1. جهانگیری و همکاران، ۱۳۹۱، به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و رفتارشهروندی سازمانی پرداختند .نتایج تحقیق آن ها نشان می‌دهد که بین سرمایه اجتماعی و رفتارشهروندی سازمانی یک ارتباط دو سویه وجود دارد.‌به این معنی که بازخورد سطح بالای سرمایه اجتماعی ، افزایش وقوع رفتارشهروندی سازمانی است و سرانجام نتیجه آن، افزایش عملکرد سازمانی خواهد بود .

    1. کرم الله دانش فرد و شیدایی ،۱۳۹۱، به بررسی رابطه شهروندی سازمانی استادان با عملکرد آموزشی دانشگاه آزاد را مورد بررسی قراردادند . در این تحقیق آن ها از ابعاد شهروندی سازمانی از آلبرت مورهن مورگان که شامل وظیفه مداری،مشارکت،نوع دوستی، شکیبایی،توجه و فداکاری را بر ابعاد عملکرد آموزرشی مورد بررسی قراردادند . ابعاد عملکرد آموزشی شامل:ابعادنتیجه ای،عمومی،ررفتاری،فرایندی بوده است . نتایج تحقیق آن ها نشان می‌دهد که رابطه بین مؤلفه‌ های رفتارشهورندی سازمانی با عملکرد آموزشی رابطه معنی داری وجود دارد که بیشترین ارتباط شکیبائی و عملکرد آموزشی و کمترن رابطه بین مشارکت و عملکرد آموزشی می‌باشد .

    1. هادیزاده مقدم و همکاران در سال ۱۳۹۰، بر روی نقشی که تسهیم دانش بر روی نوآوری دارد تحقیق نمودند . آن ها ابعاد تسهیم دانش را ‌بر اساس مدل دیکسون (تسهیم دانش ترتیبی ،تسهیم دانش اشکار،تسهیم دانش پنهان،تسهیم دانش استراتژیک،تسهیم دانش کارشناسی) استفاده نمودند. نتایج تحقیق آن ها نشان می دهدکه بین ابعادتسهیم دانش(تسهیم دانش ‌استراتژیک،آشکار، پنهان، ترتیبی ،کارشناسی) بر نواوری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .

    1. دانائی فرد و همکارانش ۱۳۹۰، رابطه بین رفتارشهروندی سازمانی و تسهیم دانش در سازمان‌های دولتی را در دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی مورد بررسی قراردادند. تحقیق آن ها نشان دااد که بین رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد ان بجز جوانمردی . تسهیم دانش در سطح اطمینان ۹۹% همبستگی مثبت وجود دارد .

    1. طبرسا و رامین فر،۱۳۸۹، مدل رفتار شهروندی سازمانی گراهام و پادساکوف را در نظر گرفته و ابعاد اطاعت سازمانی،وفاداری سازمانی،و مشارکت سازمانی را به عنوان مؤلفه‌ های تعلق سازمانی انتخاب و ابعاد ابتکارات فردی ، رفتارهای کمک کننده و جوانمردی به عنوان ویژگی‌های فردی انتخاب نموده و ‌بر اساس آن ها در شرکت مینو مدلی ارائه دادند . روابط بین کلیه متغیرها معنی دار بوده است .نتایج تحقیق آن ها نشان داد که هم عوامل فردی و هم تعلق سازمانی بر شکل گیری رفتارشهروندی سازمانی اثر بسیار زیادی دارد . و در بین ابعاد رفتارشهروندی سازمانی فقط رابطه میان اطاعت سازمانی معنادار نشد .

    1. غلام حسینی و همکارانش ،۱۳۸۹، به بررسی مؤلفه‌ ها،عوامل تأثیرگذار و پیامدهای رفتارشهروندی سازمانی پرداختند . آن ها با بررسی مبانی نظری و عملی رفتارشهروندی سازمانی مهمترین عوامل تأثیرگذار بر رفتارشهروندی سازمانی را ، رضایت شغلی،تعهدسازمانی،عدالت سازمانی،سبک رهبری،ویژگی های شخصیتی کارکنان،ویژگی‌های شغلی و ویژگی‌های سازمانی شناسائی نمودند و مهمترین مؤلفه‌ های رفتارشهروندی سازمانی را : آداب اجتماعی، نوع دوستی،وجدان کاری،همکاری و مشارکت داوطلبانه باهمکاران و سازمان ، وفاداری ، ادب و نزاکت می دانند و نتایج و پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی را : افزایش بهره وری، افزایش اثربخشی، بهبود عملکرد کارکنان، بهبود کیفیت خدمات و محصولات،کاهش غیبت و ترک شغل، وفاداری مشتریان و تشویق کارتیمی شناسائی نمودند .

    1. آقازاده و همکارانش،۱۳۸۹،بررسی تأثیررفتارهای شهروندی سازمان بر تصویر برند پرداختند . آن ها در این تحقیق از رفتارشهروندی اورگان بر روی تصویر برند هتلها استفاده نمودند. نتایج آزمونها نشان داد که تأثیرابعاد رفتارهای شهروندی سازمانی از طریق افزایش کیفیت در ارائه خدمات، بر روی تصویر مثبت ازبرند ،تأئید نمودند .

  1. لندران و همکارانش در سال ۱۳۸۴، رابطه بین عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان دانشگاه آزاداسلامی واحد مبارکه و رضایت دانشج.یان از عملکرد را مورد بررسی قرار دادند . در این تحقیق آن ها از ابعاد عملکرد ‌بر اساس ۵ بعد مدل ACHIEVE که شامل توانایی،وضوح،حمایت سازمانی، انگیزش و تمایل کارکنان،ارزیابی و اعتبارکارکنان می‌باشد .نتایج بررسی آن ها نشان داد که بین عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان و رضایت دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد . به طوری که هرچه کارکنان از نظر عوامل ‌موثر بر عملکرد وضعیت بهتری را دارا باشند ، میزان رضایت دانشجویان افزایش می‌یابد .

فصل سوم

روش اجرای تحقیق

مقدمه :

در طی فرایند تحقیق ، با به کارگیری ابزارهای جمع‌ آوری، داده ها ، به طور عینی و معتبر ،مشاهده ،بررسی و استخراج می‌شوند و سپس با بهره گرفتن از فنون تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی به طور کمی و غیرکمی سعی می شود که ادعاها و حدسهای علمی اولیه (فرضیه‌ها) آزمون شده و در نهایت ، فرضیه‌ها رد یا پذیرفته می‌شوند . و نتیجه گیری نهائی صورت می پذیرد .(خاکی،۱۳۸۷،ص۸۸)

در این فصل روش تحقیق، جامعه اماری ، روش و ابزار جمع اوری اطلاعات و روائی و پایائی پرسشنامه توضیح داده می شود .

۳-۱- روش تحقیق :

تحقیق حاضر توصیفی-پیمایشی است و از لحاظ هدف کاربردی است . از نظر روش گردآوری داده ها می‌دانی است که به شناسائی تأثیر ابعادرفتارشهروندی سازمانی بر تسهیم دانش ، با نقش میانجی ‌عملکرد شغلی ،در سازمان دادگستری می پردازد .

۳-۲- جامعه آماری تحقیق :

در تحقیق حاضر، جامعه مورد مطالعه محقق، کلیه کارمندان ادارات دادگستری استان گیلان می‌باشد . که در مجموع حجم جامعه برابر با ۱۲۵۰ نفر می‌باشد .

نمونه گیری به روش تصادفی طبقه بندی شده انجام گرفته است . جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران که برای جامعه محدود می‌باشد استفاده شده است .

با توجه به فرمول تعداد ۲۹۴ پرسشنامه بین مراکز دادگستری کل استان گیلان توزیع گردید . تعداد ۲۵۷ پرسشنامه دریافت شد و از این مقدار،تعداد۴ عدد غیرقابل بررسی بود و در نهایت تعداد ۲۵۳ پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت .

۳-۳- روش و ابزار جمع‌ آوری اطلاعات

در تحقیق حاضر، برای انجام تحقیق از روش می‌دانی و از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شده است .

پرسشنامه در سه بخش مجزا ابعاد رفتارشهروندی سازمانی ، ابعاد تسهیم دانش و ابعاد عملکرد شغلی را مورد پرسش قرارمی دهد .

پرسشنامه از چهار بخش تشکیل شده است : بخش اول که سوالاتی ‌در مورد ویژگی‌های شخصی پاسخ دهندگان است که از ۵ مؤلفه‌ شامل : جنسیت، سطح تحصیلات،سابقه کاری،جایگاه شغلی و رشته تحصیلی تشکیل شده است .

بخش دوم ، پرسشنامه سوالات مربوط به متغیر مستقل رفتارشهروندی سازمانی است . بخش سوم، سوالات مربوط به متغیر وابسته تسهیم دانش است و بخش چهارم ، سوالات مربوط به متغیر میانجی ‌عملکرد شغلی است .

طیف مورد استفاده در پرسشنامه از طیف لیکرت استفاده شده است .

جدول۳-۱- تعدادسوالات هر متغیر

متغیر
رفتارشهروندی سازمانی
تسهیم دانش
عملکرد شغلی
تعداد سوالات

۱۷

۴۱

۲۹

جدول۳-۲ – ارزش‌های عددی طیف لیکرت

کاملا موافقم
موافقم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت