فرضیه اصلی اول

 

۱۲۰/۰

 

۶

 

۴۶۴/۰

 

۵۳۳/۰

 

H0

 
 

فرضیه اصلی دوم

 

۱۰۲/۰

 

۶

 

۵۶۵/۱

 

۲۷۹/۰

 

H0

 

نتایج بدست آمده در جدول (۱۶ـ۴ ) بیانگر این مطلب است که از بین صنایعی که در این پژوهش مورد آزمون­های آماری قرار گرفته­اند؛ R2 تعدیل شده، سطح معنی­داری (sig )، مقدار آماره­ های F و T مربوط به ارتباط بین متغیرهای مستقل وکنترل تحقیق با متغیر وابسته و فرضیه تأیید شده در صنایع مختلف متفاوت می­باشد و هم چنین هیچ یک از متغیرهای کنترل در نظر گرفته شده در صنایع مختلف معنی­دار نبوده و نباید به مدل رگرسیون اضافه شوند. بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده، فرضیه فرعی (نوع صنعت بر رابطه بین خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام تأثیر می­ گذارد. ) در سطح اطمینان ۹۵% تأیید می­ شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فصل پنجم

نتیجه‌گیری و پیشنهادات

۱-۵ مقدمه

امروزه به دلیل گسترش فعالیت­های اقتصادی، توسعه بازارهای مالی و رونق سرمایه ­گذاری در بازارهای سرمایه به خصوص بورس اوراق بهادار توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، مهمترین ابزار جهت اتخاذ تصمیمات درست و کسب منفعت مورد انتظار و استفاده بهینه و مطلوب از امکانات مالی، دسترسی به اطلاعات درست و به موقع و تحلیل دقیق و واقع بینانه آن می­باشد. در یک بازار کارا قیمت اوراق بهادار منعکس کننده مجموعه ­ای از همه اطلاعات موجود بوده و اطلاعات جدید سریعاً بر روی قیمت اوراق بهادار اثر می­ گذارد و سرمایه ­گذاران با توجه به اطلاعات در دسترس و انتظاری که از بازده اوراق بهادار در آینده دارند تصمیم ­گیری می­نمایند.
پیش ­بینی در آمد ناخالص هر سهم که اصطلاحاً سود برآوری هر سهم نامیده می­ شود، چنانچه دارای محتوای اطلاعاتی باشد می ­تواند بر رفتار استفاده کنندگان به خصوص سهامداران بالفعل و بالقوه تأثیر گذاشته و باعث افزایش یا کاهش قیمت و حجم معاملات سهام گردد. به عبارت دیگر این اطلاعات جدید است که باعث واکنش بازار می­گردد و نحوه برخورد افراد با این اطلاعات، نوسانات قیمت­ها را شکل می­دهد. در این جاست که دانش حسابداری و مدیریت مالی به کمک سرمایه ­گذاران می ­آید، تا آن­ها را در تصمیمات خود یاری دهد.
در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل اطلاعات آزمون فرضیه ­ها پرداخته شد. برای اطمینان از نرمال بودن توزیع داده ­ها از روش کولموگروف ـ اسیمرنوف و برای آزمون فرضیه ­ها از روش T با درجه آزادی df = n – ۲ و سطح اطمینان ۹۵% برای تعیین معنی­دار بودن رابطه همبستگی بین متغیرها استفاده گردید.
در این فصل ضمن تشریح نتایج فرضیه ­ها، نتیجه ­گیری کلی صورت گرفته و پیشنهادهایی مبتنی بر یافته­های پژوهش و همچنین برای تحقیقات آتی ارائه می­گردد و در پایان محدودیت­های موجود در تحقیق حاضر بیان می­ شود.

۲ ـ ۵ ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ­ها طبق شرایط متغیرها

با توجه به تجزیه و تحلیل ارائه شده در فصل چهارم که در خصوص هر فرضیه انجام گرفت، ابتدا به تفکیک، به نتایج هر فضیه اشاره نموده و سپس به نتیجه ­گیری کلی در خصوص یافته­های این پژوهش می­پردازیم.

۱ ـ ۲ ـ ۵ نتایج فرضیه اصلی اول

با توجه به آزمون­ها و تحلیل­هایی که از روش رگرسیون و همبستگی در فصل (۴ ) انجام شد و همان طور که در جدول (۴ـ۴) مشاهده می­ شود، به این نتیجه رسیدیم که ضریب همبستگی مثبت بین دو متغیر خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام شرکت­ها در سال ورود به بازار سرمایه ایران وجود دارد و مقدار آن ۳۴۵/۰ است؛ که این ضریب همبستگی در حد ضعیف می­باشد و در واقع متغیرهای یاد شده نمی ­توانند به صورت مستقل عمل کنند و با توجه به ضریب تعیین تعدیل شده به دست آمده که مقدار ۱۰۸ /۰ می­باشد، نشان می­دهد که ۸/۱۰% از تغییرات بازده غیرعادی سهام توسط خطای پیش ­بینی سود هر سهم توضیح داده می­ شود و بقیه تغییرات مربوط به متغیرهایی می­باشد که در این پژوهش در نظر گرفته نشده است. بررسی­ها نشان داد که فرضیه فوق تأیید گردیده و رابطه خطی و مثبت بین خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام در سال ورود به بازار سرمایه وجود دارد، به عبارت دیگر هر چه دقت پیش ­بینی سود هر سهم بیشتر باشد (خطای پیش ­بینی کمتر)، بازده غیرعادی کمتر خواهد بود. نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول با یافته های حاصله از تحقیقات فرت (۲۰۰۱)،یانتی و فلورانس(۲۰۰۹)،جرجیا(۲۰۰۳)، کلارکسون (۲۰۰۲)، لونکانی وهمکاران(۲۰۰۵) و لیوتان (۲۰۰۸) مطابقت دارد ولی با نتایج تحقیق محمد عمران(۲۰۰۴) تضاد دارد. وی به این نتیجه رسیده بود که سهام انتشار یافته دارای بازده های غیر عادی مثبت از شروع انتشار تا یکسال بعد می باشد ، در حالی که با توجه به یافته های ما از نمونه مورد بررسی در این پژوهش ، سهام شرکت های جدیدالورود دارای بازده های غیر عادی منفی در پایان سال ورود به بازار سرمایه می باشد. این موضوع می تواند ناشی از کارا نبودن بازار سرمایه ایران و همچنین مربوط به شرایط خاصی باشد که در سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ بر بورس اوراق بهادار تهران حاکم بوده است .

۱ ـ ۱ ـ ۲ ـ ۵نتایج فرضیه اصلی اول در حضور متغیرهای کنترل

با توجه به آزمون­ها و تحلیل­هایی که از روش رگرسیون و همبستگی در فصل ۴ انجام شد و همان طور که در جدول (۸ ـ ۴) مشاهده می­ شود، هیچ یک از متغیرهای کنترل در نظر گرفته شده، با توجه به سطح معنی­داری (sig ) که بیشتر از ۵% می­باشد، در مدل معنی­دار نیستند و نباید به معادله رگرسیون اضافه شوند. به عبارت دیگر متغیرهای کنترل شامل: اندازه شرکت، اهرم مالی، بازده دارایی، بازده دارایی ثابت، نسبت وجوه نقد عملیاتی، نسبت هزینه بهره، توزیع سود نقدی و نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، متغیرهایی تأثیرگذار در روابط بین خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی در سال ورود به بازار سرمایه نمی­باشند.

۲ـ ۲ـ۵ نتایج فرضیه اصلی دوم

با توجه به آزمون­ها و تحلیل­هایی که از روش رگرسیون و همبستگی در فصل (۴ ) انجام شد و همان طور که در جدول (۱۰ـ ۴ ) مشاهده می­ شود، به این نتیجه رسیدیم که ضریب همبستگی مثبت بین دو متغیر خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیر عادی سهام شرکت­ها پس از گذشت یک سال از ورود و حضور در بازار سرمایه ایران وجود دارد و مقدار آن ۴۶۴/۰ است؛ که این ضریب همبستگی در حد متوسط می­باشد و با توجه به ضریب تعیین تعدیل شده بدست آمده که مقدار آن ۲۰۵/۰ می­باشد، نشان می­دهد که ۵/۲۰% از تغیرات بازده غیر عادی سهام توسط خطای پیش ­بینی سود هر سهم توضیح داده می­ شود و ما بقی تغییرات مربوط به عوامل و متغیرهایی می­باشد که در این پژوهش در نظر گرفته نشده است. بررسی­ها نشان داد که فرضیه فوق تأیید گردیده و رابطه خطی و مثبت بین خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام پس از یک سال از ورود و حضور در بازار سرمایه ایران وجود دارد، نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم نیز با یافته های حاصله از تحقیقات فرت (۲۰۰۱)،یانتی و فلورانس(۲۰۰۹)،جرجیا(۲۰۰۳)، کلارکسون (۲۰۰۲)، لونکانی وهمکاران(۲۰۰۵) و لیوتان (۲۰۰۸) در تضاد نمی باشد .

۱ـ۲ـ ۲ـ۵ نتایج فرضیه اصلی دوم در حضور متغیرهای کنترل

با توجه به آزمون­ها و تحلیل­هایی که از روش رگرسیون و همبستگی در فصل (۴ ) انجام شد و همان طور که در جدول (۱۴ ـ ۴ ) مشاهده می­ شود، هیچ یک از متغیرهای کنترل در نظر گرفته شده، با توجه به سطح معنی­داری (sig ) که بیش­تر از ۵% می­باشد در مدل چندگانه معنی­دار نیستند و نباید به معادله رگرسیون اضافه شوند. به عبارت دیگر متغیرهای کنترل شامل: اندازه شرکت، اهرم مالی، بازده ارایی، بازده دارایی ثابت، نسبت وجوه نقد عملیاتی، نسبت هزینه بهره، توزیع سود نقدی، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، متغیرهایی تأثیرگذار در روابط بین خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام پس از یک سال از ورود و حضور در بازار سرمایه نمی­باشند.

۳ـ۲ـ ۵ نتایج فرضیه فرعی

با توجه به آزمون­ها و تحلیل­های انجام شده با بهره گرفتن از روش رگرسیون و همبستگی در فصل (۴ )، و همان طور که در جدول (۱۶ـ ۴ ) مشاهده می­ شود، به این نتیجه رسیدیم که ارتباط بین خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام شرکت­های تازه پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران در دو مقطع زمانی سال ورود به بازار سرمایه و یک سال پس از ورود و حضور بازار سرمایه، در صنایع مختلف متفاوت بوده و با توجه نتایج بدست آمده، فرضیه فرعی (نوع صنعت بر رابطه بین خطای پیش ­بینی سود هر سهم و بازده غیرعادی سهام تأثیر می­ گذارد) در سطح اطمینان ۹۵% تأیید می­ شود.

۳ـ۵ نتیجه ­گیری کلی تحقیق

آن چه در جمع بندی و نتیجه ­گیری کلی آزمون فرضیه ­های تحقیق مبنی بر رابطه معناداری متغیر مستقل با بازده غیر عادی سهام شرکت­ها در دو مقطع زمانی سال ورود به بازار سرمایه و یک سال پس از ورود و حضور در بازار سرمایه، در فاصله زمانی ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷ می­توان عنوان کرد، این است که متغیر خطای پیش ­بینی سود هر سهم رابطه خطی و مثبت با بازده غیرعادی دارد، و بیانگر محتوای اطلاعاتی متغیر سود است. و هم چنین متغیرهای کنترل در نظر گرفته شده در مدل رگرسیون معنی­دار نیستند و تأثیری بر روابط بین متغیر مستقل و وابسته ندارند. هم چنین نتایج حاصل از آزمون فرضیه ­ها به تفکیک صنعت، نشان دهنده تأثیر نوع صنعت، بر روابط بین متغیرهاست. نتایج به دست آمده در این پژوهش با مستندات اشاره شده در چارچوب نظری و تحقیق ادبیات مالی مطابقت دارد .

۴ـ۵ پیشنهادها

پس از انجام مراحل یک تحقیق علمی، اگر تحقیق در یک روند سیستماتیک و پژوهشگرانه صورت گرفته باشد، محقق محققاً می ­تواند نظراتی هم در مورد یافته­ ها و نتایج تحقیق و هم راه کارها و پیشنهادهایی را به منظور بهبود و بسط پژوهش­های آتی بیان کند. بدین سبب در ادامه پیشنهادهایی مطابق با نتایج تحقیق و هم چنین برای پژوهش­های آتی ارائه می­ شود.

۱ـ۴ـ۵ پیشنهادهایی مبتنی بر یافته­ های فرضیات پژوهش

با توجه به نتایج ارائه شده در بخش­های قبل، پیشنهادهایی مبتنی بر یافته­های فرضیه ­های تحقیق، به شرح زیر ارائه می­ شود:
۱ ـ با توجه به نتیجه فرضیه اول و دوم، به سرمایه ­گذاران و سهامداران پیشنهاد می­ شود که با مفهوم خطای پیش ­بینی سود

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت