سپس به مفهوم صمیمیت پرداخته شد و تعاریف مختلف از آن ارائه گردید و نظرات صاحب نظران در این زمینه مطرح شد. و گفته شد که صمیمیت اغلب به عنوان یک فرایند پویا توصیف می شود. صمیمیت احساساتی است که نزدیکی، تعلق و تماس را ایجاد می‌کند و یک نزدیکی، تشابه و روابط شخصی عاشقانه یا هیجانی با شخص دیگر، که مستلزم شناخت و درک عمیق از فرد دیگر می‌باشد. همچنین به بیان افکار و احساساتی است که نشانه تشابه با یکدیگر اشاره دارد. صمیمیت یک فرایند تعاملی است، محور این فرایند آگاهی، فهم، پذیرش، همدلی با هیجانات فرد دیگر، قدرشناسی یا پذیرش دیدگاه منحصر به فرد، فرد دیگر از دنیا‌ است. صمیمیت نیازی اساسی و مهم برای آدمی است، و تنها یک تمایل یا رغبت نیست.

 

در ادامه به مفهوم دلبستگی و نظریات مطرح در این زمینه پرداخته شد و گفته شد که دلبستگی از مفاهیم مهمی است که در اوان کودکی در افراد شکل می‌گیرد و دید فرد را نسبت به دنیا و اطرافیان از جمله پدر و مادر شکل می‌دهد و تاثیرات آن تا برزگسالی ادامه دارد، علی الخصوص در روابط زناشویی و روابط زوجی متبلور خواهد بود. دلبستگی در معنای کلی به پیوند عاطفی بین افراد اطلاق می‌گردد و در واقع افراد برای ارضای نیازهای عاطفی خود به یکدیگر تکیه می‌کنند. مفهوم دلبستگی در روان شناسی جدید ریشه در کارهای جان بالبی روان پزشک و روان تحلیل گر انگلیسی دارد. همه افراد دلبسته می‌شوند ولی کیفیت این دلبستگی در افراد مختلف متفاوت است. بر پایه طبقه بندی ‌در مورد سبک های دلبستگی نوزاد- مراقبت کننده، هازان و شیور به سبک هایی در روابط محبت آمیز بزرگسالان دست یافتند که با تاریخچه دلبستگی و الگوهای عملی آنان ارتباط دارد. این سبک ها عبارتند از۱ . سبک دلبستگی ایمن،۲٫سبک دلبستگی نا ایمن و۳٫ سبک دلبستگی دوسوگرا. سبک های دلبستگی در طول زمان در نمونه های جمعیت عمومی نسبتاً ثابت هستند. هر چند این عقیده که تجربه های دلبستگی اولیه می‌تواند بر سبک دلبستگی فرد در بزرگسالی تاثیر داشته باشد بحثی نیست. فرضیه های مربوط به منبع و میزان هم پوشی این نوع دلبستگی بحث انگیز می‌باشد. ‌بر اساس سوابق پژوهشی و تجارب کلینیکب شکی نیست الگوهای دلبستگی بزرگسالان ریشه در روابط دلبستگی کودکی دارند.

 

با توجه به آمار بالای طلاق در جامعه و لزوم حساسیت و توجه بیشتر نسبت ‌به این مسئله، بررسی آن از هر نقطه نظری می‌تواند کمک کننده باشد. نتایج تحقیقات گوناگون نشان داده است که مشکلات روان شناختی و ارتباطی بین زوجین یکی از علل اصلی در بروز این مسئله است. باورهای ارتباطی ناکارآمد زوجین در زندگی مشترک از عواملی هستند که در خیلی از مواقع باعث بروز مشکل و تعارض در رابطه زناشویی می‌شوند. باورهای ارتباطی ناکارآمد گرایشاتی هستند که باعث می‌شوند فرد در ارتباط با همسر خود در زندگی زناشویی به شیوه ای ناکارآمد و غیرمنطقی برخورد کند و باعث بروز مشکلات جدی در ارتباط زوجین با هم دیگر خواهد شد. در این باورها زوجین طبق عقیده و ذهنیت منفی ای که در رابطه زناشویی با همسر خود دارند، رفتار می‌کنند و بسیاری از باورهای ارتباطی ناکارآمد را در رابطه با همسر خود به عنوان واقعیت پذیرقته اند و همین امر باعث به وجود آمدن مشکلات ارتباطی ای بیشر زوجین با همدیگر خواهد شد.

 

فصل سوم

 

روش پژوهش

 

 

روش پژوهش

 

روش این پژوهش از نظر هدف توصیفی و از نظر شیوه اندازه گیری داده ها از نوع همبستگی می‌باشد. در این پژوهش باورهای ارتباطی، سبک های دلبستگی و صمیمیت زناشویی در معلمان متاهل شاغل در آموزش و پرورش بررسی می‌شوند و مورد مقایسه قرار می گیرند و هیچ دخل و تصرفی در متغیر های پژوهش انجام نمی گیرد. ‌بنابرین‏ در تحقیق حاضر متغیر ها بدون هیچ گونه دستکاری مطالعه و مورد بررسی قرار می گیرند.

 

جامعه پژوهش

 

جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مردان متاهل شاغل در آموزش و پرورش شهر کرمانشاه در سال تحصیلی۹۴-۱۳۹۳ بود، که بر اساس آمار اعلامی اداره آموزش و پرورش کرمانشاه حدود ۱۸۰۰ نفر مرد متاهل در آموزش و پرورش شهر کرمانشاه مشغول به کار هستند.

 

نمونه و روش نمونه گیری

 

روش نمونه گیری مورد استفاده در این پژوهش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای است، ‌به این صورت ابتداء به اداره آموزش و پرورش مرکزی شهر کرمانشاه مراجعه شد. سپس به روش تصادفی از نواحی سه گانه آموزش و پرورش کرمانشاه ناحیه یک انتخاب شد. در ادامه لیست مدارس دولتی همراه با آمار معلمان شاغل در مدارس ناحیه یک استخراج شد. سپس ‌بر اساس حجم جامعه به دست آمده، نسبت به برآورد نمونه مکفی جهت اجرای پژوهش اقدام گردید. با توجه به اینکه در این گونه پژوهش ها یکی از راه های برآورد حجم نمونه در نظر گرفتن حجم نمونه سه پژوهش انجام شده در حیطه مورد پژوهش است، که در این پژوهش ۱۰۰ نفر از معلمان مدارس ناحیه یک آموزش و پرورش کرمانشاه از جامعه ۱۸۰۰ نفر معلمان مرد متاهل شاغل در آموزش و پرورش به صورت تصادفی بر اساس لیست تهیه شده در آموزش و پرورش مطابق با جدول مورگان انتخاب شدند. لازم است اشاره شود که جهت جلوگیری از افت و ریزش نمونه و حذف پرسشنامه های ناقص ۱۰ نفر نمونه اضافی انتخاب شد.

 

متغیرها

 

متغیرهای پیش بین: باورهای ارتباطی، سبک های دلبستگی

 

متغیر ملاک: صمیمیت زناشویی

 

متغیرهای کنترل: جنسیت، سن

 

روش جمع‌ آوری اطلاعات

 

برای گردآوری داده ها از ۳ پرسشنامه سیاهه باورهای ارتباطی اپشتاین و آیدلسون، مقیاس تجربه روابط نزدیک ، مقیاس صمیمیت زناشویی استفاده شد.

 

۱) سیاهه باورهای ارتباطی[۱۶۲] (RBI)

 

این پرسشنامه دارای ۴۰ سوال است که برای اندازه گیری باورهای ارتباطی درباره روابط زناشویی توسط اپشتاین و آیدلسون[۱۶۳] (۱۹۸۱) ساخته شده است و نسخه فارسی آن توسط مظاهری و پور اعتماد (۱۳۸۰) تهیه شده است.

 

این پرسشنامه دارای ۵ خرده مقیاس است که عبارتند از: الف-باور به مخرب بودن مخالفت، ب-باور به عدم تغییرپذیری همسر، پ-توقع ذهن خوانی، ت-کامل گرایی جنسی، ث-باور ‌در مورد تفاوت‌های جنسیتی. سوالات این پرسشنامه از نوع لیکرت می‌باشد و آزمودنی‌ها نظر خود را ‌در مورد هر عبارت در قالب یکی از گزینه ها ابراز می دارند.

 

شیوه نمره گذاری

 

شیوه نمره گذاری ‌به این صورت است که برای سوالات مثبت، نمره صفر به گزینه کاملا غلط، نمره ۱ به گزینه کاملا غلط، نمره ۲ به گزینه احتمالا غلط است یا این که بیشتر غلط است تا درست، نمره ۳ به گزینه احتمالا درست است یا اینکه بیشتر درست است تا غلط، نمره ۴ به گزینه درست است و نمره ۵ به گزینه کاملا درست است داده می شود و برای سوالات منفی روش دیگری به کار می رود.

 

صفر: کاملاً درست است، ۱:درست است، ۲:احتمالاً درست است یا اینکه بیشتردرست است تا غلط، ۳: احتمالا غلط است یا اینکه بیشتر غلط است تا درست، ۴: غلط است، ۵: کاملاً غلط است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت