تحقیق رائول[۳] و همکاران ( ۲۰۰۱ ) ، نشان داد که سطح رضایت شغلی با مثبت نگری در جهت حالت روانشناختی خوب داشتن، ارتباط دارد. ( خدایاری فرد و همکاران ،۱۳۸۸)

 

در تحقیق دیگری که در این زمینه توسط امیری و همکاران(۱۳۸۶) صورت گرفته است. نتایج نشان داده است که بین مهارت‌های ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان رابطه ی مستقیم و معنی داری وجود دارد. یعنی هرچه مهارت‌های ارتباطی بیشتر باشد رضایت شغلی نیز بیشتر می شود. ( امیری و همکاران،۱۳۸۶)

 

پژوهشی دیگر که در خصوص تاثیر عدالت سازمانی (تساوی) بر تمایل به ترک شغل از طریق رضایت شغلی توسط رحیم نیا و هوشیار صورت گرفته نتایج حاکی از این است که عدالت سازمانی بر رضایت شغلی تاثیر دارد. تحقیقات دیگران نیز این مطلب را ثابت کرده و با نتایج این تحقیق همخوانی دارند. جوردان (۲۰۰۱) ،یعقوبی و همکاران (۱۳۸۸)، سید جوادین و همکاران(۱۳۸۷)، همگی در تحقیقات خود ‌به این نتیجه رسیده اند که هرچه عدالت سازمانی بیشتر رعایت شود رضایت شغلی کارکنان بیشتر می شود و پیامدهای مثبتی را برای سازمان به بار خواهد آورد. ( رحیم نیا، هوشیار ،۱۳۸۹)

 

در تحقیقات زیادی که در بیمارستانهای کشور صورت گرفته در خصوص رضایت شغلی و عوامل مؤثر بر آن نشان داده‌اند که بین رضایت شغلی مدیران و کارکنان و مشخصات فردی از قبیل جنس، سن، وضعیت تاهل و تعداد فرزند و سطح تحصیلات و سنوات خدمت روابط معناداری وجود دارد در ۱۴ پژوهشی که به منظور تعیین عوامل مؤثر بر رضایتمندی و نارضایتی شغل کارکنان در مراکز درمانی استرالیا انجام شده عواملی چون انعطاف پذیری محیط کار و انجام کار به صورت گروهی منجر به رضایت شغلی گردیده و کار با افراد بدون مهارت و آموزش ندیده وظایف سنگین و طاقت فرسا مثل مستند سازی و امور دفتری، تنش ناشی از انتظارات نقش منجر به نارضایتی شغلی کارکنان شده است. (مصدق راد،۱۳۸۳)

 

یکی از پژوهش‌های انجام شده در رابطه با این تحقیق پژوهش زارعی و یوسف زاده (۱۳۸۹ ) بوده که در ایران صورت گرفته است و در آن به تبیین شاخص های مهارت ارتباطی مدیران و نقش آن در رضایت شغلی کارکنان پرداخته شده است. به طور خلاصه در خصوص نتایج حاصل از بررسی رابطه ی بین مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان نتایج نشان داد که رابطه ای قوی بین این دو متغیر ( مهارت ارتباطی و رضایت شغلی) وجود دارد. در خصوص تک تک شاخص ها نیز قوی ترین ارتباط ها بین شاخص های همدلی و مهارت اجتماعی با رضایت شغلی مشاهده شد و ضعیف ترین ارتباط نیز مربوط به شاخص خود نظمی بود. (یوسف زاده،زارعی،۱۳۸۹ )

 

در این تحقیق رضایت شغلی کارکنان به عنوان متغیر وابسته و مهارت‌های ارتباطی مدیران (همدلی، مثبت گرایی،تساوی ) به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده و تاثیر مهارت‌های ارتباطی مدیران بر رضایت شغلی کارکنان مورد سنجش قرار می‌گیرد.

 

مدل تحلیلی تحقیق که برگرفته از پژوهش(یوسف زاده، زارعی،۱۳۸۹) بوده که متغیر تساوی به عنوان یکی از ابعاد متغیر مستقل و متغیر جنسیت به عنوان متغیر تعدیلگر به مدل اضافه گردیده است. جهت خلاصه نمودن مدل به دلیل محدودیت زمانی و بالاتر بردن کیفیت تحقیق، برخی از متغیرهای مربوط به مهارت‌های ارتباطی که در مدل زارعی و یوسف زاده به کار گرفته شده است در این مدل حذف گردیده است.

 

مهارت‌های ارتباطی مدیران

 

همدلی

 

مثبت گرایی

 

تساوی

 

 

 

رضایت شغلی

 

 

 

جنسیت

 

شکل ۱-۱ مدل تحلیلی تحقیـق

 

(یوسف زاده،زارعی،۱۳۸۹)

 

۱-۶ فرضیات تحقیق:

 

    1. بین همدلی مدیران و رضایت شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.

 

    1. بین تساوی در بین کارکنان و رضایت شغلی آنان رابطه وجود دارد.

 

    1. بین مثبت گرایی مدیران و رضایت شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.

 

  1. جنسیت کارکنان رابطه بین مهارت‌های ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان را تعدیل می‌کند.

۱-۷ تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش:

 

۱-۷-۱ متغیر وابسته

 

رضایت شغلی

 

رضایت شغلی، نوعی احساس رضایت و رضایت خاطر فرد از شغل خود در سازمان است که با کار مناسب با استعدادها، میزان موفقیت در شغل، تامین نیازهای منطقی، شکوفایی استعدادها، پیشرفت شغلی،تجربه های موفق و جو سازمانی ارتباط دارد. ( خدایاری فرد و همکاران ،۱۳۸۸)

 

رضایت شغلی یعنی، دوست داشتن وظایف مورد لزوم یک شغل. شرایطی که در آن کار انجام می‌گیرد و پاداشی برای انجام آن دریافت می شود.( اسدی شیرین، ۱۳۸۷؛ص ۸۹)

 

تعریف رضایت شغلی را میتوان به تلاش کلاسیک که در سال ۱۹۳۵ توسط رابرت هاپاک تعریف شد، نسبت داد. وی درباره پیچیدگی رضایت شغلی هشدار داد و آن را به عنوان ترکیبی از موارد روا نشناختی، فیزیولوژیک و محیطی که باعث می شود شخص اظهار نماید که ” من از شغل خود رضایت دارم تعریف ‌کرده‌است “در حالی که لِوین معتقد است که رضایت شغلی به میزان علاقه افراد نسبت به شغلشان اشاره دارد. ( سید عامری و همکاران، ۱۳۸۸ )

 

در این پژوهش نمره ای که افراد از پرسشنامه رضایت شغلی می گیرند، میزان رضایت شغلی آن ها را نشان می‌دهد.

 

۱-۷-۲ متغیر مستقل:

 

مهارت‌های ارتباطی مدیران

 

ارتباطات طیف وسیعی از مباحث را در برمی گیرد. هر گونه تعریفی از این مبحث، به همان گستره ارتباطات می‌تواند خیلی عادی و دم دستی و یا خیلی پیچیده و غامض باشد. ما می‌توانیم جنبه‌های متمایز ارتباطات را ‌بر اساس این گونه تعاریف متفاوت تشریح و توصیف کنیم اما یک تعریف واحد و یکسان یافت نمی شود. انسان، چه در درون خانواده و چه در اجتماع، درگیر شبکه ی پیچیده ای از ارتباطات مختلف است که بخش عمده ای از ذهن، فکر و انرژی او را مصروف خود می‌دارد. (یوسف زاده،زارعی،۱۳۸۹)

 

مهارت در ایجاد رابطه مناسب با دیگران بر توانایی ها و اعتماد به نفس ما می افزاید، استعداد و دست آوردهایمان را نمایان می‌کند و احترام و قدردانی دیگران را جلب می کند. (هاشمی مطلق،مظفری،۸۹)

 

با این توصیف وقتی وارد سازمان ها می‌شویم این کیفیت ارتباطات و بهره وری آن نقشی بی بدیل می‌یابد. بحث ارتباط سازمانی مسأله ای نیست که بتوانیم به راحتی از کنار آن بگذریم. چون اثری مستقیم در
کامیابی ها و ناکامی های ما خواهد داشت. (یوسف زاده، زارعی،۱۳۸۹)

 

۱-۷-۲ -۱ مثبت گرایی

 

در سال‌های اخیر، توجه روان‌شناسان به مقوله روان‌شناسی مثبت گرا جلب شده؛ به گونه ای که این جنبش به حوزه مدیریت و رفتار سازمانی هم راه یافته است. امروزه پس از سرمایه انسانی و اجتماعی، سرمایه روان‌شناختی را می توان به عنوان مبنای مزیت رقابتی در سازمان ها در نظر گرفت. رفتار سازمانی مثبت گرا چنین تعریف می شود: “ مطالعه و کاربرد توانمندی‌های مثبت روان‌شناختی و نقاط قوت منابع انسانی که قابل توسعه و اندازه گیری باشند و بتوان برای بهبود عملکرد کارکنان، آن ها را به صورت اثر بخش مدیریت کرد. (سیمار،۲۰۰۹ )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت