک دوره ۳ ساله در مجموع ۹۲۸/۰ افزایش دارد.

۴-۳-۳- سود سهام

نتایج حاصل از مدل رگرسیون سود سهام بیان کننده حساسیت جریان وجوه نقد – سود سهام پرداختی شرکت‌ها در کوتاه مدت وبلند مدت است. نتایج داده ها طبق استاندارد ایران نشان می‌دهد که شرکت ها در واکنش به تکانه جریان وجوه نقد عملیاتی در سال جاری ۹۷۷/۰ و ‌در سال‌ بعد۴۲۰/۰ افزایش در پرداخت سود سهام به دنبال دارد. در حالی که در دو سال بعدی حدود ۵۳۷/۰ کاهش دارند. نتایج داده ها طبق استاندارد FASB در سال جـاری و ‌در سال‌ بعـــدی به ترتیب ۹۲۹/۰ و ۳۸۳/۰ افزایش در پرداخت سود سهام وجود دارد، ولی در دو سال بعدی حدود ۲۸۷/۰ کاهش نشان می‌دهد. در یک دوره ۳ ساله نتایج یافته ها طبق استاندارد ایران و FASB به ترتیب ۸۶۰/۰ و ۰۲۵/۱ افزایش در پرداخت سود سهام، نشان دهنده عکس العمل شرکت ها به تکانه جریان وجوه نقد عملیاتی است.

۴-۳-۴- تامین مالی خارجی

نتایج حاصل از مدل رگرسیون تامین مالی خارجی نشان می‌دهد که شرکت ها یک بخش بزرگی از وجوه نقد عملیاتی را جهت کاهش تامین مالی خارجی مصرف می‌کنند.

نتایج یافته ها طبق استاندارد ایران نشان می‌دهد، هر واحد افزایش در وجوه نقد عملیاتی جایگزین۴۹۷/۰ تامین مالی خارجی در سال جاری شده است، به طور جالب تر، هر واحد افزایش در وجوه نقد عملیاتی، ۱۸۴/۱ در افزایش تامین مالی خارجی در سال بعد به شرکت‌ها کمک می‌کند، و در یک دوره سه ساله در مجموع ۶۸۷/۰ افزایش در تامین مالی خواهند داشت.

نتایج داده ها طبق استاندارد FASB، نشان می‌دهد که هر واحد افزایش در وجوه نقد عملیاتی، جایگزین ۳۸۴/۰ تامین مالی خارجی در دوره جاری می شود. در حالی که در سال بعد ۲۶۲/۱ در افزایش تامین خارجی به شرکت‌ها کمک می شود. در دو سال بعد هر واحد تغییر در وجوه نقد دوره جاری جایگزین ۳۰۸/۰ تامین مالی خارجی می شود. و در یک دوره سه ساله ۵۷۰/۰ در افزایش تامین مالی شرکت ها مؤثر بوده است.

در این مبحث می توان به نتایجی دست یافت، از جمله اینکه شرکت هایی که از لحاظ دسترسی به بازارهای تامین مالی خارجی با محدودیت مواجه اند. گردش بیشتر جریان وجوه نقدی عملیاتی، می‌تواند جایگزین مناسبی برای تامین مالی خارجی برای آن ها باشد، در مواردی نیز کاهش تامین مالی خارجی در دوره جاری می توان موجب افزایش ظرفیت تامین مالی خارجی در دوره های آتی گردد. نگاره یک نمونه کلی، این موضوع را به شکل واضح تر نشان می‌دهد.

۴-۳-۵- بازده سرمایه گذاری ها وسود پرداختی بابت تامین مالی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت